Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sinulla on väh. alempi korkeakoulututkinto... Palkka määräytyy kokemuksen perusteella ja on 2500-2750€ kk". MitVit nyt taas?

Vierailija
09.05.2024 |

Korkeakoulututkinto, mielellään ylempi, pitää olla ja kokeneellakin palkka alle 3000?

Kyseessä ei ole hoito- tms. matalapalkkaiseksi leimaantunut "kun tää nyt vaan menee näin" ala.

Mikä työnantajia vaivaa?

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lvi-asentajana 2 vuoden kokemuksen jälkeen 3200 euroa/kk. Ei senttiäkään opintolainaa ikinä.

Minkälaisia ylenemismahdollisuuksia sinulla LVI-asentajana on? Minäkin sain tuollaista palkkaa parin vuoden jälkeen, mutta kiitos korkeakoulututkinnon nykyisin se on jo lähes tuplat.

Työn ohessa voi kouluttautua lvi-insinööriksi, heittäytyä työnjohtoon tai alkaa urakoitsijaksi. On siellä muitakin vaihtoehtoja kuin roplata vessanpyttyjä eläkeiän kynnyksellä.

Paino tässä sanalla kouluttautua. Mutta sitten ei puhuta enää LVI-asentajasta. Mutta miksi ihmeessä ei kouluttautuisi heti kärkeen? Kuulostaa tyhmältä mennä ensin paskaduuniin ja sitten vielä siinä ohessa alkaa opiskelemaan jotain. Tai voihan se olle niin, että LVI-insinöör

Minun ex pomo kouluttautui lvi-asentajan työn ohessa. Ei sekään mitään lainaa ottanut, eikä asunut missään 30-neliön suisidaaliyksiössä. Sitä kautta perusti sitten oman firman, ja möi sen hyvällä voitolla 22 vuoden jälkeen. Suosittelen kaikille rakennusalan insinööreille ja työnjohtajille muutaman vuoden alan työkokemuksen kartuttamista. Mikään ei ole säälittävämpi, kuin insinööri, jolla ei ole alan työkokemusta päivääkään.

Vierailija
62/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, opettajan palkka näköjään.

Minä tienaan 4800. 

T. Yläkoulun opettaja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla on ihan tavallista, että uran alussa olevat voivat saada töitä esimerkiksi assistenttinä. Siitä sitten tehtävät muuttuvat vaativammiksi ja nimike asiantuntijaksi. Assistentti tekee melko helppoja rutiinitöitä, joihin kuitenkin vaaditaan koulutusta ja alan tuntemusta. 

Vierailija
64/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lvi-asentajana 2 vuoden kokemuksen jälkeen 3200 euroa/kk. Ei senttiäkään opintolainaa ikinä.

Minkälaisia ylenemismahdollisuuksia sinulla LVI-asentajana on? Minäkin sain tuollaista palkkaa parin vuoden jälkeen, mutta kiitos korkeakoulututkinnon nykyisin se on jo lähes tuplat.

Työn ohessa voi kouluttautua lvi-insinööriksi, heittäytyä työnjohtoon tai alkaa urakoitsijaksi. On siellä muitakin vaihtoehtoja kuin roplata vessanpyttyjä eläkeiän kynnyksellä.

Paino tässä sanalla kouluttautua. Mutta sitten ei puhuta enää LVI-asentajasta. Mutta miksi ihmeessä ei kouluttautuisi heti kärkeen? Kuulostaa tyhmältä mennä ensin paskaduuniin ja sitten vielä siinä ohessa alkaa opiskelemaan jotain. Tai voihan se olle niin, että LVI-insinöör

Jotku tykkää tehdä käsillä jotain konkreettista käsillään, varsinkin nuorempana. Itsekin tein ja nyt toimisto rottana juoksen palavereissa puhumassa 10 hengen kanssa mitättömyyksistä, jotka pitäisi kyllä saada vähemmälläkin porukalla päätettyä. En valita toki, palkka juoksee ja työ on leppoista verrattuna urakointi aikoihin. 

Vierailija
65/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kouluttautuisi heti kärkeen? Kaikki nuoret eivät tiedä mitä haluavat. Kaikkia ei kiinnosta mennä lukioon. Monet kuvittelee että pääsee eroon yto-aineista amiksessa. Monet haluavat päästä käsiksi töihin ja rahaan  nopeammin. Monet haluaa sitä käytännön työkokemusta pohjaksi. Kiinnostus kouluttautua pitemmälle herää myöhemmin. Pystyy myös rahoittamaan opinnot tekemällä sitä omaa duuniaan. Tunnen kavereita, joilla työnantaja on maksanut jatko-opiskelut. 

Vierailija
66/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin paperit on, palkka 2800€, työelämässä olen ollut jo niin kauan että saan lomaakin 3pv per kk. Mutta palkka ei tuon häävisempi ole vaikka siinäkin on jo kokemus sun muut lisät.

Vierailija
67/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos maisteria alempi koulutus riittää, niin palkka on tuo. Mistä yhtäkkiä tulisi isompi rahoitus näille aloille, joissa aiemmin riitti vain opistoasteinen tutkinto?

Vierailija
68/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet yllättynyt ettei korkeakoulutus ole automaattisesti tie parempaan palkkaan? Etenkin jos kyse on humanistisista aloista.

Kyllä sitä korkeakoulutettuna odottaa saavansa parempaa palkkaa kuin vaikkapa lähihoitaja. 

Aika ylimielinen asenne sulla. Kysynnän ja tarjonnan laki. Teitä korkeakoulutettuja on joka oksalla tyrkyllä niihin parempiin tehtäviin. 

Tämä. Kauppiksessa opiskellessa saa kivasti töitä opiskelun oheen. Monet huomaa valmistuttuaan ettei kelpaa edes niihin entisiin töihin vaan kilpailee samoista tehtävistä merkonomin ja tradenomien kanssa. 

69/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä sitten. Ei kukaan AMK- tutkinnolla mene tuonne.

Ei nyt millään pahalla, mutta ihan akateemisillakin aloilla on alle kolmen tonnin palkkoja uran alussa. AMK koulutus on aika heppoinen eikä riitä vaativiin asiantuntijatehtäviin. Luuleeko ihmiset että AMK tutkinnolla saa automaattisesti yli 3 tonttua automaattisesti? Meillä just psykologi kertoi, että hänen aloituspalkka 10 vuotta sitten oli alle 3000 terveysasemalla. 

Olen itse Th pitkällä kokemuksella ja lisäksi terveystieteiden maisteri, HUS:lla palkkani olisi esimiestehtävissä noin 3 donaa, yksityisellä vähän enemmän. 

Aloittelevilla AMK-insinööreillä palkka on alle 3000 ihan useinkin koska osaamista ei vielä ole. Palkka nousee sitten jos on lisäkoulutusta tai erityisosaamista. Eli ei ne palkat yksityiselläkään välttämättä ole sen korkeampia.

Luuleeko nuoret vähän liikoja itsestään nykyään?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
70/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen noita palkkoja seuraillut ja miettinyt, kannattaako minun jatkaa insinööriopintoja loppuun asti. Opiskelen työni ohessa ja nykyinen palkkani on 2950 €/kk + lisät. Alkuperäinen haaveeni oli pyrkiä terveystarkastajaksi, mutta niiden palkka on keskimäärin 2700 €/kk. Vaihdoin kuitenkin alaa ja toivottavasti saan vastinetta opiskelulle.

Vierailija
71/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten sain merkonomin papereilla työstäni vastaavaa palkkaa. Palkkoja on vissiin alennettu aika tuntuvasti. Mennyt päinvastaiseen suuntaan inflaation kanssa. Ei ihme, että ihmisiä ketuttaa.

Vierailija
72/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööri Helsingistä, työkokemusta yli 20 vuotta ja korkein palkka mitä elämäni aikana olen saanut on 2300€. Suomi on köyhä maa ja palkat laahaavat muun Euroopan perässä.

Heh heh.

Vierailija
73/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet yllättynyt ettei korkeakoulutus ole automaattisesti tie parempaan palkkaan? Etenkin jos kyse on humanistisista aloista.

Kyllä sitä korkeakoulutettuna odottaa saavansa parempaa palkkaa kuin vaikkapa lähihoitaja. 

Aika ylimielinen asenne sulla. Kysynnän ja tarjonnan laki. Teitä korkeakoulutettuja on joka oksalla tyrkyllä niihin parempiin tehtäviin. 

Tämä. Kauppiksessa opiskellessa saa kivasti töitä opiskelun oheen. Monet huomaa valmistuttuaan ettei kelpaa edes niihin entisiin töihin vaan kilpailee samoista tehtävistä merkonomin ja tradenomien kanssa. 

Näinpä. Ja kertokaa mulle mikä työ on sellainen että vain maisteri osaa. Eipä niin yhtään mikään. Itse olen proviisori. Sama juttu meidän alalla. Tunnustettava fakta on ettei ole mitään mitä farmaseutti ei osaisi tai pystyisi oppimaan. Henkilöstä se on kiinni, ei koulutuksesta. 

Vierailija
74/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino tässä sanalla kouluttautua. Mutta sitten ei puhuta enää LVI-asentajasta. Mutta miksi ihmeessä ei kouluttautuisi heti kärkeen? Kuulostaa tyhmältä mennä ensin paskaduuniin ja sitten vielä siinä ohessa alkaa opiskelemaan j

Tällaisia ihmeellisiä vauvakertomuksia, joissa tiedetään ihmisten talousasiat yllättävän tarkasti jopa pyöreine vuosineen.

Vierailija
75/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus amis täällä ja palkka on 2800, eli todella huono.

Vierailija
76/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennusmaalari. Tulot 3400€/kk brutto

Vierailija
77/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä ettei yliopistossa opiskeleva poikani edes halua mitään kovin suurta palkkaa, kunhan kuulema toimeen tulee jne, arvonsa ovat muualla.

3.vuosi päättymässä, 2-3v jäljellä. Ei ole humanistiala.

Tuossa vaiheessa on helppo olla idealisti.  Sitten kun on auto- ja asuntolaina ja pari lasta niin vähän eri juttu. 

Sekä luonnollisesti vaimo,  joka vertailee jatkuvasti toisten tuloihin. 

Se on just näin! Itse kouluttauduin korkea-asteella alalle, joka ei ole rahakas mutta josta olin valtavan kiinnostunut. Opo lukiossa kyllä huomautti, että huonot palkat. Vastasin sinisilmäisenä, että rahaa tärkeämpää on työn mielekkyys. Ja voi kuinka olenkaan alavalintaani vuosien saatossa katunut! Siitäkin huolimatta, että DI mieheni ansiosta meillä ei ole ollut taloudellista ahdinkoa.

Vierailija
78/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä AMK-tutkinto ja palkka 8500€/kk. Ihan ok, en valita. 

Vierailija
79/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä ala siinä tapauksessa

Vierailija
80/120 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisterin paperit on, palkka 2800€, työelämässä olen ollut jo niin kauan että saan lomaakin 3pv per kk. Mutta palkka ei tuon häävisempi ole vaikka siinäkin on jo kokemus sun muut lisät.

Ei se palkka papereilla synny vaan lisäarvon tuottamisella ja jos nykyinen ei halua maksaa, niin etsi joku joka maksaa.

Ei mene naisille perille vaikka kuinka "kouluttaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi