Sinkkunainen: tämän takia et törmää noihin "tavis" miehiin jonka kanssa voisi harkita jotain vakavaa.
Miten suuri osa miehistä täyttää seuraavat kriteerit :noin 180 cm pitkä (ei alle!), palkkaa 5k per kk, sinkku, urheilullinen muttei bodari, akateeminen?
Kysymykseen vastatakseni tarkastelen kriteereitä yksi kerrallaan ja arvioin, kuinka moni mies todennäköisesti täyttää ne. On kuitenkin syytä huomata, että tarkkoja tilastoja ei aina ole saatavilla, ja osa arvioista perustuu väestöllisiin ja taloudellisiin keskiarvoihin.
1. Pituus (180 cm tai yli)
- Keskimääräinen pituus suomalaisilla miehillä on noin 178 cm.
- Arviolta noin 40 % suomalaisista miehistä on vähintään 180 cm pitkiä.
2. Palkka (vähintään 5000 € / kk)
- Vuonna 2022 suomalaisen miehen mediaanipalkka oli noin 3500 €.
- Tilastokeskuksen mukaan vain noin 10 % suomalaisista miehistä ansaitsee yli 5000 € kuukaudessa.
3. Sinkku
- Tilastokeskuksen mukaan noin 30 % suomalaisista miehistä on sinkkuja.
4. Urheilullinen mutta ei bodari
- Tämä on subjektiivinen kriteeri. Arvioisin, että noin 25 % suomalaisista miehistä pitää itseään urheilullisena
5. Akateeminen (korkeakoulututkinto)
- Tilastokeskuksen mukaan noin 30 % suomalaisista miehistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.
Kun yhdistetään nämä kriteerit ja oletetaan, että ne ovat toisistaan riippumattomia, voimme arvioida seuraavasti:
- Pituus: 40 %
- Palkka: 10 %
- Sinkku: 30 %
- Urheilullinen: 25 %
- Akateeminen: 30 %
Kokonaisosuus lasketaan kertomalla näiden ehtojen todennäköisyydet keskenään:
0,40*0,10*0,30*0,25*0,30 = 0,0009
Tämä tarkoittaa, että noin 0,09 % miehistä täyttää kaikki nämä kriteerit.
Määrällinen arvio
Suomessa on noin 2,7 miljoonaa miestä.
Arviolta noin 2430 miestä Suomessa täyttää nämä kriteerit.
Kommentit (292)
Kyllä mä törmäsin tavismieheen 2v. sitten. Asumme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni täyttää jokaisen noista kohdista. Nyt ap voit järkyttyä: olen 40-vuotias (en intersektionaalinen) feministi, painan 98 kg, olen 160 cm pitkä ja minulla on tatuointeja. Et todennäköisesti usko tätä, mutta näin on. Kaiken lisäksi meillä on mukavaa yhdessä. Se on nimittäin tärkeintä, rakkauden lisäksi.
Ei liene kenellekään yllätys että jotkut voittaa lotossa. Ja vauva palstahan on lotto- ja muita miljonäärejä täynnä.
Ei rakkaus ole lottovoitto. Se tapahtuu, jos on tapahtuakseen. Rakkaus ei ole materiaa, siitä ei voi kilpailla. Lotto on kilpapeli, ihmissuhteet eivät.
- se 40 v. nainen
Kummasti se missin rakkaus aina osuu siihen jääkiekkoilijaan, räppäriin tai miljonääri yrittäjään...
No missit ovat nuoria naisia. Kyllä he oppivat valitsemaan paremmin, kunhan muutaman uunon kanssa tapailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioithan, että nuoremmat ikäluokat ovat pidempiä ja hieman koulutetumpia. Eli poistathan lukemasta vanhemmat ikäluokat.
Joo, mutta palkka taas nousee iän myötä kun kokemusta karttuu. Eli +/- nolla.
Ei välttämättä nouse. Ja valtaosalle koulutus on tärkeämpi kriteeri kuin juuri tuo ansiotaso
Vierailija kirjoitti:
Toi 180cm on suuntaa antava, monelle varmaan 178cm riittää hyvin ja tähän vaikuttaa usein naisen oma pituus.
5 tonnia kuussa on vähän epälooginen toive, kun noin hyväpalkkaiset ovat kovan luokan uraihmisiä ja nykyäänhän naiset juuri haluavat, että mieskin olisi kotona ja osallistuisi kotitöihin ja lasten hoitoon ja kanssa olemiseen, että ehkä tällä haetaan sellaista "ei jotain 2 tonnia tienaavaa kiitos".
Koulutus tai lähinnä sen puute kertoo noin 80% tietyistä kliseistä ja sen ymmärtää hyvin, toki fiksu kouluttautumaton osaa äkkiä vedellä oikeista naruista ja tuoda esiin ne puolet, joita toivotaan, joten ei ongelmaa.
Urheilullinen on typerä käsite miesten/naisten kesken, parempi olisi käyttää niitä rehellisiä ilmaisuja, joita oikeasti toivotaan, vaikka: ei ole mahaa, hyvä ryhti, en ole täysin hinteläheikki, ja jotain tällaista.
5k ei ole niin paljon että siinä tarvitsisi välttämättä olla mikään pää kolmantena jalkana menevä uraohjus, ja toisaalta monet huonommin tienaavat tekevät kovemmin töitä. Mieheni tienaa tuota enemmän ja hän tekee aika vähän töitä päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioithan, että nuoremmat ikäluokat ovat pidempiä ja hieman koulutetumpia. Eli poistathan lukemasta vanhemmat ikäluokat.
Ei välttämättä nouse. Ja valtaosalle koulutus on tärkeämpi kriteeri kuin juuri tuo ansiotaso
Laita lähde väitteellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole vaatimassa yli 5000 e palkkaa.
Tai yli 180 cm pituutta. Yli 175 cm onkin sitten varmaan 60-70% miehistä.
Tuo on lyhyt alle 40-vuotiaalle miehelle. Olen 173-senttinen nainen enkä ole mikään hongankolistaja ikäisiini tai nuorempiin nähden, ja minua pidempiä miehiä on pilvin pimein. Pituus ei tosin koskaan ollut kriteerini.
Itse olen 172cm ja moni mies joka tulee mua vastaan on lyhyempi. Varmaan joku 30%. En todellakaan tunne itseäni lyhyeksi. Ne jotkut pitkät miehet ovat sitten todella pitkiä joten ne vääristävät keskiarvon pois mediaanista.
Eli esim 190m mies ei todellakaan ole yhtä harvinainen kuin 160cm mies, joten valtaosa miehistä ovat alle keskipituuden.
En sanonut tuntevani itseäni lyhyeksi, eli en tiedä mistä tuo kommentti tuli. 30% tuntuu melkoiselta liioittelulta, mutta ehkä asut Pohjois-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämätä, ei, jos on jossain paska duunissa. Jos taas tekee uraa, esim insinöörinä tai asianajajana, niin se nousee.
Naiset ovat kyllä aika joustavia miehen iän suhteen.
Minulle riittää että mies on sinkku, lapseton eikä juo alkoholia. Tuo viimeinen kohta karsii 90% miehistä pois.
"
No missit ovat nuoria naisia. Kyllä he oppivat valitsemaan paremmin, kunhan muutaman uunon kanssa tapailevat.
"
Mä vähän aavistan että noilla misseillä on jo järvet soutamalla niin kuluneet 25-vuotiaina että ne tietävät jo ettei kannata komeaan luuseeriin koska tikullakaan, vaan valita se hieman vanhempi herrasmies. Yleensähän suomitytöiltä menee neitsyys 14-15 ikäisenä ja jos on missin näköinen niin tuskin on montaa viikkoa sinkkuna erojen jälkeen.
"5k ei ole niin paljon että siinä tarvitsisi välttämättä olla mikään pää kolmantena jalkana menevä uraohjus, ja toisaalta monet huonommin tienaavat tekevät kovemmin töitä. Mieheni tienaa tuota enemmän ja hän tekee aika vähän töitä päivän aikana. "
5k on kyllä tosi kova palkka kun katsoo tilastoja. Suomessa on surkeat palkat, ei sille mitään voi.
Miehelläsi on käynyt tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lähde väitteellesi.
Kaikista täällä esitetyistä väitteistä haluat minun antavan lähteitä näille väitteille? Väitätkö tosiaan että kaikilla nousee tulotaso ikääntyessä? Voit ihan itse etsiä tietoja suomalaisten tulotasosta ja havaita, että tulotason lasku 40-50-vuotiailla ei ole mitenkään tavatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämätä, ei, jos on jossain paska duunissa. Jos taas tekee uraa, esim insinöörinä tai asianajajana, niin se nousee.
Naiset ovat kyllä aika joustavia miehen iän suhteen.
Mieheni on insinööri ja tienaa enemmän kuin valtaosa toimiston vanhemmista insinööreistä. Valtaosa seurustelee suunnilleen samanikäisen kumppanin kanssa, eli se siitä joustosta.
"En sanonut tuntevani itseäni lyhyeksi, eli en tiedä mistä tuo kommentti tuli."
Sanoit: "Tuo on LYHYT alle 40-vuotiaalle miehelle"
Ihan espoossa asun.
Vierailija kirjoitti:
"5k ei ole niin paljon että siinä tarvitsisi välttämättä olla mikään pää kolmantena jalkana menevä uraohjus, ja toisaalta monet huonommin tienaavat tekevät kovemmin töitä. Mieheni tienaa tuota enemmän ja hän tekee aika vähän töitä päivän aikana. "
5k on kyllä tosi kova palkka kun katsoo tilastoja. Suomessa on surkeat palkat, ei sille mitään voi.
Miehelläsi on käynyt tuuri.
Se on totta että Suomessa on surkea palkkataso, mutta tuohan ei ollut pointtini. Vaan se, että 5k tienaava ei automaattisesti tee sen enempää töitä kuin esimerkiksi sairaanhoitaja tai siivooja. Tavallaan olisi reilumpaa jos niin olisi, vaan ei ole.
Mieheni on insinööri ja tienaa enemmän kuin valtaosa toimiston vanhemmista insinööreistä. Valtaosa seurustelee suunnilleen samanikäisen kumppanin kanssa, eli se siitä joustosta.
Tietenkin seurustelevat, hyvät miehet napataan nuorina ja harva mies nyt noin vaan alkaa vaihtamaan nuorempaan.
Se ei tarkoita ettei sitä joustoa olisi.
Vierailija kirjoitti:
"En sanonut tuntevani itseäni lyhyeksi, eli en tiedä mistä tuo kommentti tuli."
Sanoit: "Tuo on LYHYT alle 40-vuotiaalle miehelle"
Ihan espoossa asun.
Minä olen nainen.
Kummasti mulle on riittänyt komeita ja hyvin toimeentulevia miehiä elämäni aikana. Ex tienaa reilu 18000€/kk ja on myös bodannut nuorempana, eräs, ketä tapailin oli ison firman tj, komea, treenasi salilla ja oli kisaillutkin. Nykyinen avopuolisoni, kenet tapasin Tinderissä, on myös kovapalkkainen duunari. Että en sitten tiedä mistä nää on mun liiveihin just sattuneet uimaan mutta kivoja miehiä kaikki. Yksi nuoruuden rakkaus oli vain 175cm pitkä mutta ei se haitannut mitään, loput ovat olleet päälle 180cm.
Ulkonäön ja työelämässä menestymisen välillä on korrelaatio (miehillä). Tässä Hesarin juttu aiheesta:
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010301966.html
Juttu on maksumuurin takana, mutta siinä Turun yliopiston sosiologian professori Outi Sarpila toteaa, että miehet hyötyvät tietynlaisesta ulkonäöstä työelämässä. Tutkimusten mukaan "viehättävä" tai "ammattistereotyyppinen" ulkonäkö on miehille eduksi uralla etenemisessä. Oikea ulkonäkö auttaa miehiä saamaan helpommin työpaikan, palkankorotuksen tai ylennyksen, sanoo Sarpila.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti mulle on riittänyt komeita ja hyvin toimeentulevia miehiä elämäni aikana. Ex tienaa reilu 18000€/kk ja on myös bodannut nuorempana, eräs, ketä tapailin oli ison firman tj, komea, treenasi salilla ja oli kisaillutkin. Nykyinen avopuolisoni, kenet tapasin Tinderissä, on myös kovapalkkainen duunari. Että en sitten tiedä mistä nää on mun liiveihin just sattuneet uimaan mutta kivoja miehiä kaikki. Yksi nuoruuden rakkaus oli vain 175cm pitkä mutta ei se haitannut mitään, loput ovat olleet päälle 180cm.
Lisään vielä, että tienaan itse päälle 5000€/kk, en kaipaa elättäjää
Ihan uteliaisuudesta vain, miksi et ole intersektionaalinen feministi? Etkö oikeasti usko, että sama ihminen voi olla sorrettu useamman ominaisuutensa vuoksi samaan aikaan (esim. musta transsukupuolinen muslimi)?