Yksin asuvat. Miksi teille ei riitä yksiö?
Kommentit (147)
Jokainen saa käsittääkseni valita asumismuotonsa ihan itse jos ja kun asumisensa itse kustantaa? Sosiaalituilla eläviä jo ohjataankin vahvasti mahdollisimman edullisiin asumisratkaisuihin.
Itse valitsen asua pienessä kaksiossa (yksin). Haluan että minulla on erillinen makuuhuone. Teen paljon etätöitä, joten kunnolliselle työpisteellekin on oltava tilaa. Minulla on koira, joten senkin puolesta kivempi että koiran saa tarvittaessa makuuhuoneeseen oven taakse, jos kotona vaikka käy koiraa pelkääviä ihmisiä kylässä. Lisäksi tykkään sisustaa, ja kaksiota on mielestäni antoisampaa sisustaa kuin vain yhtä huonetta.
Ihanko vakavissaan tätä joku kysyy, kun korona-aikakin on vielä tuoreessa muistissa?
Tulisin hulluksi yksiössä. Viihdyn kotona, ja on mukavaa kun voi välillä olla makuuhuoneessa tai keittiössä, eikä aina vaan olkkarissa.
Lisäksi toivon että lapseni ja muut perheenjäsenet kävisivät välillä yökylässä, ehkä jonain päivänä myös lapsenlapsi. Kaksio on minun koti ollut aina aikuisena, yksiöön en muuta, piste. Olen ihminen siinä kuin parisuhteessa elävätkin tai isommat kokoonpanot.
Yksiöt sopii niille jotka käy kotona vain nukkumassa ja kääntymässä, eivät asumassa 24/7.
Normaalin työkyvyn ja yleisen normaalin päivittäisen kunnon takia olisi ihan hyvä jos mahtuisi jumppaamaan ja treenaamaan niin ettei vaan liikkumatila olisi vain niin, että mahtuu vain hädin tuskin kääntymään ympäri, mutta muuta liikuntaa ei voi harrastaa.
Kokeiltu on ja onneksi saan vapaasti valita oman kotini. Sijainti, ikkunoiden suunnat, huoneiden mallit ratkaisevat, onko läpitalon huoneisto jne.
Yksiössä asuessani opin sen että tarvitsen tilaa, ilmaa, sekä työ- ja harrastushuoneen. Sinne mahtuu myös vierashuone, läheisten kanssa vierailemme paljon ja yövymme myös kyläilyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempihan se siellä makuuhuoneessa on sängyllä istua 😂
Tiesitkö että patja menee pilalle kun siinä jatkuvasti istutaan?
Hohhoijakkaa
Ensimmäinen kämppäni oli yksiö ja oli aika hankalaa asua siinä ilman, että pää meinasi hajota ja seinät kaatua päälle. Toinen syy oli se, että ikävää, että sänky on koko ajan samassa tilassa, jossa hääräät päivisin muuta. Vaikuttaa jo unihygieniaan. Kyllä pitää olla selkeästi erikseen huone, jossa nukutaan.
Olin aika paljon sen takia poissa kotoa.
Ensimmäinen oma asunto oli 24 neliön kerrostaloyksiö puolison kanssa. Nyt on 240 neliön ok-talo yksin.
Tykkään asua tässä. En saa asumistukea enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Maksan kaiken itse. Olen 55-vuotias. En ole kuluttanut rahaa tupakkaan, alkoholiin, kahveihin, ulkomaanmatkoihin, koruihin tai muotivaatteisiin. Nautin elämästä kotona, ruuanlaitosta ja monenlaisista käsityöharrstuksista.
Mulle sopisi kaksio, tai mieluiten siis kaksi huonetta ja keittiö, koska en tykkää niistä "keittiöistä" jotka ovat oikeasti kaappirivistö olohuoneen seinällä. Sitten on makuuhuone erikseen, ja olohuone erikseen. Keittiössä on oltava tilaa ruokapöydälle, joten siellä voi tehdä muitakin hommia. Ikkunat mielellään kahteen eri suuntaan, että maisemissa on vaihtelua ja aurinko ei paahda koko asuntoa kuumaksi.
Ahdistava ajatus, että olisi yksiössä ja seinät kaatuisivat päälle. Ehkä joku iso loft-tyyppinen yksiö saattaisi käydä.
Kyllä riittää, koska tavaraa on vähän, mutta tuli vuokrankorotus ja löysin kaksion jonka vuokra oli melkein 200e pienempi kuin yksiössä ja sijainti yhtä hyvä Helsingin kantakaupungissa.
Miksi ihmeessä pitäisi riittää, kun on kerran varaa asua isommassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mahdu kaikki tavarat yksiöön. Mulla on iso sohva ja sekä ruokapöytä, koska tykkään kutsua ystäviä kylään ja syömään. No ei nämä systeemit mihinkään yksiöön mahtuisi.
Yksiöönkin mahtuisi mainiosti, jos ne suunniteltaisiin fiksusti. Esimerkiksi loft-tyyppisesti, että sänky on yläparvella ja alakerta oleskelutilaa. Mutta Suomessa asunnoista tehdään laatikoita, tai putkimallisia. Mitään sinne ei mahdu, vaikka neliöitä on runsaasti.
Olen nähnyt kuvia ulkomaisista loft-asunnoista. Muuttaisin heti jos sellainen tulisi eteen! Tietämättömille selvennykseksi, parvella on tilaa sängylle ja muulle oleilulle ja sinne mahtuu seisomaan suorassa. Kyse ei siis ole mistään matalasta rrumisarkun kokoisesta loukosta jonne just ja just saa patjan heitettyä maahan sängyksi. Keittiö/oleskelutila on isoa avaraa tilaa, todennäköisesti vähintään 50-60 neliötä. Joten vaikka makuuhuoneita ei varsinaisesti ole kuin yksi parvi niin asunto on isoa ja tilava sekä valoisa.
Riittäisi jos yksiöissä olisi tarpeeksi säilytystilaa ja sängystä ei näköyhteyttä tiskialtailla. Mutta eihän niissä ole nykyään edes vaatekaappeja ja putkiasuntoon on vaikea luoda erillistä makuusoppea.
Meitä asuu 4 henkilöä 39 neliön asunnossa jossa lapset ovat jo teini-iässä. hyvin mahtuu kun sopu sijaa antaa.
Joskus toki meinaa mennä hermot, mutta riittää kun ajattelee hetken vaikka arkea Ukrainassa psyko-putinin kidutettavana niin hyvinhän asiat kuitenkin on...
Miksi pitäisi tyytyä tässäkin johonkin minimiin? Mä ainakin tarvitsen tilaa itselleni ja tavaroilleni.
Haluan, että parin sadan kilometrin päässä asuvat aikuiset lapseni poikakavereineen ja joskus mahdollisine lapsineen mahtuvat tulemaan yökylään vaikka yhtä aikaa. Muuten valitsisivat varmaan helposti puolisoidensa vanhempien luona vierailut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempihan se siellä makuuhuoneessa on sängyllä istua 😂
Tiesitkö että patja menee pilalle kun siinä jatkuvasti istutaan?
Hohhoijakkaa
Önnönnöööö... Näin on tapahtunut oikeasti. Patja ei ole istumista varten. Sohvalla istutaan.
Kyllä tämä 40 neliön yksiö riittää oikein hyvin. Aiempi oli vajaa 30 neliötä ja sekin oli ihan ok, mutta avokeittiömallia, jossa todella vähän tilaa tehdä mitään, joten ruoanlaitto oli hyvin vaikeaa. Myös sen mallinen kämppä, että en saanut sinne ruokapöytää järkevästi mahdutettua. Nykyisessä on ihan tilava keittiö, ei siellä kauhean suurta määrää vieraita kestittäisi, mutta on kuitenkin työtilaa ja pieni ruokapöytä. Olen tosi tyytyväinen tähän kämppään.
En ole kohderyhmääsi, mutta:
Yksin asuva haluaa myös eri tiloja eri toimille. Siis erikseen makkari, olohuone, työhuone yms.
Tavaratkaan ei mahdu yksiöön.