Joku kirjoitti 10 L. Montako sinä?
Kommentit (119)
tääki taas näitä hajautettuja älliä osa syksyllä osa keväällä
en arvosta
LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
Laske ite.
2 ällää, 30 vuotta sitten, jolloin kirjoituksia ei voinut jakaa eri kerroille. Ei tosin ollut vielä eximiaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 19, mutta kolmessa osassa.
Laitatko vielä mistä aineista, kuullostaa hienolta!
Kirjoitit yhden ällän liikaa, prkl!!!
0. M, C ja B tais olla... joskus viime vuosituhannella.
Nykyisin tienaan 5000/kk ja ehdin palstailla työaikana.
Mielestäni on aivan pelleilyä, että
a) ylioppilastutkinnon voi jakaa moneen eri suoritusosaan eri lukukausille
b) kustakin reaaliaineesta on oma kokeensa (esim. joku terveystieto, hohhoijaa!)
Lukiotodistuksessa on jo oma arvosana kullekin aineelle. Ei sitä vammaista formaattia tule enää ylioppilaskirjoituksissa toistaa. Ylioppilaskirjoitusten pitäisi testata kokelaan kykyä osata isoja kokonaisuuksia siinä hetkessä - eikä niin, että tutkinto hajautetaan silpuksi sinne tänne.
Muistaakseni kaksi, äidinkieli ja reaali. Vuosi oli 2002.
Englannista L, eximiat ruotsista ja lyhyestä matikasta, vuosi oli 1998.
Tuolloin E oli aika uusi juttu. Reaalissa kirjoitettiin kaikki aineet kerralla ja ruotsikin oli pakollinen. Erillisiä arvosanoja pystyi kirjoittamaan paljon vähemmän, itse kirjoitin kuusi ainetta (ai, eng, ru, ma, reaali, italia). Ehkä seitsemän olisi ollut mahdollista, mutta lisää olisi saanut vain ylimääräisistä kielistä. Muistelisin jonkun luokkakaverin kirjoittaneen neljä vierasta kieltä. Lukio oli jo luokaton, mutta muistaakseni tutkinnon hajauttamista ei voinut tehdä, mutta opiskeluaikaa sai pidentää neljään vuoteen.
Sittemmin olen suorittanut kaksi ylempää korkeakoulututkintoa, joten kaippa arvosanat jostain kertoivat.
Typerää pyrkiä ylioppilaaksi jos ei ole lukupäätä tai motivaatiota. Tiedän yli kolmekymppisiä ylioppilaita joilla vieläkin opinnot kesken.
Kirjoitin vuonna 1994 kuusi ainetta: pitkä matematiikka, englanti, äidinkieli, ruotsi, saksa, reaali (biologia & fysiikka). Reaalikokeessa olivat kaikki reaaliaineet edustettuna ja kysymyksistä sai valita mihin vastaa.
Kaikista laudatur.
Nykyisin olen DI ja Executive MBA + nippu muita sertifikaatteja ja kursseja.
Olen näitä vanhan järjestelmän tätejä, eli kirjoitin 1986 ja silloin maksimi oli 6 Laudaturia. Kukaan ei voinut saada enempää. Ja kirjoituskertoja oli vain se yksi.
Sain kaksi Laudaturia, eli äidinkielestä ja englannista. Ja sitä odotinkin, olisin ollut äärimmäisen pettynyt jos olisi käynyt toisin.
Ja äidinkielen koe oli tosiaan vain ainekirjoitus. Ei ollut mitään taustamateriaaleja, tulkintaa ja mitä näitä nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 19, mutta kolmessa osassa.
Mitkä aineet? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Oon DI
Vähän eri juttu kuule - poju
DI on läpäissyt tiukan seulan
Kirjoitat kuin apukoululainen. Nyt kysyttiin vain yo-älliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2, toki 35v sitten. Perheen abi kirjoitti tänä keväänä 1, pitkä matikka.
Eikö hän osaa kirjoittaa:
...yhden pitkästä matematiikasta.
Siinä sen näkee, 35v sitten noin heikoilla taidoilla sai 2 ällää.
Surullista
Kolme tai neljä joskus vuonna 1986. Kamala miten pitkä aika siitä on. En edes muista mistä aineista ne tuli.
Joensuussa on kyllä lahjakasta porukkaa!
Kymmenen laudaturia ja sitten lisäksi vielä tämä aivan käsittämättömän käsittämätön suoritus; ylioppilaaksi 16-vuotiaana ja samaan aikaan opiskelee jo yliopistossa matematiikkaa
Joo ja 80-luvulla yo-kokeet oli kyllä melko kököt. Kielissä kuuntelu, tekstin ymmärtäminen ja aine (rasti ruutuun). Tietysti laudatur oli vaikea saada mutta aika helposti napsi alempia arvosanoja.