Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan
Kaikki lastenlapset yläasteiässä.
Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa
Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa
Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa
Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?
Kommentit (706)
Totta kai on reilua. Jos olet niin huono ettet saa mitään niin voi voi.
Onko meidän mielipiteellä jotain merkitystä, siis muuttaako vaari systeemiään jos muut on eri mieltä? Vaarin rahat, vaarin ehdot. Ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.
Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.
Kun kaikki ei vaan joudu tekemään enemmän töitä hyvien numeroiden eteen. Välillä jopa päin vastoin, että se joka yrittää eniten saa niitä huonompia numeroita, koska ei ole yhtä älykäs kouluaineissa. Jos joku isovanhempi haluaa näin palkita, niin toivottavasti hän tiedostaa, jos joillain lapsenlapsilla on jotain itsestä riippumattomia haasteita ja näin ollen ei aiheuta tällaista todella epäreilua tilannetta.
Ja älystä ei saisi palkita?
Vaari on selkeesti kokoomuslainen. 😆
Vierailija kirjoitti:
Hyvä systeemi, ahkeruudesta kuuluukin palkita :)
Kaksi nuorta voi olla yhtä ahkeria, mutta toisen todistuksessa on ysejä ja toisen seiskoja.
Minä ja sisarukseni saimme rahaa todistusten numeroista sekä vanhemmilta että isovanhemmilla 90- ja 00-lukujen aikana. Rahaa sai arvosanoista 8, 9 ja 10. Paremmista enemmän, ei kuitenkaan aloituksen määriä. Ei ollut ongelma meille ja asiaa varmasti auttoi, että olimme varsin samantasoisia, ikäeroa oli useampi vuosi (määrä muistaakseni nousi iän mukana mutta nuoremmat tiesivät saavansa tulevina vuosina sitten enemmän, joten sekään ei haitannut) ja kaikki saimme joka kerta ihan mukavasti rahaa.
En sanoisi, että tämä kuitenkaan oikeasti vaikutti motivaatioon millään tavalla, kaikki päädyimme korkeakouluun tavoitelluille aloille ja näin olisi tapahtunut myös ilman rahapalkintoja. Toisaalta oli mukavaa kun kahdesti vuodessa oli vähän omaa rahaa käytettävissä (tai säästettävissä, tässä oppi myös rahankäyttöä ja budjetointia "oman työnsä tuloksella"). Aloituksessa mainitut isoimmat summat ovat aika suuria yläasteikäisille, toivottavasti rahaa ei käytetä mihinkään vahingolliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi nuorta voi olla yhtä ahkeria, mutta toisen todistuksessa on ysejä ja toisen seiskoja.
Sitten sen seiskan oppilaan on syytä tehdä vähän enemmän töitä kuin sen joka saa hyviä numeroita helposti.
Itselläni on neljä lasta, joista yksi vielä lukiossa. Olen palkinnut heitä 50e noussut numero ja -50e laskenut numero. Tai joskus jotenkin muuten.
Muutenkin lapset oppineet ettei nallekarkit mene aina tasan. Jokainen sai vuorollaan jotain ja harvoin saivat yhtäaikaa mitään. Fiksua porukkaa niistä kasvoi.
Vaarin systeemi ihan hyvä varsinkin kun kaikki saa jotain.
Meillä maksettu ekstraa sen mukaan miten on esim ysejä ja kymppejä. Ysistä vitonen per ysi ja 10 e per kymppi. Ihan hyvin on saatu maksaa joka kevät.
Ja kyllä kasin todistuksesta saa myös rahaa, mutta kiitettävistä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sen seiskan oppilaan on syytä tehdä vähän enemmän töitä kuin sen joka saa hyviä numeroita helposti.
Niinpä. Vai luuleeko se myöhemmin että sillä tyhmyydellä saa toivotun opiskelupaikan ja sitten töitä? Ei ketään kiinnosta älysi, kiinnostaa se mitä saat aikaiseksi. Ja tämä on hyvä lapsen oppia ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Vaari opettaa, että elämässä kannattaa olla todistus seiskaa parempi eikä olisi yhtään haitaksi, että huonommin oppiva opiskelee enemmän.
Lisäidea: alle parhaan summan olevat saisivat haluressaan erotussummalla yksityisopetusta. 600 eurolla saattaisi oppia parempia oppimistekniikoita.
Olen todella pettynyt tän ketjun perusteella ihmisiin. Maailma opettaa, vaarin ei tarvitse tähän epäreiluuteen opettaa.
Lapset ovat erilaisia ja oppiminenkin erilaista. Voi olla lukihäiriöta tai muuta oppimista vaikeuttavaa. Ja tulevaisuudessa hyvä koulutodistus ei takaa menestystä.
Opettaa lapsille että mielyttämällä ja tuloksilla vaarin saa rakastamaan ja että vaari laittaa lapset paremmuusjärjestykseen.
Jos vaari edes vertaisi tuloksia edelliseen todistukseen olisi tässä jotain järkeä.
Itse kasvattajana tekisin stopin moiselle käytökselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella pettynyt tän ketjun perusteella ihmisiin. Maailma opettaa, vaarin ei tarvitse tähän epäreiluuteen opettaa.
Lapset ovat erilaisia ja oppiminenkin erilaista. Voi olla lukihäiriöta tai muuta oppimista vaikeuttavaa. Ja tulevaisuudessa hyvä koulutodistus ei takaa menestystä.
Opettaa lapsille että mielyttämällä ja tuloksilla vaarin saa rakastamaan ja että vaari laittaa lapset paremmuusjärjestykseen.
Jos vaari edes vertaisi tuloksia edelliseen todistukseen olisi tässä jotain järkeä.
Hyvällä koulutodistuksella voi mennä opiskelemaan sitä mitä haluaa. Muut menevät sinne minne pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vaari ei laita lapsia järjestykseen, hän antaa heille rahaa sen mukaan minkälaisen todistuksen kukin saa. Heistä vaikka jokainen voi saada kaikkein korkeimman summan, peli on täysin reilu. Eikä hän lupaa rakkautta vaan rahaa. Ja kaikki lapset oli lähtökohtaisesti noin kasin tasoa, joten heillä tuskin on määräänsä enempää oppimisvaikeuksia. Hyvä todistus tuskin huonontaakaan mahdollisuuksia menestyä tulevaisuudessa.
Mukavan selkeä systeemi, olisin lapsena tykännyt. Tuon jonkun äidin ehdottama tasajako pärstäkertoimen perusteella sen sijaan olisi ihan kamala, olisin ihan sekaisin että mitä minulta vaaditaan. Mielistelyä ja kaunista puhetta vaiko ahkeraa koulunkäyntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä koulutodistuksella voi mennä opiskelemaan sitä mitä haluaa. Muut menevät sinne minne pääsevät.
No kun ei kaikki kuitenkaan mene. Suurin osa tyyttyy vähempään. Ei maakunnista lähdetä parhaisiin kouluihin kun harvoin. Oman luokkani kolme parasta ylioppilasta jäivät kaikki kotikaupunkiin tuiki tavallisiin ammatteihin. Kukaan ei mennyt edes yliopistoon vaikka yliopistokaupungissa asuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei kaikki kuitenkaan mene. Suurin osa tyyttyy vähempään. Ei maakunnista lähdetä parhaisiin kouluihin kun harvoin. Oman luokka
No kun ei kaikki kuitenkaan mene. Suurin osa tyyttyy vähempään. Ei maakunnista lähdetä parhaisiin kouluihin kun harvoin. Oman luokkani kolme parasta ylioppilasta jäivät kaikki kotikaupunkiin tuiki tavallisiin ammatteihin. Kukaan ei mennyt edes yliopistoon vaikka yliopistokaupungissa asuivat.
Mistä ihmeen maakunnan perähikiältä olet kotoisin? Ainakin erään pohjoisen maakunnan pikkukunnan luokkani parhaat ovat mm. juristi, lääkäri, kansanedustaja. Itse olin lahjakas mutta laiska ja päädyin ihan hyviin hommiin minäkin.
No jos ei kuitenkaan lähdettäisi vetämään kaikkia ääritapauksia tähän. Ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä on ihan tolkullisia, vaikka keskustelupalstoilta ja somekommenteista voisi toisin luulla. Ja yläasteikäisten kanssa voi ja kannattaa keskustella hyvässä hengessä arvoista, perustella omansa ja nähdä muiden erilaiset arvot heille sopivina, ilman mitään loanheittoa. Paljon huonompi vaihtoehto olisi käydä riitelemään oikeassaolosta, rikkoa välejä tai jopa katkaista välit.