Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olen huomannut, että varmin tapa lihoa on syödä usein. Riippumatta siitä, mitä pippalaukat väittävät, minä lihon tynnyriksi laiduntamalla. Jatkuva hiilarin syönti lisää nälkää, vaikka kyse olisi ns terveellisistä hiilareista. Se pitää insuliinin koholla, mikä saa rasvan salamana varastoitumaan vyötärölle. Jos tahdon, että paino ei ampaise nousuun kuin raketti, on minun syötävä harvoin ja rasva/proteiinipainotteisesti. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut. N47
Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain valita kilot ja mukava elämä? Vai hoikkuus ja tyhmä elämä?
Niin, mulla on vähän sama ongelma. Olen koko elämäni rakastanut hiilareita, en sokerisia juttuja mutta pastaa, perunaa, leipää, riisiä. Kaurapuuro on yksi lempiruokiani! Jos voisin valita, söisin vain näitä. Mutta valitettavasti nämä ovat kropalleni myrkkyä. Todennäköisesti johtuu insuliiniresistenssistä, mihin kaikki oireet viittaavat. Siksi avain painonhallintaan minulla on insuliinin määrän vähentäminen, niin kauhealta kun se tuntuukin. Pätkäpaasto auttaa minua, koska silloin voin syödä näitä rakastamiani juttuja, mutta harvoin. Silloin pyrin nauttimaan täysillä. N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.😂😂😂 no, se nyt ei lihota ketään. Kaurapuuro.
Kyllä se on hormonit.
Liikunenemmän ja monipuolisemmin - pilates jooga mukaan ja hyötyliikunta-JA lopeta painosta stressaamisen. Stressi lihottaa.
Nuku hyvin. Se on painonhallinnassa tärkeä.
Syöty ruoka vaikuttaa niihin hormoneihin.
Iän tullessa aineenvaihdunta hidastuu. Vähennä puuron syöntiä ja ehkä 1 kerta karkkia viikossa riittää.
Vierailija kirjoitti:
(Jihuu, ummetus takaisin!)
Huoh, 2 ruokalusikallista siemeniä esim jogurttiin ja kasviksia, joka aterialla. Ja mitä enemmän sitä ikää tulee sitä tärkeämpi on lihaskunto. Eli joka aterialle myös niitä proteiineja.
Sinun pitää nyt unohtaa se mitä olit ennen ja keskittyä siihen, mitä olet tänään.
tuota viimeistä tässä opettelenkin.
Niin varmaan pitäisi lisätä sieminiä joka aterialle.
Lihaskuntoon olen jo kiinnittänyt huomiota: teen corea ja isoja lihaksia usein. Kuten juuri äsken,
proteiinia minulla on aamiaisella - neljällä lounaalla viikossa - seitsemällä päivällisellä viikosta. Niitä voisi tietty lisätä enitisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko arjessa? Mietin tuota ummetusta. Kasvikset? Entä nestemäärät? 55-iässä voin kuvitella miten paino lähtisi nousuun tuolla isolla puuroannoksella. Enhän mä edes jaksa syödä sitä enää enempää kuin muutaman lusikallisen. Itsellä on paino herkästi nousemassa nykyisin ja vaikka olen todennut, ettei laihduttamisesta tahdo tulla mitään, nykyisin keskityn siihen, ettei se nouse. Koko aiempi käsitykseni annoskoosta on mennyt kutakuinkin puoliksi.
Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta.
Juon vettä 1,5 l pv. Kasviksia saan ehkä 500 gr pv
Olen kärsinyt ummetuksesta vauvasta lähtien. Äitini vei lääkäriinkin sen takia.
Olen myös pienentänyt annoskokoja kolmanneksella muutama vuosi sitten. Se ei l
Annoskoon paras mittari on se oma kämmen. Kämmenellinen, esim kanaa, kalaa tai kalkkunaa, puolikämmenellinen täysjyväpastaa tai perunaa ja kaksi kourallisista kasviksia.
Lopeta se jatkuva mättäminen, muuta keinoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olen huomannut, että varmin tapa lihoa on syödä usein. Riippumatta siitä, mitä pippalaukat väittävät, minä lihon tynnyriksi laiduntamalla. Jatkuva hiilarin syönti lisää nälkää, vaikka kyse olisi ns terveellisistä hiilareista. Se pitää insuliinin koholla, mikä saa rasvan salamana varastoitumaan vyötärölle. Jos tahdon, että paino ei ampaise nousuun kuin raketti, on minun syötävä harvoin ja rasva/proteiinipainotteisesti. Nuorempana tätä ongelmaa ei ollut. N47
Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain valita kilot ja mukava elämä? Vai hoikkuus ja tyhmä
Niin, mulla on vähän sama ongelma. Olen koko elämäni rakastanut hiilareita, en sokerisia juttuja mutta pastaa, perunaa, leipää, riisiä. Kaurapuuro on yksi lempiruokiani! Jos voisin valita, söisin vain näitä. Mutta valitettavasti nämä ovat kropalleni myrkkyä. Todennäköisesti johtuu insuliiniresistenssistä, mihin kaikki oireet viittaavat. Siksi avain painonhallintaan minulla on insuliinin määrän vähentäminen, niin kauhealta kun se tuntuukin. Pätkäpaasto auttaa minua, koska silloin voin syödä näitä rakastamiani juttuja, mutta harvoin. Silloin pyrin nauttimaan täysillä. N47
ihanaa, että ymmärrät minua. Minunkin pitää alkaa perehtymään insuliiniresistenssiin.
Kuinka pitkä pätkäpaastosi on? Minulla ei ole iltaisin nälkä, vaan olen nälissäni aamulla ja keskipäivällä, ja sen takia olen jo luonnostaan pätkäpaastolla 13-14 tuntia. Eikö se riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikutko arjessa? Mietin tuota ummetusta. Kasvikset? Entä nestemäärät? 55-iässä voin kuvitella miten paino lähtisi nousuun tuolla isolla puuroannoksella. Enhän mä edes jaksa syödä sitä enää enempää kuin muutaman lusikallisen. Itsellä on paino herkästi nousemassa nykyisin ja vaikka olen todennut, ettei laihduttamisesta tahdo tulla mitään, nykyisin keskityn siihen, ettei se nouse. Koko aiempi käsitykseni annoskoosta on mennyt kutakuinkin puoliksi.
Liikun eniten hyötyliikunnalla. Mökillä hakkaan halkoja, raahaan risuja. Kotona asun 5 krs, ja kävelen portaita. Töissä kävelen 9 kerrosta.
Juon vettä 1,5 l pv. Kasviksia saan ehkä 500 gr pv
Olen kärsinyt ummetuksesta vauvasta lähtien. Äitini vei lääkäriinkin sen takia.
Olen myös pienentänyt anno
Annoskoon paras mittari on se oma kämmen. Kämmenellinen, esim kanaa, kalaa tai kalkkunaa, puolikämmenellinen täysjyväpastaa tai perunaa ja kaksi kourallisista kasviksia
onpa kätevä nytkkisääntö. Taidan itse syödä muuten tuon mukaan, paitsi sitä pastaa menee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, 2 ruokalusikallista siemeniä esim jogurttiin ja kasviksia, joka aterialla. Ja mitä enemmän sitä ikää tulee sitä tärkeämpi on lihaskunto. Eli joka aterialle myös niitä proteiineja.
Sinun pitää nyt unohtaa se mitä olit ennen ja keskittyä siihen, mitä olet tänään.
Lihaskuntoon olen jo kiinnittänyt huomiota: teen corea ja isoja lihaksia usein. Kuten juuri äsken,proteiinia minulla on aamiaisella - neljällä lounaalla viikossa - seitsemällä päivällisellä viikosta. Niitä voisi tietty lisätä enitisestään.
Siemeniä saa syödä max 2 rkl päivässä ja ne pitää liottaa. Esim illalla 2 rkl siemeniä jääkaappiin likoamaan yön yli 3 rkl veteen.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se jatkuva mättäminen, muuta keinoa ei ole.
olen kertonut mättäämiseni viestissä 67. Kerrotko, mitä lopetan siitä.
Siemeniä saa syödä max 2 rkl päivässä ja ne pitää liottaa. Esim illalla 2 rkl siemeniä jääkaappiin likoamaan yön yli 3 rkl veteen.
No sitten en voi lisätä siemeni joka aterialle. Ne tukevat täyteen jo tuorepuurossani.
Vierailija kirjoitti:
Iän tullessa aineenvaihdunta hidastuu. Vähennä puuron syöntiä ja ehkä 1 kerta karkkia viikossa riittää.
Tärkein tulos oli se, että 2060-vuotiaiden aineenvaihdunnan nopeus pysyy ennallaan. Yli 60-vuotiaiden aineenvaihdunta hidastuu vain 0,7 prosenttia vuodessa. Aineenvaihdunnan hidastuminen on siis niin hidasta, ettei se voi selittää keski-ikäisten lihomista. Keski-ikä sijoitetaan usein vuosille 4060.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaskuntoon olen jo kiinnittänyt huomiota: teen corea ja isoja lihaksia usein. Kuten juuri äsken,proteiinia minulla on aamiaisella - neljällä lounaalla viikossa - seitsemällä päivällisellä viikosta. Niitä voisi tietty lisätä enitisestään.
Jokainen ateria pitää koostaa ns lautasmallin mukaan. Proteiini, hiilarit, kasvikset ja hyvät rasvat.
Karkit pois! Useana päivänä viikossa kun niitä mätät, niin on selvää, että ne pitävät sut lihavana!
Vaihda ne hedelmiin ja marjoihin.
Vaihda kaura kasviksiksi ja ruisleiväksi.
N47 vastaa: Pätkäpaaston pituus riippuu siitä, mitä tavoittelen. Jos haluan laihtua, on minun paastottava pitkään (18-20 tuntia) ja lisäksi alussa tiputettava hiilarit ihan minimiin. Lisäksi pidän 24 h paastoja ajoittain, ne tehostavat painon putoamista. Tästä huolimatta laihdun hitaasti, 1-2 kiloa kuukaudessa. Mutta se on parempi kuin ei mitään. Tämä on kuitenkin helpompaa, miltä se kuulostaa! Alkuun pääsy on vaikeaa, mutta kun paaston rytmiin tottuu, se muuttuu mukavammaksi. Olo on kevyt ja virkeä. Kun paastoa on jatkunut useita viikkoja, voi mukaan lisäillä maltillisesti hiilareita ja jopa herkkuja, mutta silti paino putoaa.
Lihaskato se pääsyy on,tuo on nyt loputon kierre.Lihastreeniä ja sopiva proteiinipitoinen dieetti toimii rasvanpoltossa.
BMI ei kerro juuri mitään kehon koostumuksesta eikä siitä voi päätellä kalorikulutusta.
Vähennä kauraa.
En tiedä miten mutta minua se ainakin turvottaa ihan älyttömästi. Hoikustuin heti kun jätin kauraleivän pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenna itsellesi sellainen terveellinen maistuva ruokavalio mitä voit syödä lopun elämääsi aluksi pienemmällä kalorimäärällä ja tavoitepainon saavuttamisen jälkeen lisäämällä kaloreita sen verran, että paino pysyy suurin piirtein samoissa lukemissa. Laihtuakseen ei tarvitse syödä mitään ihmepuuroja ja -keittoja vaan aika lailla samoja ruokia mitä olet valmistanut ennenkin, nyt vain opettelet valmistamaan nämä ruuat terveellisemistä ja kevyemmistä raaka-aineista. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita ja vinkkejä eri perusruokien terveellisemmistä ja kevyemmistä vaihtoehdoista. Ruuan sisällön lisäksi pitää opetella uusi ruokailurytmi eli isoista kerta-annoksista luovutaan ja syödään päivän mittaan useammin ja entistä pienempiä määriä kerrallaan. Voit syödä hieman enemmän jos viitsit harrastaa jonkun verran liikuntaa, kä
Verensokeri pidetään tasaisena ruuan sisällöllä, ei ruokailujen määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen samaa miettinyt. Mutta tykkään hiilarista. Aina kun olen syönyt proteiinipainotteisesti, ja olen kokeillut sitä usein, niin olen tullut syömishäiriöiseksi. Yhtäkkiä näen pizzasata untakin, en pysty mitään muuta ajattelemaan kuin ruokaa. Ei sekään kivaa ole. Pitääkö vain valita kilot ja mukava elämä? Vai hoikkuus ja tyhmä elämä?
Voihan sitä pitsaa joskus syödä. Päivittäiseen ruokavalioon sitä ei kannata ottaa.
Paastoa mehuilla siitä monesti hyvä kimmoke. Leivät ja jauhot poissa kokonaan. Muistakaa juoda tarpeeksi kun lämpimät tuli.