Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan

Vierailija
19.05.2024 |

Kaikki lastenlapset yläasteiässä.

Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa

Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa

Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa

Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?

Kommentit (706)

Vierailija
421/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pettynyt tän ketjun perusteella ihmisiin. Maailma opettaa, vaarin ei tarvitse tähän epäreiluuteen opettaa.

Lapset ovat erilaisia ja oppiminenkin erilaista. Voi olla lukihäiriöta tai muuta oppimista vaikeuttavaa. Ja tulevaisuudessa hyvä koulutodistus ei takaa menestystä.

Opettaa lapsille että mielyttämällä ja tuloksilla vaarin saa rakastamaan ja että vaari laittaa lapset paremmuusjärjestykseen.

Jos vaari edes vertaisi tuloksia edelliseen todistukseen olisi tässä jotain järkeä.

Itse kasvattajana tekisin stopin moiselle käytökselle.

Vaari ei laita lapsia järjestykseen, hän antaa heille rahaa sen mukaan minkälaisen todistuksen kukin saa. Heistä vaikka jokainen voi saada kaikkein korkeimman summan, peli on täysin reilu. Eikä hän lupaa rakkautta vaan rahaa. Ja kaikki lapset oli lähtökohtaisesti noin kasin tasoa, joten heillä tuskin määräänsä enempää oppimisvaikeuksia. Hyvä todistus tuskin huonontaakaan mahdollisuuksia menestyä tulevaisuudessa. 

Taidan olla ainoa, joka ajattelee tulevaisuutta ja sitä kuka kohtelee vaaria ja miten tulevaisuudessa. Typerä vaari kuitenkin on, ja tämä on MINUN mielipiteeni, turhaan jankkaat tuota "oikeudenmukaista paskaa" enää yhtään.

Vierailija
422/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silleen reilua, että kertoi tuosta etukäteen. Epäreilua toki joltain osin, jos vaikka oppimishaasteita ja silti yrittää muttei kykene parempaan, mutta sitten taas; ei kaikki voi olla aina reilua. Elämä on kovin epäreilua joltain osin. Absoluuttiseen reiluuteen pyrkiminen olis loputon työmaa, eikä sen tavoittelu välttämättä edes olis edunmukaista loppupeleissä kenellekään

Väitätkö siis että on helpompaa luokitella todistukset, laskea keskiarvot, laskea paljon pitää nostaa rahaa tämän luokittelun mukaan? Verrattuna siihen, että antaa kaikille saman summan. Ensimmäisessä tapauksessa ei edes voi etukäteen tietää paljon rahaa menee. Mikä se loputon työmaa on? Se että näkee vaivaa kohdellakseen eriarvoisesti vai se että kohtelee tasapuolisesti ilman vaivannäköä? Tässä ei ole mitään muuttujia jotka tekisivät tasapuolisesta kohtelusta monimutkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaari voisi yhtä hyvin maksaa kauneudesta. Yhtä oikeudenmukainen jako.

Vierailija
424/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono systeemi, jos jollain lapsella esim. keskittymishäiriö, isoisä vain palkitsee ns. terveitä lapsia, ja lapsesta itsestä riippumattomasta syystä saa vähemmän. Tosin opettaahan tuo työelämään, sama touhu siellä.

Huono systeemi, jos joku lapsi on esim. laiska, isoisä vain palkitsee ns. ahkeria lapsia.

Vierailija
425/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ainoa, joka ajattelee tulevaisuutta ja sitä kuka kohtelee vaaria ja miten tulevaisuudessa. Typerä vaari kuitenkin on, ja tämä on MINUN mielipiteeni, turhaan jankkaat tuota "oikeudenmukaista paskaa" enää yhtään.

Ajattelet että lapset suorastaan vihaavat vaaria, koska hän on antanut heille jokaiselle rahaa? Miksi on typerää pyrkiä näyttämään että koulunkäynti on tärkeää ja kannustaa tekemään töitä sen eteen? Se on parasta mitä omat vanhempani ovat minun eteeni tehneet, nyt voin vuorostani auttaa heitä vaikka rahallisestikin jos on tarve.

Vierailija
426/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarin rahat, vaari saa itse päättää kriteerit.

Tosin ulkonäkö on subjektiivista, mikä on kenestäkin kaunis. Koulunumerot eivät niinkään, jos saat kympin matikasta ja minä saan seiskan, se on aika yksiselitteinen; Olet parempi matikassa.

Vierailija
427/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös yrittäjät ole niitä koulupudokkaita ja adhd diagnoosin saaneita? Joten valehtelet. Voi hyvää päivää, vain katkera ja kateellinen voi sanoa näin. Tiesitkö, että julkisen puolen duunit ovat aina miinusmerkksiä valtiolle? 

Vierailija
428/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaari, meritokratian periaatteet on hyvä iskostaa lapsiin jo nuorena. Se on hyvä lääke myös kommunismia vastaan.

Vierailija
429/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluudesta tiedä mutta jos hän haluaa muistaa näin niin se suotakoon hälle

Vierailija
430/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia voisi olla huonommin. Hän ei ehkä maksaisi näille 7:n oppilaille mitään. Nyt saavat edes jotain. 

Vierailija
431/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaari ajattelisi, että elämässä pärjää ulkonäöllä, palkitsisi varmaan kauneidesta. Jos taas hyvällä kunnolla ja urheilullisuudella, palkinto tulisi cooperin mukaan. Jokainen tyylillään.

Olen ollut työpaikassa, jossa palkittiin hyvästä kunnosta, siksi kai tuo vaarin systeemi ei järkytä tippaakaan.

Vierailija
432/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku jo aiemmin sanoikin, ei noilla laiskanpulskeilla pilallepassatuilla nykyajan panskoilla ole mitään sisäistä motivaatiota. Vaarin taulukko on hyvä!!

Vierailija
433/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin huono metodi. Tuolla tuhotaan lapsen oma sisäinen motivaatio. Kannattaa tutustua professori Carol Dweckin mindset-psykologiaan.

Olen minäkin tuosta pedagogisissa opinnoissa lukenut, mutta en ole lainkaan vakuuttunut, että asia on noin suoraviivainen. Usein sisäisen motivaation este on se, että opeteltava asia tuntuu liian vaikealta. Jos sitten ulkoisen motivaation avulla, saa itsensä harjoittelemaan tarpeeksi, asia ei olekaan enää niin vaikeaa, ja sisäisen motivaation este poistuu. Myös se, että harjoittelun ansiosta huomaa edistyvänsä, luo usein sisäistä motivaatiota.

Nimenomaan. Minulla on tytär, jolla adhd ja lukihäiriö, ja on lisäksi oikeasti todella fiksu (esim. sanavarasto todennetusti ikäluokkaansa huomattavasti laajempi ja on oppinut itsekseen videoista yms puhumaan ja lukemaan englantia jo kuusi vuotiaana), mutta on aina inhonnut koulua ja lyö heti jarrut pohjaan jos tilanne vähänkin muistuttaa koulumaista oppimista.

Nyt kun hän vihdoinkin on saanut molemmat diagnoosit, oikeanlaista tukea, sekä lääkityksen, olen stimuloinut hänen hieman positiivisempaa suhtautumistaan oppimiseen rahallisilla palkinnoilla. Hänelle tämä toimii. 50 sentin korotus kuukausirahaan jokaista korotettua numeroa kohden. Kun parantaa saman aineen koenumeroa edellisestä, myös kertaluonteinen summa. Jokaisesta luetusta luvusta kirjasta samoin rahapalkinto. 

Ulkopuolelta tuleva motivointi voi helpottaa huomattavasti myös sisäisen motivaation vahvistamista ja sinnikkyyden ja onnistumisista palkitseminen vahvistaa entisestään positiivista itsetuntemusta.

Aikaisemmin olin aina jotenkin tällaista palkitsemista vastaan, mutta vanhimmat sisarukset pärjäsivät hieman liiankin helposti koulussa, eikä heillä ollut mainittavia haasteita sielä. Mutta ehkä minun olisi pitänyt stimuloida myös heitä yrittämään omista lähtökohdistaan hieman enemmän. Nyt he jäävät hyvinkin helposti sinne omille mukavuusalueelleen, eivätkä ole oppineet erityisen sinnikkäiksi. Mutta ihan ok, hyvin pärjäävät näinkin.

Vierailija
434/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isoisälle kaikkien lastenlasten pitäisi olla samanarvoisia. Koululaitoksen ja työelämän tehtävä on sitten luokitella.

Sanoisin että mun lapsille kaikille sama raha, tai sitten ei ole tänne mitään asiaa.

Papalla on varmaan hyvä tarkoitus, mutta tässä kohtaa ei nyt toimi. Lapset ajattelee että se rakastaa tota kympin oppilasta enemmän. Huono juttu.

Ehkä ne lapsetkin voi pisteyttää tän papan toiminnan suhteessa muiden isovanhempien vastaavaan. 

Eihän tuossa ole kyse lasten arvottamisesta vaan palkitsemisesta hyvästä koulutyöstä, lapset varmasti kuitenkin ovat saman arvoisia isoisälle.

Jouluna ja synttäreillä tietysti tulee antaa saman suuruisia lahjoja, mutta suorituksista ja töistä kyllä kuuluukin maksaa sen mukaan mikä on lopputulos. 

Jos yksi lapsenlapsi maalaa kesätöiksi papalle aidan, ei kaikille tarvi siitäkään palkkaa maksaa. 

Vierailija
435/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin huono metodi. Tuolla tuhotaan lapsen oma sisäinen motivaatio. Kannattaa tutustua professori Carol Dweckin mindset-psykologiaan.

Olen minäkin tuosta pedagogisissa opinnoissa lukenut, mutta en ole lainkaan vakuuttunut, että asia on noin suoraviivainen. Usein sisäisen motivaation este on se, että opeteltava asia tuntuu liian vaikealta. Jos sitten ulkoisen motivaation avulla, saa itsensä harjoittelemaan tarpeeksi, asia ei olekaan enää niin vaikeaa, ja sisäisen motivaation este poistuu. Myös se, että harjoittelun ansiosta huomaa edistyvänsä, luo usein sisäistä motivaatiota.

Nimenomaan. Minulla on tytär, jolla adhd ja lukihäiriö, ja on lisäksi oikeasti todella fiksu (esim. sanavarasto todennetusti ikäluokkaansa huomattavasti laajempi ja on oppinut itsekseen videoista yms puhumaan ja lukemaan englantia jo kuu

Minä lupasin tonnin laiskalle ADHD lapsenlapselle. Ja uskon, että vuoden päästä se on maksettava. Huvittavaa on, että luokkakaveritkin huolehtivat hänen kokeistaan ja numeroistaan, kukaan ei hauku nipoksi, kun mummilta on tonni kynittävänä.

Vierailija
436/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaari ihan itse päättää mistä maksaa.

Vierailija
437/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä keskustelua edes sitten käydään? Kyse oli, että tekeekö vaari oikein.

Vierailija
438/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulumenestyksen eteen on aika paljon enemmän tehtävissä kuin kauneuden. Vaikka olisit hiukan hitaampi oppimaan niin voit vaikka lukea enemmän tai käydä tukiopetuksessa. Ruma ei muutu kauniiksi vaikka viettäisi tunteja harjaamassa hiuksiaan. 

Vierailija
439/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yksi lapsenlapsi maalaa kesätöiksi papalle aidan, ei kaikille tarvi siitäkään palkkaa maksaa. "

Joidenkin mielestä ilmeisesti pitäisi taitavammalle aidanmaalaajalle maksaa vähemmän kuin hitaammalle.

Jos vaari on sanonut että tietty summa siitä että aita on maalattu niin ei sen nuoren käsien pituus tai muut ominaisuudet siihen vaikuta. Ihan sama asia koulunumeroiden kanssa. 

Vierailija
440/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä keskustelua edes sitten käydään? Kyse oli, että tekeekö vaari oikein.

Ei ole mahdollista päästä täydelliseen oikeudenmukaisuuteen, koska .e kaikki olemme kovin erilaisia sekä kyvyiltämme, että myös luonteeltamme. Tässä nimenomaisessa tapauksessa lapset ovat aika tasaväkisiä, joten kaikki saanevat saman ja jos joku todella ahkeroi, saattaa päästä tuohon ylimpään kategoriaan. Tai jos joku lyö läskiksi, menettää. 

Olin nuorena tehtaassa töissä. Sain huhkia hiki päässä saadakseni urakan täyteen,  papetityöt kouduin tekemään varsinaisen urakan jälkeen omalla ajalla. Työkaveri teki paljon parempaa tulosta ja paperityöt siinä sivussa ohimennen. Tietty sai parempaa palkkaakin. Otti päähän, mutta kyllä se munkin mielestäni oli ihan oikein ja reilua.