köyhät uhkailee väkivallalla
Moni köyhä on saanut tarpeekseen hallituksen leikkauksista ja haaveilee nyt jopa väkivallasta
https://yle.fi/aihe/a/20-10006626
Tilillä on 14 euroa, ja seuraavan kerran rahaa on tulossa viikon päästä. Elääkin pitäisi siinä välissä. Tämä on 18-vuotiaan lukiolaisen Annin (nimi muutettu) arkea, joka toistuu kuukaudesta toiseen. Nuoresta iästään huolimatta Annille on ehtinyt kertyä monenlaisia terveysongelmia, jotka vaikeuttavat hänen taloudellista tilannettaan. Hänellä on muun muassa masennusdiagnoosi ja myös leikkaushoitoa vaativa terveysongelma, leikkaukseen hän pääsee ehkä vuoden lopussa.
Kun tulot ovat noin tuhat euroa kuussa, elämiseen jääkin pakollisten kulujen jälkeen rahaa hyvin vähän.
Sairauksien takia töiden tekeminen on Annille vaikeaa. Lääkäri- ja fysioterapiakuluihin menee runsaasti rahaa. Välillä on lainattava rahaa äidiltä tai veljeltä, lääkkeiden hankkimiseen hän on joutunut hakemaan toimeentulotukea.
Anni muutti viime kesänä 18 vuotta täytettyään pois kotoa, jotta hänen äitinsä tulot eivät pienenisi, mutta sen jälkeen elämä on ollut taloudellisesti hyvin tiukkaa, jopa niin tiukkaa, että pahimpien masennusjaksojen aikana Anni on harkinnut hakeutumista osastohoitoon rahaa säästääkseen. Nyt hän pohtiikin muuttamista takaisin kotiin.
Surkea taloudellinen tilanne hävettää Annia, eikä hän ole pystynyt kertomaan tilanteestaan kaikille ystävilleenkään.
Häpeän vuoksi hän vältteleekin nykyisin sellaisia keskusteluja, joissa rahavaikeudet saattaisivat nousta esiin; niin hän suojelee myös omaa mielenterveyttään.
Toisaalta hän kertoo myös jollain tasolla turtuneensa tilanteeseensa.
Häpeän lisäksi Anni tuntee vihaa. Vihaa niin poliitikkoja kuin somessa esitettyjä ilkeitä kommentteja kohtaan.
Missä on poliitikkojen inhimillisyys, myötätunto ja huolenpito, jotka kuuluvat demokratiaan, Anni puuskahtaa.
Hallituksen leikkaukset tuntuvatkin Annista epäreiluilta ja epäoikeudenmukaisilta; hän muistuttaa, että ennen eduskuntavaaleja esimerkiksi perussuomalaiset lupasivat, ettei pienituloisilta leikata.
Nyt köyhiä pakotetaan muuttamaan kodeistaan.
Minna Manelius on vakavasti huolissaan yhteiskuntarauhan järkkymisestä. Hän pohtii esimerkiksi, luottavatko nuoret enää poliitikkoihin.
Varmasti moni tuntee, että poliitikot ja yhteiskunta on pettänyt heidät.
Anni itse ei usko, että väkivalta olisi mikään ratkaisu tilanteeseen, mutta ei hän toisaalta hämmästyisi lainkaan, jos ihmiset nousisivat barrikadeille kurjistamispolitiikan vuoksi. Etenkin opiskelijat ovat hänen mukaansa saaneet tarpeekseen leikkauksista.
Tuntuu absurdilta, että tämä on todellisuutta Suomessa.
Anni on purkanut vihaansa mielenosoituksissa ja jakamalla somepostauksia, mutta korostaa, ettei itse ole hyökkäävä luonne, vaan tukija ja kannattaja ja solidaarisuuden osoittaja.
