Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
241/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta. 

Kaurapuuroillakin on eroja. Mitä enemmän kauraa on prosessoitu sitä korkeampi on sen indeksi. 

Pikakaurahiutalepuuron hiilihydraattien imeytymisnopeus on soke

Syökö joku hölmö pikakaurahiutaleita? Tietenkin ne on epäterveellisiä, kuten kaikki "pika" on. 

Vierailija
242/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

2 dl isoja kaurahiutaleita ja 5 dl vettä. Ja 2-3 dl pakastemarjoja.  Se on iso määrä, mutta silti minulla on siitä 3 h jälkeen nälkä. Tavallisen ruoan jälkeen en ole niinnnälissäni.

Mitä töissä vertaan muiden syömisiin, niin en syö sen enempää kuin muutkaan. Ja muista, että olen kaloreita laskenut elämässni paljon, eli osaan arvioida, paljon on paljon.

Puuro tuli mukaan myös sen takia, että olen kärsinyt ummetuksesta koko ikäni. Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Hyvä aamiainen on muutakin kuin vain

Niitä hyviä rasvoja on siemenissä ja manteleissa. Etkö osaa lukea?

Mene takaisin nukkumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta auttaa ummetukseen. 

Vierailija
244/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?

https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…

https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5

No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.

Tutkimuksen tilaaja voi tosiaan vaikuttaa tuloksiin. Silti on tosiasia, että suomalaisten tavallinen aamiainen oli ennen kaurapuuro, jonka päällä oli vähän maitoa. Jossakin perheessä ehkä syötiin pari palaa leipää puuron sijaan. Ihmiset olivat siihen aikaan normaalikokoisia. Ylipainoisia oli vähemmän kuin nykyään. Sen näkee sen ajan lasten luokkakuvista tai vanhojen lehtien valokuvista. Ehkä oli vähemmän rahaa ostella kaikkea ja se vaikutti syömiseen. Toinen asia on, että ruokaa oli tarjolla vain ruokakaupassa tai ravintolassa, koulun ruokalassa jne. Silloin ei ollut tapana syödä ruoka-aikojen ulkopuolella. Sipsit, smoothiet ja erilaiset pullojuomat puuttuivat valkoimasta.  Lapset saivat karkkia ja limsaa harvoin. Jouluna, syntymäpäivillä tai jos joku vieras toi tuliaisia.

Vierailija
245/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Kuulin, että kaura auttaa, ja nyt ekaa kertaa elämässäni vatsa toimii kuin junan vessa.

Siis yhtäkkiä luukku aukeaa ja paska lösähtää vauhdissa sellaisenaan maahan?

Vieläköhän kakat tippuu raiteille? On se kyllä härskiä hommaa. 

Vierailija
246/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli lisäsit hiilareita ja ihmettelet kun paino nousee?

Olen koko elämäni ollut hiilareiden syöjä. En lisännyt niitä, vaan vaihdoin: myslistä tuorepuuroon, pastasta kaurapuuroon.

Lue aiheesta glykeeminen indeksi. 

Niin? Kaurapuurolla on alhaisempi glykeeminen indeksi kuin pastalla. Kuitupitoinen kaurapuuro täyttää vatsan tehokkaasti ilman turhia kaloreita. Se ei aiheuta suurta verensokeripiikkiä. Kaurapuuron sisältämä beetaglukaani auttaa myös hillitsemään näläntunnetta. 

Kaurapuuroillakin on eroja. Mitä enemmän kauraa on prosessoitu sitä korkeampi on sen indeksi. 

Pikakaurahiutalepuuron hiilihydraattien imeytymisnopeus on soke

Ahaa. Hyvä tieto. En tiennyt tätä aikaisemmin.

Vierailija
247/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se ikä teettää. Vuosien mukana tulee kiloja ja sairauksia vaikka yrität elää kuinka terveellisesti. 

N59

Ei ikä teetä, vaan vääränlainen ravinto. Syömisiä kannattaa muuttaa, jos alkaa lihomaan. Ja tarkoitan ruuan koostumusta, en kaloreita.

Koostumus on tärkeää, mutta myös määrä pitää huomioida. Keski-ikäisenä ja vanhana ei voi syödä sellaisia määriä kuin nuorena.

Jos koostumus on oikea, määrät asettuu kohtuullisiksi turhia miettimättä.

Vierailija
248/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?

https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…

https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5

No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.

Tutkimuksen tilaaja voi tosiaan vaikuttaa tuloksiin. Silti on tosiasia, että suomalaisten tavallinen aamiainen oli ennen kaurapuuro, jonka päällä oli vähän

Passiivisuus. Luontaisenliikunnan määrä on romahtanut lähes nolliin, jopa lapsilla. Kuskataan esim harrastuksiin, kouluun mennään erilaisilla sähköhärpäkkeillä, jne. 

Vierailija
249/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin pelkän aloituksen ja sen perusteella sanoisin, että syöt ihan liikaa. Se on tasan niin yksinkertaista. Noilla määrillä minäkin paisuisin. Puolita annoskoot ja ongelma ratkaistu.

Puoli anooskokoa voi tuntua liian radikaalilta. Miten olisi kaksi kolmasosaa tämänhetkisistä annoksista? Luulin sen vaikuttavan ajan kanssa.

Vierailija
250/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisen määrän vähentäminen on vähän kehno neuvo. Pitää syödä sen verran, että tulee kylläiseksi ja riittävän usein eli 3-5 tunnin välein. Jos venyy viiteen tuntiin voi ottaa välissä jonkun pienen välipalan. Salaatti pitää ainakin minun mielestä yllättävän hyvin nälkää ja rasvaa pitää tietenkin olla riittävästi.

Vierailija
251/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Aivot mm. tarvitsevat hiilareita. Olennaista on minkälaisia sellaisia. Lahoaivoja riittää kyllä.

Aivot ei tarvitse yli 65 meneviä glykeemisen indeksin ruokia, mm puuro, leipä, pasta, jne. 

Laadukas kaurapuuro on 60. Aivot hyötyy nopeistakin hiilareista jos seurana on myös hitaita. Nopeista ei silloin ole yhtään haittaa, vaan on vain tosi virkeä ja skarppi olo. 

Vierailija
252/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on tämän viestin mies vastine? Näin hoikista miehistä pitävänä naisena vaan kysyisin. Mies joka on aina ollut hoikka ja nyt miettii saako syödä mysliä vai ei, kun paino on noussut.

No kun miehiä ei paljoa kiinnostaa onko se pallo siinä edessä vai ei. Taputtelevat tyytyväisenä tiukkaa vastaansa, eivätkä itseään peilistä kyttäile. 

Vierailija
253/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömisen määrän vähentäminen on vähän kehno neuvo. Pitää syödä sen verran, että tulee kylläiseksi ja riittävän usein eli 3-5 tunnin välein. Jos venyy viiteen tuntiin voi ottaa välissä jonkun pienen välipalan. Salaatti pitää ainakin minun mielestä yllättävän hyvin nälkää ja rasvaa pitää tietenkin olla riittävästi.

Ei todellakaan tarvii syödä kolmen tunnin välein. Mistä olet tällaista keksinyt? Taitaa olla tämä syynä nykyihmisten lihavuuteen. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Ennen ei ollut vastaavaa meininkiä. 

Vierailija
254/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakenna itsellesi sellainen terveellinen maistuva ruokavalio mitä voit syödä lopun elämääsi aluksi pienemmällä kalorimäärällä ja tavoitepainon saavuttamisen jälkeen lisäämällä kaloreita sen verran, että paino pysyy suurin piirtein samoissa lukemissa.  Laihtuakseen ei tarvitse syödä mitään ihmepuuroja ja -keittoja vaan aika lailla samoja ruokia mitä olet valmistanut ennenkin, nyt vain opettelet valmistamaan nämä ruuat terveellisemistä ja kevyemmistä raaka-aineista. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon ohjeita ja vinkkejä eri perusruokien terveellisemmistä ja kevyemmistä vaihtoehdoista. Ruuan sisällön lisäksi pitää opetella uusi ruokailurytmi eli isoista kerta-annoksista luovutaan ja syödään päivän mittaan useammin ja entistä pienempiä määriä kerrallaan. Voit syödä hieman enemmän jos viitsit harrastaa jonkun verran liikuntaa, käytä avuksi netistä löytyviä painonpudotuslaskure

Minua myös ihmetyttää tämä mantra, että kolmen tunnin välein pitäisi olla syömässä... ?! En ymmärrä välipaloja aikuisella ihmisellä. Mihin niitä tarvitaan. Täytän ihan kohta seitsemänkymmentä ja selvisin vaihdevuosistani lihomatta. Vyötärökin vielä löytyy.

Vierailija
255/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen kurkkaamaan ahkeruus.fi, heillä on mukavat kotitreeniohjelmat jotka sopivat kyllä kaikille. Se saavutuksen tunne treenien jälkeen ja viikkokatsauksen täyttäminen hauskan treeniviikon jälkeen kohottaa kyllä itsetuntoa ja tietysti kuntoa. Tsemppiä!

Vierailija
256/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Aivot mm. tarvitsevat hiilareita. Olennaista on minkälaisia sellaisia. Lahoaivoja riittää kyllä.

Aivot ei tarvitse yli 65 meneviä glykeemisen indeksin ruokia, mm puuro, leipä, pasta, jne. 

Laadukas kaurapuuro on 60. Aivot hyötyy nopeistakin hiilareista jos seurana on myös hitaita. Nopeista ei silloin ole yhtään haittaa, vaan on vain tosi virkeä ja skarppi olo. 

Eiks tää ketju edelleenkin käsittele laihduttamista?

Vierailija
257/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks tää ketju edelleenkin käsittele laihduttamista?

Tämä ketju käsittelee sitä, miten vaihdevuosien läpi voi pysyä hoikkana, vaikka ei ole dieetillä tai kitukuureilla. 

Vierailija
258/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvii syödä kolmen tunnin välein. Mistä olet tällaista keksinyt? Taitaa olla tämä syynä nykyihmisten lihavuuteen. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Ennen ei ollut vastaavaa meininkiä. 

Iät ajathan se viiden kerran syöminen on ollut suosituksena. Ei ole ollenkaan mikään nykyihmisen keksintö. 

Vierailija
259/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei lihota. Olen yli 55 vuotta syönyt joka ikinen päivä useita paloja leipää ja paljon muitakin hiilareita. Painoindeksi on jotain 19. Ja muutenkin olen terve. Äitini oli samanlainen leivänsyöjä ja ikänsä pysyi laihana.

Vierailija
260/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän sinua vanhempi ja huomasin saman 50+ ikäisenä. Rasvaa alkaa kertyä, jos ei muuta jotain. Kävin ravitsemusneuvojalla ja pudotin viitisen kertynyttä kiloa, sen pohjalta kommentoin ruokavaliotasi. Siinä on aivan samat virheet osittain kuin itselläni eli ei juuri lainkaan proteiinia. Jokaisella aterialla sitä pitäisi olla noin kourallinen. Ja ruokarytmi kuntoon niin että pääpaino on aamiaisessa. Se ja lounas ovat päivän pääateriat, jolloin katoaa iltasyömisten mieliteko. Kasviksia pitäisi syödä kilo päivässä. Aineenvaihdunta pääsee vauhtiin.

Koska olet normaalipainossa, kilot putoavat hitaasti, mutta se onkin hyvä, ettet rupsahda. Lue Patrik Borgin kirjat ja Pertti Mustajoen kirja laihduttamisesta, missä esitellään liikennevalomalli. Alkuun itse laskin finelillä vähän kaloreita saadakseni tietää minkä verran missäkin on kaloreita. Minun ongelmani oli rasvan käyttö, käytin tosi paljon oliiviöljyä, siitä lähti jo pari kiloa kun pudotin suosituksen alarajaan eli 2 rkl päivässä. Leivänpäällykset voi korvata osittain oliiviölyllä ja balsamicolla.

Tärkeä ohje oli se, että älä tavoittele nopeaa painon pudotusta, vaan elämäntapaa. Jojoilu on erittäin haitallista ja johtaa painon kohoamiseen pitkällä tähtäimellä. Melkein kaikki netin kurssit ovat huuhaata, ennemmin mene ravitsemusterapeutille. Ja päivässä olisi hyvä saada 10 000 askelta arkiliikuntaa ja kävelylenkkejä. Tietty muukin urheilu on hyväksi, mutta tuo kävelytavoite hillitsee tutkitusti ruokahalua.

Minulla on ortoreksian piirteitä ollut nuoresta asti, joten ruokavalion laatuun ei tarvinnut puuttua, mutta jos sulla on karkkihimoja, ne hyvin todennäköisesti johtuvat siitä, että ruokasi laatu ja ruokarytmi eivät ole kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan