Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu

Vierailija
15.05.2024 |

Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?

Kommentit (339)

Vierailija
301/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä murheet. Juuri jouduin viemään kelloni huoltoon ja lasku on 440€. Mutta minkäpä teet?

Jätät huollattamatta.

Itsellä on jo kuukausia ollut rannekellon paristo vaihtamatta, kun vaihto maksaa niin paljon. Kello on vesitiivis ja kelloliike ei suostu vaihtamaan paristoa ilman vesitiiveystestiä, joten paristonvaihto maksaisi ainakin 25 euroa. Katson ajan nykyään kännykästäni. Kännykkä on tosin sillä tavalla huonossa kunnossa, että sen akku menee helposti tyhjäksi ulkoillessa. Varsinkin, jos otan kännykällä yhdenkään valokuvan, laite tilttaa ja vetää akun tyhjäksi.

Vierailija
302/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fillarin renkaat voi puhaltaa täyteen ja ei hiuksia tarvitse leikata.

Jokaisella oikeus siistiin ja huoliteltuun olemukseen ulkonäköön. Perusasia kuten ruoka, terveydenhuolto, ilmiasu,ulkoasu, hampaat. Kyllä hiuksia pitää leikata. Miheillä varsinkin pikkutarkempaa leikkausta. Naisllekin vaika polkkatukan siistiminen ja sit'äkin pitää muotoilla. Perusasioita olla siisti ulkonäkä. Olisit asiallinen elä soita suutasi

Minä leikkasin oman tukkani "polkkapituuteen" itse jo työssäkäyvänä ja mieheni ja lasten tukat leikkasin kotiparturivälineillä. Yhden parturikäynnin hinnalla saa kyllä jo hyvät leikkuuvälineet vuosikausiksi. Nyt työttömänä säästöstä on hyötyä. Aikuiset lapsenikin tulevat minulle toisinaan vielä leikkauttamaan tukkansa, vaikka välillä raaskivat käydä oikeallakin parturilla. Köyhänä pitää säästää sieltä, mistä voi. Kotona ei vaatteidenkaan tarvitse olla kummoisia, kunhan säästää yhden siistin vaatekerran työhaastatteluja varten. Viime haastattelussa minulla oli kirpparilta ostettu käsilaukku (arkikäsilaukkuni on jo rispaantunut rumaksi) ja ilmaislaatikon paita. Housut olivat ne säästelemäni paremmat farkut (jotka olen ostanut parempina aikoina) ja kengät alennusmyyntikengät, joita säästän "juhliin". En meikkaa, joten siihenkään ei kulu rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöränpumppu pitää ymmärtää metaforana kaikista niistä sinänsä pienistä, mutta välttämättömistä menoista, joita ihmiselle tulee jokapäiväisessä elämässä, vaikka kuinka suunnittelisi taloutensa.

Kyllä, ja niitä on valtava määrä. Pyöränpumppu, sisärenkaat, paikkaus tarvikkeet, paristot, lamput kattoon ja pyörään, pölynimuriin pussit, pesusienet, luutut, tiskiharjat, wc harjat, mopit, suihkupää, heijastimet, pyöräkypärä, kuumemittari, keittiötarvikkeet (kauhat, lastat, paperituotteet) jne jne. Yksittäin edullisia mutta joskus hajoaa useampia kuukauden aikana joten kaikki ovat pois ruokarahoista.

Nuo ovat esimerkkejä jotka itse olen joutunut uusimaan vuoden kahden sisällä (poislukien pumppu ja kypärä). Esimerkiksi viimeksi olin lähdössä kaupungille pyörällä ja joku "hyvinkasvatettu" pentu oli käynyt yöllä puhkomassa molemmat pyörän renkaat. Teki minulle lähes 20€ loven budjettiin eli monen päivän ruokarahat. Pyörä on myös yritetty varastaa eli lukkoja on pitänyt ostaa lisää. En pärjäisi ilman pyörää, kipujen vuoksi en jaksa kävellä.

Ja ei, ei löytynyt kirppikseltä mitään listaamistani, etsin kyllä. Kierrätyskeskusta meillä ei ole, lähin on liki sadan kilometrin päässä ja julkisilla jos sinne menee, se maksaa vähintään 40€ joten tulee halvemmaksi ostaa uutena.

Olisikin hassua, jos joku täällä penäisi, että paristot ja lamputkin pitäisi ostaa käytettyinä. Kenties joku kuitenkin ehdottaa, että pölypussit pitäisi leikata auki, teipata ja käyttää uudelleen. Heijastimia ehkä saa ilmaiseksikin esim. vaalikojuilta, mutta eipä ole kiva "mainostaa" itselleen inhokkipuoluetta. Hyvätuloiset eivät voi käsittää, että jollekin 20 euroa on todellakin iso raha. Itse olen varustanut kotoa pois muuttaneita aikuisia lapsia keräämällä jo etukäteen tavaravarastoa aina, kun eteen on sattunut vaikka taloyhtiön kierrätyshyllystä ilmaista tavaraa tai tori.fi "annetaan" palstalta. Minulla on kuitenkin usein ollut auto käytettävissä, jotta olen päässyt näppärästi noutamaan tavaraa. Nyt, kun autoa ei ole, en viitsi enää tori.fi sivustoa selata, ettei harmita hyvän tavaran meno sivu suun.

Vierailija
304/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein leveimmin elää toimeentulotuen saaja. Melkeen kaikki tarpeelliset laskut voi lähettää Kelan maksettavaksi. 

Nyt kyllä valehtelet. Kovin kapeasti määrittelet tarpeellisen, jos melkein kaikki "tarpeellinen" maksetaan. Ei ole leveää elämää se, jos ei koskaan saa muuta kuin vaatimattoman asunnon, halvinta mahdollista ruokaa, joitain lääkkeitä ja sähkölaskun.

Ajattelepas, että esim. meppi nyhtää 10000 euron kuukausipalkan lisäksi vielä 5000 euroa kuukaudessa kulukorvausta, jonka käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä. Ja jos Hakkarainenkin on ollut meppinä, ei homma vaadi muuta älyä kuin sen, että saa äänestäjät uunotettua äänestämään itseään. Siinäpä elelee v-e-r-o-v-a-r-o-i-n maksettuna erittäin paljon leveämmin kuin toimeentulotuen saaja, joka siis hänkin saattaa jopa tehdä ihan oikeita töitä hänkin.

Ei toimeentulotuella ole tarkoituskaan elää LEVEÄSTI vaan se takaa minimi elintason. Eikö sinulle oikeasti mikään riitä? 

Hae mepiksi jos se noin kadehdituttaa

Miksi sitten väität (tai kommentoimani ihminen väitti), että "kaikkein leveimmin elää toimeentulotuen saaja"? Sehän ei selvästikään ole totta. Siihen kommentoin, että turhaan täällä haukutaan toimeentulotuen saajia, kun verovaroin elätetään paljon suurempiakin lompakkoloisia. Kuka tahansa kadehtija voi HELPOSTI jättäytyä toimeentulotuen saajaksi, kunhan ensin hankkiutuu koko omaisuudestaan eroon vaikka lahjoittamalla sen pois ja lopettaa työnteon. Toki joutuu jonkinlaisen karenssin kestämään ennen kuin niille ruhtinaallisen suurille avustuksille pääsee. Jos todellakin on sitä mieltä, että silloin elää LEVEÄSTI, kannattaa hyvää odottaakin. Mepiksi pääsemiseen vaaditaan hyvää tuuria, joten se valinta ei ole samalla tavalla omissa käsissä. Minä en ole koskaan saanut toimeentulotukea ja tuskin koskaan tulen sitä hakemaankaan. En siis puhu omasta puolestani, mutta osaan tuntea empatiaa toisin kuin sinä.

Vierailija
305/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fillarin pumpun tarvitsee ostaa kerran viiteen tai kymmeneen vuoteen. 

Mulla on sama pumppu toiminut pian 40 vuotta. 

Tänä päivänä pumput on niin heikkolaatuisia että eivät kestä montaakaan vuotta.

Ja mitä sitten vaikka jonkun pumppu olisikin kestänyt 40 vuotta. Voi se AP tarvita uuden pumpun siksikin, että vanha on varastettu tai kadonnut.

Vierailija
306/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, toi että ostaa 4e pumpun jonka pitäis sit riittää ja kestää kertaostoksena on ihan ymmärrettävä ja sellainen kulu mihin kyllä pitäisi olla varaa.. parturoinnin saa kyllä itse hoitaa, niin on työtön isänikin aina tehnyt ja itse kävin viimeksi lapsena kampaajalla ja ei olis tarvinnut, hyvin olis äiti voinut leikata. Ei todellakaan mikään parturointi ole pakollinen kulu, se on luksus. Ps lainaan naapurin pumppua, kyllä sultakin joltain naapurilta löytyis.

Vierailija
307/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perusosa on silti melkein 600 euroa, siis yhelle ihmiselle.

Lääkekulutkin saa suoraan sossun maksettavaksi niin en ymmärrä miten tuo ei muka riitä. Ei kaikilla työssäkäyvilläkään jää noin paljoa käteen.

Varmasti jää. Eri asia sitten jos maksaa asuntolainaa tms. 

Kuvitteletko, että työssäkäyvät asuvat ilmaiseksi? 

Oletko ihan pöhkö. 

Vierailija
308/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun ei muita menoja saisi olla kun on työtön tai tt-tuella ?  Eihän niillä rahoilla  paljon rillutella. Mä kävin viime vuoden marraskuussa kaverien kanssa pitsalla ja 2 olutta join+ bussiliput, siinä viimeinen huvimeno,  kesällä  ehkä kerran terassilla käyn muutamalla oluella..

Saahan niitä menoja olla, mutta jos käytät toimeentulotukesi oluisiin, kampaajaan ja hammaslääkäriin, ei sinun pidä valittaa, että tuki on pieni ja rahat ei riitä mihinkään, edes siihen pyöränpumppuun. 

Ihan jokainen joutuu miettimään, mihin rahojaan käyttää, myös ne työssäkäyvät. Joutuu tekemään valintoja, ja johonkin "turhaan" tai hyvitykseen käytetty raha on poissa muusta sitten 

Vierailija
309/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan välttämättöminä kuukausittaisina menoina myös extralujat kondomit ja valkovaseliini 350 g / lasipurkki.

Vierailija
310/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien leikkaaminen ei nosta teidän pienipalkkaisten tuloja yhtään. Kannattaisi hankkia palkankorotuksia, eikä kadehtia köyhiä. Tai tehkää enemmän töitä.

Itse asiassa sosiaaliturva osaltaan pitää palkkatasoa yllä. Jos työmarkkinoille tulee suuri määrä epätoivoisia työnhakijoita, jotka ovat pakotettuja ottamaan työtä vastaan millä tahansa ehdoin, niin palkkojen laskemiseen kautta linjan tulee paineita. Ja ei, sinä et ole korvaamaton ja ei, työnantajasi ei ole tyhmä. Pysyäkseen kilpailussa mukana hänenkin on tarkasteltava palkkoja jos kilpaileva yritys maksaa työntekijöilleen vähemmän.

Mitaliko sinulle pitää antaa siitä, että suostut ottamaan tukia vastaan, ja makaamaan kotona ettei työssäkäyvien palkat laske ja työpaikkaa vie joku työtön 😂😂 on teillä uskomattomat selitykset. Kaikkeen on selitys, aivan kaikkeen. 

Vierailija
311/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta etpä silti lopeta työssäkäyntiä. Mikä mahtaa olla syy?"

Luulisin että hänen syynsä on sama, kuin useimmilla muillakin. Ihmiset haluavat itse ansaita elantonsa ja siten vaikuttaa omaan elämäänsä. Useimmilla on myös kunnianhimoa työn suhteen. Ei normaali ihminen halua elää tukien varassa, vaan elättää mielummin itsensä. Ja myös näyttää lapsille työnteon mallia. 

Vierailija
312/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien leikkaaminen ei nosta teidän pienipalkkaisten tuloja yhtään. Kannattaisi hankkia palkankorotuksia, eikä kadehtia köyhiä. Tai tehkää enemmän töitä.

Itse asiassa sosiaaliturva osaltaan pitää palkkatasoa yllä. Jos työmarkkinoille tulee suuri määrä epätoivoisia työnhakijoita, jotka ovat pakotettuja ottamaan työtä vastaan millä tahansa ehdoin, niin palkkojen laskemiseen kautta linjan tulee paineita. Ja ei, sinä et ole korvaamaton ja ei, työnantajasi ei ole tyhmä. Pysyäkseen kilpailussa mukana hänenkin on tarkasteltava palkkoja jos kilpaileva yritys maksaa työntekijöilleen vähemmän.

Mitaliko sinulle pitää antaa siitä, että suostut ottamaan tukia vastaan, ja makaamaan kotona ettei työssäkäyvien palkat laske ja työpaikkaa vie joku työtön 😂😂 on teillä uskomattomat selitykset. Kaikkeen

Tämä on markkinatalouden perusperiaatteita. Jos on paljon tarjontaa, hinnat laskevat. Itse en ole enää työelämässä, mutta voin ottaa mitalin, kiitos.

Vierailija
313/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalismiin kuuluu olennaisena osana reservi työttömiä. Kukin voi tykönään miettiä miksi.

Vierailija
314/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit itse leikata tukkasi.

Leikkaa itse omasi.

Vierailija
315/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekulutkin saa suoraan sossun maksettavaksi niin en ymmärrä miten tuo ei muka riitä. Ei kaikilla työssäkäyvilläkään jää noin paljoa käteen.

Oletko ihan pöhkö. 

Mitä pöhköä siinä on todeta, että työssäkäyvät laskevat "pakollisiin" menoihin omaisuuden kartuttamisen? Köyhä ei saa säästää. Jos säästää, ovat kuulemma tuet liian suuria. Voisi se työssäkäyväkin asua vuokralla vaikka 20 neliön miniasunnossa, jotta tulot riittäisivät luksukseen. Ihan oma valinta on ottaa ylisuuri laina, jonka lyhennykset ja korot ovat pois muusta kulutuksesta.  -Eri

Vierailija
316/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869

Milläs mä meen sinne kirpparille? Milloin se on? Mistä tiedän että varmasti löytyy? Mun pyörän kumit on tyhjät eikä sillä voi ajaa.

Ap

Byyhyy yhyy voi itku sentään

Vierailija
317/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan pöhkö. 

Mitä pöhköä siinä on todeta, että työssäkäyvät laskevat "pakollisiin" menoihin omaisuuden kartuttamisen? Köyhä ei saa säästää. Jos säästää, ovat kuulemma tuet liian suuria. Voisi se työssäkäyväkin asua vuokralla vaikka 20 neliön miniasunnossa, jotta tulot riittäisivät luksukseen. Ihan oma valinta on ottaa yl

Eli nyt sinä sanot, että työssäkäyvällä ja köyhällä pitäisi olla sama elintaso. Miksi? 

Kuinka sekaisin te oikein olette? 

Jos elää tuilla, on hyväksyttävä se, että silloin ei voi olla omaisuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Kun maksaa itse elämisensä, voi käyttää rahansa mihin haluaa, ja hankkia omaisuutta. 

Vierailija
318/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan pöhkö. 

Mitä pöhköä siinä on todeta, että työssäkäyvät laskevat "pakollisiin" menoihin omaisuuden kartuttamisen? Köyhä ei saa säästää. Jos säästää, ovat kuulemma tuet liian suuria. Voisi se työssäkäyväkin asua vuokralla vaikka 20 neliön miniasunnossa, jotta tulot riittäisivät luksukseen. Ihan oma valinta on ottaa yl

Mikä ylisuuri laina? Huomaa, ettet ole ikinä itse maksanut mitään. Köyhät itkee, kuinka vuokrasta pitää maksaa itse vaikkapa 150e, kun yhteiskunta ei maksaakaan kaikkea. Mutta työssäkäyvä on vain ahne, jos hankkii asunnon, mihin on varaa

Sen asunnon ei tarvitse olla "ylisuuri" kun siitä on kuluja silti. Se kaikki, mikä toimeentulotukiloiselle maksetaan,  vakuutus, sähkö, vesi jne. 

Mutta mitenpä se tukielätti tätä ymmärtäisi, kun kaikki tulee valmiina, kuin manulle illallinen

Vierailija
319/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan pöhkö. 

Mitä pöhköä siinä on todeta, että työssäkäyvät laskevat "pakollisiin" menoihin omaisuuden kartuttamisen? Köyhä ei saa säästää. Jos säästää, ovat kuulemma tuet liian suuria. Voisi se työssäkäyväkin asua vuokralla vaikka 20 neliön miniasunnossa, jotta tulot riittäisivät luksukseen. Ihan oma valinta on ottaa ylisuuri laina, jonka lyhennykset ja korot ovat pois muusta kulutuksesta.  -Eri

Eli nyt sinä sanot, että työssäkäyvällä ja köyhällä pitäisi olla sama elintaso. Miksi? 

Kuinka sekaisin te oikein olette? 

Jos elää tuilla, on hyväksyttävä se, että silloin ei voi olla omaisuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?

Kun maksaa itse elämisensä, voi käyttää rahansa mihin haluaa, ja hankkia omaisuutta. 

Et nyt ymmärtänyt pointtiani ollenkaan. Mikä siinä oli niin vaikeaa ymmärtää? Juurihan sanoin, että työssäkäyvällä rahat riittäisivät LUKSUKSEEN, jos ei törsää vaikka ylisuureen asuntolainaan. Työssäkäyvällä ON parempi elintaso ja paljon enemmän valinnanmahdollisuuksia siihen, mihin rahansa käyttää. Sitä paitsi moni köyhä käy töissä, mutta palkka on niin pieni, ettei siitä riitä säästöön mitään eikä ilman tukea pysty edes asumaan siellä, missä työtä olisi.

Nykyhallitus olisi voinut pelastaa rakennusalaa konkursseilta käynnistämällä rakennushankkeita, joissa tehdään halpoja asuntoja niille, joiden palkka ei asumiseen riitä. Ehtona rakennusliikkeelle olisi ollut vielä se, että palkkaavat rakennusalalta työttömiksi joutuneita suomalaisia, ei ulkomaalaisia halpatyöläisiä näille työmaille. Mutta eihän hallitusta kiinnosta kuin leikkaaminen.

Vierailija
320/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin keskustelua seuranneena en ihmettele jos työtön ei edes halua mennä töihin. Dissataan, haukutaan, aliarvioidaan, väitetään mitä huvittaa, ei se mitään töitä hae eikä mihinkään edes pääsisi mutta syljetään nyt silti päälle ja siinä sitä kannustusta töiden hakemiseen 🤦

Tuliskohan erilaisia tuloksia jos vaikka kannustettais ja neuvottais?

Mua ainakin alkaa ihan fyysisestikin tuntumaan pahalta tää keskustelu kun ollaan niin avoimen vihamielisiä ja halveksuvia työttömiä kohtaan.

Tahallista trollaamista ja/tai typeryyttä/ilkeyttä 👿

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi