Mä en kestä tätä paisumista!
Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.
Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.
Nämä asiat muutin:
- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.
- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja
- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään
- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa
- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon.
Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?
Kommentit (520)
Minäkin katsoin Pippa Laukan ja Riiniksen syömiset. Kyllä ihmisen pitää syödä todella, todella vähän, jotta pysyy noin hoikkana. Riinis eli mozzarellasalaatilla.
Hei ap, mulla täysin sama juttu. Nuorempana olen laihduttanut n. 500 kcal kalorivajeella joka on syntynyt syömisten + liikunnan yhteisvaikutuksesta. Laihdutin ensin parikymppisenä 15 kg ja myöhemmin kolmikymppisenä 6 kg kun paino oli hiipinyt takaisin. Nyt olen yhtäkkiä lihonut puolessa vuodessa yli 10 kg ja viimeisen kuukauden aikana 2 kg. En syö lainkaan herkkuja ja olen ollut 500 kcal vajeella viimeisen kuukauden - tai näin olen luullut aiempien kokemusten perusteella. Veikkaan että nyt on vaan kulutus mennyt niin alhaiseksi että oikeasti pitää vetää kalorit ihan minimiin että saa painon alas. Minulla on myös kilpirauhasongelmia sekä painoa nostavat lääkkeet (Ketipinor + Mirtazapin), mutta en aio nyt alistua tähän. Aion kokeilla vähentää radikaalisti kaloreita niin että paastoan joka päivä illalliseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, mulla täysin sama juttu. Nuorempana olen laihduttanut n. 500 kcal kalorivajeella joka on syntynyt syömisten + liikunnan yhteisvaikutuksesta. Laihdutin ensin parikymppisenä 15 kg ja myöhemmin kolmikymppisenä 6 kg kun paino oli hiipinyt takaisin. Nyt olen yhtäkkiä lihonut puolessa vuodessa yli 10 kg ja viimeisen kuukauden aikana 2 kg. En syö lainkaan herkkuja ja olen ollut 500 kcal vajeella viimeisen kuukauden - tai näin olen luullut aiempien kokemusten perusteella. Veikkaan että nyt on vaan kulutus mennyt niin alhaiseksi että oikeasti pitää vetää kalorit ihan minimiin että saa painon alas. Minulla on myös kilpirauhasongelmia sekä painoa nostavat lääkkeet (Ketipinor + Mirtazapin), mutta en aio nyt alistua tähän. Aion kokeilla vähentää radikaalisti kaloreita niin että paastoan joka päivä illalliseen saakka.
Pätkäpaasto on siitä kätevä, että ruuanhimo vähenee eli tulee sitten automaattisesti syötyä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on siitä kätevä, että ruuanhimo vähenee eli
En ole pätkäpaastolla vaan syön vain yhden aterian. Juon kahvia maidolla pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
No viljan määrä on kyllä aika messevää. Tämä on yksilöllistä, mutta itselle vilja on ihan järkky painon nostattaja. En syö viljaa kuin pari krt viikko ja silloinkin vain tyyliin yksi leipäviipale tai riisiä yms. Ja annoskoot on selkeästi isot, jo tuota puuromäärää ajatellen. En edes pystyisi syömään noin isoa annosta. Painoindeksi on 21. Mutta kuten sanottu, yksilöllistä on.
Itsellä ainakin painonvartijoissa ei paino pudonnut vasta kun söin vähimmäismäärään leipää. Aluksi söin sallitun maximin ja paino ei lähtenyt laskuun.
Lataa puhelimeen Cronometer, laita siihen tavoite, ja laita kaikki päivän mittaan syödyt ruuat siihen. Aluksi teettää työtä, mutta nopeasti tulee rutiini.
Tämän avulla olen aina saanut kiloja pudotettua jos niitä on tullut esim juhlapyhien tai lomien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Lataa puhelimeen Cronometer, laita siihen tavoite, ja laita kaikki päivän mittaan syödyt ruuat siihen. Aluksi teettää työtä, mutta nopeasti tulee rutiini.
Tämän avulla olen aina saanut kiloja pudotettua jos niitä on tullut esim juhlapyhien tai lomien aikana.
Olen useampaan kertaan elämässäni käyttänyt Sulamoa, joka on varmaan sama idea. Siitä olen tullut vain syömishäiriöiseksi. Siksi etsin elämäntapaa ilman, että koko elämäni ja kaikki ajatukseni pyörivät vain ruoan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minä olen laihduttanut elämässäni vain muutamia kiloja kerralla, mutta olen tehnyt sen useasti. Vielä alle 45 v laihdutus tapahtui laskemalla kaloreita. Helppoa kuin heinänteko! Ei vaatinut kuin systemaattisuutta ja pientä itsekuria.