Ihailen kansalaistottelemattomuutta.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen talouskasvu on ollut nollissa 15 vuotta. Olemme eläneet velaksi lähes koko sen ajan. Joinakin vuosina enemmän ja joinakin vähemmän. Valtionkin on ne velat maksettava tai ainakin niiden korot. Kun lainataakka kasvaa niin korkoprosentti ja korkokulut nousevat.
Uliuliuliuliuliuliuliuli🖕 Työnä se laina perseeseen
Kuules vassu, kyllä se vihvassuhallituksen laina työnnetään vaan nyt sun perseesees maksettavaksi, sitähän sä nyt vaan peppukipuilet.
Sinun perskokkare peräreikääsi työnnetään vielä enemmän, kun sinne tungetaan porvarihallitusten lainat ja nykyisen hallituksen ennätysmääräinen laina! Taitaa porsas haljeta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen talouskasvu on ollut nollissa 15 vuotta. Olemme eläneet velaksi lähes koko sen ajan. Joinakin vuosina enemmän ja joinakin vähemmän. Valtionkin on ne velat maksettava tai ainakin niiden korot. Kun lainataakka kasvaa niin korkoprosentti ja korkokulut nousevat.
Uliuliuliuliuliuliuliuli🖕 Työnä se laina perseeseen
Kuules vassu, kyllä se vihvassuhallituksen laina työnnetään vaan nyt sun perseesees maksettavaksi, sitähän sä nyt vaan peppukipuilet.
Sinun perskokkare peräreikääsi työnnetään vielä enemmän, kun sinne tungetaan porvarihallitusten lainat ja nykyisen hallituksen ennätysmääräinen laina! Taitaa porsas haljeta!
Tämä palsta on nykyään ihan sairas. Russakatko täällä solvaavat ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä osastolle halvan asumisen perässä. Se maksaa noin 20€/vrk, joten kuukaudessa joudut maksamaan 600€.
Sori jos tähän on jo vastattu mutta toimeentulotuki korvaa joten se ja sama kunhan osastohoito ei kestä yli 3kk (muistaaksen) jolloin eivät maksa enää samanaikaisesti asuntoasi vaan kamat on kannettava jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen näpistellyt 1.4 alkaen.
Sama täällä. Asumistukien leikkaus johti siihen että tulee häätö. Nyt tavoitteena on päästä vankilaan koska ilmainen ruoka ja majoitus. Melkoista luksusta kun ajattelee, että vankilavuorokausi täysihoidolla maksaa 200€!
Mistä toi 200 euroa tulee? Onko fakta? Jos on, niin tarkoittaa 6000 euroa/kk/vanki.
Kiitos vinkistä! Ei tuollaisille kuukausituloille pääse kovinkaan helposti. Täytyypä laittaa taloushousut jalkaan ja alkaa selvittää miten saa pitkän tuomion kun alkanut tuo terveyskin reistailemaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että parisuhteessa on nykyään lain mukaan yhteiset rahat? Suomen lain mukaan on siis pakko elättää puolisoa itse anstaitsemillaan rahoilla? Luulisi että jos elatusvastuu tulee parisuhteen kylkiäisinä, niin työssä käyvän puolison veroprosentti laskisi toisen jäädessä työttömäksi.
Ennne se taisi ollakin näin. Muistelen että oli joku perheverotus käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ihmiset joutuvat pärjäämään ilman yhteiskunnan tukia, kun niitä ei ole. Suomessa on suuren asenteellisen muutoksen aika. Joutuu ottamaan vastuu itse omasta hyvinvoinnista ja pärjäämisestä.
Itse olen jo alkanut säästämään eläkepäiviä varten. Olen nyt 37v, enkä luota ollenkaan että eläkejärjestelmä on ainakaan niin hyvässä kunnossa kuin nyt, silloin kun tulee minun aika jäädä eläkkeelle. Säästän rahastoihin, osakkeisiin ja sukan varteen.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten ja hyvätuloisten verotus on nyt jo Suomessa niin korkealla että liiketoimintaa siirretään ulkomaille matalamman verotuksen maihin ja yksityiset suurituloiset henkilöt siirtävät tulonsa myöskin ulkomaille matalamman verotuksen maihin. Jos näitä korotettaisiin, niin tämä motivoisi yhä suurempaa joukkoa siirtämään tulonsa pois Suomen verotuksen piiristä. Mistä tällöin saataisiin verotuloja, joilla hoitaa köyhiä ja työkyvyttömiä? Yritysten ja hyvätuloistan kaikotessa tulisi lopulta kuitenkin vastaan tilanne, jossa köyhiltä pitää leikata, koska ei enää ole ketään muuta keneltä leikata. Yrityksiltä leikkaaminen tekee myös uusien yritysten perustamisen hankalammaksi ja vähemmän kannattavaksi niille köyhille, jotka ovat valmiita ottamaan riskejä ja aloittamaan yrittämisen.
Mulla on lähinnä se, että jos yritysten työllistämisedellytykset ja kasvu ei parane ja velkapommi vain paisuu, niin sitten muutan maahan, jolla on valoisampi tulevaisuus.
Mun mukana ei lähde kuin ehkä 50'000 euroa verotuloja vuodessa ja yksi tulevaisuudenrakentaja, joten en taida suuri tappio olla enää tässä tappiokirjanpidossa. Voin tehdä nykyistä työtäni kahdessa Euroopan maassa, jossa voisin kuvitella asuvani ja sitten siitä eteenpäin mistä sattuukaan se vihreä oksa löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Asumistukien leikkaus johti siihen että tulee häätö. Nyt tavoitteena on päästä vankilaan koska ilmainen ruoka ja majoitus. Melkoista luksusta kun ajattelee, että vankilavuorokausi täysihoidolla maksaa 200€!
Mistä toi 200 euroa tulee? Onko fakta? Jos on, niin tarkoittaa 6000 euroa/kk/vanki.
No olisko asuminen, ruoka, henkilöstö (vartijat, koulutus, kokit, siivoojat jne), kuljetukset ja muut palvelut.
Vankilarangaistusta suorittaessa voi opiskella itselleen ammatin ilman opintolainoja ja sen sellaisia. Majoitus ja ruokailu on myös opiskelijalle maksuton. Alan vaihtoa harkitsevallekin ihan pätevä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattakaa lumihiutaleenne tasapainoisiksi aikuisiksi
Noloa, että poika on isin firmassa töissä ja noloa ajaa bemarilla joka on laitettu verotuksessa poistoihin.
Tosi noloa, että joku on samassa työpaikassa isin kanssa, suhteilla mennyt töihin.
Noniin, aloittakaapas jo se punakapina, niin päästään antamaan oikein isän kädestä narukäsille ja pitkätukille :D
Olin tiistai-aamuna paikallisessa S-marketissa. Noin klo 9 aikaan. Järkytyin kun näin kuinka myyjä lappaa isoon muovilaatikkoon edellisenä päivänä punalaputettuja tuotteita: jauhelihaa, kanaa, pakettitolkulla leipää, eineksiä.. kysyin voinko ottaa välistä riisipuuron lounaaksi (-50%), niin en, koska viimeinen myyntipäivä oli tullut umpeen, ei voi käyttää ihmisravintona.
30-60% alennettuja elintarvikkeita, eikä todellakaan ollut pelkkää nyhtökauraa tai mifujuustoa tai muita erikoisuuksia, vaan peruselintervikkeita.
Olin luullut että ne menee kaupaksi! Meidänkin kylällä varmaan sata kunnan vuokra-asuntoa, vanhuksia, lapsiperheitä, opiskelijoita, syrjäytyneitä ja alkoholisteja.
Lopetin lääkkeiden ottamisen. Mulla ei ole enää varaa maksaa viidenkympin omavastuuta. Nyt lääkkeet on loppu, olen kaksi viikkoa ollut ilman. Diabeteslääkkeitä en ole edes aloittanut, kun ei ollut varaa edes yhden kuukauden satsiin. Ahdistaa ja luulen, että joudun osastolle kohtapuoliin. No, sitten saan ainakin toimeentulotukea ja voin ostaa lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko asuminen, ruoka, henkilöstö (vartijat, koulutus, kokit, siivoojat jne), kuljetukset ja muut palvelut.
Vankilarangaistusta suorittaessa voi opiskella itselleen ammatin ilman opintolainoja ja sen sellaisia. Majoitus ja ruokailu on myös opiskelijalle maksuton. Alan vaihtoa harkitsevallekin ihan pätevä vaihtoehto.
Vaikuttaa ihan sisäoppilaitokselta. Monelle varmasti tärkeintä on kuitenkin se, että on lämmin paikka nukkua ja päivittäin lämmin ateria, eikä pelkoa siitä että heitettäisiin kadulle avohoitopotilaaksi.
Eutanasialaki saatava läpi pikimmiten!
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa, että joku on samassa työpaikassa isin kanssa, suhteilla mennyt töihin.
Hohhoijjaa. En ole sama, mutta oma poika sai kaksi kesätyöpaikkaa. Ai miksi? No siksi, että silloin kun ei ole saanut yhtään koska liian nuori, on ollut esim keräämässä mansikoita ja kerännyt ja myynyt itse mm hillaa, tehnyt sukulaisille polttopuita jne. Kertoi näistä VIDEOHAKEMUKSESSAAN jonka itse teki puhelimellaan ujosti ulkoterassilla ja naps, kaksi työpaikkaa napsahti, enkä kummastakaan tiedä edes kuka hakemuksia käsitteli, firmat tiedän sentään.
Lisään, että kurjassa korkean työttömyyden karjalassa eletään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teemme yrityksillä jotka eivät kanna yhteiskuntavastuuta vaan ovat suurimpia valtiota kuppaavia loisia?! Kerro ihmeessä mitä helvetti se hyödyttää yhteiskuntaa, että syydetään veronmaksajien rahaa hyvin pärjääville yrityksille, maksetaan ilmaiset työntekijät jne? Kerro ihmeessä, mitä hyötyä tuollaisista lois yrityksistä on Suomen taloudelle? Mistä ne valtavat verotulot
Mieti tuota omaa skenaariotasi hetki. Lopetetaan kaikki yritystoiminta Suomessa. Happy now?
Tai miten olisi kuule sellainen, että se yrittäjä alkaa maksamaan ihmisille sellaista palkkaa, että sillä pärjää ilman valtio tukia? Silloin valtio pärjää, mutta se on todellisuudessa teille ihan sivuseikka, tärkeintä on lihottaa syöttöporsasta vieläkin enemmän!
Et taida hahmottaa isompia kuvio
Sellaisia ne yritykset ovat. Ihan sama diktatuurille, moraalille tai millekkään kunhan saa enemmän rahaa. Ei sitä mietitä mitä se aiheuttaa pitkällä tähtäimellä kun siirretään työpaikat kiinaan. Yksikään länsimaalainen ei halua elää kuten kiinalainen.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lääkkeiden ottamisen. Mulla ei ole enää varaa maksaa viidenkympin omavastuuta. Nyt lääkkeet on loppu, olen kaksi viikkoa ollut ilman. Diabeteslääkkeitä en ole edes aloittanut, kun ei ollut varaa edes yhden kuukauden satsiin. Ahdistaa ja luulen, että joudun osastolle kohtapuoliin. No, sitten saan ainakin toimeentulotukea ja voin ostaa lääkkeet.
Vankilassa mm. nuo lääkkeet kuuluvat täysihoitoon.
Siis luuleekö köyhät rikastuvansa vetämällä sossua tai kansanedustajaa turpaan? Ja että väkivallasta ei tulisi mitään laillisia seuraamuksia?
Vassarien uho on jotain niin tyhmää että ei malta odottaa että saa lukea lisää.