"Sinulla on väh. alempi korkeakoulututkinto... Palkka määräytyy kokemuksen perusteella ja on 2500-2750€ kk". MitVit nyt taas?
Korkeakoulututkinto, mielellään ylempi, pitää olla ja kokeneellakin palkka alle 3000?
Kyseessä ei ole hoito- tms. matalapalkkaiseksi leimaantunut "kun tää nyt vaan menee näin" ala.
Mikä työnantajia vaivaa?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh minä olen merkonomi ja palkka 3300€/kk niin ei kyllä motivoi lähteä opiskelemaan nämä työpaikkailmoitukset
Minäkin olen merkonomi suoraan peruskoulusta. Palkka 6500 €/kk. En valita.
Ja vielä nettopalkka verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No saattaahan tuohon joku vastavalmistunut tarttua, jos ei muuta saa, mutta jokaisen firman tulisi ymmärtää, että ilman sitoutunutta ja osaavaa henkilökuntaa yritys näivettyy ja kuihtuu pois. Hyvä työntekijä on nimenomaan investointi. Tuolla palkalla ei sitoudu kukaan, joka on ehtinyt kerätä arvokasta ammattitaitoa.
Oliko jossain jotain yrityksestä? Toiseksi, yrityksissäkinn on tukitoimia, joihin voidaan aina palkata uusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet yllättynyt ettei korkeakoulutus ole automaattisesti tie parempaan palkkaan? Etenkin jos kyse on humanistisista aloista.
Kyllä sitä korkeakoulutettuna odottaa saavansa parempaa palkkaa kuin vaikkapa lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
No mitä kitiset?!
Hommaa se ylempi ja ei mistään ylempi amk:sta vaan yliopistosta. Ja ei sit mitään höpöhöpöjä vaan ekonomi, di, juristi, lääkäri yms.
Di, juristi ja lääkäri ei todellakaan ole samassa luokassa kuin ekonomi joka usein on ihan höpöhöpö koulutus. Vai oletko katkera kun kaveri traden papereilla tienaakin paremmin?
On se hyvä ettei yliopistossa opiskeleva poikani edes halua mitään kovin suurta palkkaa, kunhan kuulema toimeen tulee jne, arvonsa ovat muualla.
3.vuosi päättymässä, 2-3v jäljellä. Ei ole humanistiala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa lukee, että kokeneen aloituspalkka on 2500 euroa. Täällä jotkut määkii että heillä on kokeneina palkka nyt 6000 euroa. Jos joutuisivat työttömiksi niin saisivat sen 2500 euroa.
Mikä sua risoo. Ei maailma noin toimi - johtajan kokemuksella on helpompi hakea vaativampia tehtäviä kuin vastavalmistuneen.
Toiseksi, ei tuo ole mikään tyypillinen työtarjous. Siksihän se täällä jaetaankin.
Sinä et jaa mitään muuta kuin persettäsi ympäri kyliä.
Oho. No nyt kyllä meni joltain kuppi nurin. Maailma taitaa olla sulle ahdistava paikka?
Vierailija kirjoitti:
Sitten itketään, kun on niin mieletön työvoimapula!
Maksakaa kunnon palkkaa, niin pula loppuu siihen.
Palkka on suhteessa työn tuottavuuteen. Eli palkatun työntekijän pitää tuottaa yritykselle enemmän rahaa kuin hänen palkkansa, työn teettäminen sivukulut plus osuus muista kuluista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lvi-asentajana 2 vuoden kokemuksen jälkeen 3200 euroa/kk. Ei senttiäkään opintolainaa ikinä.
Minkälaisia ylenemismahdollisuuksia sinulla LVI-asentajana on? Minäkin sain tuollaista palkkaa parin vuoden jälkeen, mutta kiitos korkeakoulututkinnon nykyisin se on jo lähes tuplat.
Kun kakkoskerroksen putket on asennettu, niin voi aloittaa hommat kolmoskerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh minä olen merkonomi ja palkka 3300€/kk niin ei kyllä motivoi lähteä opiskelemaan nämä työpaikkailmoitukset
Mistä tuollaisia palkkoja maksetaan?
Toimin vientiassistenttina. Kokemusta 2,5 vuotta nyt tällä hetkellä. Olen yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa lukee, että kokeneen aloituspalkka on 2500 euroa. Täällä jotkut määkii että heillä on kokeneina palkka nyt 6000 euroa. Jos joutuisivat työttömiksi niin saisivat sen 2500 euroa.
Mikä sua risoo. Ei maailma noin toimi - johtajan kokemuksella on helpompi hakea vaativampia tehtäviä kuin vastavalmistuneen.
Toiseksi, ei tuo ole mikään tyypillinen työtarjous. Siksihän se täällä jaetaankin.
Sinä et jaa mitään muuta kuin persettäsi ympäri kyliä.
Oho. No nyt kyllä meni joltain kuppi nurin. Maailma taitaa olla sulle ahdistava paikka?
No älä ny oo tollane. Pulunnussija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lvi-asentajana 2 vuoden kokemuksen jälkeen 3200 euroa/kk. Ei senttiäkään opintolainaa ikinä.
Minkälaisia ylenemismahdollisuuksia sinulla LVI-asentajana on? Minäkin sain tuollaista palkkaa parin vuoden jälkeen, mutta kiitos korkeakoulututkinnon nykyisin se on jo lähes tuplat.
Työn ohessa voi kouluttautua lvi-insinööriksi, heittäytyä työnjohtoon tai alkaa urakoitsijaksi. On siellä muitakin vaihtoehtoja kuin roplata vessanpyttyjä eläkeiän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä kitiset?!
Hommaa se ylempi ja ei mistään ylempi amk:sta vaan yliopistosta. Ja ei sit mitään höpöhöpöjä vaan ekonomi, di, juristi, lääkäri yms.
Di, juristi ja lääkäri ei todellakaan ole samassa luokassa kuin ekonomi joka usein on ihan höpöhöpö koulutus. Vai oletko katkera kun kaveri traden papereilla tienaakin paremmin?
Suomen firmoja johtaa ekonomit ja dippainssit, ei juristit ja lääkärit. Ja kun on iso firma, niin on isot tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ohessa voi kouluttautua lvi-insinööriksi, heittäytyä työnjohtoon tai alkaa urakoitsijaksi. On siellä muitakin vaihtoehtoja kuin roplata vessanpyttyjä eläkeiän kynnyksellä.
Paino tässä sanalla kouluttautua. Mutta sitten ei puhuta enää LVI-asentajasta. Mutta miksi ihmeessä ei kouluttautuisi heti kärkeen? Kuulostaa tyhmältä mennä ensin paskaduuniin ja sitten vielä siinä ohessa alkaa opiskelemaan jotain. Tai voihan se olle niin, että LVI-insinöörin opinnot vaan niin pala kakkua, että menee iltahommina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen insinööri ja aloituspalkka kymmenen vuotta sitten 3300€/kk. Nykyään huomattavasti enemmän.
Tämä riippuu pitkälti alasta , työpaikan sijainnista ja siitä onko yksityinen vai kunnan/valtion työ kyseessä.
Tradenomi, amk-koulutus vanhemmiten hankittuna, 5200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä ettei yliopistossa opiskeleva poikani edes halua mitään kovin suurta palkkaa, kunhan kuulema toimeen tulee jne, arvonsa ovat muualla.
3.vuosi päättymässä, 2-3v jäljellä. Ei ole humanistiala.
Tuossa vaiheessa on helppo olla idealisti. Sitten kun on auto- ja asuntolaina ja pari lasta niin vähän eri juttu.
Sekä luonnollisesti vaimo, joka vertailee jatkuvasti toisten tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet yllättynyt ettei korkeakoulutus ole automaattisesti tie parempaan palkkaan? Etenkin jos kyse on humanistisista aloista.
Kyllä sitä korkeakoulutettuna odottaa saavansa parempaa palkkaa kuin vaikkapa lähihoitaja.
Aika ylimielinen asenne sulla. Kysynnän ja tarjonnan laki. Teitä korkeakoulutettuja on joka oksalla tyrkyllä niihin parempiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen merkonomi suoraan peruskoulusta. Palkka 6500 €/kk. En valita.
Ja vielä nettopalkka verojen jälkeen.
nettopalkka on hiukan yli 4000. Tässä kuussa tosin nettopalkkani oli 9000, kun bonukset tulivat. Bruttona tulot olikin tässä kuuussa lähemmäs 15 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan minimitaso määräytyy laissa olevan minimipalkan mukaan, ja kaikki siitä ylöspäin pitäisi perustua vain ja ainoastaan siihen mitä joku on valmis sinun osaamisestasi kyseisessä tehtävässä maksamaan.
En kyllä ymmärrä miksi kukaan opiskelee itselleen tutkintoa jonka tuomaa osaamista ei arvosteta työmarkkinoilla.
Itselläni on alempi korkeakoulututkinto ja vuosiansiot yli 100000, yrityksessä jossa noudatetaan paikallista sopimista eli ei mitään TES:jä tai ay pelleilyä. En valita. Headhunterit soittelevat melkein viikottain vaikka on muka lama.
Mielestäni Suomessa pitäisi ottaa käyttöön jonkinlaiset lukukausimaksut yliopistoon ja ammattikorkeakouluihin. Kun tutkinnosta joutuisi itse maksamaan edes jotakin niin ihmiset ehkä miettisivät edes hetken myös sitä minkälaiselle uralle se koulutus johtaa. Nyt suomalaisnuoria ohjataan kaikenmaailman kulttuuritulkki ja tuntemusagrologi -linjoille, ja sitten tuodaan maahan ihmisiä toiselta puolen maailmaa opiskelemaan ammatteja joissa voi jotain tienatakin.
Yllättäen tännekin siunaantui heti minäminä-porukkaa :D