Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu
Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Olen pienipalkkainen pienen lapsen äiti jolle jää palkasta käteen asumismenojen jälkeen sen verran että just ja just pärjätään. Muutamia kymppejä ja joskus satanenkin saadaan jopa säästöön. No, varhaiskasvatusmaksua maksua ei onneksi ole koska tulot on niin pienet. Meillä ei ole autoa ja kuljetaan julkisilla. Kyllä olisi luksusta jos olisi käytettävissä vain minulle se toimeentulotukisumma. Mutta kun ei pää kestäisi sitä toimettomuutta.
Oletko ottanut selville olisiko mahdollisuutta saada tt-tukea? Myös työssäkäyvät ovat siihen oikeutettuja. Ainakin ennen oli työtulovähennys 150 euroa. Sai 150 euroa olla tuloja enemmän kuin työttömällä. Oikeastaan pienipalkkainen on paremmassa asemassa tt-tukea hakiessa kuin työtön. Lapsi myös nostaa tt-tuen määrää. Jos on laskennallisesti sellaisia menoja jotka hyväksytään tt-tukea haettaessa. Kaikki menot eivät ole tietenkään siinä hyväksyttyjä, mutta eivät ne ole työttömälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Fillarin pumpun tarvitsee ostaa kerran viiteen tai kymmeneen vuoteen.
Mulla on sama pumppu toiminut pian 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun piti maksaa pyörän remppa kun takapyörän akseli katkesi ja uusi vanne maksoi 70 euroa. Pian pitää vaihtaa uudet päällys renkaat ja ne maksaa 40 euroa. Piti mennä hammaslääkäriin ja siihen meni 132 euroa. Ruokaa minulla jäi 140 euroa kk koska vuokra, netti ja sähkökin piti maksaa. Kai tässä joutuu tekee pimeetä työtä taas pian ja rikkoa lakia.
Jos olet ttt:llä niin sähköä, vuokraa tai hammaslääkäriä et varmasti maksanut itse. Jos taas et ole, niin hae hyvä ihminen ttt:a. Kyllä ne Kelassa kertoo sinulle mitä kuitteja ja papereita sinun pitää sinne viedä. Niiden on nimittäin pakko toimia asiakkaalleen edullisimmalla tavalla.
Hammaslääkärin joutuu maksamaan itse jos käy yksityisellä, ja j
Niin se on työssäkäyvilläkin, jostain joutuu karsimaan.
"Älä viitsi puhua minulle omahyväisyydestä tai hyvästä tuurista kun et tiedä mitä olen läpi käynyt. Esim vakavan onnettomuuden jossa loukkaannuin sellaiseen kuntoon että työkyky meni. Olen joutunut siitä ponnistelemaan todella paljon, opiskelin esim vuosia saadakseni uuden ammatin mihin jäljellä olevalla työkyvyllä suoriudun. Kärsin kuitenkin edelleen kivuista päivittäin. Sen takia ärsyttää täysin terveet ideologisesti työttömät jotka olisivat täysin työkykyisiä mutta laskeskelevat että kyllä tuilla pärjään joten enpä viitsi."
Sinulla siis on käynyt vieläkin parempi tuuri kuin miltä ensin vaikutti: olet pystynyt pysymään töissä eli palkansaajana siitä huolimatta, että onnettomuus on vienyt osan työkyvystäsi. Sait opiskella uutta ammattiakin vuosikausia. Ja sinulla on työssäkäyvä puoliso ja omaisuus jäljellä. Onnenpekka olet.
Siirsit maalitolpat täysin terveiden ideologisesti työttömien taakse. Älä viitsi olla itsellesikin epärehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Parturi oli 15€ viimeksi joskus 2002. Nykyään 40€.
Miksi pienituloinen käy parturissa? Ikinä en ole käynyt. Opettelee leikkaamaan itse, ei ole loppujen lopuksi vaikeakaan asia.
Bensinsiltä saa ilmat ilmatteeksi et olis se 4€ säästyny ;)
Vierailija kirjoitti:
Pyöränpumppu pitää ymmärtää metaforana kaikista niistä sinänsä pienistä, mutta välttämättömistä menoista, joita ihmiselle tulee jokapäiväisessä elämässä, vaikka kuinka suunnittelisi taloutensa.
Kyllä, ja niitä on valtava määrä. Pyöränpumppu, sisärenkaat, paikkaus tarvikkeet, paristot, lamput kattoon ja pyörään, pölynimuriin pussit, pesusienet, luutut, tiskiharjat, wc harjat, mopit, suihkupää, heijastimet, pyöräkypärä, kuumemittari, keittiötarvikkeet (kauhat, lastat, paperituotteet) jne jne. Yksittäin edullisia mutta joskus hajoaa useampia kuukauden aikana joten kaikki ovat pois ruokarahoista.
