Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä tätä paisumista!

Vierailija
15.05.2024 |

Olen aina ollut hoikka tiimalasi. Nyt olen 55 v, ja viimeisen 6-7 vuotta olen ajan olen kamppaillut painon kanssa. Olen vähentänyt syömisiä, mutta ei ole auttanut.

Viime syksynä päätin, että kaloreiden vahtiminen saa loppua, pystyn hyväksymään sen että bmi on 24, mutta tästä en enää halua lihoa. Katsoin pippalaukkaa yms ja tein sen kuuluisan elämäntapamuutoksen.

Nämä asiat muutin:

- syön aamuisin enemmän: tuorepuuroa, jossa on kauran lisäksi chian-, pellavan-, auringonkukan-, kurpitsansiemeniä ja mantelia.

- etätöissä 3 krt vko syön lounaaksi kaurapuuroa, jossa 2 dl täysjyvähiutaleita ja 2 dl marjoja

- vaihdoin kaiken leivän 100 prosenttiseen kauraleipään

- puolitin karkin syönnin, jota ennen söin useana päivänä viikossa

- lisäsin kasviksia ehkä 25 % aiemmasta

- aloin kotijumppaamaan 4 krt vko, 15 min pv, koko vartalo, etenkin core

En siis kerro, miten muuten elän, vaan nämä ovat ne _muutokset_.

Mikä on tulos? En mahdu niihin vaatteisiin, joihin vielä viime kesänä mahduin. Olen tasaisesti joka paikasta isompi. Olen joutunut vaihtamaan yhtä isompaan vaatekokoon. 

Prkl - mitä pitää tehdä? Lopettaa syöminen kokonaan? Muita ideoita?

Kommentit (520)

Vierailija
261/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin pelkän aloituksen ja sen perusteella sanoisin, että syöt ihan liikaa. Se on tasan niin yksinkertaista. Noilla määrillä minäkin paisuisin. Puolita annoskoot ja ongelma ratkaistu.

Puoli anooskokoa voi tuntua liian radikaalilta. Miten olisi kaksi kolmasosaa tämänhetkisistä annoksista? Luulin sen vaikuttavan ajan kanssa.

Annoskokoa tosiaan kannattaa pienentään vähän kerrallaan. Painon pudotuksen myötä myös energiantarve vähenee, jos heti vähentää puoleen, mistä enää vähennät? Painonhallinnan fysiologia ei sovi hätähousuille siksi kannattaa antaa sille aikaa. 

Vierailija
262/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli te kaikki olette näitä artikkelita vastaan?

https://kotiliesi.fi/terveys/kaurapuuro-hoitaa-vatsaa-ja-aivoja-10-hyva…

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nain-kehollesi-tapahtuu-kun-…

https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/fca1975f-0daf-44b6-a422-2825e81748e5

No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.

Tutkimuksen tilaaja voi tosiaan vaikuttaa tuloksiin. Silti on tosiasia, että suomalaisten tavallinen aamiainen oli ennen kaurapuuro, jonka päällä oli vähän

Ei 70-luvulla ajateltu ruokaa jatkuvasti, eikä siitä pidetty sellaista meteliä kuin nykyisin. Syötiin melko vaatimattomasti ja siinä. Nykyään monet tuntuvat elävän syödäkseen. Ennen syötiin elääkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2dl kaurahiutaleita? Eli 4dl vettä. Tuohan on ihan jäätävä määrä puuroa. Taidat syödä isoja annoksia? 

Yksi karkkipäivä viikossa riittää. 

Miehenä desi hiutaleita riittää aamupuuroon. Muutama pähkinä sekaan.

Karamellia menee korkeintaan muutama viikossa.

Normi paino.

M69v

Vierailija
264/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on menossa projekti tiputtaa 1kg puhdasta silavaa kolmessa päivässä. Eli siis teen kolmen päivän vesipaaston. Tänään tulee iltapäivällä 48h täyteen.

Miten tämän teen? Olen tehnyt pätkäpaastoa noin 4 vuotta eli normaalisti en syö aamupalaksi mitään ja syön lounaan ja iltapalan. Treenaan noin 15h vko yhteensä n 5h reipasta kävelyä, 5h kehonrakennusta ja 5h kuntonyrkkeilyä ja kehon huoltoa.

