Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhelinmyyjille ja -haastattelijoille kannattaa sanoa ihan suoraan EI

Vierailija
13.05.2024 |

Jos venkoilee tai vetoaa sen hetken kiireeseen, tai lyö luurin korvaan, numero jää pyörimään uudelleen tavoiteltavien listalle.

Suora EI lopettaa soitot.

Vinkki puhelinmyyjältä :)

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vaadi mitään "jäljittämistä": riittää, että kysyy myyjältä, mistä yhtiöstä hän soittaa. Joskus asiat on yllättävän helppoja.

Itse en soita mistään yhtiöstä, vaan ihan kotisohvalta. Mitäs siihen sanot?

Vierailija
82/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas fantasioita 8 tunnin puheluista. Pomo: Paljonko myit ja montako puhelua soitit? Niin, missä ajattelit seuraavaksi työskennellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa on olla vastaamatta ja laittaa numero estoon.

Jos kuitenkin vastaat ja kuuntelet myyjän löpinät, pätee "kolmen ei:n sääntö". Kun olet sanonut 3 kertaa "ei" puhelun aikana, myyjä ymmärtää (toivottavasti) luovuttaa.

Tytär oli juuri vähän aikaa sitten hetken puhelinmyyjänä mutta lopetti ja etsi uuden työn, kun oli niin karmeaa ja epäeettistä. Heille ainakin neuvottiin näin; eli kolme kertaa ei niin sitten vasta "saa luovuttaa"

Ihan hiljattain erehdyin vastaamaan puhelinmyyjän puheluun ja 3 kertaa toistin, että ei, en tilaa mitään. Tämä myyjä ei luovuttanut, vaan edelleen jatkoi myynti löpinäänsä, eikä siinä sitten auttanut kuin painaa punaista luuria ja katkaista puhelu. Tästä viisastuneena en taas ihan hetkeen aio vastata tuntemattomiin numeroihin.

Siellä oli konkar

No meikäläistä ei nyt kuitenkaan puhuttu ympäri, mutta kiitos vinkistä, seuraavaksi sanon ei vain yhden kerran ja katkaisen puhelun. Olen kai vähän typerästi ajatellut, että on tylyä lyödä heti luuri korvaan, mutta eihän se tietysti ihan niinkään ole.

Vierailija
84/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas fantasioita 8 tunnin puheluista. Pomo: Paljonko myit ja montako puhelua soitit? Niin, missä ajattelit seuraavaksi työskennellä?

Nehän olivat fantasioita firmassa, jossa maksetaan palkkaa puhelun kestosta. Joku kertoi, että sellaisiakin firmoja on olemassa. 

Vierailija
85/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortumin myyjä tyrkytti sähkösopimusta. Sanoin monta kertaa selvällä suomen kielellä että EI, Ei kiitos en halua. No,kuinka ollakaan pian minulle tuli sopimusvahvistus! Se mul#ku oli tehnyt sopimuksen kiellostani huolimatta!

Minulla oli kuitenkin vielä määräaikainen sopimus sopimus voimassa niin se ei onneksi astunut voimaan. Niin mikä siinä puhelinmyyjät oikein mättää kun asiakasta ei kuunnella??? Tai ei kunnioiteta pätkääkään! Uskon että kuuli kyllä mutta omat provikat olivat tärkeämmät ja luuli varmaan että en huomaa!

Vierailija
86/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa on olla vastaamatta ja laittaa numero estoon.

Jos kuitenkin vastaat ja kuuntelet myyjän löpinät, pätee "kolmen ei:n sääntö". Kun olet sanonut 3 kertaa "ei" puhelun aikana, myyjä ymmärtää (toivottavasti) luovuttaa.

Tytär oli juuri vähän aikaa sitten hetken puhelinmyyjänä mutta lopetti ja etsi uuden työn, kun oli niin karmeaa ja epäeettistä. Heille ainakin neuvottiin näin; eli kolme kertaa ei niin sitten vasta "saa luovuttaa"

Ihan hiljattain erehdyin vastaamaan puhelinmyyjän puheluun ja 3 kertaa toistin, että ei, en tilaa mitään. Tämä myyjä ei luovuttanut, vaan edelleen jatkoi myynti löpinäänsä, eikä siinä sitten auttanut kuin painaa punaista luuria ja katkaista puhelu. Tästä viisastuneena en taas ihan hetkeen aio vastata tuntemattomiin num

Todennäköisesti olisi puhuttu, jos et olisi itse katkaissut puhelua kolmannen ein jälkeen. Konkarit tietävät, että kauppa voi tulla, vaikka asiakas olisi sanonut jo kymmenen kertaa ei. Niin kauan kuin asiakas on linjoilla, on mahdollisuus kauppaan olemassa. Tämä kannattaa muistaa kun miettii, miksi myyjä "ei ymmärrä", kun sanot ei. 

Vierailija
87/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fortumin myyjä tyrkytti sähkösopimusta. Sanoin monta kertaa selvällä suomen kielellä että EI, Ei kiitos en halua. No,kuinka ollakaan pian minulle tuli sopimusvahvistus! Se mul#ku oli tehnyt sopimuksen kiellostani huolimatta!

Minulla oli kuitenkin vielä määräaikainen sopimus sopimus voimassa niin se ei onneksi astunut voimaan. Niin mikä siinä puhelinmyyjät oikein mättää kun asiakasta ei kuunnella??? Tai ei kunnioiteta pätkääkään! Uskon että kuuli kyllä mutta omat provikat olivat tärkeämmät ja luuli varmaan että en huomaa!

Tilaus ei astu voimaan ennen kuin sinä olet sen hyväksynyt. Nykyinen laki vaati, että asiakkaan pitää kirjallisesti hyväksyä tehty sopimus ennen kuin se astuu voimaan. Yleensä tämä tapahtuu tekstiviestillä. Yleensä firmoissa ei myöskään saa provikkaa, jos kauppaa ei ole tehty oikeaoppisesti. Sitä varten ne puhelut nauhoitetaan, että tällaiset asiat voidaan tarvittaessa selvittää. Fortumin aspaan yhteyttä niin tietävät viedä asiaa eteenpäin. 

Vierailija
88/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sehän nykyään menee näin... Oli mikä myyjä tahansa, oletko ko. henkilö ja sen jälkeen tulee se koko myyntipuhe ritirimpsuna. Ystävällisenä asiakkaana kuuntelen setin loppuun ja sanon "kiitos ei" , toki kaikki myyjät eivät tätä tajua, joten välillä on vaan ns. lyötävä luuri korvaan.

Pyydän toki anteeksi käytöstäni, koska ymmärrän että hekin tekevät työtänsä. Toki asiakkaan sanaa kannattaa kuunnella. Ei tule mieliharmia ja ehkä jälkipuinteja jatkossa.

Itse olen jopa niin ystävällinen asiakas, että en pane myyjää kertomaan koko spiikkiään, vaan sanon taikasanat heti kun hän esittelee itsensä myyjäksi. "Ei, kiitos, en osta. Moi."

Juurikin näin. Tai sitten pitkän kaavan mukaan, jos ei itsellä kiire, eli 30-40 minuuttia kyselee tuotteesta tms jota myyjä myy ja sen jälkeen toivottaa hyvää päivän jatkoa ja sulkee puhelimen. 

Vierailija
89/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sehän nykyään menee näin... Oli mikä myyjä tahansa, oletko ko. henkilö ja sen jälkeen tulee se koko myyntipuhe ritirimpsuna. Ystävällisenä asiakkaana kuuntelen setin loppuun ja sanon "kiitos ei" , toki kaikki myyjät eivät tätä tajua, joten välillä on vaan ns. lyötävä luuri korvaan.

Pyydän toki anteeksi käytöstäni, koska ymmärrän että hekin tekevät työtänsä. Toki asiakkaan sanaa kannattaa kuunnella. Ei tule mieliharmia ja ehkä jälkipuinteja jatkossa.

Itse olen jopa niin ystävällinen asiakas, että en pane myyjää kertomaan koko spiikkiään, vaan sanon taikasanat heti kun hän esittelee itsensä myyjäksi. "Ei, kiitos, en osta. Moi."

Juurikin näin. Tai sitten pitkän kaavan mukaan, jos ei itsellä kiire, eli 30-40 minuuttia kyselee tuotteesta tms jota myyjä myy ja

Ihanaa kun löytyy teitä, jotka haluatte tarjota myyjälle helpot rahat. Takuutuntipalkka raksuttaa, kun sinä tuhlaat aikaasi jonninjoutavaan kyselyyn :) Pelkällä provikalla soitteleva ei ikimaailmassa tuhlaa noin paljon aikaansa sinun kyselyihisi ellei satu olemaan ensimmäistä päivää töissä ja täysin kokematon alalta. 

Vierailija
90/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettamalla puhelun nopeasti tekee palveluksen paitsi itselleen niin myös sille provisiopalkatulle myyjälle. 

Ei se ole töykeyttä vaan hyviä käytöstapoja ettei tuhlaa toisen aikaa jahkailemalla. Usein myyjien saama ohjeistus saattaa olla, että puhelua pitää jatkaa siihen asti kunnes asiakas selkeästi kieltäytyy ja/tai lopettaa puhelun. 

Suosittelen sanomaan seuraavan heti kun selviää että kyseeessä on ei-toivottu myyntipuhelu (tarvittaessa voi puhua myyjän päälle): 

- Kiitos tarjouksesta mutta en ole kiinnostunut ja toivoisin että ette enää soita näissä asioissa. Nyt on vähän kiire joten joudun lopettamaan puhelun tähän. Kiitos soitosta ja hyvää päivän jatkoa.

JA SITTEN EI ODOTETA EIKÄ KUUNNELLA VASTAUSTA vaan painetaan punaista luurin kuvaa.

Ei tarvitse huutaa, ilkeillä eikä pahoittaa mieltään. 

Mä sanon aina heti välittömästi myyjän kertoessa aikeistaan, että ei kiitos, en osta mitään, ei tuhlata meidän kummankin aikaa, joten kiitti ja hyvää päivänjatkoa. Jos myyjä vielä tuossa vaiheessa jatkaa, toistan EIn hieman painotetummin. Ja mikäli ei siinä vieläkään mene jakeluun, etten todellakaan aio (ikinä) tilata puhelimitse mitään, sanon EIn viimeisen kerran niin painokkaasti, että myyjän ei tartte heti kohta kuunnella ketään. Tämä kolmen kolmen EIn puhelu kestää joskus jopa 20sekuntia, yleensä pääsen myyjästä eroon nopeammin. Sitten on ne myyjät, jotka esittäytymisensä jälkeen alkavat suotamaan litaniaansa huomioimatta yhtään yritystä ilmoittaa EIstäni, heille saatan joskus sanoa rumastikin. Kaikkien näiden vaihtoehtojen jälkeen punaista luuria ja numero estoon.

Nykyisin en enää vastaa ollenkaan tuntemattomaan numeroon, ellen odota puhelua, jonka soittajan oletan olevan ihminen. Puhelinmyyjät eivät ole ihmisiä, he ovat ihmishirviöitä. 

Vierailija
91/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen niin, etten vastaa koskaan puheluihin, joiden soittaja ei ole kontaktilistallani tai jos en nimenomaan odota soittoa. Jos tälloin paljastuu, ettei kyseessä ollutkaan odottamani soittaja, niin katkaisen linjan välittömästi.

Kadulla pyöriville feissareille ja kauppojen tuote-esittelijöille sanon välittömästi ei kiitos. 

Tosin välillä on ollut tylsää, joten joskus olen seisottanut ovelta ovelle -kauppiasta viimassa ja sateessa, antaen heidän luulla minun olevan kiinnostunut. Itse seison lämpimässä ovenraossa. Sitten kun itselle tulee vilu, sanon ettei kiinnosta.

Jos he yrittävät löytää viimalta ja sateelta suojaisempaa paikkaa katoksen alta, sanon välittömästi ettei kiinnosta, samoin jos on hyvä sää. Yleensä en tosin avaa ovea kenellekään, jollen odota jotakuta tai jotain saapuvaksi.

Vierailija
92/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään estoja - siis puhelimessa, eikä kyllä noita myyntipuheluitakaan kuin todella harvoin, viimeksi varmaan pari vuotta sitten. Joskus soittelivat samasta firmasta eri tyypit muutaman päivän välein ja sille neljännelle sanoin sitten, että eikö se ole tullut jo selväksi, että en ole tekemässä keittiöremppaa. Sanoi laittavansa merkinnän numeroni kohdalle, ettei enää soiteta. Eikä tosiaankaan enää soittaneet.

Vierailija
93/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta mitkään eit eikä kiellot

Ei niin. Kas kun ei ole jo kestotilaus vetämässä. 

Vierailija
94/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta mitkään eit eikä kiellot

Eräs firma hiljeni vasta kun mies karjaisi jotta lpppuu nyt tai lähtee rikosilmoitus kotirauhan häirinnästä. Olisi taatusti tehnyt. 

Olisihan tuo voinut tehdä, mutta mitään siiitä ei olisi seurannut. Puhelinmyynti on täysin laillinen tapa markkinoida tuotteita. Ja vastaamalla puhelimeen olet lain silmissä antanut myyjälle luvan puhua sinulle. Kotirauhanhäirintää ei voi tapahtua ilman, että joku konkreettisesti tulee kotiisi. Kokeneena myyjänä en olisi lotkauttanut tuollaiselle korvaanikaan, koska tiedän olevani laillisella asialla liikkellä. 

Mikä on laillista ei aina ole eettistä.

Vierailija
95/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa toimia on odottaa, että itsellä on aikaa ja sanoa, että odota nyt minuutti mulla on yksi minuutti kesken. Sitten vaan kuuntelematta mitään sanotaan aina välillä "oota vähän ihan hetki" kunnes huijari luovuttaa. 

Kiitos, että sinäkin haluat edistää sitä, että saan palkkani mahdollisimman helpolla. En tule luovuttamaan, jos ehdointahdoin tarjoat minulle noin helppoa rahaa. Minun puolestani linja voi olla auki vaikka koko työvuoroni ajan. 

t. se tuntipalkkainen myyjä

Olet kyllä ihmeellisen agressiivinen myös tässä ketjussa. Paitsi en kyllä usko tarinaasi.

Vierailija
96/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ette kieltäydy myyntisoitoista etukäteen?

https://asml.fi/kieltopalvelut/

"Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton (huom. palvelunumeroon ei voi soittaa ulkomailta). ASML ei veloita muita maksuja rajoituspalveluun soittajalta."

Kielto on voimassa kolme vuotta eli kun muistaa kalenteriinsa tuon merkitä ja ajoissa uusia niin myyntipuheluita ei tule muilta kuin niiltä yrityksiltä, joista jo on tuotteen tilaus paraikaa päällä. Itselläni kielto on ollut jo yli 10 vuotta.

Yritykset eivät voi tuota käyttää eli jos olet yksityisyrittäjä niin tulet jatkossakin saamaan B2B (business to business) myyntisoittoja.

Muistutan.

Vierailija
97/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole moniin vuosiin kukaan puhelinmyyjä häirinnyt. Ajattelin ettei sellaista ammattia ole ollut vuosiin.

Vierailija
98/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ette kieltäydy myyntisoitoista etukäteen?

https://asml.fi/kieltopalvelut/

"Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton (huom. palvelunumeroon ei voi soittaa ulkomailta). ASML ei veloita muita maksuja rajoituspalveluun soittajalta."

Kielto on voimassa kolme vuotta eli kun muistaa kalenteriinsa tuon merkitä ja ajoissa uusia niin myyntipuheluita ei tule muilta kuin niiltä yrityksiltä, joista jo on tuotteen tilaus paraikaa päällä. Itselläni kielto on ollut jo yli 10 vuotta.

Yritykset eivät voi tuota käyttää eli jos olet yksityisyrittäjä niin tulet jatkossakin saamaan B2B (business to business) myyntisoittoja.

Liian helppoa on estää tuolla ne puhelut, mukava on äksytä työtään tekeville ihmisille ja valittaa niistä puheluista.

On myös lehtien tilaussivusto, jossa ne lehdet saa oikeasti tilatun ajan, eikä soitella perään.

Muistutan.

Vierailija
99/116 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään puhelinmyynnistä kertovan YLE:n uutisjutun mukaan "Hyvästä puhelusta ammentaa voimaa seuraavaan puheluun ja seuraavaan kauppaan". 

Tämän perusteella kannattaisi nimenomaan haistatella puhelinmyyjälle, koska se vie voimia, intoa ja motivaatiota myyjältä. Näin paukut seuraaviin soittoihin ovat vähissä ja myyntiyritykset kaatuvat. Mitä vähemmän onnistuneita myyntejä, sitä vähemmän tarvetta puhelinmyyjille.

Samaisen uutisen mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että puolet puhelinmyynnin kohteina olleista kokee stressiä melko paljon tai erittäin paljon, ja valtaosa kuluttajista ei pidä puhelinmyyntiä hyödyllisenä itselleen. Tämä kertoo hyvin sen, etteivät ihmiset halua puhelinmyyjien soittoja.

Siksi huono käytös puhelinmyyjää kohtaan on mielestäni perusteltua. Puhelinterroria ei saa loppumaan, jollei pistä kovaa kovaa vastaan.

Vierailija
100/116 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeen huudan heti EI! Tai riippuen päivästä uhkaan nostaa syytteen seksuaalisesta häirinnästä. Feissareille en sano ikinä mitään, näytän vaan keskaria.