Puoliso kertoo terapiassa vain omat näkemyksensä
Mies on käynyt terapiassa keskustelemassa, koska hänellä on mm. masennusta ja vaikeuksia elämänhallinnan kanssa. Pari päivää sitten mies sanoi, että terapeutin mielestä ei ole hyvä, että kotona säännöt vaihtuvat koko ajan. Olin vähän ihmeissäni, että mitkä säännötmitään järkevää vastausta en saanut, mies vain räyhäsi että säännöt, ne säännöt. Mielestäni meillä nyt mitään erikoisia sääntöjä ole, vain normaalit käytöstavat ja että tyyliin omat sotkut siivotaan jne.
Nyt aloin miettimään, että mitähän tarinaa se mies siellä terapiassa kertoo? Tokihan hänellä on täysi oikeus oma näkemyksensä kertoa, mutta ehkä terapeutin olisi hyvä tietää mitä se todellisuus on täällä kotona sääntöjen ja muiden osalta. Miehellä kun on viime vuosina tullut tavaksi kertoa tarinaa asiasta kuin asiasta eli oma näkemyksensä tapahtumista, jotka eroavat todellisista tapahtumista. Esim mies itse räyhää ja tiuskii minulle, mutta parin päivän päästä asia on miehen päässä kääntynyt niin, että se olinkin minä joka tiuski ja räyhäsi ja alkaa syytellä minua huonosta käytöksestä, jota en siis ole edes tehnyt. Oma negatiivinen toiminta siis käännetään toisen tekemäksi.
Ettei vain nyt kävisi niin, että miehen kertomusten perusteella terapeutti toteaa kaiken johtuvan kurjista kotioloista ja miehen todelliset ongelmat jäävät hoitamatta? Tiedän, että näistä säännöistä on turha enää miehen kanssa yrittää keskustella, hän usein heittää jotain tälleen epämääräisesti mistä en pääse pääse kärryille - eikä sitten suostu asiasta enempää kertomaan.
Kommentit (268)
Ei jumalauta että naiset on sairaita. Mies hakee apua ongelmiin niin nainen alkaa valittamaan kuinka mies ei sano niin kuin nainen vaatii että pelkästään naisen etu toteutuisi. Taitaa naisille olla kamala paikka kun saa tietää olevansa vastuussa ongelmista eikä sitä saa käännettyä miehen vastuulle.
Kuvitteleeko naiset tosiaa että naisille ei koskaan ole mitään vastuuta että naisella on pelkästään oikeuksia ja miehellä on pelkästään vastuita ja velvollisuuksia ilman oikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöterapia on tarkoitettu subjektiiviseksi ja sitä myötä turvalliseksi paikaksi käsitellä asioita.
Miksi mies ei sitten ymmärrä käsitellä niitä asioitaan nimenomaan siellä turvallisessa terapiassa, vaan tuo ne vielä kotiinkin räyhääämällä vaimolleen?
Vaimohan on ulkopuolinen, eikö vain? Miksi mies hänet tähän repii mukaan?
Ei selvästikään ole mitään hyötyä koko terapiasta, senhän pitäisi auttaa miestä, mutta eihän se mitään ole auttanut, edelleen mies on pahalla päällä ja raivoaa kotona.
Minä jättäisin hänet räyhäämään seinille. Edes väliaikainen ero ensin, jos ei käytös muutu.
Ja jos mies minua kaikesta syyttäisi, niin sittenhän ongelma katoaisi, kun olisin poissa. Olisi miehelläkin paremmin aikaa rauhassa käsitellä ongelmiaan.
<
Olen tästä täysin samaa mieltä. Terapian kuuluu pysyä siellä terapiassa. Ja ap:n tapauksessa kuten omassanikin se ei pysynyt siellä. Ja minulle se kertoo siitä, että terapia ei toimi kuten sen pitäisi. Samaahan ap:kin taitaa ounastella, että ei terapialla pitäisi tuollaista vaikutusta olla kotielämään. No ei pitäisikään!
