Vaihdevuodet ja vaativa työ ilman hormonikorvaushoitoa
Nyt ne vaihdevuosioireet sitten alkoivat: kuumat aallot, huono uni, itkuisuus, ajatukset eivät pysy kasassa. Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää tavallista suuremman rintasyöpäriskin takia.
Miten jaksaa ja pärjätä miesvaltaisessa yritysmaailmassa, jossa pitää ratkaista monimutkaisia ongelmia ja olla skarppina 110% ja hyvät hermot?
Olen vain haamu entisestä itsestäni...
Kommentit (76)
Mun on pakko olla vähän eri mieltä siitä, että ruokavaliosta pitäisi karsia kahvista lähtien kaikki. Uskon enemmän siihen, että nyt on aika kuunnella itseä ja nauttia siitä, mistä pystyy ja tehdä se hyvillä mielin. Olo on välillä tosi tukala ja siihen ei auta nälkäkuurit, ketuttaa vaan enemmän. Sen sijaan lliikunta tutkitusti auttaa ja seksi, jos se vaan maistuu ja tosiaan muut mielihyvää antavat asiat (mulle musiikki, suklaa, ystävät, keikat, metsä jne).
Sen lisäksi kokeilisin erilaisia luontaistuotteita ja menisisn erikoistuneelle gynelle vielä kerran keskustelemaan, nykyään on tosi matalia estrogeenivalmisteita, että jos ne kuitenkin kävisivät.
Tsemppiä ja juo se kahvikuppisi ihan ansatusti ilolla
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä korkeampi rintasyöpäriski ap kohdallasi tarkoittaa? Koska 8% naisista saa rintasyövän elinaikanansa, ei pari tapausta lähisuvussa ole välttämättä muuta kuin sattumaa.
Tää. Tosi moni sanoo, että on korkean riskin tapaus, mutta ei todellakaan välttämättä ole.
Soijan lisääminen ruokavalioon ja estrogeenin lisääminen sitä kautta? Esim. soijamaito kahviin, soijakastike japanilaisissa ruoissa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei,ollut mitään vaihdevuosioireita.
Ja Miten se AP:ta auttaa??? 😳
Lisään vielä, että jos oikein muistan, niin eikö nykyään ole myös estrogeenilaastareita?
Vierailija kirjoitti:
Kohtu pois= loppuu vuodot ja elämä helpottuu. Tasaantuu. Estrogeenia minimiannnos, löytyy kokeillen. Välillä olen ilman. Tarv. aamuyön unta tukeva lääke. Juttele lääkärin kanssa.
Kohdunpoistolla ei hoideta vaihdevuosioireita.
Hullu ajatus.
Ruokavaliomuutos, mutta tähän et oletettavasti ole valmis.
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis. Syön vaikka pelkkää heinää, jos se auttaa.
Ssri-lääkitys, liikunta, melatoniini käyttöön. Alko, tupakka, kahvi, vahvat mausteet pois.
Järkyttävän runsaat vuodot, anemia, ja vuodot kiihtyi vain vaihdevuosissa. Miksi kohtua ei voisi poistaa, kun kaikin puolin helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
nälkäkuurit?! Selitä?
Niin, se on nälkäkuuri ja elämän kurjistamista kun ei syödä herkkuja, pitsaa, jne. Eihän kukaan voi nauttia elämästä ilman suklaata?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja ja olen vaihdevuosissa ja vaativassa työssä. Mutta, mulla ei kyllä vaihdevuodet ole vaikuttaneet millään tapaa suorituskykyyn töissä. Hyvä tuuri siis kai, kun mulle on ihan vieraita esim. kuumat aallot, mielialavaihtelut ja sellaiset. Ainoa oire on ollut vuotovälien ja -määrien vaihtelu kunnes menkat sitten loppui. Jotenkin perinnöllistä tän täytyy olla, koska mulla ei ainakaan koskaan ole ollut hyvät elintavat, ja olen lihavakin, ei voi ylpeillä että omilla elintavoilla saavuttanut helpot vaihdevuodet...
-Rasvakudos itseasiassa säilöö estrogeenia. Ylipaino saattaa siis tavallaan lieventää vaihdevuosioireita. Tämä on siis teoria ei joka ei välttämättä pidä paikkaansa.
Ylipaino pahentaa vaihdevuosio
tuli mieleen sanonta ' lihavat on lepposia'
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko olla vähän eri mieltä siitä, että ruokavaliosta pitäisi karsia kahvista lähtien kaikki. Uskon enemmän siihen, että nyt on aika kuunnella itseä ja nauttia siitä, mistä pystyy ja tehdä se hyvillä mielin. Olo on välillä tosi tukala ja siihen ei auta nälkäkuurit, ketuttaa vaan enemmän. Sen sijaan lliikunta tutkitusti auttaa ja seksi, jos se vaan maistuu ja tosiaan muut mielihyvää antavat asiat (mulle musiikki, suklaa, ystävät, keikat, metsä jne).
Sen lisäksi kokeilisin erilaisia luontaistuotteita ja menisisn erikoistuneelle gynelle vielä kerran keskustelemaan, nykyään on tosi matalia estrogeenivalmisteita, että jos ne kuitenkin kävisivät.
Tsemppiä ja juo se kahvikuppisi ihan ansatusti ilolla
Ei esim ap juo kahvia, koska nauttii siitä.
Jos yöunet ovat huonot, niin älä juo kahvia klo 12:n jälkeen. Tuo on unilääkärin vinkki ja toimii, vaikka olen siirtänyt aikamäärän klo 14 asti.
Minulla on ongelmana vain kuumuus yöllä. Olen siis vähentänyt vaatetta ja pyrin pitämään makkarin viileänä, vaikka mies siitä vähän valitteleekin...
Minkä ihmeen takia naiset edes ottaa noita hormoneja ja tuputtavat niitä vielä muillekin! Itse olen nyt esivaihdevuosissa ja ikinä en aio mitään hormoneja käyttää. Mitä sitten, jos hiki valuu, muisti pätkii? Työnantaja saa olla ihan mitä mieltä siitä tahansa. Antakoon vaikka potkut, eipähän tarvitse töissä kitua. Nytkin minulla on yöuni häiriintynyt, mutta olkoon. Petipuuhat eivät ole kiinnostaneet enää aikoihin ja ukko saa tyytyä siihen. Lähteköön sekin lätkimään, jossei meno maita. En ikinä huoli mitään syöpäriskihormoneja! Ja joo, on kyllä tiedossa ihan, että ne kokkelit ehkäisevät paksusuolisyöpää. Silti katuisin enemmän, jos niiden syömisen seurauksena saisin vaikka rintasyövän. Itseäänhän siitä sitten syyllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia naiset edes ottaa noita hormoneja ja tuputtavat niitä vielä muillekin! Itse olen nyt esivaihdevuosissa ja ikinä en aio mitään hormoneja käyttää. Mitä sitten, jos hiki valuu, muisti pätkii? Työnantaja saa olla ihan mitä mieltä siitä tahansa. Antakoon vaikka potkut, eipähän tarvitse töissä kitua. Nytkin minulla on yöuni häiriintynyt, mutta olkoon. Petipuuhat eivät ole kiinnostaneet enää aikoihin ja ukko saa tyytyä siihen. Lähteköön sekin lätkimään, jossei meno maita. En ikinä huoli mitään syöpäriskihormoneja! Ja joo, on kyllä tiedossa ihan, että ne kokkelit ehkäisevät paksusuolisyöpää. Silti katuisin enemmän, jos niiden syömisen seurauksena saisin vaikka rintasyövän. Itseäänhän siitä sitten syyllistäisi.
Unen puute voi aiheuttaa dementiaa, joten vaihdevuosioireet eivät ole harmiton vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis. Syön vaikka pelkkää heinää, jos se auttaa.
8:50 alkaen:
Äitini oli ylipainoinen, söi hiilaripainotteisesti, hänellä ei ollut mitään oireita. Itse olen myös ylipainoinen, kärsin itkuherkkyydestä, kuumista aalloista, huonoista unista, keskittymiskyvyn puutteesta jne. Luulin että koska äidilläni ei ollut mitään oireita, niin menen samaa polkua. Toisin kävi. Työssäkäyminen on yhtä h e l v e t t i ä. Olin vuodenvaihteessa uupumisen vuoksi sairaslomallakin, koska ei tätä enää jaksanut. Mieslääkäri tyrkytti vaan mielialalääkkeitä. Myöhemmin tajusin mistä kaikki johtuu. Naisen elämä on kyllä ihan hanurista.
Liikunnan pitää sitten olla lihasmassaa kasvattavaa, eli kunnon rääkkiä isoilla painoilla ja tärähtelyjä.