Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
monella naisella on myös outo käsitys että jokainen ihminen kuluttaa vakiona 2000kcal päivässä.
esim. 100kg ja 195cm miehen peruskulutus on 1977kcal ilman liikuntaa. aivoja saa käyttää.
monelle on kova pala tajuta miten vähän energiaa voi syödä lihoamatta (tai miten valtavasti perusnaisen pitäisi liikunnalla kompensoida 2000 päivittäisen kilokalorin syömistä).
pelkkä 200 gramman fazerin sininen levy täyttää isolla osalla naisista jo 70-80% koko vuorokauden energiakiintiöstä ilman liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla alkaa olla hiilarit tehneet tehtävänsä ja diabetes on esiasteella.
Minulla on aina matalat sokerit. Verikokert otetasn vuosittain.
Mikä hiton puuro- ja kauramania sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
Yksi karkkipäivä viikossa riittää.
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Nälkä kuuluukin tulla, pitää syödä säännöllisesti.
No senkin muutoksen itse asiassa tein. Syön nykyään 3-4 h välein, kun ennen söin 4-6 h välein. Tästä ruokavaliosta minulle tulee nälkä useammin.
Iltaisin en ole koskaan syönyt mitään, en ennen enkä nyt. Minulla ei vain ole iltaisin nälkä.
Ja nyt ihmettelet että paino nousee vaihdevuosissa tuolla muutoksella? Nostat insuliinitasosi pysyvästi puputtamalla hiilihydraattia noin taajaan. Se ei ehdi laskea kun nousee uudelleen. Olet koko ajan tilassa, jossa kerätään vararavintoa eikä kuluteta sitä, siksi tulee nälkä. Aiemmin pysyit tasapainossa, mutta nyt kulutuksesi on myös pienentynyt ja painon kyttäämisen takia ja proteiinivajeessa menetät koko ajan lihasta, ja kierteesi vain pahenee. Lihas on se joka pystyisi tuon hiilihydraattimäärän hyödyntämään jos olet koko päivän pienessä liikkeessä. Kun sen määrä vähenee, olet liemessä.
Tämä on vakava asia, koska vanhana terveytesi ja elämäsi on riippuvainen siitä, paljonko sinulla on lihaksia jäljellä. Ota vakavasti. Älä laihduta vaan huolehdi niistä lihaksista joita sinulla on. Takaisin pidemmät syömisvälit ja vaihdat hiilihydraattia proteiiniin. Loppuu se nälissäänolo, missä ei ole mitään järkeä.
Martina Aitolehden rasvanpoltto-ohjelmassa se päivittäinen energiamäärä jolla hän laihtui oli 1100 kilokaloria päivässä.
Kuinka moni perustalliainen kykenee tuollaiseen itsekuriin?
Vierailija kirjoitti:
Syöt tosi paljon ja hiilaripitoisesti. Noilla määrillä en ihmettele painonnousua.
Mistä teet tuon päätelmän? Enhän ole edes kertonut, miten paljon syön! Kerroin pelkästään kaurapuuron määrän 3 krt vko.
Vierailija kirjoitti:
kerroin aiemmin: ummetus.
Ja siis säkö et edes TYKKÄÄ siitä hemmetin kaurapuurosta? Ja silti sinnillä syöt??
Nyt on kyllä niin perseellään kaikki tietous ravitsemusasioista, ettei hetkeen ole nähty.
Niin ja kun insuliinitasosi on vuosia koholla, alkaa myös sokerit nousta. Ja sitten olet kakkostyypin diabeetikko. Vaihdevuodet vaihtavat myös elämäntapoja tai muuten ne vaihtavat terveydentilasikin.
Vierailija kirjoitti:
Martina Aitolehden rasvanpoltto-ohjelmassa se päivittäinen energiamäärä jolla hän laihtui oli 1100 kilokaloria päivässä.
Hyi helevetti, keho ja aivot menee aivan sekaisin tuollaisesta vajeesta. Aivot tarvitsevat paljon energiaa, joten e ihmeekkään että tuo nainen on niin vajaaälyinen. Varmaan mielialatkin heittelee kuin pahimmalla bipolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia?
2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja. Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.
Mitä se nälkä haittaa? Miksi sitä pitää pelätä ja yrittää kaikin keinoin pitää sitä poissa? Jos et pelkäisi nälkää, niin sinun ei olisi pakko syödä noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa
Ja nyt ihmettelet että paino nousee vaihdevuosissa tuolla muutoksella? Nostat insuliinitasosi pysyvästi puputtamalla hiilihydraattia noin taajaan. Se ei ehdi laskea kun nousee uudelleen. Olet koko ajan tilassa, jossa kerätään vararavintoa eikä kuluteta sitä, siksi tulee nälkä. Aiemmin pysyit tasapainossa, mutta nyt kulutuksesi on myös pienentynyt ja painon kyttäämisen takia ja proteiinivajeessa menetät koko ajan lihasta, ja kierteesi vain pahenee. Lihas on se joka pystyisi tuon hiilihydraattimäärän hyödyntämään jos olet koko päivän pienessä liikkeessä. Kun sen määrä vähenee, olet liemessä.
Tämä on vakava asia, koska vanhana terveytesi ja elämäsi on riippuvainen siitä, paljonko sinulla on lihaksia jäljellä. Ota vakavasti. Älä laihduta vaan huolehdi niistä lihaksista joita sinulla on. Takaisin pidemmät syömisvälit ja vaihdat hiilihydraattia proteiiniin. Loppuu se nälissäänolo, missä ei ole mitään järkeä.
kiitos tästä perusteellisesta vastauksesta. Eli puuro vaihtoon? Ok, voin vaikka syödä kolmesti viikossa munakkaan sen sijaan. (Jihuu, ummetus takaisin!)
tuorepuurossani on aika vähän kauraa. Enemmän siinä on siemeniä, omenaa ja tänään mansikoita.
Leipää syön max 2 palaa päivässä, mutta se on yleensä ollut silloin, kun en ole syönyt kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
pystyisin, olen pystynyt, mutta en enää sitä tee. Etsin sitä elämäntapamuutosta.
Nuo ruokavaliomuutokset vaikuttavat siltä, että syöt suuria määriä sokeria ja hiilihydraatteja, jotka eivät pidä nälkää ja ovat melko ravinneköyhiä. Kasvisten lisääminen on tietysti hyvä juttu, mutta jos nekin ovat sokeri- tai tärkkelyspitoisia (kuten esimerkiksi hedelmät ja peruna), ne vaan lihottavat oikeasti. Samoin siemenet ja mantelit ovat kaloripitoisia, eivätkä ne ainakaan auta painonpudotuksessa. Ei leivässä ja puurossa mitään vikaa ole, mutta jos haluat nimenomaan laihtua, noilla muutoksilla se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?
Metabolismi hidastuu iän myötä. Kokeile bmr-laskurilla.
Hmm, metabolismiko lisää ruoan kaloreita? Mielenkiintoista
Väännetään rautalangasta: Elimistösi ei polta enää 24 tunnissa niin paljon kaloreita kuin teininä tai parikymppisenä. Ero on satoja kilokaloreita päivässä.
Kun kilossa kehon rasvaa on noin 7700kcal, ei tarvita kuin 200kcal päivittäistä ylensyöntiä niin taas uusi liikakilo on saavutettu noin joka viides viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elä
kiitos tästä perusteellisesta vastauksesta. Eli puuro vaihtoon? Ok, voin vaikka syödä kolmesti viikossa munakkaan sen sijaan. (Jihuu, ummetus takaisin!)
Kuitulisä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerroin aiemmin: ummetus.
Vaihda lesepuuroon. Ja laita siihen lähinnä muuta kuin kauralesettä, joka on kuin sahajauhoa söisi. Tattarilese on miellyttävämpää suussa ja sekaan vähän jotain muutakin, sillointällöin pellavaa jne. Heitetään alas marjojen lisäksi jugurtin voimalla. Ei tarvitse monta lusikallista tuota kauhoa ja teho on vähintään sama. Jossain tuli vastaan tutkimus, jossa verrattiin kauralesettä chiaan ja jälkimmäinen voitti heittämällä, en muista millä mittareilla.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio. Puurot pois. Leipä pois. Iän myötä myös vatsahapot laimenee, käytä salaatinkastikkeena vaikkapa 1rkl oliiviöljyä+1rkl omenaviinietikkaa.
Hapanmaitotuotteita marjojen kans aamupalaksi yms.
Ei kestä kiittää.
Itsekin näkisin, että hiilihydraatteja pitäisi vähentää ja tilalle saada enemmän proteiinia ja hyviä rasvoja.
Eli tavoite olisi hiljalleen vähentää hiilareiden määrää (älä tee äkkiliikkeitä!). En usko että sun tarvii kaloreiden määrää sinänsä vähentää. Proteiini ja rasva pitää paremmin nälkää poissa.
Luulisin että jos teet noin, niin makeanhimo saattaa myös hieman hellittää.
Ai niin, jos mahdollista, niin kerran viikossa voisi ottaa ihan kunnon kuntosalitreenin. Jos teilläpäin on ulkokuntosaleja, niin niitä kannattaa käyttää.
Tykkään listastani kaikesta muusta, mutta en kaurapuurosta. Siksi laitan siihen yhtä paljon marjoja kuin puuroa. Näin puuro ei maistu.