Nuo ovat esimerkkejä jotka itse olen joutunut uusimaan vuoden kahden sisällä (poislukien pumppu ja kypärä). Esimerkiksi viimeksi olin lähdössä kaupungille pyörällä ja joku "hyvinkasvatettu" pentu oli käynyt yöllä puhkomassa molemmat pyörän renkaat. Teki minulle lähes 20€ loven budjettiin eli monen päivän ruokarahat. Pyörä on myös yritetty varastaa eli lukkoja on pitänyt ostaa lisää. En pärjäisi ilman pyörää, kipujen vuoksi en jaksa kävellä.
Ja ei, ei löytynyt kirppikseltä mitään listaamistani, etsin kyllä. Kierrätyskeskusta meillä ei ole, lähin on liki sadan kilometrin päässä ja julkisilla jos sinne menee, se maksaa vähintään 40€ joten tulee halvemmaksi ostaa uutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kannata mennätöihin 2000e palkalla,miksi ei? 450e veroihin, 700 vuokraan,jää vielä 850e
sillä saa jo kunnon ruokaa 180e puhelin 40e kotivakuutus10e sähkö 40e,vaatteet 100 e sisustus/ kodinkoneet 100 e /tekee vuodessa 1200e. matkatilille 100e loput kaljaan ja tupakkaan,jos yksin asut. jos on lapsia tulee elätusmaksut ja lapsilisät
Ulosotto vie 1/3 osan palkasta eli ei järkeä
ap
Tässäpä se totuus tulikin. Eli ne, jotka on ulosotossa, on juuri niitä, jotka hokee ettei kannata mennä töihin.
Näiltä joutaisi tuet lakkauttaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Saadaanpa hiustenleikkuusta ja pyöränpumpusta monta sivua kinastelua. Useimmat neuvojat eivät näytä ymmärtävän sitä, että ongelma on paljon suurempi kuin jokin yksittäinen ostos. On helppoa keksiä ratkaisu pikkuongelmalle ja suuttua sitten, kun se ei ratkaisekaan oikeastaan mitään. Ja siitä seuraa se ikuinen valitus ja yleistys, että "mikään neuvo ei kelpaa".
Minun, toimeentulotuen asiakkaan, pitäisi keksiä keino hankkia tietokone. Hyvin vanha koneeni menee rikki ennen pitkää, jolleivät siis ohjelmisto-ongelmat tee sitä käyttökelvottomaksi ensin. Kone pitäisi myös onnistua hankkimaan ennen kuin tämä vanha rikkoutuu, joten haastetta riittää.
Toimeentulotuesta ei pahemmin saa säästellä. En pysty piilottamaan rahaa Kelalta käteisenä, koska liikuntavamman vuoksi en pysty edes lähtemään asumuksestani pankkiautomaatille. Sen enempää kuin kauppaan tai kirpputoreille. En tunne tällä paikkakunnalla ketään, eikä sukul
Mihin sinä tietokonetta tarvitset? Netti ostoksiin riittää puhelinkin
Vierailija kirjoitti:
587,71€ - 19€ = 568,71€ ja tuolla rahalla et sitten pääse hakemaan ILMAISTA ruokaa leipäjonosta? Ottaen huomioon, että kela kustantaa sinun vuokrasi,sähkösi,vetesi,lääke ja sairauskulusi,kotivakuutuksesi jne jne mitä tavallinen eliittiin kuulumaton rehellinen veronmaksaja kustantaa itse OMISTA rahoistaan?? Säälikö kaipaat? Voi pientä reppana raasua kun on niin heiveröinen että jos sätkän käärii niin on kyljet jo niin kipeinä, ettei enää edes töihin pysty..
Suurimmalle osalle Kela ei kustanna noista yhtään mitään! Vaan sillä minimituella pitää maksaa kaikki nuo kulut. Minä maksan yksin. Vastike, vakuutus,sähkö, vesi, ruoka, lääkkeet, lääkärikäynnit, matkat, vaatteet, hygienia, puhelin, puhelinlaskut ym. Mistäpä nipistät jos tulee esimerkiksi ylimääräinen yhtiövastike maksettavaksi? Tai kuten minulla nyt tänä vuonna jo kolmas erikoislääkärikäynti yli 100 km päässä. Yksi käynti minimissään 100€. Ei maksele Kela eikä kukaan muu. Itse maksan 595€ tuloistani jotka nekin tulee ihan miten sattuu koska sairausloma jatkuu kuukausi kerrallaan ja Kelan päätökset viipyy ja viipyy. Nytkin odotan päivärahapäätöstä 2-3 vk päästä, tilillä rahaa 7€. Onneksi on ruokaa kaapeissa. Laskut siirtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein leveimmin elää toimeentulotuen saaja. Melkeen kaikki tarpeelliset laskut voi lähettää Kelan maksettavaksi.
Nyt kyllä valehtelet. Kovin kapeasti määrittelet tarpeellisen, jos melkein kaikki "tarpeellinen" maksetaan. Ei ole leveää elämää se, jos ei koskaan saa muuta kuin vaatimattoman asunnon, halvinta mahdollista ruokaa, joitain lääkkeitä ja sähkölaskun.
Ajattelepas, että esim. meppi nyhtää 10000 euron kuukausipalkan lisäksi vielä 5000 euroa kuukaudessa kulukorvausta, jonka käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä. Ja jos Hakkarainenkin on ollut meppinä, ei homma vaadi muuta älyä kuin sen, että saa äänestäjät uunotettua äänestämään itseään. Siinäpä elelee v-e-r-o-v-a-r-o-i-n maksettuna erittäin paljon leveämmin kuin toimeentulotuen saaja, joka siis hänkin saattaa jopa tehdä ihan oikeita töitä hänkin.
Ei toimeentulotuella ole tarkoituskaan elää LEVEÄSTI vaan se takaa minimi elintason. Eikö sinulle oikeasti mikään riitä?
Hae mepiksi jos se noin kadehdituttaa
Perusosaa ei makseta sitä reilua 500 euroa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyysturva .todellisuudessa sitä saa reilun satasen kuukaudessa ja kaikki ei saa ollenkaan toimeentulotukea.se reilu 500 e on laskennallinen summa jota ei saa kokonaisuudessaan kukaan.kelan sivuilta saa lisätietoa jos kiinnostaa.tästä asiasta on kirjoitettu jo vuosia ,mutta kumminkin tulee edelleen kirjoituksia .toimeentulotuki ei huomioi muuten ylisuurta vuokraa eikä ylisuurta sähkölaskun ,vaan niissä on tarkat kriteerit.toimeentulotuki ei maksa edelleenkään kaikkia laskuja mitä täysin virheellisesti väitetään eri keskustelupalstoilla.asioista olisi hyvä ottaa tarkemmin selvää ennenkuin kirjoittelee mitään.muistakaa että olette jo nyt hyökänneet itse itseänne vastaan ja täten olette itse huonontaneet mahdollisuuksianne selvitä kriisistä jos semmoinen sattuu ja kun semmoinen sattuu omalle kohdallenne.Ajatelkaa edes hiukan tarkemmin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fillarin pumpun tarvitsee ostaa kerran viiteen tai kymmeneen vuoteen.
Mulla on sama pumppu toiminut pian 40 vuotta.
Tänä päivänä pumput on niin heikkolaatuisia että eivät kestä montaakaan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää palkasta vähän alle 500 euroa käteen asumiskulujen jälkeen. Sillä pitää maksaa aivan kaikki, laskut, vakuutukset, ruoat, hygieniatarvikkeet, pesuaineet, mahdolliset tarpeelliset vaatteet jne. Toimeentulotukea en voi saada, koska satun omistamaan kesämökkikiinteistön, eli käytännössä metsäisen tontin.
Eikö ole erikoista, että sinulle ja meille muille työssäkäyville se 500e riittää, mutta tuilla eläjälle se ei riitä.
Täällä ei käsittääkseni yksikään kohta tai kukaan ole väittänyt niin? Ja edelleen, työssä käyväkin saa sitä niin paljon katkeruutta ja kadehdintaa herättävää toimeentulotukea jos laskelmat sen näyttää ja menot on tuloja suuremmat.
Tämän perusteella muuten. Pitäiskö mun tuntea nyt siitäkin huonommuutta, että käyn siellä 9 euron päiväpalkalla "töissä" et saan edes sen verran enemmän rahaa sillä aikaa kun etsin töitä?
Oletko onnellisempi jos luovun tuosta "ylimääräisestä" niin on vielä tiukempaa? Ahnehdinko mä nyt? Sit vielä huudetaan kun ei ne työttömät tee mitään rahansa eteen mutta tuskin kovin moni luopuisi siitä työpaikastaan vaikka tällä puolella aitaa elellään niin leveästi tekemättä mitään.
Minusta on erikoista, miten itse omat rahansa tienaavat tietää köyhien asiat paljon paremmin.
Ja palkatkaa itse niitä työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaanpa hiustenleikkuusta ja pyöränpumpusta monta sivua kinastelua. Useimmat neuvojat eivät näytä ymmärtävän sitä, että ongelma on paljon suurempi kuin jokin yksittäinen ostos. On helppoa keksiä ratkaisu pikkuongelmalle ja suuttua sitten, kun se ei ratkaisekaan oikeastaan mitään. Ja siitä seuraa se ikuinen valitus ja yleistys, että "mikään neuvo ei kelpaa".
Minun, toimeentulotuen asiakkaan, pitäisi keksiä keino hankkia tietokone. Hyvin vanha koneeni menee rikki ennen pitkää, jolleivät siis ohjelmisto-ongelmat tee sitä käyttökelvottomaksi ensin. Kone pitäisi myös onnistua hankkimaan ennen kuin tämä vanha rikkoutuu, joten haastetta riittää.
Toimeentulotuesta ei pahemmin saa säästellä. En pysty piilottamaan rahaa Kelalta käteisenä, koska liikuntavamman vuoksi en pysty edes lähtemään asumuksestani pankkiautomaatille. Sen enempää kuin kauppaan tai kirpputoreille. E
"Mihin sinä tietokonetta tarvitset? Netti ostoksiin riittää puhelinkin"
Tietokone on minulle välttämätön monellakin tavalla. Hyvä juttu sinulle, että puhelin riittää sinun tarpeisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kannata mennätöihin 2000e palkalla,miksi ei? 450e veroihin, 700 vuokraan,jää vielä 850e
sillä saa jo kunnon ruokaa 180e puhelin 40e kotivakuutus10e sähkö 40e,vaatteet 100 e sisustus/ kodinkoneet 100 e /tekee vuodessa 1200e. matkatilille 100e loput kaljaan ja tupakkaan,jos yksin asut. jos on lapsia tulee elätusmaksut ja lapsilisät
Ulosotto vie 1/3 osan palkasta eli ei järkeä
ap
Tässäpä se totuus tulikin. Eli ne, jotka on ulosotossa, on juuri niitä, jotka hokee ettei kannata mennä töihin.
Näiltä joutaisi tuet lakkauttaa kokonaan.
Puhtko nyt siis ap:stä vai kaikista niistä sadoistatuhansista, jotka ovat ulosotossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta ei pahemmin saa säästellä. En pysty piilottamaan rahaa Kelalta käteisenä, koska liikuntavamman vuoksi en pysty edes lähtemään asumuksestani pankkiautomaatille. Sen enempää kuin kauppaan tai kirpputoreille. E
No esimerkiksi jos on näkövammainen tai huononäköinen, puhelimella lukeminen on täyttä tuskaa.
Miksi se pitäisi jonkun tajuta, et on muitakin kuluja. Pumppu ja parturi on todella typerä esimerkki.
Toimeentulotuella vaan pitää valita jokotai juttuja. Pumppua ei tarvitse ostaa edes joka vuosi. Ja sitä saa lainaan, kun uskaltaa kysyä.
Norkoilee kotinsa pihalla pyörän kanssa päiväsaikaan ja kysyy. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä älyvapaita aloituksia sikiää 😂
Onko tämä jokapäivä näitä trolli-avauksia tekevä mt-potilas sama kuin se sairaalloinen pieru-fetishin kourissa houriva?
Oli miten oli jokatapauksen Suomen mielenterveystyöllä on vielä sarkaa kynnettävänä.
Vakavasti ottaen, tämä trolli halveksii valheillaan työttömiä, köyhiä ja vähäosaisia.
"Kyllä minäkin asuin 80-luvulla rempallaan olevassa 21 neliön suihkuttomassa asunnossa mieluummin kuin jäin opiskelijavuosieni solukämppään. Samoin kuin teillä, tämä oli investointi tulevaisuuteen. Työtä tekemällä etenin pikkuhiljaa ja lopulta ostin oman asunnon, unelmani. Sitten kaksi lamaa ja rakennemuutos veivät minulta koko omaisuuden, ja koska sairaus vei suurimman osan toimintakykyäni, minulla ei enää koskaan ole penniäkään enempää kuin se, mitä tukina saan.
Älä siis viitsi olla omahyväinen. Olet varmasti tehnyt töitä ahkerasti, mutta sinulla on myös ollut monella tapaa hyvä tuuri, jota sinä erehdyt luulemaan omaksi ansioksesi."
Älä viitsi puhua minulle omahyväisyydestä tai hyvästä tuurista kun et tiedä mitä olen läpi käynyt. Esim vakavan onnettomuuden jossa loukkaannuin sellaiseen kuntoon että työkyky meni. Olen joutunut siitä ponnistelemaan todella paljon, opiskelin esim vuosia saadakseni uuden ammatin mihin jäljellä olevalla työkyvyllä suoriudun. Kärsin kuitenkin edelleen kivuista päivittäin. Sen takia ärsyttää täysin terveet ideologisesti työttömät jotka olisivat täysin työkykyisiä mutta laskeskelevat että kyllä tuilla pärjään joten enpä viitsi.