Mielekäs tutustumisleikki uudelle tiimille työpaikalla.
Vain asiallisia vastauksia kiitos. Aloitan Team leaderina ja pidän tutustumispäivän kaikille. Meitä on 9 + minä.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty kahdeksalle tiimikaverille pyydettäessä kertomaan mitään itsestään ahdistumatta, niin ehkä ei kannata olla työelämässä. Introvertti itsekin olen enkä erityisesti tykkää olla huomion kohteena, mutta kyllä multa sentään jotain sosiaalisia taitoja löytyy. Miten te vastustajat aloittaisitte esim. uuden projektin vetämisen uuden tiimin kanssa, jos kukaan ei kerro mitään itsestään tai omasta roolistaan projektissa? Etenkin kun esim. tietotyössä useinmiten ollaan etänä, mikä myös vaikuttaa tiimien kommunikaatioon (spontaania tutustumista tulee vähemmän kuin samassa tilassa ollessa).
Ei kyse ole siitä etteikö pystyisi tai ahdistuisi ja varmasti työhön liittyvän kanssa kenelläkään ei ole minkäänlaisia ongelmia mutta kun aletaan olettaa että jaellaan asioita yksityisiksi luokitelluista asioista jotka työpaikalla haluaa pitää itsellään sillä eihän siellä t
Eihän aloituksessa mainittu, että tiimiläisiltä pitäisi urkkia yksityisasioita. Olen toki samaa mieltä, että ihmisillä tulisi olla mahdollisuus jättää työn ulkopuolinen elämä pois esittelyistä. Varmaan sana "leikki" provosoi monia ja sai olettamaan, että pitäisi keksiä jotain väkinäistä hassun hauskaa. Mutta kuten yllä todettu: ryhmäytyminen ja se, että saa äänensä kuuluviin tilaisuuden alussa tutkitusti auttaa tiimityötä jatkossa.
Heitätte kerta kaikkiaan tittelit pois ja menette yhdessä saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Ponileikki niin että miehet ovat poneja ja naiset ratsastavat.
Loppuun vielä niin että mies kääntyy ympäri ja sitten ratsastetaan toisella tapaa
Aarteenetsintä ilkosillaan huput silmillä, ettei näe.
Muodostetaan mies-nais-parit ja hierotaan toisten jalat ja varpaat.
Kaikki tykkää!
Paras ryhmäytymisleikki olis sellanen, missä ap seisoo vesialtaan päällä kapealla korokkeella. Tiimiläiset jaettais sitten kahteen joukkueeseen, jotka kilpailisivat toisiaan vastaan. Kummallekin joukkueelle annettais sellaset tykit, jotka ampuu tennispalloja. Niillä sitten tähdättäisiin ap:hen. Yksi laukaus kerrallaan, jotta saataisiin rauhassa hierottua strategiaa ja tulenjohto pääsisi säätämään ohjeitaan, jos ensimmäinen laukaus menee ohi. Tiimi, joka saa ekana pudotettua ap:n veteen, voittaa.
Kisan jälkeen yhteinen päivällinen, jonka aikana käytäisiin läpi sitä, mikä johti onnistumiseen, mutta myös niitä kisassa tehtyjä virheitä ja mitä siitä opittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tutustumisleikkejä. Ne on joidenkin ihmisten mielestä todella ahdistavia ja vaivaannuttavia. Varmaan jotkut ekstrovertit niitä rakastaa, mutta jos haluat mukavan työilmapiirin, jossa kaikki viihtyy, niin unohda kammottavat tutustumisleikit ja se, että pakotat kaikki osallistumaan johonkin epämiellyttävään aktiviteettiin. Eiköhän aikuiset ihmiset osaa tutustua muutenkin työkavereihinsa.
Minun käsitys on ollut se, että on ihan tutkittu asiaa ja todettu, että ryhmäyttäminen toimii. Tuskin niitä muuten edes tehtäisiin.
Niin, mutta ryhmäyttäminen ei merktise sitä, että se pitää tehdä leikkimällä typeriä leikkejä, heitellä hiekkapussia tai muutakaan typerää. Rymäyttämistä tapahtuu paremmillakin tavoilla ja vielä tehokkaammin kuin tuollaisilla tarhatädin leikittämisillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty kahdeksalle tiimikaverille pyydettäessä kertomaan mitään itsestään ahdistumatta, niin ehkä ei kannata olla työelämässä. Introvertti itsekin olen enkä erityisesti tykkää olla huomion kohteena, mutta kyllä multa sentään jotain sosiaalisia taitoja löytyy. Miten te vastustajat aloittaisitte esim. uuden projektin vetämisen uuden tiimin kanssa, jos kukaan ei kerro mitään itsestään tai omasta roolistaan projektissa? Etenkin kun esim. tietotyössä useinmiten ollaan etänä, mikä myös vaikuttaa tiimien kommunikaatioon (spontaania tutustumista tulee vähemmän kuin samassa tilassa ollessa).
Kerrotaan lyyesti kuka on ja mitä roolia tekee töissä, miten työskentelee, miten toivoo itseään kontaktoitavan (toiset preferoi sähköpostia, toiset puhelua, toiset tekstiviestiä). Lisäksi voi kertoa vaikka millainen vireysrytmi on työpäivän aikana. Siitä se tutustuminen lähtee ja kun ensitapaamisessa ei pakoteta ketään tulemaan mukavuusalueeltaan ulos, niin kaikki saavat omassa tahdissaan sitten avata itseään - vaikka sitten etätöiden kahvitauolla (meillä oli etenkin korona-aikaan tapana pitää kamerat ja mikki auki myös kahvitauoilla ja usein silloin joku kävi spontaanisti esittelemään kotiaan, lemmikkiään, puutarhaansa, tai harrastusvälineitään. Kellään ei ollut pakkoa tehdä sama, mutta lopulta ajan kuluessa ryhmän ujoinkin oli uskaltautunut näyttämään kotiaan ja avaamaan elämäänsä.
Näin tapahtuu, kun asioiden annetaan soljua luonnostaan eikä minkään pakkoleikittämis-kuulustelun kautta projektin ensimmäisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jokaista tiimin jäsentä kertomaan/ilmoittamaan etukäteen sinulle joku ehkä yllättävä tai erikoinen asia itsestään, jota muut eivät todennäköisesti tiedä. Esim. "En ole koskaan syönyt hampurilaista" tai "Olen voittanut suunnistuksen Suomen mestaruuden".
Kokoat nämä yhteen ja jaat tiimin jäsenille paperilla tai sähköisesti. Sitten Jokainen osallistuja arvaa, mikä kohta on kenenkin. Kun arvaukset on tehty, käytte listan läpi ja jokaisessa kohdassa joku "tunnustaa" ja vähän kertoo taustaa. Näistä saa helposti keskustelua aikaiseksi.
Jos haluaa, voi jonkinlaisen pisteiden laskun tai tilastoinnin tehdä siitä, kuinka moni arvaa kenenkin kohdan oikein. Tiimin vetäjänä voit laittaa mukaan itsestäsikin jonkun asian.
Tää ois ihan kauhee. Ei mulla ainakaan ole mitään "erikoista asiaa", mitä sanoa. Ihan tavallinen perheenäiti olen joka ei harrasta koiralenkkejä ja ystävien kanssa kahvilla käymistä kummempaa, eikä ole suomen mestaruuksia yhtään mistään. Siinä olisin nolona selittämässä että en tiedä mitä sanoa, en keksi mitään, ja olisin häpeissäni kun mua pidettäisiin tylsänä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla laput käteen mitä voi sanoa. Ehkä voisi olla ensin kierros jossa sanotaan etunimi ja mistä on kotoisin alunperin, missä nyt asuu. Viihtyykö vai miettii eri aluetta. Ehkä voi kertoa onko perhettä vai viihtyykö itsekseen. Lemmikit. Lempiväri. Mistä pitää kiinnostuksen kohteina, ehkei kannata kaikkea kertoa, sellainen että muiden korvat kestää. Eikä kukaan punastu. -Leikki voi olla joku pieni Aarteen etsintä, sulla on karttoja ja oot piilottanut niitä turvallisiin paikkoihin. Jotain kivaa jokaiselle, vaikka lahjapussukka. Montako yhdessä ryhmässä etsii aarretta, kolmeko. Aamulla heti osa ei jaksa leikkiä tai väsyneenä. Jos ulkona ne pitää olla sään kestävässä boksissa ja ilma hyvä. Ei liian kuumaa tai hyttysiä. Apua saa soittamalla sulle. Sisällä se onkin helpompaa, turvallisuus kuitenkin ensin aina, ettei joku loukkaa itseään.
