Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
281/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan lisää proteiinia ruokavalioosi. 

Päivittäinen ylimääräisten proteiinien syöminen on haitallista niille, joilla on sairauksia, kuten munuaisten vajaatoimintaa. Diabeetikoilla liiallinen proteiininsaanti saattaa nostaa verensokereita. Ylimääräiset valkuaisaineet tekevät kylläiseksi ja nappaavat tilaa muilta tärkeiltä ravintoaineilta, kuten hyviltä rasvoilta ja kuiduilta, kun enää ei jaksa syödä.

Elimistö varastoi ylimääräisen energian rasvaksi, tuli se sitten proteiineista tai hiilihydraateista. Siksi vyötärölle voi kertyä herkästi vararenkaita. Ylimääräiset proteiinit eivät välttämättä imeydy, mistä voi seurata ummetusta, ripulia ja muita mahasuolikanavan oireita.

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin proteiini pahentaa tilannetta. 

Niin jossain virallisemmissa teksteissä. Enpä paljoa täällä välitä. 

Lukee ihan tämänkin palstan säännöissä. 

Vierailija
282/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen ylimääräisten proteiinien syöminen on haitallista niille, joilla on sairauksia, kuten munuaisten vajaatoimintaa. Diabeetikoilla liiallinen proteiininsaanti saattaa nostaa verensokereita. Ylimääräiset valkuaisaineet tekevät kylläiseksi ja nappaavat tilaa muilta tärkeiltä ravintoaineilta, kuten hyviltä rasvoilta ja kuiduilta, kun enää ei jaksa syödä.

Elimistö varastoi ylimääräisen energian rasvaksi, tuli se sitten proteiineista tai hiilihydraateista. Siksi vyötärölle voi kertyä herkästi vararenkaita. Ylimääräiset proteiinit eivät välttämättä imeydy, mistä voi seurata ummetusta, ripulia ja muita mahasuolikanavan oireita.

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin prot

No voi että :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin proteiini pahentaa tilannetta. 

Niin jossain virallisemmissa teksteissä. Enpä paljoa täällä välitä. 

Jos keskustelija tai kommentoija haluaa käyttää jonkun toisen kirjoittamaa aineistoa viestinsä osana, lähde on ehdottomasti mainittava.

lähde: vauva.fi

Vierailija
284/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puuroannos on desi hiutaleita ja 2 desiä vettä ja sen just jaksaa syödä

Terveisin "pieniruokainen" Viveca-Christina 158 cm / 128 kg

Vierailija
285/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin prot

En jaksa kopsata lähdettä kun se on vähän kuin helmiä sioille. Ja hyvähän se on sinullekin etsiä itse tietoa liian proteiinin haitoista. Niitä on lukuisia. Diabetes, vyötärölihavuus, verisuonien tukkeutuminen jne. 

Vierailija
286/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia syömällä liikaa tuhoaa munuaisensa.

Sokeria ja rasvaa syömällä liikaa tuhoaa maksansa.

Keskioluessa tai siiderissä on yhtäpaljon kaloreita kuin maidossa.

Vettäkään ei kannata juoda litra tolkulla ellei tee raskasta työtä ja hikoile paljon. Liika veden juonti alentaa elektrolyyttitasapainoa elimistössä.

Vierailija
287/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Korvasit sokerin sokerilla? Fiksua. Mitä, jos edes yrittäisit korvata sen proteiinipitoisilla vaihtoehdoilla?Täyttävämpi aamupala pitää paremmin kylläisyyden tunnetta kuin nopeat sokeripitoiset vaihtoehdot.

esim itse syön kreikkalaistajogurttia, marjoilla ja siemenillä(näissä luonnontuotteista eniten kuituja) ja munakas kasviksilla. 

Ei monellakaan ole aikaa (eikä energiaa) ruveta aamuisin käryttämään mitään munakasta. Sitten jää se klähmäinen pannu virumaan tiskiin päivän ajaksi. Juuei. Ja mites kolesteroli? Se paljon parjattu kaurapuuro on kolesteroliarvoja ajatellen paljon parempi vaihtoehto kuin kananmunat.

Terveisin hoikkatäti, joka vetää ihan kevyesti kattilallisen kaurapuuroa ja jättää sisäfileet ja kananmunat vähemmälle.

Vierailija
288/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelija tai kommentoija haluaa käyttää jonkun toisen kirjoittamaa aineistoa viestinsä osana, lähde on ehdottomasti mainittava.

lähde: vauva.fi

Hah, hui. Minä taas vaadin, että palstan on ehdottomasti korjattava kaikki toimintavirheet, mitkä on jatkunut jo monta kuukautta.

Etsi itse tietosi. Tai syö niitä patukoita. 

Vierailija
289/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Ei lihota enempää kuin muutkaan ellei liikaa syö.Olen laiha ja syön paljon viljatuotteita.

Vierailija
290/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Korvasit sokerin sokerilla? Fiksua. Mitä, jos edes yrittäisit korvata sen proteiinipitoisilla vaihtoehdoilla?Täyttävämpi aamupala pitää paremmin kylläisyyden tunnetta kuin nopeat sokeripitoiset vaihtoehdot.

esim itse syön kreikkalaistajogurttia, marjoilla ja siemenillä(näissä luonnontuotteista eniten kuituja) ja munakas kasviksilla. 

Ei monellakaan ole aikaa (eikä energiaa) ruveta aamuisin käryttämään mitään munakasta. Sitten jää se klähmäinen pannu virumaan tiskiin päivän ajaksi. Juuei. Ja mites kolesteroli? Se paljon parjattu kaurap

Kananmunia saa vetää niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
291/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia syömällä liikaa tuhoaa munuaisensa.

Sokeria ja rasvaa syömällä liikaa tuhoaa maksansa.

Keskioluessa tai siiderissä on yhtäpaljon kaloreita kuin maidossa.

Vettäkään ei kannata juoda litra tolkulla ellei tee raskasta työtä ja hikoile paljon. Liika veden juonti alentaa elektrolyyttitasapainoa elimistössä.

No kaikki tietää kaiken muun paitsi läskit ei tiedä, että myös se proteiini lihottaa. Niin moni pullero vetää pirtelöitä ja patukoita ja luulee sen olevan terveellistä. 

Vierailija
292/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Ei lihota enempää kuin muutkaan ellei liikaa syö.Olen laiha ja syön paljon viljatuotteita.

Turposin jo pelkästä ajatuksesta.

Vierailija
293/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia on kuitenkin tärkeää saada, erityisesti ikääntyvän naisen. Kannattaa laskea oma proteiinin tarve. AP:n ruokavaliossa sitä on vähänlaisesti.

Vierailija
294/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Y-li-mää-räis-ten proteiinien syöminen . . . nyt on kyse siitä syökö esim ap riittävästi proteiinia.

Ja samaa mieltä tuota lähteen mainitsemisesta. Minä ainakin halua lukea kokonaisuudessaan tekstin johon viitataan.

Vierailija
295/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia on kuitenkin tärkeää saada, erit

Minä laskin, että ap:llä on jo liikaa proteiinia. 

Vierailija
296/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laskin, että ap:llä on jo liikaa proteiinia. 

Laitapa laskelma tähän 

Vierailija
297/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitä vaihdevuosia, toi kuuluu ikään.

Vierailija
298/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin AP:lle ravitsemusterapeuttia. Hän katsoisi kokonaistilanteen.

Minun mielestäni kenenkään ei tulisi syödä ruokaa, josta ei pidä. 

Vierailija
299/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-li-mää-räis-ten proteiinien syöminen . .

Sinä voit kopsata osan tekstiä ja liittää sen selaimen hakukenttään jolloin löydät oikeaan tekstiin. 

Aika moni on suositellut ap:lle enemmän proteiinia, mutta tuolla ruokavaliolla sitä tulee jo riittävästi ja liikaakin. Hän juuri kiitteli jotain ihmistä proteiinineuvosta, joten on syytä korjata tämä väärä tieto heti. Ei enempää proteiinia jos haluaa laihtua. 

Vierailija
300/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömisen määrän vähentäminen on vähän kehno neuvo. Pitää syödä sen verran, että tulee kylläiseksi ja riittävän usein eli 3-5 tunnin välein. Jos venyy viiteen tuntiin voi ottaa välissä jonkun pienen välipalan. Salaatti pitää ainakin minun mielestä yllättävän hyvin nälkää ja rasvaa pitää tietenkin olla riittävästi.

Ei todellakaan tarvii syödä kolmen tunnin välein. Mistä olet tällaista keksinyt? Taitaa olla tämä syynä nykyihmisten lihavuuteen. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Ennen ei ollut vastaavaa meininkiä. 

Iät ajathan se viiden kerran syöminen on ollut suosituksena. Ei ole ollenkaan mikään nykyihmisen keksintö. 

Ei siinä silti mitään järkeä ole.

Toki siinä täytyy huomioida, että kyseessä aamiainen+lounas+illallinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Huomioitavaa myös, että välipala ei voi olla mikään aterian veroinen setti. Aamiaisen ja lounaan välinen aika on monilla lyhyempi kuin lounaan ja illallisen välinen aika. Mikäli syöt illallisella sitten yli tarpeesi, niin ehkä se maltillinen välipala lounaan ja illallisen välissä auttaa pitämään välipala+illallinen setin pienempänä kuin pelkän illallisen. Toinen mikä on yksilöllistä on liikkumisen määrä eli jos menen aamupäivällä salille, niin saan paremman treenin pienen välipalan kanssa. Sama iltaisin eli kun takana on 1-2 tunnin treenit, niin iltapala on pakollinen jottei unet kärsi nälästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi