Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Moniin leipiin lisätään nykyään sokeria. Kannattaa katsoa tuoteselosteita. Ettei tule pupuuttaneeksi pelkkää pullaa.
Ei jokainen,varastoituu päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pituutesi ja oletko ihan varma proteiininsaannistasi? Oletko kokeillut lisätä sitä ja vähentää hiilihydraattia?
Olin vuosi sitten sulamon laskurilla. Punnitsin joka suupalan, laskinnproteiinit, söinn1400 kcal. Paino tippui 3 kkssa 1-1,5 kg.olen 176 cm.
Toisin sanoen, erehdyit laihduttamaan. Se laski kulutustasi ja olet jojoilmiön alkuvaiheessa. Olisi järkevämpää syödä vaihtelevasti. Joinakin päivinä vähän ja toisina vähän enemmän kuin tarpeeksi ja kerralla kunnolla. Ettei elimistösi yritä puolustautua oletettua nälänhätää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Karkit pois! Useana päivänä viikossa kun niitä mätät, niin on selvää, että ne pitävät sut lihavana!
Vaihda ne hedelmiin ja marjoihin.
Vaihda kaura kasviksiksi ja ruisleiväksi.
Heh, juuri olen vaihtanut rukiin kauraan. Itse asiassa, tämä ohje tuli lääkäriltä, joka on erikoistunut suolen toimintaan ja aineenvaihduntaa. Huomaan itse, kuinka kaura sopii mahalleni paremmin, eli en vaihda pois.
Olen juuri ajatellut, että pitäisikö vaihtaa porkkanat takaisin karkkeihin. Olin laihempi silloin, kun söin välipalaksi karkkia. Suklaasta en välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pituutesi ja oletko ihan varma proteiininsaannistasi? Oletko kokeillut lisätä sitä ja vähentää hiilihydraattia?
Olin vuosi sitten sulamon laskurilla. Punnitsin joka suupalan, laskinnproteiinit, söinn1400 kcal. Paino tippui 3 kkssa 1-1,5 kg.olen 176 cm.
Toisin sanoen, erehdyit laihduttamaan. Se laski kulutustasi ja olet jojoilmiön alkuvaiheessa. Olisi järkevämpää syödä vaihtelevasti. Joinakin päivinä vähän ja toisina vähän enemmän kuin tarpeeksi ja kerralla kunnolla. Ettei elimistösi yritä puolustautua oletettua nälänhätää vastaan.
Olen koko elämäni laihduttnut jollain tavalla. Jos en nyt laihduttanut, mutta vahdannut syömisiäni. Kaloreita olen laskenut viimeisen viiiden vuoden aikana kolmesti. Joka kerta huonommilla tuloksilla. Siksi yritän nyt toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olen huomannut, että varmin tapa lihoa on syödä usein. Riippumatta siitä, mitä pippalaukat väittävät, minä lihon tynnyriksi laiduntamalla. Jatkuva hiilarin syönti lisää nälkää, vaikka kyse olisi ns terveellisistä hiilareista. Se pitää insuliinin koholla, mikä saa rasvan salamana varastoitumaan vyötärölle. Jos tahdon, että paino ei ampaise nousuun kuin raketti, on minun syötävä harvoin ja rasva/proteiinipainotteisesti. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut. N47
Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain valita kilot ja mukava elämä? Vai hoikkuus ja tyhmä
En syökään pizzaa usein, en edes viikottain. Mutta minulle tulee hino siihen, mitä itseltäni kiellän.
Teet työkseksesi (olen tavannut tuon sanan monta kertaa enkä vieläkään ole varma onko se noin 😄) ilmeisesti toimistotyötä, kun teet myös etänä. Saatko mitään hyötyliikuntaa? Pelkkä muutaman kerran 15 min kotitreeni ei ole riittävää liikuntaa, vaan lisäksi pitäisi kävellä/pyöräillä ja mielellään käydä edes kerran viikossa tekemässä lihaskuntotreeni painojen kanssa, että lihakset vahvistuisi. Lihakset kuluttavat myös enemmän energiaa ja lisäksi auttavat huomattavasti vanhemmiten.
Vierailija kirjoitti:
Teet työkseksesi (olen tavannut tuon sanan monta kertaa enkä vieläkään ole varma onko se noin 😄) ilmeisesti toimistotyötä, kun teet myös etänä. Saatko mitään hyötyliikuntaa? Pelkkä muutaman kerran 15 min kotitreeni ei ole riittävää liikuntaa, vaan lisäksi pitäisi kävellä/pyöräillä ja mielellään käydä edes kerran viikossa tekemässä lihaskuntotreeni painojen kanssa, että lihakset vahvistuisi. Lihakset kuluttavat myös enemmän energiaa ja lisäksi auttavat huomattavasti vanhemmiten.
Työksesi :)
Ei kaura ole ainoa kuitupitoinen ruoka-aine, joka pitää ummetusta loitolla. Esim. jogurttiin voi lisätä pari ruokalusikallista ruisleseitä päivässä, ja jos sitä kauran kuitua siihen haluaa mukaan, niin sitäkään ei tarvitse syödä puurona, jos ei siitä tykkää. Kaurakuitunen-jauhossa on paljon kauran kuitua, ja sekin menee jogurtin seassa tosi helposti. Muita kuitujen lähteitä ovat vehnäleseet, pellava- ja hamppurouheet, psyllium ym. Ja tietysti kasvikset, vihannekset ja palkokasvit. Ei ole mitään syytä, miksi ummetuksen välttämiseksi olisi pakko syödä juuri kaurapuuroa.
Itselleni on painonhallinnassa ollut aina ihan kaikkein olennaisinta hikiliikunta, siis sellainen, että oikeasti todella hengästyy kunnolla lenkillä ja tulee hiki niin, että lenkiltä tultua vaatteet ovat hiestä märät. Kun teen hikilenkkejä kaksi kolme viikossa muun liikunnan lisäksi, pysyn kuosissa, vaikka syön myös mm. herkkuani eli jäätelöä monta monta kertaa viikossa. Liikkua pitää joka päivä, useimmiten kevyesti mutta sen muutaman kerran oikein rankasti vähintään puoli tuntia, mielellään tunti kerrallaan.
Ikää minullakin 55 vuotta, hormonikorvaushoito ollut käytössä muutaman vuoden.
Pituutta minulla vain noin 160 cm, eli tänne kirjoitettujen kommenttien perusteella kulutukseni pitäisi olla jotain tuhannen kilokalorin luokkaa per päivä. (En ole koskaan laskenut kaloreita.) En usko siihen hetkeäkään, niin paljon ruokaa syön. Jos kulutukseni olisi noin vähäistä, painaisin reilusti yli sata kiloa tällä ruokamäärällä. Mutta painan vajaat 60 kiloa, mikä on minulle juuri sopiva. En ole langanlaiha - varsinkaan tässä iässä naisen ei kuulukaan olla täysin rasvaton. (Vrt. vaikka mainitun Pippa Laukan ohjelman vieraana ollut Riinis, joka jo kärsii osteopeniasta, osteoporoosin esiasteesta.)
Hikiliikuntaa korostetaan täällä kovasti, ja se on varmasti hyväksi terveydelle ja mielelle monin tavoin. Mutta valitettavasti kaikkia, mukaanlukien minä, se ei ole auttanut painonhallinnassa yhtään. Pari vuotta on tässä nyt mennyt treenatessa, sali on muodostunut osaksi arkea 3-4 kertaa viikossa (isot painot!) ja kävely on vaihtunut juoksuun. Olen hyväkuntoinen ja nautin liikkumisesta, mutta siitä huolimatta paino ampaisee nousuun jos yritän syödä yhtään enempää tai lisään hiilareita. N47
Vierailija kirjoitti:
Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Viime viikolla haravoin 10 tuntia. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta. Ehkä siksi applewatch sanoo, että aerobinen kuntoni on korkeimmalla tasolla,
Kotitreenejä olen aina tehnyt, joskus kyykkyä, joskus joogaa, nyt tavoitteellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hikiliikuntaa korostetaan täällä kovasti, ja se on varmasti hyväksi terveydelle ja mielelle monin tavoin. Mutta valitettavasti kaikkia, mukaanlukien minä, se ei ole auttanut painonhallinnassa yhtään. Pari vuotta on tässä nyt mennyt treenatessa, sali on muodostunut osaksi arkea 3-4 kertaa viikossa (isot painot!) ja kävely on vaihtunut juoksuun. Olen hyväkuntoinen ja nautin liikkumisesta, mutta siitä huolimatta paino ampaisee nousuun jos yritän syödä yhtään enempää tai lisään hiilareita. N47
mutta siitä huolimatta paino ampaisee nousuun jos yritän syödä yhtään enempää tai lisään hiilareita. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olen huomannut, että varmin tapa lihoa on syödä usein. Riippumatta siitä, mitä pippalaukat väittävät, minä lihon tynnyriksi laiduntamalla. Jatkuva hiilarin syönti lisää nälkää, vaikka kyse olisi ns terveellisistä hiilareista. Se pitää insuliinin koholla, mikä saa rasvan salamana varastoitumaan vyötärölle. Jos tahdon, että paino ei ampaise nousuun kuin raketti, on minun syötävä harvoin ja rasva/proteiinipainotteisesti. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut. N47
Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain va
Eli älä kiellä. Kuulostaa siltä, että yrität huolehtia perusruokasi suositusten mukaiseksi, mutta siihen päälle tulee nämä karkit ja muut. Joskus muinoin tuli nähtyä Frasier Cranen töllössä kiukkuavan, miksi hän ei laihdu vaikka on alkanut syödä salaattiakin ruuan kanssa.
Jos kerran iskee syömishäiriö jos teet rajoituksia, niin paaston pidentäminen taitaa tosiaan olla seuraava kokeiltava asia. Tai sitten dollyparton-dieetti, saat syödä mitä tahansa, sen pari lusikallista. Tai joku yhdistelmä näistä. Perusajatus, kuuntele itseäsi. Älä syö jos ei ole vielä nälkä. Paastoharjoituksilla nälän pitäisi aina vain vähetä. Jos sulla kerran on jo valmiiksi iltapaasto niin ei pitäisi olla temppu eikä mikään pidentää sitä tai syödä viiskakkosen mukaan tms. Mutta tosiaan kaloreita laskemalla lähtee järki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Viime viikolla haravoin 10 tuntia. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta. Ehkä siksi applewatch sanoo, että aerobinen kuntoni on korkeimmalla tasolla,
Kotitreenejä olen aina tehnyt, joskus kyykkyä, joskus joogaa, nyt tavoitteellisemmin.
Liikunnan säännöllisyyteen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Esim mökillä halkojen hakkaaminen on varmasti satunnaista.
Päivittäin 9000-10000 askelta on hyvä tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenna itsellesi sellainen terveellinen maistuva ruokavalio mitä voit syödä lopun elämääsi aluksi pienemmällä kalorimäärällä ja tavoitepainon saavuttamisen jälkeen lisäämällä kaloreita sen verran, että paino pysyy suurin piirtein samoissa lukemissa. Laihtuakseen ei tarvitse syödä mitään ihmepuuroja ja -keittoja vaan aika lailla samoja ruokia mitä olet valmistanut ennenkin, nyt vain opettelet valmistamaan nämä ruuat terveellisemistä ja kevyemmistä raaka-aineista. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita ja vinkkejä eri perusruokien terveellisemmistä ja kevyemmistä vaihtoehdoista. Ruuan sisällön lisäksi pitää opetella uusi ruokailurytmi eli isoista kerta-annoksista luovutaan ja syödään päivän mittaan useammin ja entistä pienempiä määriä kerrallaan. Voit syödä hieman enemmän jos viitsit harrastaa jonkun verran liikuntaa, käytä avuksi netistä löytyviä painonpudotuslaskure
Et taida halutakaan tehdä pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiisi vaan haluat muutaman kilon pudotettuasi jatkaa entisiä tapojasi ja syödä joka päivä sellaisia ruokia mitä saisi syödä vain silloin tällöin herkuttelupäivinä ja juhlatilaisuuksissa? Jos näin on et pääse koskaan pysyvästi eroon liikakiloistasi ja todennäköisesti niitä kertyy elämän edetessä lisääkin ja ennen pitkää liikakilot johtavat myös terveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Really? Paino lähtee nousuun kun syöt enemmän? On totta, että liikunta kuluttaa vähemmän kaloreita kuin yleisesti luullaan. Ja varsinkin se kuluttaa vähemmän mitä se ranteessa oleva kello näyttää.
Ja se kolmas painoon vaikuttava asia, lepo. Sen merkitys on liikuntaa tärkeämpi. Myös unenlaatu heikkenee vaihdevuosien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Moniin leipiin lisätään nykyään sokeria. Kannattaa katsoa tuoteselosteita. Ettei tule pupuuttaneeksi pelkkää pullaa.
Tiedätkö mitä hiilihydraatit on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Really? Paino lähtee nousuun kun syöt enemmän? On totta, että liikunta kuluttaa vähemmän kaloreita kuin yleisesti luullaan. Ja varsinkin se kuluttaa vähemmän mitä se ranteessa oleva kello näyttää.
Ja se kolmas painoon vaikuttava asia, lepo. Sen merkitys on liikuntaa tärkeämpi. Myös unenlaatu heikkenee vaihdevuosien myötä.
Yritin tuossa kuvata sitä, että uskoin liikunnan lisäämisen auttavan siihen, että voisin syödä samoin kuin muut tuntemani ihmiset, ja paino pysyisi hallinnassa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan en huomannut liikkumisella olevan mitään vaikutusta painooni. Joudun yhä edelleen syömään kuin lintu, vaikka kaikkialla korostetaan että lihasmassaa saadaksesi on syötävä säännöllisesti ja myös hiilareita. Minulla tämä vaikuttaa vain mahalihaksen kasvuun :) Lihasmassaa olen onneksi saanut salilla kasvatettua näin vähälläkin ruoalla ja jaksan treenata myös paastoten. N47
Ihan liikaa viljatuotteita. Vaihda lounas vaikka parsakaaliin ym. kasviksia ja lohenpalaan. Pieni puuro aamulla, siihen marjoja ja raejuustoa tai rahkaa. Karkit ym pois jokapäiväseltä nassutukselta. Aikuinen ei karkkia tarvitse ollenkaan.