Perheasiat eivät kuulu työpaikalla. Esim en itse kerro edes sitä olenko naimisissa.
Tyhypäiväkin on jo tarpeeksi rasittavaa. Pari koko porukasta haluaa ehdottomasti ja muut sitten pakosta mukaan etteivät innokkaat suutu loppuvuodeksi.
Aiheuttaa enemmän stressiä kuin työhyvinvointia. Palkaton vapaa tämän sijasta olisi oikeasti hyvinvointia..
Vierailija kirjoitti:
Tyhypäiväkin on jo tarpeeksi rasittavaa. Pari koko porukasta haluaa ehdottomasti ja muut sitten pakosta mukaan etteivät innokkaat suutu loppuvuodeksi.
Aiheuttaa enemmän stressiä kuin työhyvinvointia. Palkaton vapaa tämän sijasta olisi oikeasti hyvinvointia..
Siis palkallinen 😁 vapaa.
Mulla on ensviikolla tällanen tiimipäivä ja ei ollut tullut mieleenkään, että siellä olisi jotain leikkimistä. Taidan leikkiä kuollutta, jos siellä aletaan heittelemään jotain hernepussia tai pyydetään loruilemaan omat esittäytymiset👍🏻
n20
"Perheasiat eivät kuulu työpaikalla. Esim en itse kerro edes sitä olenko naimisissa."
No tuo nyt on jo aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheinta asiassa on jos tämä on aito ketju eikä provo ja tämä team leader toteuttaa jonkin leikin.
Onneksi melkein kaikki tällä palstalla on provoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheinta asiassa on jos tämä on aito ketju eikä provo ja tämä team leader toteuttaa jonkin leikin.
Näin. Olen joskus miettinyt, että miksi ihmeessä tiiminvetjäiksi valitaan aina (tai useimmiten) ekstrovertti.Intorvertit osaavat paljon paremmin nähdä ryhmän jäsenet ykislöinä ja luoda tasapainoisia ryhmiä ja estää klikkiytymisen. intorvertit siis eivät sillä lailla ole lainkaan sosiaalisesti kömpelöitä, vaan osaavat nähdä hienovariaisia vihjeitä paremmin kuin esim. ekstrovertit.
Kaikkeenhan nykyään valitaan ekstrovertti, jos mahdollista. Mitä väliä koulutuksella, työkokemuksella jne. Kunhan on ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen ja puhelias. Siivoojankin kuuluu olla tällainen vaikka työskentelisi 90% työajasta yksin. Tutkitusti paras lopputulos tulisi eriluonteisia ihmisiä palkkaamalla (toki päteviä kaikki).
"Jos ei pysty kahdeksalle tiimikaverille pyydettäessä kertomaan mitään itsestään ahdistumatta, niin ehkä ei kannata olla työelämässä."
Typerä kommentti. Myös ahdistujilla on oikeus olla työelämässä. Työt pitää hoitaa, mutta ahdistua saa siitäkin vapaasti. Pitää osata sietää myös ahdistuneita.
Ehdotan, että ap tarjoaa halukkaille tiimilounaan seuraavan kahden viikon ajan. Kaikkien pitää kuitenkin syödä ja siinä samalla voi höpötellä. Ilmainen lounas voisi houkutella lähistöllä asuvia ihmisiä käymään edes siellä lounaalla, vaikkeivät muuten toimistolle tulisikaan.