Mutta viimeinen viisi vuotta on ollut toinen juttu. Olen siis kolmesti ollut dieetillä, jossa on ollut viiden kilon tavoite. Ja jokaisella kerralla paino laski vain kaksi kiloa, ja tuli heti takaisin. Yhdellä kerralla vähensin kalorit sen 500 vähemmäksi - kun ei auttanut, niin poljin kuntopyörää joka päivä 30 minuuttia jokaisena päivänä kaloreiden laskemisen ja muun liikkumisen lisäksi - kun ei auttanut, niin keskityin probiootteihin ja vatsan happamuuteen ja joogaan, ja tietysti laskin kaloreita. Tästä kaikesta on seurannut se, että kalorini ovat jääneet aika alhaiseksi pysyvästi, koska paino on heti tullu takaisin. Luulen, että olen saanut elimistöni jotenkin sekaisin, ja siksi olen tässä tilanteessa. Mutta ei, en suostu siihen, että elämän askeettisesti koko loppuelämän vain siksi, että olisin hoikka.
On minullakin kilpirauhasen vajaatoiminta 15 vuotta. Voi silläkin olla osansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat muutin:
Eli syöt yhä karkkia useammin kuin kerran viikossa?- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
Mitä vastaavasti vähensit?- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
Ei kerroa paljoakaan. Ala jumppaamaan 30min/pv, ja varmista että se on sellaista jumppaa jossa kaloreita myös palaa. Ota mukaan myös lihastreeni, kunnon painoilla. Lihakset polttavat kaloreita.En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Jahas eli viini ja korkeakalorinen ruoka maittavat, jumpan lisäksi ei liikuta yhtään ja välipaloja popsitaan jatkuvasti?Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Ole
No selvästikin mätät yhä liikaa herkkuja. Painohan on tästä hyvä todiste, eikö vain?
- lopeta karkin syönti ("karkkipäivä" on lapsille, ja sokeriin syntyy riippuvaisuus, kun vanhempasi eivät ole rajoittamassa karkin syöntiä niin päädyt vain mättämään lisää. vrt. tupakanpoltto)
- kävelemässä pitäisi käydä melko lailla päivittäin, ja sitten päälle se jumppa. Lisää 2x viikossa salitreeni jolla pyrit kasvattamaan lihasmassaa. Luit oikein, sinusta ei tule lihasmonsteria, voin taata sen. Lihakset surkastuvat ja luusto heikkenee kun vanhenet. Lihasmassa lisää energian kulutusta ja auttaa pitämään rasvan poissa
- paljonko juot viiniä?
Jos sinulle elämästä nauttiminen = sokerin ja alkon mättäminen, niin sitten tämä on vähän hankala yhtälö.
Koska vaikuttaa siltä että kun vähennät herkkujen mättämistä yhdelä tavalla, lisäät sitä toisella tavalla. Ja kun lisäät liikkumista yhdellä tavalla, vähennät sitä toisella tavalla.
Parasta olisi jos saisit kalibroitua aivosi tajuamaan että elämästä voi nautttia ihan toisella tavalla, mutta ei taida onnistua.
Vertaistukea 45 - vuotiaalta, ratkaisusta en tiedä. Itsellä paisuminen alkoi varhaisten vaihdevuosien korvaushoidosta vajaa vuosi sitten. Sitä ennen pysyi mitoissa ilman mitään kuureja viimeiset 8 vuotta. Elämäntapani ovat hyvinkin terveelliset. Lopetin korvaushoidon tästä syystä n kk sitten ja nyt yritän päästä takaisin vanhoihin mittoihin. En suostu uusimaan koko vaatekaappia ja olemaan plösö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minä olen laihduttanut elämässän
Taas selittelyä.
Säästöliekki, elimistö sekaisin, kalorinkulutus laskenut pysyvästi, ja totta kai se kilpparikin.
Mikä siinä on, että syytä haetaan aina jostain muusta kuin perusasioista? Kerrataan:
Mässäät karkkia useana päivänä viikossa. Syöt korkeakalorista mättöä. Viini maistuu. Selkeästi inhoat liikuntaa, koska valitset lajeja joissa rasittuu fyysisesti vähiten.
Mitäpä jos aloittaisit näistä? Sen jälkeen kun perusasiat ovat kunnossa, voidaan analysoida probioottien vaikutusta ja vatsan happamuusasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat muutin:
Eli syöt yhä karkkia useammin kuin kerran viikossa?- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta
Mitä vastaavasti vähensit?- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core
Ei kerroa paljoakaan. Ala jumppaamaan 30min/pv, ja varmista että se on sellaista jumppaa jossa kaloreita myös palaa. Ota mukaan myös lihastreeni, kunnon painoilla. Lihakset polttavat kaloreita.En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.
Jahas eli viini ja korkeakalorinen ruoka maittavat, jumpan lisäksi ei liikuta yhtään ja välipaloja popsitaan jatkuvasti?Mikä on tulos? En mahdu niihin va
No selvästikin mätät yhä liikaa herkkuja. Painohan on tästä hyvä todiste, eikö vain?
- lopeta karkin syönti ("karkkipäivä" on lapsille, ja sokeriin syntyy riippuvaisuus, kun vanhempasi eivät ole rajoittamassa karkin syöntiä niin päädyt vain mättämään lisää. vrt. tupakanpoltto)
- kävelemässä pitäisi käydä melko lailla päivittäin, ja sitten päälle se jumppa. Lisää 2x viikossa salitreeni jolla pyrit kasvattamaan lihasmassaa. Luit oikein, sinusta ei tule lihasmonsteria, voin taata sen. Lihakset surkastuvat ja luusto heikkenee kun vanhenet. Lihasmassa lisää energian kulutusta ja auttaa pitämään rasvan poissa
- paljonko juot viiniä?
Jos sinulle elämästä nauttiminen = sokerin ja alkon mättäminen, niin sitten tämä on vähän hankala yhtälö.
Koska vaikuttaa siltä että kun vähennät herkkujen mättämistä yhdelä tavalla, lisäät sitä toisella tavalla. Ja kun lisäät liikkumista yhdellä tavalla, vähennät sitä toisella tavalla.
Parasta olisi jos saisit kalibroitua aivosi tajuamaan että elämästä voi nautttia ihan toisella tavalla, mutta ei taida onnistua.
Ymmärrän kyllä oikein hyvin, mitä yrität sanoa. Et kerro mitään, mitä en tietäisi.
Luetko kommenttini nro 469. Siinä minä kerron ongelmani. Ongelmani ei siis ole se, ettenkö tietäisi, miten laihdutetaan, vaan se, että ne tavat eivät enää toimi. Juu, tiedän, että kyllä ne toimivat, jos alan liikkumaan viisi tuntia päivässä ja tiputan kalorit tuhanteen. Mutta tämä ei ole tavoitteeni. Haluan vain tehdä ne pienet liikkeet, joilla estän itseäni lisää lihomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat muutin:
Jahas eli viini ja korkeakalorinen ruoka maittavat, jumpan lisäksi ei liikuta yhtään ja välipaloja popsitaan jatkuvasti?Mikä on tulos? En mahdu niihin va
Et varmaan osannut kirjoittaa yhtään ystävällisemmin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaa
Sä et ole minkäänlaisella paastolla kun vedät maitokahvia pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?
Aineenvaihduntasi on muuttunut iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?
Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.
Miten keho erottaa sen tuleeko sokeri myslistä tai puurosta?
Jos hiilarit on se ongelma, niin miksi en ole aiemmin lihonut hiilareista?Aineenvaihduntasi on muuttunut iän myötä.
Tein nuo muutokset (myslistä tuorepuuroon ja pastata kaurapuuroon) viime syksynä. Voiko aineenvaihdunta muka muuttua reilussa puolessa vuodessa?
Mulla etenkin leipä nostaa painoa. Tulee turvonnut olo. Kun lopetin leivän syömisen niin paino laski alle kuukaudessa pari kolme kiloa. Saattoi olla turvotusta. Nyt kun taas syön leipää niin paino nousi takaisin. Terveysongelmien vuoksi en voi syödä papuja, pähkinöitä, herneitä yms., joten ilman leipää (viljaa) ravinto jää helposti yksipuoliseksi. Vehnää, alkoholia ja sokeria (lisättyä) en myöskään käytä.Liikun paljon. Nuorena olin hyvin laiha, sitten ns. normaalipainoinen, 45-vuotiaasta saakka painoindeksi 26-27. Nämä painojutut ovat paljon monimutkaisempia kuin useimmat käsittävät. Se sanonta 'olet mitä syöt', ei pidä kaikkien kohdalla täysin paikkaansa. Monet uusimmat tutkijat ovat jo todenneet tämän. Googlatkaa, tietoa löytyy runsain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat muutin:
Jahas eli viini ja korkeakalorinen ruoka maittavat, jumpan lisäksi ei liikuta yhtään ja välipaloja popsitaan jatkuvasti?
Etkö itse avannut koko ketjun sanomalla, etteivät ne pienet liikkeet ole riittäneet?
Minäkin haluan ostaa luksustalon, mutta haluan maksaa siitä 50 000 euroa.
Se nyt vain on niin että tarvitset isompia liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, syöt isoja annoksia jotta saat tarpeeksi kaloreita..? No ei ihme että paino nousee.
Kuten sanoin, olen kuunnellut pippalaukkoja ja he puhuvat, että pitää syödä riittävästi, jottei mene säästöliekille. Uskon, että olen ollut viime vuodet säästöliekillä, kun olen syönyt pitkään 1400 kaloria. Olen kuitenkin 176 cm pitkä.
En minä päivällistä syö suurta määrää, enkä lounasta töissä. Syön vain paljon tuota kaurapuuroa.
Sulla ei oo varmaan mikään kovin hyvä vointi, kun kitkutat vähillä kaloreilla hiilaripitoisella ruokavaliolla? Verensokeri heittelee miten sattuu.
Siis eikö se juuri ole sitä säästöliekkiä, että ihminen sopeuttaa itsensä saatuun kalorimäärään. Jolloin ei siis tietenkään laihdu.
Huijaat itseäsi.
"Säästöliekkiä" on tutkittu. Käytännössä silloinkin kun kalorimäärää pudotataan todella radikaalisti, siis oikeasti nälkäkuuritasolle, sen vaikutus on marginaalinen.
Jos ihminen vuosia syö vähän, niin hän sopeuttaa itsensä saatuun kalorimääräänsä.