Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan

Vierailija
19.05.2024 |

Kaikki lastenlapset yläasteiässä.

Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa

Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa

Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa

Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?

Kommentit (706)

Vierailija
441/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaari varmaan tarkoittaa hyvää, mutta pyrkii myös samalla vallankäyttäjäksi.

Omassa kodissani koulu- ja opintomenestys eivät olleet missään suhteessa rahaan. Lapsen ja nuoren rahantarve ymmärrettiin muuten kaikkia samalla tavoin koskevaksi.

Täällähän ei ole mitään tekemistä rahan tarpeen kanssa. Mitä nuori tarvitsee ei ole kiinni koulumenestyksestä. Tarpeelliseen saa rahaa vaikka opintomenestys olisi heikompikin. Todistus bonusta ei kuulu saada huonolla todistuksella. Ainakaan samaa kuin kympin oppilas saa.

Joku vertasi satasen juoksuun, siinäkin toiset on lahjakkaampia kuin toiset ja kaikki varmasti harjoittelevat paljon ainakin kansainvälisellä tasolla. Paras sitten palkitaan. Tästä keskustelusta tuli mielikuva satasen juoksijoista, jotka kaikki saavat saman palkinnon vaikka yksi juoksi maailman nopeimman ajan ja toisen tuloksella ei pääsisi edes kilpailemaan koulun mestaruudesta.

Se joka ei ole koulussa lahjakas eikä pärjää, on hyvä jossain muussa ja se pitää tuoda hänelle oikealla tavalla esiin. Nytkin jo nähdään mitä ongelmia tasapäistämisellä on saatu.

Vierailija
442/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pettynyt tän ketjun perusteella ihmisiin. Maailma opettaa, vaarin ei tarvitse tähän epäreiluuteen opettaa.

Lapset ovat erilaisia ja oppiminenkin erilaista. Voi olla lukihäiriöta tai muuta oppimista vaikeuttavaa. Ja tulevaisuudessa hyvä koulutodistus ei takaa menestystä.

Opettaa lapsille että mielyttämällä ja tuloksilla vaarin saa rakastamaan ja että vaari laittaa lapset paremmuusjärjestykseen.

Jos vaari edes vertaisi tuloksia edelliseen todistukseen olisi tässä jotain järkeä.

Itse kasvattajana tekisin stopin moiselle käytökselle.

Hyvällä koulutodistuksella voi mennä opiskelemaan sitä mitä haluaa. Muut menevät sinne minne pääsevät.

No kun ei kaikki kuitenkaan mene. Suurin osa tyyttyy vähempään. Ei maakunnista lähdetä parhaisiin kouluihin kun harvoin. Oman luokka

Saahan sitä tyytyä vähempäänkin, ei kaikki halua olla uraohjuksia ja sekin pitää suoda. Voi elää onnellisena ihan duunarina vaikka olisi ollutkin kympin todistus. Ne lähtevät parhaisiin kouluihin jotka sinne haluavat, voi olla muitakin syitä olla lähtemättä kuin koulutodistus. Jotkut haluavat mutta todistus ei riitä ja tekevät paljon töitä silti sen jälkeen päästäkseen ja yrittävät useamman kerran. 

Ei kukaan pakota nytkään tässä vaarin tapauksessa saamaan ysin tokaria. Silloin ei vaan saa sitä summaa rahaa mitä vaari on ysistä luvannut. Minusta hyvin selkeää ja jokainen yläkoulussa jo ymmärtää asian ilman että kokee tulleensa syrjityksi. Jos ei ymmärrä niin sitten on tietä jo siloiteltu ihan liikaa. Eikä tuossa osteta vaarin rakkautta.

Itse olen niin keskitason tallaaja kuin olla voi. Lukeminen ei kiinnostanut, olisin ollut numeron pari parempi jos olisin jaksanut panostaa vähänkään. Huippu en missään tapauksessa. Kukaan ei motivoinut mitenkään, itsellä sitä ei ollut. Se ei silti tarkoita ettei tällainen tapettiin sulautuva voisi pärjätä. Pyöritän palkattuna päällikkönä pientä yritystä, ei ole korkeakoulututkintoa, käytännön tajua sitäkin enemmän. Joskus mietin, että missä olisinkaan jos olisi kannustettu ja motivoitu, itseluottamuksen olisin varmasti löytänyt aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/706 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appi aina antoi oli 1000 € meidän lapsille, koska pojan lapsia, siis arvokkaita ja toki meillä molemmat poikia. Kälyn penikat ei saaneet mitään, ovat tyttöjä. Tykkäsin apen tyylistä. 

Vierailija
444/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaari voi antaa lapsille haluamallaan kaavalla erilaisia summia, mutta sillehän vaari ei voi mitään, että minä kotona sitten annan niille vähemmän saaneille lapsille sen verran, että menee tasan.

Minä vanhempana teen kasvatuspäätökset, ei kokoomusvaari.

Vierailija
445/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaari voi antaa lapsille haluamallaan kaavalla erilaisia summia, mutta sillehän vaari ei voi mitään, että minä kotona sitten annan niille vähemmän saaneille lapsille sen verran, että menee tasan.

Tää nauratti mua.  Kasvatuspäätökset teet sinä, toki.  Ei vaari mikään lastesi kasvattaja olekaan.  Hän on vaari.

Juu ei vaari voi mitään, että sinä sitten lahjot lapsesi uudestaan.  Tee niin.  Opetat vain sillä, että kyllä se äiti tai isä sen tien silottaa, tekee niin tai näin.  Ja sitten tulee se päivä, jolloin et olekaan sitä tietä silottamassa, syystä tai toisesta.  Mitenkäs se lapsen pettymys silloin saadaan haihdutetuksi, kun se vielä ei ole mokomaan oppinut, että maailma nyt vain toimii tällä tavoin, että hyvästä työstä palkitaan, huonosta ei.  Katkera on kalkki.  Ja lisäksi opetat lapsillesi, että sama raha tulee kaikille, teki mitään tai ei.  Ei ole oikein viisas kasvatuspäätös se, mutta se on sinun päätöksesi.  

Jos itse asiassa haluaisit, että lapsesi saisivat todellakin kaikki sen saman määrän, niin silloin kannattaa opettaa lapsille tasajaon systeemi:  Kaikki vaarilta saadut rahat yhteen läjään, ja sitten niistä tasataan jokaiselle lapselle sama määrä.  

Voisiko silloin vain käydä niin, että siltä ahkerimmaltakin menee motivaatio?  Mutta meneehän se nytkin, kun sinä tasoitat ja siloitat siinä minkä ehdit.  

Vierailija
446/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se vaaria haittaa. Niitä hyvin menestyneitä lapsia sen sijaan saattaa haitata eriarvoistaminen. Annatko kaikille lahjan, kun yhdellä on synttärit?

Vierailija
447/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan reilua, jos alle kasin keskiarvollakin saa jo 150, johon pääsee siis joka tapauksessa. Mutta kunnon panostuksella saa monin verroin enemmän, joka kuvaa ihan hyvin miten maailma toimii

Millä panostuksella? Kuuntelee tunnilla, tekee läksyt ja lukee kokeisiin.

Vierailija
448/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut lapsille koulumenestyksestä selkeää rahaa, heti ala-asteelta lähtien.

Eilen tuli ensimmäinen vastine maksista myös minulle: vanhempi muksuista pääsi suoraan ylppäritodistuksen perusteella haluamaansa yliopistoon haluamaansa tiedekuntaan. Maksan tuostakin bonusta.

Nuorempi oli selvästi kateellinen, mutta jos oikein tunnen hänet, asenne on "perässä tullaan!", sen sijaan että alkaisi surkuttelemaan omaa surkeuttaan tai dissamaan toista.

Vierailija
449/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.

Putkihenkilöitä tarvitaan mutta on eroa lähteekö opiskelemaan putkihenkilöksi huonoilla peruskoulupapereilla vai hyvällä lukiotodistuksella. Muutaman vuoden päästä tämä ensimmäinen on tällä jälkimmäisellä töissä.

Vierailija
450/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.

Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.

Kertooko arvosana absoluuttisesti tehdyn työn määrästä yhtään mitään?

Vierailija
451/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun isä on tolkullinen ihminen, eikä tuollainen nassevaari.

Vierailija
452/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin huono metodi. Tuolla tuhotaan lapsen oma sisäinen motivaatio. Kannattaa tutustua professori Carol Dweckin mindset-psykologiaan.

Onko Dweck noin jyrkkä tuossa asiassa? Entä jos sisäistä motivaatiota ei ole?

Vierailija
453/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silleen reilua, että kertoi tuosta etukäteen. Epäreilua toki joltain osin, jos vaikka oppimishaasteita ja silti yrittää muttei kykene parempaan, mutta sitten taas; ei kaikki voi olla aina reilua. Elämä on kovin epäreilua joltain osin. Absoluuttiseen reiluuteen pyrkiminen olis loputon työmaa, eikä sen tavoittelu välttämättä edes olis edunmukaista loppupeleissä kenellekään

Lastenlapset on tasaväkisiä. Kaikilla ollut yleensä tuo keskikategoria eli 8.0-8.9 keskiarvo. AP

Mikähän sun keskiarvo on ollut?  Apukoulun läpäissyt? Ootko?

Ainakaan et otsikkoa sisäistänyt.

Mihin sä vastasit?

Et sä oo AP, vaan OB.

Vierailija
454/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sun rahat riittää vielä sillonkin, kun sun pitää kompensoida se, että työtön lapsesi saa saman verran rahaa kuin työssäkäyvä. Kaikki muuhan on epäreilua ja eriarvoistavaa.

Vierailija
455/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää. Kaikilla kun EI VAAN OLE niitä rahkeita pärjätä ja loistaa koulussa/urheilussa/ihmissuhteissa jne.! Ei ketään pidä rahapalkinnoin piiskata menestykseen ja pärjäämiseen jollain elämän osa-alueella, varsinkaan oman sukulaisen ja sisaruksia tai serkuksia keskenään kilpailuttaen.

Vierailija
456/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää. Kaikilla kun EI VAAN OLE niitä rahkeita pärjätä ja loistaa koulussa/urheilussa/ihmissuhteissa jne.! Ei ketään pidä rahapalkinnoin piiskata menestykseen ja pärjäämiseen jollain elämän osa-alueella, varsinkaan oman sukulaisen ja sisaruksia tai serkuksia keskenään kilpailuttaen.

Ei tuossa systeemissä ole kilpailua, koska toisten suoritus ei vaikuta omaan palkintoon.

Vierailija
457/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö oikeassakin elämässä mennä niin, että kaikki moniongelmaiset pääsee helpommalla kuin muut? En itse ainakaan haluaisi mennä lääkärille, joka pääsi lääkikseen jollain sääliseiskalla

Mä oon itse melko vaativalla alalla, ja mun ystävällä on ADHD. Hän on vaan nähnyt paljon enemmän vaivaa kuin muut, mutta sitä kautta onnistunut. Niin se elämässä menee, jos et oo luonnollisesti paras, sä joko näät vaivaa, tai häviät. En itse ainakaan kannustaisi mun lasta luovuttamaan jonkun diagnoosin takia

Toki se on epäreilua, että toinen käyttää 9 keskivertoa varten kolme kertaa enemmän aikaa kuin toinen, mutta oikeastihan se on isoin palvelus tälle lapselle. Nyt se näkee vaivaa muutaman satasen takia, tulevaisuudessa se pääsee helposti kouluihin ja hyväpalkkaisiin töihin 

Eri lukunsa toki esim. kehitysvammat ja erityisluokat, jossa ei edes ole mahdollista saada hyviä numeroita, mutta oletan, että puhumme nyt ihan normaaleista koululaisista 

Vierailija
458/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen liittyen muistan oman, hyvin opettavaisen kokemuksen yläasteajoilta. 

Seiska ja kasiluokka meni kavereiden kanssa hengaillessa ja koulunkäynti ei kiinnostanut. Ysin alussa heräsin tilanteeseen ja siihen, että jotakin tarttes tehdä, jotta pääsen mieluisiin jatko-opintoihin. Ka oli 7,6. Äiti lupasi ostaa mulle skootterin, jos saan päättötodistukseen ka 9,0. Tein hommia ja uurastin ysiluokan.

Päättötodistuksen ka 8,9. En saanut skootteria. Silloin harmitti ja kovaa. Sain kuitenkin tärkeän opin, välillä kovasta työstä huolimatta et saavuta tavoitetta ja jää pienestä kiinni. Semmosta elämä on. 

Myöhemmin elämässä olen pärjännyt oikein mukavasti. 

Vierailija
459/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni jakoi rahaa aina samalla ajatusmaailmalla. Veljelläni oli paremmat numerot, koska hän oli nopea oppimaan ja koulu oli hänelle helppoa ja kivaa. Hänellä oli paljon kavereita ja kaikki koulussa oli hänelle mukavaa. Minulla oli oppimisvaikeuksia, muistiongelmia ja kiusaamista, ei kavereita ja koulu oli minulle ahdistava paikka. Olen edelleen nyt aikuisena katkera siitä miten veljeni sai enemmän rahaa, vaikka minä opiskelin tuplasti enemmän kuin hän. Veljeni ei juurikaan tarvinnut edes lukea kokeisiin, minä valvoin jo alakouluikäisenä öitä lukemassa itkien, yrittäen muistaa kokeeseen tulevat asiat, itseäni vihaten kun en tullut paremmaksi. Veljenikin on nyt jälkikäteen sanonut, että tuntuu pahalle miten hän ei puolustanut minua, kun isä käski minun "ottaa enemmän mallia veljestä" vaikka huonot numerot eivät johtuneet siitä, etten olisi opiskellut ja ettenkö olisi ottanut koulua tosissani. 

Joten jos vaari haluaa saada sisarukset kilpailemaan keskenään ja täten huonontaa heidän välejään, jonka lisäksi huonommin pärjäävien lapsien itsetunto huononee ja he todennäköisesti ajattelevat etteivät ole tarpeeksi hyviä, niin mahtava juttu. Jos kaikki lapset yrittävät koulussa parhaansa eivätkä ole lintsanneet tai jättäneet lukematta kokeisiin yms, kuuluisi heille maksaa saman verran rahaa. N31

Vierailija
460/706 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ilmeisesti on se virheellinen olettama että ahkeruus tarkoittaa automaattisesti hyviä numeroita ja laiskuus automaattisesti huonoja. Vähän niin kuin ajatelma että "paha saa aina palkkansa". Tuntematta lapsia en pitäisi tällaista reiluna, voihan olla että toinen vetää lukematta ysejä ja kymppejä ja se joka pänttää monta tuntia saa seiskoja.