Puhelinmyyjille ja -haastattelijoille kannattaa sanoa ihan suoraan EI
Jos venkoilee tai vetoaa sen hetken kiireeseen, tai lyö luurin korvaan, numero jää pyörimään uudelleen tavoiteltavien listalle.
Suora EI lopettaa soitot.
Vinkki puhelinmyyjältä :)
Kommentit (116)
Olen iloinen kun edes joku soittaa, vaikken puhelinmyyjien puheluihin yleensä vastaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sana ei auta mitään. Soittelun saa loppumaan vasta, kun kysyt siitä firmasta miten se onnistuu.
Meillä lopetetaan kyllä ainakin sen projektin osalta. Jos on jonkun toisenkin toimeksiantajan listoilla, en voi mitään. T. Haastattelija.
Ainoa keino millä olen saanut vähän hillittyä toimintaa on ollut soittaminen sinne markkinoivaan firmaan ja pyytäminen että lopettavat soittamisen. Tämän joutuu tekemään n 20 kertaa ennenkuin alkaa mennä vähän perille. Yleensä vaatii myös kirjallisesti tehtävän kiellon ja joka ikiseen firmaan. Vaikeaa on.
Kaikista helpoimmalla pääsee, kun tekee telemarkkinointikiellon (entinen Robison-rekisteri). Yksi soitto, maksaa selvästi alle 50 snt ja on voimassa 3 vuotta. Sen jälkeen näitä puheluita tulee vain pari vuodessa. Ja nekin loppuvat heti, kun sanoo, että minulla on telemarkkinointikielto.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista helpoimmalla pääsee, kun tekee telemarkkinointikiellon (entinen Robison-rekisteri). Yksi soitto, maksaa selvästi alle 50 snt ja on voimassa 3 vuotta. Sen jälkeen näitä puheluita tulee vain pari vuodessa. Ja nekin loppuvat heti, kun sanoo, että minulla on telemarkkinointikielto.
Lisätietoja asml.fi
Samaa mieltä. "En tilaa mitään" ja puhelu poikki. Siinä paras tapa välttää soitto jatkossa sekä varmin keino säästää kaikkien hermoja.
t. puhelinmyyjä
Vierailija kirjoitti:
Ei sana ei auta mitään. Soittelun saa loppumaan vasta, kun kysyt siitä firmasta miten se onnistuu.
Meillä henkilö, joka on ilmaissut ettei tilaa, poistuu sen tuotteen soittolistalta vähintään vuodeksi. Mutta luonnollisesti et saa minulle "en tilaa" sanomalla kaikkia Suomen puhelinmyyntifirmoja lopettamaan soittelua. Useampi firma myy samoja tuotteita, joten se, että joku soittaa sinulle samasta tuotteesta kuin minä ei tarkoita, että olemme samasta firmasta. Tuo sinun taktiikkasikin lopettaa puhelut vain yhdestä Suomen kymmenistä firmoista.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino millä olen saanut vähän hillittyä toimintaa on ollut soittaminen sinne markkinoivaan firmaan ja pyytäminen että lopettavat soittamisen. Tämän joutuu tekemään n 20 kertaa ennenkuin alkaa mennä vähän perille. Yleensä vaatii myös kirjallisesti tehtävän kiellon ja joka ikiseen firmaan. Vaikeaa on.
Mistä sä tiedät, minkä firman palkkalistoilla myyjä on? Esimerkiksi lehtimyynnissä esittäydytään lehden nimellä, ei palkan maksavan firman nimellä.
Tämä on erinomainen neuvo, mutta se herättää älyttömiä vastalauseita siksi, että joidenkin on ihan mahdottoman vaikea sanoa e-sanaa.
Se vaan olisi sellainen sana, mikä kannattaisi opetella, lapset.
Se on loppupeleissä aikamoisen himmelin takana, että miten se soittojärjestelmä toimii. Yleensä, jos asiakas kieltäytyy kaupasta, niin myyjä merkitsee sen tyylillä, että ei kauppaa tms. Sitten ne numerot menee listalle, jota aletaan soittamaan jossain kohtaa uudestaan. Kannattaa sanoa, että älkää soitelko uudelleen, niin sitten asia merkitään muuksi syyksi tms, jolloin numero poistetaan listalta.
Lisäksi puhelinmarkkinoinnissa listat ovat usein jopa useamman vuoden vanha. Olen itse soitellut turvakieltoasiakkaille, ja useaan eri terveydenhuollon toimipisteeseen, yritykseen, valtion virastoon, takapäivystäjälle jne. Eli listalla ollut yksityishenkilö on kuollut vuosia sitten ja numero rekisteröity uudelle asiakkaalle käyttöön. Siksi puhelinmyyjät soittelevat välillä vääriin numeroihin. Ja tähän listan perään luonnollisesti kuuluu se, että toisinaan puhelinmyyjät soittelevat telemarkkinointikieltoasiakkaille. Silloinkin kannatata valitettavasti sanoa, että on telemarkkinointikielto, koska vain siten se numero saadaan pois käytöstä tieltyltä listalta. Muussa tapauksessa niitä numeroita vain kierrätetään, ja soitellaan läpi uudelleen ja uudelleen.
Kun on itse ollut tässä teollisuuden segmentissä mukana, niin kyllä puhelinmyynnissä on edelleen useita ongelmia. Juurikin näitä, että soitetaan heille, kenelle ei kuuluisi, kieltoasiakkaille sun muille. Ei niitä listoja sen kummemmin läpi käydä, niitä päivitellään sitten, kun myyjä soittaa ja todetaan, että asiakkaalla on kielto. Myyjällä tässä on aika pieni rooli loppupeleissä.
No, sehän nykyään menee näin... Oli mikä myyjä tahansa, oletko ko. henkilö ja sen jälkeen tulee se koko myyntipuhe ritirimpsuna. Ystävällisenä asiakkaana kuuntelen setin loppuun ja sanon "kiitos ei" , toki kaikki myyjät eivät tätä tajua, joten välillä on vaan ns. lyötävä luuri korvaan.
Pyydän toki anteeksi käytöstäni, koska ymmärrän että hekin tekevät työtänsä. Toki asiakkaan sanaa kannattaa kuunnella. Ei tule mieliharmia ja ehkä jälkipuinteja jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, minkä firman palkkalistoilla myyjä on? Esimerkiksi lehtimyynnissä esittäydytään lehden nimellä, ei palkan maksavan firman nimellä.
Sekin on totta, että hesarin lehitmyyjä ei soittele hesarilta, vaan alihankintana jostain toisesta yrityksestä. Todella harvoin se tuotetta myyvä yritys itse järjestää puhelinmyyntiä. Ja sitä voi olla vaikea jäljittää, että kuka sitä puhelinmyyntiä toteuttaa
Vierailija kirjoitti:
Se on loppupeleissä aikamoisen himmelin takana, että miten se soittojärjestelmä toimii. Yleensä, jos asiakas kieltäytyy kaupasta, niin myyjä merkitsee sen tyylillä, että ei kauppaa tms. Sitten ne numerot menee listalle, jota aletaan soittamaan jossain kohtaa uudestaan. Kannattaa sanoa, että älkää soitelko uudelleen, niin sitten asia merkitään muuksi syyksi tms, jolloin numero poistetaan listalta.
Lisäksi puhelinmarkkinoinnissa listat ovat usein jopa useamman vuoden vanha. Olen itse soitellut turvakieltoasiakkaille, ja useaan eri terveydenhuollon toimipisteeseen, yritykseen, valtion virastoon, takapäivystäjälle jne. Eli listalla ollut yksityishenkilö on kuollut vuosia sitten ja numero rekisteröity uudelle asiakkaalle käyttöön. Siksi puhelinmyyjät soittelevat välillä vääriin numeroihin. Ja tähän listan perään luonnollisesti kuuluu se, että toisinaan puhelinmyyjät soittelevat telemarkkinointikieltoasiakkaille. Silloinkin kannatata vali
Näissäkin on erilaisia käytäntöjä. Meillä ei ole edes vaihtoehtoa "muu syy". Valita voi "ei tilausta", "ei vastaa", "väärä numero" ja "soittopyyntö". "Ei tilausta" tarkoittaa meillä sitä, että numero poistuu soittolistalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on totta, että hesarin lehitmyyjä ei soittele hesarilta, vaan alihankintana jostain toisesta yrityksestä. Todella harvoin se tuotetta myyvä yritys itse järjestää puhelinmyyntiä. Ja sitä voi olla vaikea jäljittää, että kuka sitä puhelinmyyntiä toteuttaa
Se ei vaadi mitään "jäljittämistä": riittää, että kysyy myyjältä, mistä yhtiöstä hän soittaa. Joskus asiat on yllättävän helppoja.
En ole tarvinnut mitään kieltoja laittaa erikseen, en osallistu ikinä kilpailuihin (yhteystietojen kalastelua nen vaan on) ja olen todella tarkka minne ilmoitan numeroani, mikäli joku silti pääsee läpi laitan estoon.On jo vuosikausia ollut rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtimyyjänä vastaan tuohon lehden nimen. En ikinä sano firman nimeä, joka minulle maksaa palkan. Ei kuulu asiakkaalle millään tasolla.
Vierailija kirjoitti:
No, sehän nykyään menee näin... Oli mikä myyjä tahansa, oletko ko. henkilö ja sen jälkeen tulee se koko myyntipuhe ritirimpsuna. Ystävällisenä asiakkaana kuuntelen setin loppuun ja sanon "kiitos ei" , toki kaikki myyjät eivät tätä tajua, joten välillä on vaan ns. lyötävä luuri korvaan.
Pyydän toki anteeksi käytöstäni, koska ymmärrän että hekin tekevät työtänsä. Toki asiakkaan sanaa kannattaa kuunnella. Ei tule mieliharmia ja ehkä jälkipuinteja jatkossa.
Itse olen jopa niin ystävällinen asiakas, että en pane myyjää kertomaan koko spiikkiään, vaan sanon taikasanat heti kun hän esittelee itsensä myyjäksi. "Ei, kiitos, en osta. Moi."