Maanantaina söin ison aterian ja lopetin siihen. Sen jälkeen on mennyt vaan 4 kuppia mustaa kahvia, suolavettä, kalium ja magnesium lisää ja kuplavettä.

No anyway pointti on se että paasto ja varsinkin pätkäpaaasto on keholle todella terveyttä edistävä mekanismi ja yleensä ihmiset miettii että "pitää syödä sitä ja tätä jotta laihtuu" vaikka parempi ohje on "älä syö".  Esim kaikki diettituotteet ja laihdutusjuomat jne on täyttä kuraa.

Vierailija
265/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tutkimuksiin, mainoksiin, yms kannattaa suhtautua varauksella. Jos Kauraliitto Ry tilaa tutkimuksen ei ole mitään amerikantiedettä päätellä, mitä suositellaan. Ruokatrendit, yms on yleensä ruokateollisuuden promoamaan propagandaan joka tehoaa hyvin kansaan joka on tunnetusti tyhmää.

Tutkimuksen tilaaja voi tosiaan vaikuttaa tuloksiin. Silti on tosiasia, että suomalaisten tavallinen aamiaine

Ei 70-luvulla ajateltu ruokaa jatkuvasti, eikä siitä pidetty sellaista meteliä kuin nykyisin. Syötiin melko vaatimattomasti ja siinä. Nykyään monet tuntuvat elävän syödäkseen. Ennen syötiin elääkseen.

1980-luvulla alettiin puhumaan tunteista. Nälkä on tunne joka pitää tyydyttää. Ja elämästä pitää nauttia ja ruoka on nautinnon lähde. 

Vierailija
266/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aivan kuten nytkin ihmiset ovat hurahtaneet johonkin proteiinibuumiin ja kuvittelevat tarvitsevansa sitä koko ajan. Kaupat notkuu kaikenlaisia protskujuttuja ja kun hiukoo,

Ne proteiinijutut on ihan ok jos syö niitä kohtuullisesti. Ei niitä tarvi mutta ei niitä tarvi demonisoidakaan. Ja fakta on että ihmisen on hyvin hankala tehdä harkittuja päätöksiä ruokavaliostaan jos syö liian vähän protskua ja paljon höttöhiilaria. 

Vierailija
267/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sinua vanhempi ja huomasin saman 50+ ikäisenä. Rasvaa alkaa kertyä, jos ei muuta jotain. Kävin ravitsemusneuvojalla ja pudotin viitisen kertynyttä kiloa, sen pohjalta kommentoin ruokavaliotasi. Siinä on aivan samat virheet osittain kuin itselläni eli ei juuri lainkaan proteiinia. Jokaisella aterialla sitä pitäisi olla noin kourallinen. Ja ruokarytmi kuntoon niin että pääpaino on aamiaisessa. Se ja lounas ovat päivän pääateriat, jolloin katoaa iltasyömisten mieliteko. Kasviksia pitäisi syödä kilo päivässä. Aineenvaihdunta pääsee vauhtiin.

Koska olet normaalipainossa, kilot putoavat hitaasti, mutta se onkin hyvä, ettet rupsahda. Lue Patrik Borgin kirjat ja Pertti Mustajoen kirja laihduttamisesta, missä esitellään liikennevalomalli. Alkuun itse laskin finelillä vähän kaloreita saadakseni tietää minkä verran missäkin on kaloreita. Minun ongelmani oli rasvan käyttö, käytin tosi paljon oliiviöljyä, siitä lähti jo pari kiloa

Kiitos todella paljon tästä vastauksesta!

Minulla on luonnostaan pääpaino lounaassa ja pääateriassa. Iltaisin minulla ei ole nälkä, olin syönyt päivällä tai en. 

Kilo kasviksia kuulostaa todella paljolta. Nyt jo mielestäni syön niitä niin paljon kuin osaan. Mikä jippo sinulla on, mistä saat niitä lisää?

Nyrkkisääntösi ovat arvokkaita: proteiini ja rasva.

Rasvaa tosin luulen aina käyttäneeni liian vähän. Sipaisen vain leivän päälle oivariinia, hyvä kun sitä edes silmällä näkee. 

Aina sanotaan, että ruoan laatu ja ruokarytmi ei ole kunnossa, jos tekee mieli karkkia. En vain tajua, mitä pitää tehdä toisin. Teen niin tai näin, niin aina minulle tulee karkkinälkä. No, kerran kokeilin karppaamista, ja silloin pääsin karkkinälästä eroon, mutta sitten minusta tuli niin syömishäiriöinen, ettei ole tosikaan. Meni epäterveen puolelle. Ei sovi minulle. 

Kiitos kirjavinkeistä!

Vierailija
268/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 70-luvulla ajateltu ruokaa jatkuvasti, eikä siitä pidetty sellaista meteliä kuin nykyisin. Elämä ei pyörinyt ruuan ympärillä. Syötiin melko vaatimattomasti ja siinä se. Nykyään monet tuntuvat elävän syödäkseen. Ennen syötiin elääkseen. 

Vierailija
269/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää ihmiset että ne hiilarit lihottaa, ihan sama missä muodossa ne on. Ensimmäisenä kannattaa lopettaa kaikenlaisten leipien syöminen

Aivot mm. tarvitsevat hiilareita. Olennaista on minkälaisia sellaisia. Lahoaivoja riittää kyllä.

Aivot ei tarvitse yli 65 meneviä glykeemisen indeksin ruokia, mm puuro, leipä, pasta, jne. 

Laadukas kaurapuuro on 60. Aivot hyötyy nopeistakin hiilareista jos seurana on myös hitaita. Nopeista ei silloin ole yhtään haittaa, vaan on vain tosi virkeä ja skarppi olo. 

Eiks tää ketju edelleenkin käsittele laihduttamista?

Eikö tämä ketju käsittele pysyviä elämänmuutoksia? 

Vierailija
270/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sinua vanhempi ja huomasin saman 50+ ikäisenä. Rasvaa alkaa kertyä, jos ei muuta jotain. Kävin ravitsemusneuvojalla ja pudotin viitisen kertynyttä kiloa, sen pohjalta kommentoin ruokavaliotasi. Siinä on aivan samat virheet osittain kuin itselläni eli ei juuri lainkaan proteiinia. Jokaisella aterialla sitä pitäisi olla noin kourallinen. Ja ruokarytmi kuntoon niin että pääpaino on aamiaisessa. Se ja lounas ovat päivän pääateriat, jolloin katoaa iltasyömisten mieliteko. Kasviksia pitäisi syödä kilo päivässä. Aineenvaihdunta pääsee vauhtiin.

Koska olet normaalipainossa, kilot putoavat hitaasti, mutta se onkin hyvä, ettet rupsahda. Lue Patrik Borgin kirjat ja Pertti Mustajoen kirja laihduttamisesta, missä esitellään liikennevalomalli. Alkuun itse laskin finelillä vähän kaloreita saadakseni tietää minkä verran missäkin on kaloreita. Minun ongelmani oli rasvan käyttö, käytin tosi paljon oliiviöljyä, siitä lähti jo pari kiloa

Mustajoen ohjeilla saa heittää vesilintua.

Vierailija
271/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen tilaaja voi tosiaan vaikuttaa tuloksiin. Silti

Kaikki tunteet menee ohi kun vain malttaa hetken odottaa. Myös nälkä. 

Vierailija
272/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömisen määrän vähentäminen on vähän kehno neuvo. Pitää syödä sen verran, että tulee kylläiseksi ja riittävän usein eli 3-5 tunnin välein. Jos venyy viiteen tuntiin voi ottaa välissä jonkun pienen välipalan. Salaatti pitää ainakin minun mielestä yllättävän hyvin nälkää ja rasvaa pitää tietenkin olla riittävästi.

Ei todellakaan tarvii syödä kolmen tunnin välein. Mistä olet tällaista keksinyt? Taitaa olla tämä syynä nykyihmisten lihavuuteen. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Ennen ei ollut vastaavaa meininkiä. 

Iät ajathan se viiden kerran syöminen on ollut suosituksena. Ei ole ollenkaan mikään nykyihmisen keksintö. 

Ei siinä silti mitään järkeä ole.

Vierailija
273/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aivan kuten nytkin ihmiset ovat hurahtaneet johonkin proteiinibuumiin ja kuvittelevat tarvitsevansa sitä koko ajan. Kaup

Ne proteiinijutut on ihan ok jos syö niitä kohtuullisesti. Ei niitä tarvi mutta ei niitä tarvi demonisoidakaan. Ja fakta on että ihmisen on hyvin hankala tehdä harkittuja päätöksiä ruokavaliostaan jos syö liian vähän protskua ja paljon höttöhiilaria. 

Näihin pätee sama kuin esim leipään, silkkaa laiskuutta. Helpompi ottaa se patukka kuin paistaa kananmuna. Jääkaapissa ei ole mitään ruokaa otanpa vanukkaan. Juonpa ohimennen pirtelön, esim autossa. Huomaatko mitä näillä korvataan? Niitä sokeriherkkuja. Markkinakoneisto osaa iskeä suoraan ihmisen heikkoihin kohtiin, laiskuuteen.

Vierailija
274/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aivan kuten nytkin ihmiset ovat hurahtaneet johonkin proteiinibuumiin ja kuvittelevat tarvitsevansa sitä koko ajan. Kaup

Elimistömme ei kykene varastoimaan ylimääräistä proteiinia. Aineenvaihdunta hyödyntää proteiinin hiiltä sisältävät osat hiilihydraattien eli sokereiden muodostamiseen. Mikäli proteiinia syö liikaa, varastoituu ylimääräinen sokeri rasvana. Liika proteiininsaanti voikin olla osatekijänä painonnousussa.

Vierailija
275/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet normaalipainossa, kilot putoavat hitaasti, mutta se onkin hyvä, ettet rupsahda. Lue Patrik Borgin kirjat ja Pertti Mustajoen kirja laihduttamisesta, missä esitellään liikennevalomalli. Alkuun itse laskin finelillä vähän kaloreita saadakseni tietää minkä verran missäkin on kaloreita. Minun ongelmani oli rasvan käyttö, käytin to

Millä tavalla sinusta tuli syömishäiriöinen? Kiinnostaa. 

Vierailija
276/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suosii ruokavaliossaan helposti lisäproteiinia, sillä toivoo sen pitävän nälkää. Jos ruokavalioon kuitenkin vain lisää proteiinia eikä suhteuta sitä muuhun syömiseen, voi tuloksena olla painonnousu. Liiallinen proteiini varastoituu kehoon rasvana.

Vierailija
277/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tsekkaisin hormonit jollain testillä.

Nukutko tarpeeksi, onko stressiä? Harrastatko aerobista liikuntaa?

Laihdutuskuurille älä rupea, se usein vain huonontaa muita elämän osa-alueita, jotka tärkeitä palautumiselle ja stressin hallinnalle.

Vierailija
278/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan lisää proteiinia ruokavalioosi. 

Päivittäinen ylimääräisten proteiinien syöminen on haitallista niille, joilla on sairauksia, kuten munuaisten vajaatoimintaa. Diabeetikoilla liiallinen proteiininsaanti saattaa nostaa verensokereita. Ylimääräiset valkuaisaineet tekevät kylläiseksi ja nappaavat tilaa muilta tärkeiltä ravintoaineilta, kuten hyviltä rasvoilta ja kuiduilta, kun enää ei jaksa syödä.

Elimistö varastoi ylimääräisen energian rasvaksi, tuli se sitten proteiineista tai hiilihydraateista. Siksi vyötärölle voi kertyä herkästi vararenkaita. Ylimääräiset proteiinit eivät välttämättä imeydy, mistä voi seurata ummetusta, ripulia ja muita mahasuolikanavan oireita.

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin proteiini pahentaa tilannetta. 

Vierailija
279/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäinen ylimääräisten proteiinien syöminen on haitallista niille, joilla on sairauksia, kuten munuaisten vajaatoimintaa. Diabeetikoilla liiallinen proteiininsaanti saattaa nostaa verensokereita. Ylimääräiset valkuaisaineet tekevät kylläiseksi ja nappaavat tilaa muilta tärkeiltä ravintoaineilta, kuten hyviltä rasvoilta ja kuiduilta, kun enää ei jaksa syödä.

Elimistö varastoi ylimääräisen energian rasvaksi, tuli se sitten proteiineista tai hiilihydraateista. Siksi vyötärölle voi kertyä herkästi vararenkaita. Ylimääräiset proteiinit eivät välttämättä imeydy, mistä voi seurata ummetusta, ripulia ja muita mahasuolikanavan oireita.

Jos sinulla on jo kadonnut tiimalasi ja ummetusta, niin proteiini pahentaa tilannetta. 

Lähde mainittava kun kopio muiden tekstejä. 

Vierailija
280/520 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde mainittava kun kopio muiden tekstejä.&

Niin jossain virallisemmissa teksteissä. Enpä paljoa täällä välitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä