Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Mä olen tiputtamassa painoa ja syön päivässä hiilareita n.180-200g/pv, proteiinia menee 130g ja rasvaa sitten 50-60g. Hyvin tippuu paino
Ap mun 53-vuotias ystävä syö kuin pikkulintu pysyäkseen hoikkana. Siis todella pienet annoskoot ja niukasti. Itse olen pönäkkä ja taistelen painoa vastaan, olen pienentänyt annoskokoja huomattavasti. Se on auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniin leipiin lisätään nykyään sokeria. Kannattaa katsoa tuoteselosteita. Ettei tule pupuuttaneeksi pelkkää pullaa.
Leipä on turhake. Ne ketkä vannoo virallisten ruokasuosituksien nimeen voisi ottaa selvää, mikä taho Suomessa nämä suositukset on laatinut. Vinkki, liittyy maatalouteen.
Leipä on myös laiskan ja mielikuvituksettoman ihmisen turhake. Siitä tulee ihan turhia kaloreita. Leipä on helpompi tehdä kuin esim paistaa kananmuna. Jääkaapissa ei ole mitään ruokaa, teenpä leivän.
Vaihdevuosien alkamisen jälkeen kaikki paino alkoi kertyä vyötärölle. Estrogeeni ei enää suojaa vyötärölihavuudelta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eiko-vatsarasva-ota-lahteakseen-4-m…
No niinhän tässä syödään kuin pikkulinnut, koko ajan. Mikä järki on syödä joku porkkana välipalaksi, siitä ei saa mitään ravintoa mutta verensokerin nostaa taas ylös, jotta on koko ajan nälkä kun se alkaa laskea. Jos sen kanssa syö proteiinia ja rasvaa, se onkin jo ateria, ja seuraavaa ateriaa voi siirtää. Jos on oikea nälkä, syö sen porkkanan alkupalaksi samalla kun järkkää todellista syötävää.
Syön sekä aamulla, että illalla 3 leipäsiivua, lisäksi kasviksia, kslkkunaa, raejuustoa ja kananmunaa. Päälle 2 ateriaa, eli lounas ja päivällinen. Painon kanssa ei ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Ap mun 53-vuotias ystävä syö kuin pikkulintu pysyäkseen hoikkana. Siis todella pienet annoskoot ja niukasti. Itse olen pönäkkä ja taistelen painoa vastaan, olen pienentänyt annoskokoja huomattavasti. Se on auttanut.
Olen 155cm/52kg/48v. En vaan voi syödä kuin aikuisen tulisi syödä, että se söisi kuin niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.
Syön kolme kertaa päivässä vähän. Jos jaksaa liikkua, eivituta, eikä tee koko ajan mieli mussuttaa jotain ja nukkuu hyvin sinä syöt juuri niin kuin sinun kuuluu syödä.
Vierailija kirjoitti:
Syön sekä aamulla, että illalla 3 leipäsiivua, lisäksi kasviksia, kslkkunaa, raejuustoa ja kananmunaa. Päälle 2 ateriaa, eli lounas ja päivällinen. Painon kanssa ei ongelmia
Minkä ikäinen olet?
Lopeta se turvottavan hiilarin puputus, niin jo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Lue aiheesta glykeeminen indeksi.
Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta.
No tuossahan se on se vastaus jo, lisäsit jatkuvaa kauramättöä syömiseesi ja rupesit lihomaan.
Jätä kaura pois? Jätä aamupala pois ja kokeile pätkäpaastoa. Ja niin joo, karkki on ihan turhaa jätä sekin pois ja korvaa vaikka hedelmällä.
Kauralla on muuten tosi iso glykeeminen indexi mikä tarkoittaa että se ihmeytyy nopeasti mikä tarkoittaa sitä että haima parka joutuu tuottamaan nopeasti ison annoksen insuliinia jotta verensokeri saadaan laskuun. Kaikki tuo ylimääräinen verensokeri käytännössä varastoituu rasvakudokseen. On tasan kaksi keinoa välttää ongelmaa.
a) lähdet välittömästi juoksemaan puolimaratonin
b) et syö kaurapuuroa (ja muuta vastaavaa höttöä)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Glykeeminen_indeksi#Ruoka-aineiden_glykee…
Salaattiaterioita, esim tonnikala ja kala, ilman hiilareita. Lähtee nesteinäkin pois jo monta kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta.
Tämä on jännä. Mulle tulee kovempi näläntunne syötyäni kaurapuuron, kuin silloin jos en syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton puuro- ja kauramania sulla on?
kerroin aiemmin: ummetus.
Ummetukseen auttaa luumu tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Salaattiaterioita, esim tonnikala ja kala, ilman hiilareita. Lähtee nesteinäkin pois jo monta kiloa.
tonnikala ja kana*
Kaurapuuroa ei nyt kannata ummetuksen vuoksi syödä. Siihen löytyy paljon parempiakin keinoja. Kroppa tarvitsee toimiakseen myös rasvaa.
Siis syö vähemmän ja liiku enemmän kun 15min kotijumppa XD - ja pidä tuo tapana. Sä syöt ku virtahepo ja teet jotain vartin kotijumppaa niin mitä sä luulet et silloin käy?
Se ei voi olla niin vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ollut ennen kuin täytin viisikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja silti kaurapuuro ei kaikille sovi ollenkaan. Mulla oli raskausdiabetes, ja puuro aamulla nosti sokerin kymppiin pam. Jäätelö ei nostanut juuri lainkaan, tosin sitä en aamulla syönytkään. Aamuisin en pystynyt syömään kuin öljyssä uitettua porkkanaraastetta. Ilman öljyä ei sitäkään. Aina olen ollut haluton syömään aamiaista, koska jos olen sen aamupuuron syönyt, kymmeneltä on kiljuva nälkä. Enkä ole ainoa.
Leipä on turhake. Ne ketkä vannoo virallisten ruokasuosituksien nimeen voisi ottaa selvää, mikä taho Suomessa nämä suositukset on laatinut. Vinkki, liittyy maatalouteen.