Kaveri luottotiedoton. Ostin hänen puolestaan osamaksulla erään tarvitsemansa tavaran. Ei maksa, miten suhtautua?
Eli omilla tiedoilla laitoin osamaksulla. Olen maksanut nyt muutaman erän mutta maksumuistutuksia tulee, eli ei maksa pois vaikka tiedot hänellä on. Olen pyytänyt maksamaan mutta ei reagoi tähän.
Kyseessä hyvä kaveri kuitenkin enkä tämän takia meidän välille mitään hankaluuksia halua. Kuitenkin tämä häiritsee kun lupailustaan huolimatta (ostohetkellä) ei suorita maksuja..
Kommentit (152)
miksi sinulla on luottotiedoton kaveri? kuka haluaa olla tekemisissä luottotiedottomien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olettaa muista ihmisistä mahdollisimman vähän, pääsee helpommalla. Itse lakkasin jo kauan sitten olettamasta esimerkiksi saavani lainattua tavaraa tai rahaa takaisin. Lähes aina annan yhden mahdollisuuden, mutta toista ei tule, jos ei hoida asiaa.
Itse olen siinä pisteessä etten anna enää yhtään mahdollisuutta, liian moni pettänyt luottamuksen, enää en lainaa yhtään mitään, en rahaa enkä kirjaa enkä porakonetta tai siis yhtään mitään kenellekään
Mulla on sama juttu. Mielelläni lainaisin, jos olisi luotto siihen että ne tulevat ehjänä takaisin. Mutta kun kokemus on osoittanut muuta, niin en lainaa enää kun korkeintaan kiviä takapihalta.
M48
Tarinan opetus: Älä ikinä ota vuokralaisen laskuja nimiisi.
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedottomuus tarkoittaa juuri sitä, että häneen ei voi raha-asioissa luottaa.
Eihän tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olettaa muista ihmisistä mahdollisimman vähän, pääsee helpommalla. Itse lakkasin jo kauan sitten olettamasta esimerkiksi saavani lainattua tavaraa tai rahaa takaisin. Lähes aina annan yhden mahdollisuuden, mutta toista ei tule, jos ei hoida asiaa.
Itse olen siinä pisteessä etten anna enää yhtään mahdollisuutta, liian moni pettänyt luottamuksen, enää en lainaa yhtään mitään, en rahaa enkä kirjaa enkä porakonetta tai siis yhtään mitään kenellekään
Mulla on sama juttu. Mielelläni lainaisin, jos olisi luotto siihen että ne tulevat ehjänä takaisin. Mutta kun kokemus on osoittanut muuta, niin en lainaa enää kun korkeintaan kiviä takapihalta.
M48
en lainaisi kiviäkään. lainaajat eivät palauta lainattavia tavaroita ja ne kivetkin olisi sotkettu ja halki
Mikä se tavara on? Veikkaan, että sekin on jo myyty, jos on esim. läppäri tai puhelin. Eikös monet teekin niin, että tilaavat tavaraa ja myyvät pois. Näin tehdään niin kauan kuin luottoa irtoaa tai häkki heilahtaa petoksista. Seuraavaksi "ystäväsi" varastaa identiteettisi, ja sekin on sulle vissiin ok, kun sillä on vähän vaikeeta. Voihan olla, että on jo onnistunutkin, kun on niin hissuksiin, ja sä olet niin höynäytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedottomuus tarkoittaa juuri sitä, että häneen ei voi raha-asioissa luottaa.
Eihän tarkoita.
sitä se nimenomaan tarkoittaa ja luottohäiriömerkintä pitäisi olla elinikäinen ja mielellään otsaan tatuoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää kaveria. Siinä olisi oma ratkaisuni.
Raha on sinun elämässäsi se tärkein asia.
Kuules nyt. Tuossa on nyt kyseessä vähän muutakin, kuin se raha. Kaveri teki toiselle kusetuksen. Se on se, mikä suututtaa eniten.
Jos edes ottaisi yhteyttä ja selittäisi, miksi ei lupauksestaan huolimatta maksamaan, sekin auttaisi harmitukseen.
Ja tuollaiset heitot, että sulle on tässä vaan raha tärkeämpi, on mauttomia. Sille petolliselle kaverillehan se raha tuntuu olevan tärkeämpi kuin ystävyydestä huolehtiminen.
Jos sille linjalle lähtee, että lainailee sinne ja tänne eikä kysele rahojen takaisin maksusta, niin siinä joutuu sitten hyväksikäytetyksi jatkossakin. Oletko sinä valmis omista rahoistasi luopumaan? Kuinka monelle olet rahojasi jaellut?
Tuo kaverihan ei osoita minkäänlaista kiinnostusta eikä kunnioitusta ystäväänsä kohtaan, vaan surutta käyttää tämän ystävyyttä hyväkseen? Oletko sinä sellainen?
Ymmärtäisin, jos rahavaikeuksissa oleva yksinkertaisesti pyytäisi ystävää auttamaan itseään rahallisesti. Se olisi paljon rehellisempää. Ei tarvitsisi edes valehdella, että kyllä minä maksan.
Mulle on käynyt näin, että annoin kunnon summan lainaksi. Luulin todella tätä ihmistä rehelliseksi, mutta samantien alkoi minun vältteleminen, karkuun luikkiminen, ei vastata puhelimeen, ja kun otin puheeksi sitten hänen toisen ystävänsä kanssa asian, ja hän oli sitten kysynyt tältä, että etkö todellakaan ole maksanut velkaasi, niin kehtasi väittää, että ei ole minulta rahaa lainannutkaan.
Ja kun viimein sain hänet puhelimeen, niin ei muka muistanut koko velkaa ollenkaan. Ei kyllä sää nyt olet erehtynyt, joku muu se on ollut, en minä.
Näin röyhkeitä voi ihmiset olla. En minä mitään ystävyyttä siinä uhraa rahan takia, vaan se ystävyys uhrautui ihan itsestään. En voi epäluotettavan ihmisen kanssa olla mikään ystävä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tarkoita.
sitä se nimenomaan tarkoittaa ja luottohäiriömerkintä pitäisi olla elinikäinen ja mielellään otsaan tatuoitu.
Lähiö wt sossunpummeilla noita tatuointeja pääasiassa on, joten kaikki tatuoinnit ovat niin kuin luottohäiriömerkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se tavara on? Veikkaan, että sekin on jo myyty, jos on esim. läppäri tai puhelin. Eikös monet teekin niin, että tilaavat tavaraa ja myyvät pois. Näin tehdään niin kauan kuin luottoa irtoaa tai häkki heilahtaa petoksista. Seuraavaksi "ystäväsi" varastaa identiteettisi, ja sekin on sulle vissiin ok, kun sillä on vähän vaikeeta. Voihan olla, että on jo onnistunutkin, kun on niin hissuksiin, ja sä olet niin höynäytettävä.
Mun luottamus ihmisten maalaisjärkeen meni kun kuulin, että no varsinkin nuoret, tekivät sitä että ostivat limsa-automaatista puhelimella laskulle juomia. Sen jälkeen kaatoivat ne viemäriin, jotta pystyivät palauttamaan tyhjät pullot kauppaan saadakseen rahaa. Puhelinlaskun tietysti maksoi joku muu.
Tällaiset ihmiset varmaankin tekevät vanhempana juuri tuota mitä kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei raha vaan luottamus ja rehellisyys menee rahan ohi. huijarit ovat alinta saastaa.
Minusta kaikkein paras opetus olisi hakea kyseinen ostos pois tältä huijarilta. Oppisi olemaan 🤜
Itse en mielellään lainaa kenellekään, sillä se takaisin maksaminen tuntuu olevan monelle vaikeaa. Joutuu usein muistuttamaan. En itse voisi lainata kuin hätätilanteessa ja silloinkin maksaisin heti kun mahdollista, en pysty elämään, jos olen toiselle velkaa, pelkään joko unohtavani maksaa tai jääväni kiitollisuuden velkaan. Kaikkein pahinta jos velka jää roikkumaan.
Tiedän ihmistyypin. Kumma tapa kiittää kaveria avusta. Jos on luottotiedoton, eikä siksi saa tarvitsemaansa asiaa, niin luulisi olevan kiitollinen siitä kun kaveri hankkii sen hänelle, mitä ikinä onkin. Kaveri vielä ottaa osarit maksettavakseen, jotta hän saa tavaran, jota ei muuten saisi mistään. Niin luulisi olevan kiitollinen ja osoittavan kiitollisuutta maksavan kaverilleen sovitut summat sovitusti. Mutta kun jättää törkeästi koko velan pystyyn. Onko tämmöisillä tyypeillä oikeasti varaa menettää hyvät kaverit menettämällä luottamus heidän silmissään? Siis näistä kahdesta tavaran toiselle järjestävä on se hyvä kaveri, kun taas tämä maksamatta jättäjä ei ole kaveri, vaan petturi, luopio. Hyvin lyhytnäköinen tyyppi, kun ei tajua tekojensa seurauksia. Tuolla menettelytavalla menettää nyt kenties ainoan kaverin, joka auttaa hädässä. Jatkossa ei kukaan tule apuun, kun jotain tarttis. Typerä tyyppi.
Mulla oli aikoinaan eräs asunnoton kaveri, joka majaili milloin kenenkin nurkissa. Varsinkin talvella ja huonojen ilmojen aikaan luulisi, että tämmöinen tyyppi olisi kiitollinen siitä, kun on niitä kavereita, joiden ansiosta on joku paikka, missä voi olla lämpimässä talven paukkupakkasilta. Mutta tämä tyyppi osoitti kiitollisuutta sillä, että kävi yöllä tyhjentämässä jääkaapin ja varasteli tavaroita ja rahaa mennessään. Sitten vielä levitteli kavereistaan perättömiä juoruja pitkin pitäjää. Kun oli ollut siellä sen luona ja oli nähnyt ja kuullut. Kaikenlaisia satuili. On kummallinen tapa osoittaa kiitollisuutta kavereiden avusta. Ymmärtäisi vähän paremmin, jos sille olisi tehty jotain pahaa, mutta kun häntä oli autettu ja hän sitten toimi noin, niin ei ymmärrystä riitä.
Sinua on nyt käytetty taloudellisesti hyväksi. Oppia ikä kaikki.
On varmaan syy, miksi hän on luottotiedoton! Ja tiesit tiedon siitä luottotiedottumuudesta, kun tämän järjestelyn teit!
Olishan tuossa voinut käydä hyvinkin, jos kaveri kunnioittaisi edes kaverisuhteita ja pitäisi lupauksen. Nyt tiedät, millainen kaveri kyseessä.
Entinen työkaverini oli niin pöljä, että antoi kaikki tunnuksensa avomiehensä käyttöön, kun kaikki oli niin yhteistä ja ihanaa. Mies toi aina hienoja koruja ja laukkuja lahjaksi reissuiltaan. Oli hyvätuloinen.
Karmea totuus paljastui sitten yks kaunis päivä. Mies oli ottanut kovakorkoisia kulutusluottoja niin paljon kuin ikinä irti sai, monesta eri paikasta. Kaikki tietenkin muijan nimissä.
Laskut tulivat postilaatikkoon, mutta mies oli taiturimaisesti onnistunut pimittämään ne. Jos ei itse ollut kotona päiväsaikaan, värväsi kaverinsa hakemaan.
Velkoja oli kymmeniätuhansia ja korot pilvissä. Ökyelämän kulissit romahtivat, koska mies oli pelannut kaikki rahat ja maksanut pelivelkoja.
Rikosilmoitus tietysti tehtiin, mutta kylmä totuus oli se, että tunnukset oli luovutettu vapaaehtoisesti toiselle. Nainen otti toisen työn, että sai kuukausierän maksettua, mutta velka ei lyhentynyt juuri nimeksikään.
Luottotiedot meni, mutta onneksi sai iskettyä uuden hyvätuloisen miehen, ja ökyelämä sai jatkoa.
En yhtään tiedä, miten tuo petoskeissi on edennyt.
Rahaa ei kannata kenellekkään lainata.Jokainen tulkoot omillaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta ei. Raha ei ole tärkein eikä ole kyse rahasta vaan luottamuksesta.
Hän ei todellakaan ole ystäväsi. Jos olisi, puhuisi asian rehdisti vaikkei pystyisi maksamaan.