Vierailija kirjoitti:
No eivät ne terapeutit mitään selvänäkijöitä ole.
Jos asiakas terapian alussa valehtelee toisen käytöksestä ja maalaa itsestään kiltin ja alistetun kuvan, ei terapeutilla ole kauheasti keinoja muuta kuin aika. Koska kyllä ihmisen piilotettu veemäisyys ja tapa projisoida alkaa ajan myötä vilahdella esiin terapiasuhteessa.
Se vaan vie oman aikansa.
Ei se mitään aikaa vaadi, kun ottaa yhdelle käynnille puolisonkin mukaan. Mutta jostain syystä terapeutit eivät tätä halua, kuten ap:nkin tapauksessa. Niin, miksi terapeutti haluaisi nopeutta prosessia, kun hitaammasta prosessista hän saa enemmän rahaa.
Miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Ihmettelen vaan...
Mies terapiassa parantamassa itseään, ei piilottelemassa ongelmien syitä mitä nainen aiheuttaa miehelle. Mutta tämäkin ketju on hyvä todiste siihen että naiset ei haluaisi nähdä omaa vastuuta asioihin ja yrittää kaataa vastuuta pelkästään miehen niskaan
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta että naiset on sairaita. Mies hakee apua ongelmiin niin nainen alkaa valittamaan kuinka mies ei sano niin kuin nainen vaatii että pelkästään naisen etu toteutuisi. Taitaa naisille olla kamala paikka kun saa tietää olevansa vastuussa ongelmista eikä sitä saa käännettyä miehen vastuulle.
Kuvitteleeko naiset tosiaa että naisille ei koskaan ole mitään vastuuta että naisella on pelkästään oikeuksia ja miehellä on pelkästään vastuita ja velvollisuuksia ilman oikeuksia?
Ei aloituksesta kyllä tällaista käsitystä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Omat vanhemmat ovat osaltaan käyneet yksilöterapiassa ja tuntuu välillä että fokus on aivan hukassa kun käynnit kuluvat vain kumppanin tekemisten ruotimiseen ja haukkumiseen, eikä omien ajatusten työstämiseen. Näissä tilanteissa ihmettelen kyllä, miksei terapeutti vihellä peliä poikki vaan lähtee mukaan toisen ihmisen käytöksen analysoimiseen ja tulkitsemiseen (joka ei ole edes paikalla läsnä) ja heittää tällä tavalla vettä myllyyn. Sitten näitä terapeutin kertomuksia kerrotaan totuuksina kotona ja käytetään toisen satuttamisen välineenä.
Juuri näin. Terapeuttinen on vain ihminen omine arvoineen ja asenteineen, ja voi saada valtavaa vahinkoa aikaan perheessä, lastenkasvatuksessa, parisuhteessa. Pitäisi aina huomioida, että fiksultakin vaikuttava potilas voi olla liioitteluun taipuvainen uhriutuja.
Terapeutin ei pitäisi kirjata kenenkään muista henkilöistä kertoimia "totuuksia" minnekään. Vastaamon tietosuojaonnettomuus saattoi ajaa itsemurhaan tai vakavaan häpeään ja masennukseen myös läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä terapeutti voi tietää ap:n valehtelevan? Eikä mikään laki estä ihmistä pilaamasta omaa elämäänsä ja ihmissuhteitaan tapahtuu se sitten päihteillä tai terapiassa tarinoimalla.
Mies on ollu ongelmatapaus jo ennen terapiaakin. Kannattaako ongelmatapauksen kanssa jatkaa.
Onko ketjussa kerrottu, miksi mies hakeutui sinne terapiaan?
Tarkoitatko, että terapeutti ei halua ap:tä mukaan terapiaan, koska tietää ap:n valehtelevan? Ja mistä terapeutti voi tietää ap:n valehtelevan? Sehän onkin hyvä kysymys, että miten ylimielinen terapeutti oikein on, jos kuvittelee tietävänsä ap:n valehtelevan, vaikka hänen tietonsa pohjautuu vain miehen kertomaan.
En. Tarkoitan, että annetuilla tiedoilla näyttää, että terapeutti tekee ihan ok työtään. Hän ei voi sille mutään, että asiakas valehtelee ja vesittää oman terapiansa. Siellä terapiassa pitäisi keskittyä mieslapsen henkiseen kasvuun, mutta koska potilas esittää aikuista, jolla on ahdistava vaimo, terapia menee ihan pieleen.
Ap ei kuitenkaan voi muuta kuin lähteä ja sitä lämpimästi suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen näkemyksiä sen miehen sitten pitäisi siellä kertoa, jos ei omiaan?
Ap:n tietenkin, höpsö.
Ei mitään näkemyksiä sinällään, vaan TOSIASIOITA. Ja niistä voi sitten kertoa sen, miltä ne asiat itsestä näyttää tai miten ne kokee.
Mutta aina pitäisi kyetä kertomaan asia oikeassa kontekstissa ja sen, kuka sanoi ja teki mitä. Ei ole mitään apua terapiasta, jossa käsitellään puuta heinää.
Väitätkö, että kellään olisi tuollainen objektiivinen ja dokumentäärinen oman elämän filminauha, jonka sitten voisi laittaa pyörimään terapiasessiossa. Ei ole! Kaikki puhe on muistikuvia, jotka muokkautuvat tavoitteiden mukaisiksi. Jos siis mies haluaa terapeutin puolelleen, puheetkin on sen mukaiset. Ehkä on niin, että mies tietää, että hänen pitää erota ja puheillaan houkuttelee terapeuttia vahvistamaan tämän asian.
Kyllä sun pitää mennä jatkossa sinne itse kertomaan miehen näkemykset, ettei hän vaan kerro asioita ihan väärin.
Tämän ajan mies istuu tietty omalla paikallaan hiljaa nurkassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas terapian alussa valehtelee toisen käytöksestä ja maalaa itsestään kiltin ja alistetun kuvan, ei terapeutilla ole kauheasti keinoja muuta kuin aika. Koska kyllä ihmisen piilotettu veemäisyys ja tapa projisoida alkaa ajan myötä vilahdella esiin terapiasuhteessa.
Ei se mitään aikaa vaadi, kun ottaa yhdelle käynnille puolisonkin mukaan. Mutta jostain syystä terapeutit eivät tätä halua, kuten ap:nkin tapauksessa. Niin, miksi terapeutti haluaisi nopeutta prosessia, kun hitaammasta prosessista hän saa enemmän rahaa.
KELA-terapeuteille tulee asiakkaita ovista ja ikkunoista. Onko kerrottu, mikä terapia tämä on ja miten ja miksi mies sinne hakeutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä terapeutti voi tietää ap:n valehtelevan? Eikä mikään laki estä ihmistä pilaamasta omaa elämäänsä ja ihmissuhteitaan tapahtuu se sitten päihteillä tai terapiassa tarinoimalla.
Mies on ollu ongelmatapaus jo ennen terapiaakin. Kannattaako ongelmatapauksen kanssa jatkaa.
Onko ketjussa kerrottu, miksi mies hakeutui sinne terapiaan?
Tarkoitatko, että terapeutti ei halua ap:tä mukaan terapiaan, koska tietää ap:n valehtelevan? Ja mistä terapeutti voi tietää ap:n valehtelevan? Sehän onkin hyvä kysymys, että miten ylimielinen terapeutti oikein on, jos kuvittelee tietävänsä ap:n valehtelevan, vaikka hänen tietonsa pohjautuu vain miehen kertomaan.
En. Tarkoitan, että annetuilla tiedoilla näyttää, että terapeutti tekee ihan ok työtään. Hän ei voi sille mutään, että asiakas valeht
Eli sinulla oli kirjoitusvirhe viestissäsi?
Olen samaa mieltä kanssasi, että jos mies manipuloi terapeuttia noin rajusti, niin asia ei oikeastaan ratkea muulla kuin että ap lähtee suhteesta.
Kuitenkin minä olen myös sitä mieltä, että terapeutti ei tee ihan ok työtään. Kyllä hän tietää, että tietynlaisille asiakkaille on ihan tyypillistä, että he valehtelevat. Terapeutin tehtävä olisi auttaa asiakasta näkemään, että hänen puheensa eivät käy järkeen. Ja että valehtelemalla hän ei auta itseään. Mutta laiska terapeutti ei vaivaudu kohtaamaan asiakasta yksilöllisesti, vaan vetää vain liukuhihnatyylillä kaikki asiakkaat läpi.
Terapiassa aika on rajallista. Ei minulla olisi aikaa käytettäväksi toisten näkökulman pohtimiseen. Toki siellä pohditaan omaa käytöstäni, onko se asianmukaista tilanteisiin nähden ja samalla toki pohditaan, onko minuun kohdistunut käytös ok.
Eikö terapiassa käydäkkään hakemassa apua itselle vaan sieltä haetaan apua muille? Ja mikä apu se semmonen kun pitää valehdella ongelmista että naiselle ei tule paha mieli? Naisille on ihan yhtälailla vastuu asioista niin kuin miehilläkin vaikka kuinka naiset ei sitä vastuuta halua kantaa
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani tyranni, päinvastoin miehen käytös on toisinaan aika..tyrannimaista. Jos kysyn, että kävisikö kaupassa sillä aikaa kun minä siivoan, niin ei mene. Jos olen kaameassa flunssassa ja pyydän että hän edes tyhjentäisi tiskikoneen, niin ei tyhjennä. Joka kuukausi saan sanoa, että siirtäisi tililleni osuutensa vuokrasta. Myöskin yhteisten lasten kustannuksiin ei osallistu, ellen erikseen pyydä.
Meillä ei ole mitään sovittu, minä teen kotityöt, hoidan lasten asiat, leikkaan nurmikot ja teen lumityöt. Ihan vain siitä syystä, että mies ei osallistu näihin edes pyydettäessä.-ap
Ja tiedoksi, mitä vanhemmaksi tuutte, sitä paskemmaksi menee. Kun jäät liittoon, missä puolisolla mielenterveysongelmia ja asenne tuollainen, niin huomaat pian, että sinusta on tullut vain katkera ja kitkerä vanha akka.
Ap taitaa olla ulkoistanut itsensä miehen ongelmista. Odottaa vaan, että terapiasta tulisi uusi hänelle täydellinen takaisin. Mies onkin nyt alkanut tajuta asian myös omasta näkökulmastaan ja ap on häkeltynyt uusia asioita vaativasta miehestään. Jos parisuhde alkaa vaarantaa sen jäsenten mielenterveyden, on vakavan pohdinnan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset haluaa estää parannus prosessin vaatimalla terapeuttia toteuttamaan pelkästään naisen tahtoa?
Justiin tämän vuoksi en käy terapiassa. Ei terapeutti voi tietää todellista tilannetta ja kaikki perustuu subjektiivisiin kokemuksiin.
Tästäkö on kyse kun puhutaan KELA terapeuteista?
Serkun mies kävi intensiiviterapiassa. Avioero meinasi tulla, kun terapeutin ohjeet tähtäsivät täysin miehen olon kannatteluun muiden perheenjäsenten kustannuksella. Tee vain mitä jaksat, aseta rajat, anna kaikkien tunteiden tulla.
Jos perheen muut jäsenet olisivat kaikki toimineet samoin koti olisi ollut täysin siivoton, sosiaaliset suhteet katkenneet ja jatkuva riita päällä.
Tilanne pääsi siihen pisteeseen, että vanhemmat elivät kokeellisessa asumuserossa. Onneksi saivat keskenään puhuttua asiat. Serkku sanoi miehelle (ja sitä kautta terapeutille), että kaikki ohjeet, jossa häneltä edellytetään enemmän kuin mieheltä johtavat eroon. Tätäkö haluat? Kurssi kääntyi ja ovat edelleen naimisissa.