Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Oma äiti ja anoppi ovat ysikymppisiä. Kummallakin on omat sairaudet oireineen, lääkkeet ja eri määrä kipuja.
Äiti valittaa, että ei saa nukuttua, jalkoihin sattuu, selkään sattuu, huippaa, näkee huonosti. Välillä hän sanoo olevan hirveän kipeä. Kun kysyn, pitääkö mennä päivystykseen, hän sanoo ei. Kun kysyn, pitääkö varata lääkäriaika, hän sanoo ei. Kun kysyn, että joko sinulle pitäisi hankkia kotiapua, hän sanoo ei.
Anopilla on moninaisia lääkkeitä ja niistä hän aina kyselee minulta mielipidettä. Toinen vakioaihe on, että kun on sellaisia ja tällaisia oireita, niin mitä pitäisi tehdä. En ole hoitoalalla, joten voin vain sanoa, että ehkä kannattaisi käydä lääkärillä. Samoin hän selvittää kaikkien tuntemiensa ihmisten sairaudet. Jostain syystä aina kahvipöytään päästyämme aiheksi tulee aina omat tai jonkun suolistovaivat.
Sekä minulla että miehellä on omat terveysongelmat, mutta niistä ei muille puhella, koska mitä he niille voisivat? Valitus pelkän valittamisen vuoksi ilman aietta hankkia niihin apua on turhaa, sillä vain kuormittaa muita. Olenkin aina hirveän ahdistunut heidän näkemisen jälkeen.
Kun puolisoni sai syöpädiagnoosin, ei sitä kerrottu tuoreeltaan vanhemmille tai meidän lapsille. Sitten vasta, kun oli selvillä hoitosuunnitelma.
Lisää hyviä puheenaiheita (tai siis turhanpäiväisiä, oikein on kun anoppi kertoo marjanpoiminnastaan):
-tekoäly, uhat ja mahdollisuudet
-Cannesin elokuvajuhlat alkavat, veikkauksia?
-Briteissäkin nyt yleistymässä se tekniikka, jossa silmiä tatuoidaan silmien värin muuttamiseksi. Riskit ja hyödyt, mikä vika värillisistä piilolinsseissä?
-Gazan viimeisimmät käänteet
-jäätelöiden hinta kioskeissa tänä kesänä vaikuttaa sangen maltilliselta verrattuna edellisiin vuosiin
-Harkovan evakuointi jäi kyllä viime tinkaan, humanitaarinen kriisi syvenee
-syytökset David Copperfieldia vastaan, hyvä että näistä nyt puhutaan
-parasta parsasta, nyt reseptit jakoon
-onko joku vielä jaksanut seurata Trumpin oikeudenkäynnin viimeisimpiä käänteitä
-Hesarin Sanalouhos, tän kanssa mulla menee aivot solmuun.
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy keskustella kavereittesi kanssa noista. Vanhempasi voivat olla ihan eri mieltä kuin sinä ja sitten sinä suutut etkä mene enää koskaan.
Onhan nyt outoa jos ei vanhempien vointi kiinnosta yhtään. Tosin minä olin 65 v vielä terve ja kasasin marjat lapsille. Nyt 79 v tekisi mieli keskustella lasten kanssa tulevaisuudestani
Mutta jos ovat kuin sinä ei tippaakaan kiinnosta. Hoida ittes, puhu taylor swifstä ja sun ammattialaas kuuluvista jutuista, mistä SINÄ haluat puhua.
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmantalous ovat kiinnostavampia kuin sinun suolistosi toiminta. Onko muuten isilltullut kakka tänään?
Erityisesti 25-50 v naisilla heidän suoliston toimintansa on puheenaihe nro 1.Se on alaluokkaista
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden asuntoluokitukset menee näin:
Alimpana on kerrostaloasujat.
Sitten tulee rivitaloasujat.
Sen jälkeen tulee omakotitaloasujat, joista alimpana on vanhoissa taloissa asujat.
Sitten tulee yksikerroksisessa talossa asuvat.
Sitten on pari riviä tyhjää ja sen jälkeen ihmiset. Näistä alempi luokka on talopakettitalot.
Ylimpänä toki kaksikerroksisessa arkkitehdin juuri tälle tontille suunnitelluissa taloissa asujat.
Tähän voi ketjun köyhä boomeri pisteyttää itsensä, kuuluuko boomerimaailmassa ihmisiin vai peräti kerrostaloasujiin.
Samalla tavalla se menee meillä 30 v espoolaisilla.
Terkut Nuottaniemestä
Minunkin anoppini puhuu olevansa hirveän kipeä, ei ole nukkunut moneen yöhön. Pyörryttää ja kuvailee kipujaan sietämättömiksi, lääkkeetkään eivät auta. Huolestun totta kai joka kerta, olen varaamassa aikaa lääkäriin. Anoppi tuntuu oikein hykertelevän ja kylpevän huomiossa? Sanoo, ettei saa varata lääkäriä ja jatkaa arkeaan ihan normaalisti näistä polvilleen lyövistä kivuista huolimatta. Tätä ei käsitä millään. Jos on niin kipeä ja uneton kuin väittää, niin miten kuitenkin toimii normaalisti, matkusteleekin, eikä halua apua. Mikä sen valittamisen pointti oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Lisää hyviä keskustelunaiheita:
-Jääkiekon MM-kisat käynnissä - mitenkähän Suomi sijoittuu?
-urheilulinjalla Pariisin olympialaiset on pian, on kyllä tosi tarkkaa turvatoimien kanssa
-henkirikokset ja itsem*rhat Suomessa vähentyneet, tämä on kyllä hieno juttu, mistähän johtuu
-Venäjän hyökkäys Harkovaan, mitä uutta tänään
-asuntokauppa tuntuu olevan yhä seisahduksissa, millloinkahan lähtee nousuun
-Mobilepay, kyllä pitäisi minunkin tähän perehtyä, osaatteko neuvoa
-Katy Perryn kappaletta Roar on nyt striimattu juutuubissa neljä miljardia kertaa, oletteko lapset katsoneet
-kuinka Slovakian pääministerin toipuminen etenee
-mitä mieltä Suomen uudesta presidentistä (lisäpisteitä jos ei kommentoi ulkonäköä 😁)
-se on tämä allergiakausi taas käynnissä, toivottavasti ne siedätyshoidot yleistyy
Saa vapaasti hyödyntä
Minä kyllä puhun apoivanhempie kanssa politiikasta, taloudesta, taiteesta ja tieteestä, lähinnä polymeerikemiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy keskustella kavereittesi kanssa noista. Vanhempasi voivat olla ihan eri mieltä kuin sinä ja sitten sinä suutut etkä mene enää koskaan.
Onhan nyt outoa jos ei vanhempien vointi kiinnosta yhtään. Tosin minä olin 65 v vielä terve ja kasasin marjat lapsille. Nyt 79 v tekisi mieli keskustella lasten kanssa tulevaisuudestani
Mutta jos ovat kuin sinä ei tippaakaan kiinnosta. Hoida ittes, puhu taylor swifstä ja sun ammattialaas kuuluvista jutuista, mistä SINÄ haluat puhua.
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmantalous ovat kiinnostavampia kuin sinun suolistosi toiminta. Onko muuten isilltullut kakka tänään?
Vähänkö tässäkin keskustelussa nuoret naiset ovat tehneet numeroa mahastaan, keliakiaa, , laktoosivaivaa ym. Paha äiti tai anoppi hanki oikeita ruokia eikä keskity huolehtimaan tyttöparasta. Sit on ne ajat ja vielä migreenit ja kaikki, saikkua pitää olla ja mummo lapsia katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää hyviä keskustelunaiheita:
-Jääkiekon MM-kisat käynnissä - mitenkähän Suomi sijoittuu?
-urheilulinjalla Pariisin olympialaiset on pian, on kyllä tosi tarkkaa turvatoimien kanssa
-henkirikokset ja itsem*rhat Suomessa vähentyneet, tämä on kyllä hieno juttu, mistähän johtuu
-Venäjän hyökkäys Harkovaan, mitä uutta tänään
-asuntokauppa tuntuu olevan yhä seisahduksissa, millloinkahan lähtee nousuun
-Mobilepay, kyllä pitäisi minunkin tähän perehtyä, osaatteko neuvoa
-Katy Perryn kappaletta Roar on nyt striimattu juutuubissa neljä miljardia kertaa, oletteko lapset katsoneet
-kuinka Slovakian pääministerin toipuminen etenee
-mitä mieltä Suomen uudesta presidentistä (lisäpisteitä jos ei kommentoi ulkonäköä 😁)
-se on tämä allergiakausi taas käynnissä, toivottavasti ne siedätyshoidot yleisty
Teillä ei ole läheiset suhteet, paras keskittyä tietämiseen ja työasioihin.
Eikä siinä mitään, niin hyvä, henkilökohtaisuudet ja lämpö pois, niin tulee hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmantalous ovat kiinnostavampia kuin sinun suolistosi toiminta. Onko muuten tullut kakka tänään?
Luojan kiitos, minulla on normaalit tyttäret ja miniät. Ei mitään lapsellisia pikkuilkimyksiä kuten monet näyttävät olevan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmantalous ovat kiinnostavampia kuin sinun suolistosi toiminta. Onko muuten tullut kakka tänään?
Se nyt ei ole ihan suoliston toimintaa jos haluaisi päätöksiä missä viimeiset vuotensa työntää rollaattoriaan.
Aina ei voi pää askarrella maailman tapahtumissa, arkisetkin asiat on hoidettava, paitsi tietysti suuret sielut eibät hoida.
Onneksi ei olla sukua.
Vierailija kirjoitti:
Lisää hyviä puheenaiheita (tai siis turhanpäiväisiä, oikein on kun anoppi kertoo marjanpoiminnastaan):
-tekoäly, uhat ja mahdollisuudet
-Cannesin elokuvajuhlat alkavat, veikkauksia?
-Briteissäkin nyt yleistymässä se tekniikka, jossa silmiä tatuoidaan silmien värin muuttamiseksi. Riskit ja hyödyt, mikä vika värillisistä piilolinsseissä?
-Gazan viimeisimmät käänteet
-jäätelöiden hinta kioskeissa tänä kesänä vaikuttaa sangen maltilliselta verrattuna edellisiin vuosiin
-Harkovan evakuointi jäi kyllä viime tinkaan, humanitaarinen kriisi syvenee
-syytökset David Copperfieldia vastaan, hyvä että näistä nyt puhutaan
-parasta parsasta, nyt reseptit jakoon
-onko joku vielä jaksanut seurata Trumpin oikeudenkäynnin viimeisimpiä käänteitä
-Hesarin Sanalouhos, tän kanssa mulla menee aivot solmuun.
Kammottavaa olisi olla kanssasi kahvipöydässä. Politiikkaa ei kuulu työpaikoille eikä kutsuille. Uutiset katsotaan lehdestä ja telkkarista, miniän ei tarvitse tulla niitä kertomaan.
Miten parsa ( hienompaa?) on parempi keskustelunaihe kuin mustikkasato (rahvaan puheita ) ?
Lapset syövät jäätelöä. Ei aikuiset.38
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti ja anoppi ovat ysikymppisiä. Kummallakin on omat sairaudet oireineen, lääkkeet ja eri määrä kipuja.
Äiti valittaa, että ei saa nukuttua, jalkoihin sattuu, selkään sattuu, huippaa, näkee huonosti. Välillä hän sanoo olevan hirveän kipeä. Kun kysyn, pitääkö mennä päivystykseen, hän sanoo ei. Kun kysyn, pitääkö varata lääkäriaika, hän sanoo ei. Kun kysyn, että joko sinulle pitäisi hankkia kotiapua, hän sanoo ei.
Anopilla on moninaisia lääkkeitä ja niistä hän aina kyselee minulta mielipidettä. Toinen vakioaihe on, että kun on sellaisia ja tällaisia oireita, niin mitä pitäisi tehdä. En ole hoitoalalla, joten voin vain sanoa, että ehkä kannattaisi käydä lääkärillä. Samoin hän selvittää kaikkien tuntemiensa ihmisten sairaudet. Jostain syystä aina kahvipöytään päästyämme aiheksi tulee aina omat tai jonkun suolistovaivat.
Sekä minulla että miehellä on omat terveysongelmat, mutta niistä ei
Täällä syytetään aina vanhoja sairauksistaan. Olen luullut etteivät nuoret sairasta mitään.
Omat vanhemmat ei ikinä suostuneet puhumaan aiheesta Miten pärjään vanhana. Heillä ei ollut mitään suunnitelmaa mitä sitten tapahtuu, kun omakotitalossa ei pärjää. Vaikea siinä on keskustella, kun toinen häipyy vihoissaan pois ja toinen jää syyttelemään, että miksi sinä isäs noin suututit. Ei nuo silti ole mitään kahvipöytäkeskusteluja, kun lasten puolisot ja omat lapset ovat paikalla.
Anopilla on tosi paha laktoosi-intoleranssi ja hän kertoo joka tapaamisella miten suolisto voi ja millaisia vaivoja on ollut milloin minkäkin tuotteen syömisestä. Olisin mieluummin kuulematta.
Minä kyllä puhun apoivanhempie kanssa politiikasta, taloudesta, taiteesta ja tieteestä, lähinnä polymeerikemiasta.
Juurikin näin. Kaikki ketjuun listatut puheenaiheet on listattu tämän päivän lehdistä. Niitä kun läpikäy niin todennäköisesti löytyy joku puheenaihe, joka molemmissa resonoi. Jos vastapuoli on kiinnostunut vaikkapa politiikasta, urheilusta tai taloudesta - tai kemiasta, niin niistä voi sitten jatkaa syvemmälle. Vaikka sinne polymeerikemiaan. 😀 Ja sitten on tietysti nämä ketjun anopit, jotka jankkaa yhdelle sivulle viisi viestiä toisten kakkaamisesta ja kertoo, että kaikki ajankohtaiset puheenaiheet on vain henkisesti sairaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmantalous ovat kiinnostavampia kuin sinun suolistosi toi
Ei ole. Kukaan ei ole missään kirjouttanut että se tytär tai miniä olisi ruokarajoitteinen.
Sinä vain kuvittelet niin.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat ei ikinä suostuneet puhumaan aiheesta Miten pärjään vanhana. Heillä ei ollut mitään suunnitelmaa mitä sitten tapahtuu, kun omakotitalossa ei pärjää. Vaikea siinä on keskustella, kun toinen häipyy vihoissaan pois ja toinen jää syyttelemään, että miksi sinä isäs noin suututit. Ei nuo silti ole mitään kahvipöytäkeskusteluja, kun lasten puolisot ja omat lapset ovat paikalla.
Meillä olen huomannut, aihe on lapsille raskaampi kuin minulle. Muistan itsekin, olin 45 kun äiti kuoli, tajusin silloin että elämä muuttuu, se ei aina pysy ennallaan.
Lapsianikaan ei onneksi jotkut filmitähdet tai muut idolit kiinnosta, keskustelu pyörii kuitenkin arkisemmissa jutuissa. Emme puhu heidän työasioistaan koska ne kuuluvat työpaikoille enkä tohtoritason hommista pystyisikään keskustelemaan.
Olen siis leskenä riippuvainen lapsista asioiden järjestelyssä. Heidän nimikirjoituksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy keskustella kavereittesi kanssa noista. Vanhempasi voivat o se IIIlla ihan eri mieltä kuin sinä ja sitten sinä suutut etkä mene enää koskaan.
Kuten vanha sanonta opettaa, niin pienet sielut puhuvat ihmisistä, keskikokoiset sielut tapahtumista ja suuret sielut ajatuksista ja ideoista. Voi olla yllättävää, mutta keksimäärin ihmisten mielestä vaikkapa olympialaiset tai maailmant
Lue. Onhan ne tässäkin keskustelussa ( ja monissa muissa) vinkuneet kun äiti/ anoppi ei muista vatsavaivojamme, allergioita, mieltymyksiä. Mikä juttu se nyt olis kelikiaankaan perehtyä mutta kun ei viitsi.
Kammottavaa olisi olla kanssasi kahvipöydässä. Politiikkaa ei kuulu työpaikoille eikä kutsuille. Uutiset katsotaan lehdestä ja telkkarista, miniän ei tarvitse tulla niitä kertomaan.
Miten parsa ( hienompaa?) on parempi keskustelunaihe kuin mustikkasato (rahvaan puheita ) ?
Lapset syövät jäätelöä. Ei aikuiset.38
Juuri tämän hetken parhaista ruoka-aineista on oikein sopivaa puhua. Toukokuussa syödään parsaa ja pensasmustikoita ja nektariineja, ja samaten kevyt kenttäkeskustelu kesän juhlien kakkuvalinnoista on oikein sopivaa juuri tähän hetkeen.
Jäätelön kioskihinnasta puhuminen on oikein kiva kevyt keskustelunaihe ja heijastelee jotain nykyisestä taloustilanteestamme. Voit ottaa sen ihan mikrotaloustieteellisenä puheenaiheena eikä tarvitse yhtään kertoa syökö itse jäätelöä vai ei saati sanoa että kenelle se on sopivaa. 😆