Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu
Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?
Kommentit (339)
Sivuhuomiona että monet kirjastot lainaa myös kaikenlaista tavaraa nykyään. Jos on ihan pa, ja välttämättä tarvii just jonkun pyöränpumpun, niin kannattaa selvittää saisko sen lainaan lähikirjastosta. Tosin ei kaikissa kirjastoissa tällaista ole, mutta kannattaa selvittää jos vaikka sattuisikin siinä omassa lähikirjastossa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
587,71€ - 19€ = 568,71€ ja tuolla rahalla et sitten pääse hakemaan ILMAISTA ruokaa leipäjonosta? Ottaen huomioon, että kela kustantaa sinun vuokrasi,sähkösi,vetesi,lääke ja sairauskulusi,kotivakuutuksesi jne jne mitä tavallinen eliittiin kuulumaton rehellinen veronmaksaja kustantaa itse OMISTA rahoistaan?? Säälikö kaipaat? Voi pientä reppana raasua kun on niin heiveröinen että jos sätkän käärii niin on kyljet jo niin kipeinä, ettei enää edes töihin pysty..
Ja taas yksi urpo, joka kuvittelee, että tuo summa tulee käytettäväksi muiden tukien päälle. Se on edelleenkin laskennallinen summa ja tilille tuleva toimeentulotuen määrä riippuu vuokran suuruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, mitä työtön saa tänään tehdä ja mites loppuviikon ostokset, kuinka paljon ja mihin?
Itse olen herännyt 4:30, tehnyt tunnin lenkin ja 08 lähden tienaamaan 9 euroa tälle päivälle. Mihinkähän sen tuhlais vai uskaltaako säästää? 🤔
Ei uskalla säästää, jos saat toimeentulotukea. Ensi kuussa muuttuu "varallisuudeksi" ja otetaan laskelmassa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaaminen ei nosta teidän pienipalkkaisten tuloja yhtään. Kannattaisi hankkia palkankorotuksia, eikä kadehtia köyhiä. Tai tehkää enemmän töitä.
Itse työssä ollessani keskityin itsekkäästi oman aseman parantamiseen. Ei kiinnostanut haukkua ja halveksia köyhempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
587,71€ - 19€ = 568,71€ ja tuolla rahalla et sitten pääse hakemaan ILMAISTA ruokaa leipäjonosta? Ottaen huomioon, että kela kustantaa sinun vuokrasi,sähkösi,vetesi,lääke ja sairauskulusi,kotivakuutuksesi jne jne mitä tavallinen eliittiin kuulumaton rehellinen veronmaksaja kustantaa itse OMISTA rahoistaan?? Säälikö kaipaat? Voi pientä reppana raasua kun on niin heiveröinen että jos sätkän käärii niin on kyljet jo niin kipeinä, ettei enää edes töihin pysty..
Ja taas yksi urpo, joka kuvittelee, että tuo summa tulee käytettäväksi muiden tukien päälle. Se on edelleenkin laskennallinen summa ja tilille tuleva toimeentulotuen määrä riippuu vuokran suuruudesta.
Urpo kuvittelee myös, että köyhä on joko torin laidalla istuvan laitapuolenkulkijan kaltainen tai sitten televisioon tai lehtiin etsitty tuhlaavainen hempukka. Ja Kelan sivuilla "voit hakea" tarkoittaa sitä, että ehdottomasti saat ja maksimimäärän kutakin tukea.
Tästä melko kattavasta ketjusta puuttuvat vielä harhaluulot siitä, mitä laitapuolenkulkijat ja hempukat käyvät hakemassa sosiaalitoimiston luukulta. Epäilemättä "sitoomusta" kaljaan ja rakennekynsiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin monta alapeukkua, vaikka tämä on ihan totta. Kyllä sillä työmarkkinatuella pärjää moni muukin täällä mailla, kun on pakko ja muuta ei saa. Mutta itse saa päättää, onko se kamalaa, vai osaako siitä nauttia.
Pärjää, jos on omaisuutta (asunto?), joka laskee kuluja. Tai joku muu, kuten puoliso, maksaa osan kuluista. Pikkukaupungeissakin alkaa vuokrat olla 500 euroa vähintään, jossain ehkä 400. Jos halvempi, niin todennäköisesti "korvessa" eli tarvitsee oman auton (kallista!). Siihen muut laskut, lääkkeet, ruoka jne. 640 euroa ei paljoon riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2024 perusosan määrä yksin asuvalle on 587,71 e/kk. Kyllä tuo minulle riittäisi ruokaan ja pumppuun ja parturiin. Muutakin sillä saisin.
Eihän yksin asuvalla loppuisa ruokaan mitään älyttömiä rahoja mene jos mietitään perus kotiruokaa ym. Kun vähän kattoo mitä kaupasta ostaa eikä tosiaan ramppaa ravintoloissa.
Sitä "luksusta" saa sitten kun on tilanne että taloudellisesti varaa.
Ruuan hinta on noussut jopa 50%, eli aika paljon maksaa ihan perus syöminenkin. Monta sataa.
Puhutaan noin 10 %(?) inflaatiosta. Itsekin laskeskelin ruokakauppaan menevän rahaa noin 50% enemmän, kuin ennen. Järkyttävää!
Niin makaa kuin petaa, AP hyvä. Niin makaa kuin petaa.
Joku Kaheli tuolla jo ehdotti, että rakennusliikkeet rakentaisivat köyhille halpoja asuntoja niin ei olisi tullut konkursseja 😂😂
Ensinnäkin rakentaminen on hiipunut korkojen nousun takia, ja se ei ole suomen hallituksen syy.
Toiseksi, rakentaminen maksaa. Meinaatko tosissasi että valtio maksaa, eli verorahoilla rakennetaan asuntoja, joihin köyhät voi muuttaa ja heille maksetaan siihen vielä asumistuet. Miksi ihmeessä?
Miksi Suomeen ylipäätään on muodostunut ihmisryhmä, joka olettaa saavansa kaiken ilmaiseksi. Joka kadehtii ja haukkuu työssäkäyviä, eli niitä, jotka veroillaan ne tuet mahdollistavat.
Sitten on vielä otsaa vaatia uusia asuntoja. Miten ikinä ei ole sitä vaihtoehtoa että ottaisitte itse vastuun elämästänne? Kokoajan vaan vaaditte lisää ja lisää ja haukutte työssäkäyviä, etenkin jos he kehtaavat mainita, kuinka heilläkin on kulut nousseet ja rahaa ei jää käyttöön kuten työtön luulee.
Minäkin olin ennen empaattinen, mutta kun luin näitä köyhien valitusketjuja, ymmärsin, että he eivät oikeasti edes halua töihin.
Niinpä äänestin persuja. En enää jaksa enkä halua elättää tyhjän toimittajia.
Olen oikein tyytyväinen nykyhallitukseen. Suunta on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Pyöränpumppu pitää ymmärtää metaforana kaikista niistä sinänsä pienistä, mutta välttämättömistä menoista, joita ihmiselle tulee jokapäiväisessä elämässä, vaikka kuinka suunnittelisi taloutensa.
Näinpä. Todellakin toivon, että kyseessä on sama tyyppi joka trollaa. Ajatus näin suuresta määrästä ihmisiä erittäin heikolla (luetun) ymmärtämisellä kauhistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En enää ihmettele miksi kaupungilla liikkuu niin paljon peikkotukkaisia tai kynittyjä nukkavieruja ihmisiä. Hehän ovat näitä hyväosaisia, jotka leikkaavat/trimmaavat/kynivät itse tukkansa. Vaatteitakin ostetaan kerran kymmeneen vuoteen. Kenkiä samoin. Kun ei sillä ole väliä miltä näyttää ja on turhaa tuhlausta huolehtia itsestään. Tämä jos mikä on mielen köyhyyttä
Ihan oikeasti, hyvin harva osaa leikata tukkansa niin, että sitä ei huomaa itseleikatuksi, eikä huomaa mitenkään positiivisessa mielessä. Jotkut ihan ohuet haivenet ehkä. Myös ei kaikille sovi nuttura tai poninhäntä tai mallittomasti leikatut hiukset. Kyllä omaan ulkonäköön edes hiukan ihminen saa ja pitääkin satsata, se köyhäkin. Epäsiisti tai sopimaton hiusmalli näkyy ja vaikuttaa omaan mieleen. Hiukan pukevampi malli vaikuttaa olemukseen ja piristää niin ulkonäköä kuin mieltäkin. Se on osa hyvinvointia sekä myös ihmisen imagoa. Joillekin näillä
Ja kuka haluaa näyttää köyhältä? Varsinkaan nyt, kun ilmapiiri tuntuu muuttuvan yhä vihamielisemmäksi köyhiä kohtaan?
Minkälaisen pyöränpumpun saa 4 egellä?
Mulla maksoi varmaan 50e eikä sekään kovin ihmeellinen. Toki sillä saa helposti sen 4 baarin paineen sinne renkaaseen mitä ei jollain käsirimpulalla saa mitenkään.
Tiesitkö, että kuvailemasi kaltaiset työttömät ovat pieni vähemmistö?
Äänestät tyhjäntoimittajia, koska vastustat tyhjäntoimittajia. Nyt on erikoinen logiikka, mutta voi siinä olla jotain ideaa kyllä. Keksisi vaan mitä.
Syö prk,,le se pumppu jos tulee nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Joku Kaheli tuolla jo ehdotti, että rakennusliikkeet rakentaisivat köyhille halpoja asuntoja niin ei olisi tullut konkursseja 😂😂
Ensinnäkin rakentaminen on hiipunut korkojen nousun takia, ja se ei ole suomen hallituksen syy.
Toiseksi, rakentaminen maksaa. Meinaatko tosissasi että valtio maksaa, eli verorahoilla rakennetaan asuntoja, joihin köyhät voi muuttaa ja heille maksetaan siihen vielä asumistuet. Miksi ihmeessä?
Miksi Suomeen ylipäätään on muodostunut ihmisryhmä, joka olettaa saavansa kaiken ilmaiseksi. Joka kadehtii ja haukkuu työssäkäyviä, eli niitä, jotka veroillaan ne tuet mahdollistavat.
Sitten on vielä otsaa vaatia uusia asuntoja. Miten ikinä ei ole sitä vaihtoehtoa että ottaisitte itse vastuun elämästänne? Kokoajan vaan vaaditte lisää ja lisää ja haukutte työssäkäyviä, etenkin jos he kehtaavat mainita, kuinka heilläkin on kulut nousseet ja rahaa ei jää käyttöön kuten työtön luulee.
Joskus oikein ihmettelen itsensä muiden yläpuolelle nostavien sisälukutaitoa. Minä olen se kaheli. Kiitos vaan väheksyvästä nimittelystä. Ainakaan tyhmä en ole ("kuuden ällän ylioppilas" olen 80-luvulta). Aiempiakin hallituksia haukuttiin asioista, jotka eivät olleet heidän syytään. Voisi hallitus silti suhdanteisiin reagoida, vaikka syyllinen olisi joku muu.
Minä siis ehdotin, että näitä asuntoja rakennettaisiin sellaisille työssäkäyville, joilla nyt on vaikeuksia maksaa palkallaan asumisensa. Näissä uusissa asunnoissa pidettäisiin vuokrat matalina siten, että mitään voittoa ei tavoiteltaisi ja siten näissä asuvien matalapalkkatyöläisten ei tarvitsisi enää anoa asumistukea. Nämähän voisivat olla vaikka kaupunkien työsuhdeasuntoja. Eikö sinusta ole epäreilua, että työssäkäyvä ei pysty palkallaan maksamaan asumistaan? Pitäisikö hänen uhrata myös vapaa-aikansa ja haalia lisää rahaa vaikkapa persettä myymällä? Niinkö haluat sen olevan? Vai maksatko mieluummin palveluiden hinnassa mittavat palkankorotukset matalapalkka-aloille? Kenties oikein iloisena vastaat iltaisin kymmenien puhelinmyyjien soittoihin ja tilaat kaikkea mitä he kulloinkin myyvät, jotta joku "looseri" saa haalittua rahaa elämiseensä itse eikä nosta tukia.
Rahaa tähän hankkeeseen saisi vaikka siitä "tunnin junasta" ja tässä säästyisi niitä asumistukiakin. Lisääntynyt asuntotarjonta laskisi ehkä yleistä vuokratasoa, joka sekin voisi näkyä tukisäästöinä. Huomasithan myös, että hankkeessa rakennusliikkeiden olisi pitänyt työllistää suomalaisia työttömiä ulkomaisen halpatyövoiman sijaan eli työllisyyskin olisi kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku mielensäpahoittaja ensin haukkuu toista kirjoittajaa ja sitten leimaa työssäkäymättömiä ryhmäksi, joka HAUKKUU työssäkäyviä. Itse keskustelua seuranneena en kyllä ole havainnut sitä, että työttömät haukkuisivat työssäkäyviä. Sen sijaan työttömiä ja köyhiä haukutaan surutta ja huudellaan "menkää töihin", vaikka töihin pääsy ei ole itsestä kiinni vaan työnantaja valitsee, kenet ottaa. Moni köyhä sitä paitsi on jo töissä, mutta pieni palkka ei riitä elämiseen ilman tukia.
Jätän lainaamatta ketjun alkua. Sehän on ihan OK, että työssäkäyvä hankkii asunnon, johon on VARAA. Nyt vaan sitten itkevät, kun kaiken "pakollisen" jälkeen jää vaan sama summa, kuin köyhälle, joka vasta tuosta summasta alkaa maksaa niitä omia "pakollisia" menojaan eli omavastuuta asumisesta, ruokaa, vaatteita, hygieniatarvikkeita, puhelinlaskuja, kodin laitteita yms. Pitää se työssäkäyvänkin mitoittaa kulutuksensa tulojen mukaan.
Huono meedio olet huomioinesi. Totta kai olen maksanut kaikenlaista. Kun puoliso oli lasten kanssa kotona ja elettiin pelkästään minun tuloillani (huom. yksityisellä puolella vientiteollisuudessa eli palkkaani ei maksettu verovaroista). Ostettiin vaatimaton asunto, lapsilla kierrätettiin vaatteet keskenään ja sukulaisten kanssa. Matkustettiin ulkomaille koko perheen voimin vain kerran. Autot ostettiin aina käytettyinä. Koskaan en ollut kateellinen köyhien etuuksista. Minulla kuitenkin riittää empatiaa pohtia, miten köyhät perheet nykyään pärjäävät, kun hallitus leikkaa heiltä satoja euroja. Onneksi omat lapset ovat jo aikuisia.