Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistinen ihonhoito. Kokemuksia?

Vierailija
07.05.2024 |

Ja mitä tuotteita käytät? Onko ihon kunto parempi?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä iho tietää milloin on yö ja millon päivävoiteen aika.. 🙄😄

Mitä päiväunien aikaan iholle tapahtuu kun on päiväunilla? Pitäsikkö siksi aikaa laittaa yövoidetta? Olen teini joka opettelen näitä. 

Vittumainen mukanokkela saivartelija sinä olet. 

Sinä olet fiksu ja sivistynyt. 

Vierailija
62/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen kasvoni melkein aina pelkästään lämpimällä vedellä. Ripsivärini (ei- vedenkestävä) ja kevyt meikkivoiteeni (jota käytän silloin tällöin) lähtevät myös pelkällä vedellä. 

Olen koko aikuisikäni saanut kommentteja siitä, että ihoni on hyväkuntoinen. Ja iästäni erehdytään jatkuvasti alaspäin, jopa 15-20 v, joskus tulee hassuja arkitilanteita tämän vuoksi.

Syitä voi kyllä olla moniakin ihon kuntoon:

- Ihoni on mielummin rasvoittuva kuin kuiva

- Minulla on atoopikon iho, joka vaivasi paljon lapsena ja nuorena, muttei enää aikuisena. En uskalla käyttää kemiallisia puhdistusaineita tai saippuoita kasvoihini, koska ne kuivattavat ja ärsyttävät ihoani liikaa.

- Vaihdevuosista jäi jonkin verran hikoilua, joka kostuttaa ihoa sisältäpäin

- Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja käytän oliivi- ja rypsiöljyjä ruuanlaitossa.&

Niin, joko-tai, tai kumpikin yhdessä. Ilman tutkimustyötä ei voi tietää ;-)

Ainakaan en ole turhaa rasittanut ihoa, lompakkoa enkä luontoa kemiallisilla tuotteilla. 

Ja kun katselen 80+ äitini ikäisiä naisia, niin toisilla on kasvot kuin vauvan peppu, vaikkeivat ole käyttäneet mitään kemikaaleja, kun taas toisilla ei ole ollut yhtä hyvä onni, hoidoista riippumatta. 

Ja onko miesten kasvot täysin pilalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palasaippua, Nivea ja kuorinta suolalla. Ihoni on hyvässä kunnossa. Talvisin jos kuivuu, niin käytän öisin vaseliinia.

Saippua? Kuivattaa ihan hulluna.

Ap

Kuivattaako saippua kätesi, sehän on paras ja edullisinkin käsien pesuun ?

Vierailija
64/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan oikeasti iholle vain asioita, joita voin syödä. 

Pesen kasvot erilaisilla kitkapintaisilla pesulapuilla, mikä riittää hyvin, kun ainoat meikit ovat kulmakarvakynä ja luomu-huulipuna, jota käytän myös poskipunana. Joskus harvoin ripsiväriä, mutta sellaista, joka on vedenkestävä, mutta lähtee pois 38-asteisella vedellä.

Pesun jälkeen laitan kasvoille kefiiriä (jota syön myös päivittäin, teen sitä itse kotona kefiirisienellä, monipuolinen hyödyllinen mikrobisto ja paljon maitohappoa) ja rasvana käytän joko manteliöljyä tai karitevoita. Karitevoita minulla on kahta eri lajiketta, niloticaa joka on pehmeämpää ja kevyempää, sekä inkutoa, joka on todella paksua ja rasvaista.

Iho on loistavassa kunnossa, tosin aknetaipumusta minulla ei koskaan ole ollut. Taipumus atooppiseen ihoon sen sijaan löytyy ja se on yksi syy, miksi haluan pitää kemikaalialtistuksen minimissä. Jos tulee naamaan atooppista ihottumaa, hoidan risiiniöljyllä, joka tuntuu tepsivän. Tosin ihottuman syy on yleensä jokin ulkoinen ärsyke, joka tulee sulkea pois.

Vierailija
65/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palasaippua, Nivea ja kuorinta suolalla. Ihoni on hyvässä kunnossa. Talvisin jos kuivuu, niin käytän öisin vaseliinia.

Saippua? Kuivattaa ihan hulluna.

Ap

Kuivattaako saippua kätesi, sehän on paras ja edullisinkin käsien pesuun ?

Olen eri, mutta kyllähän se kädetkin kuivattaa. Itse käytän menopaussi-ikäisenä saippuaa, jossa on öljyä, mutta silti käsiä joutuu pari kertaa päivässä rasvaamaan, vaikka ihoni on periaatteessa rasvainen. 

Vierailija
66/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesipesu tarvittaessa, ei meikkiä, kevyt kosteusvoide jos on kuivia kohtia. Aurinkosuojana leveälierinen hattu. Lisäksi riittävästi unta, kasvisruokaa ja liikuntaa. Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että ikä alkaa näkyä ihossa. N56.

Vierailija
67/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, joko-tai, tai kumpikin yhdessä. Ilman tutkimustyötä ei voi tietää ;-)

Ainakaan en ole turhaa rasittanut ihoa, lompakkoa enkä luontoa kemiallisilla tuotteilla. 

Ja kun katselen 80+ äitini ikäisiä naisia, niin toisilla on kasvot kuin vauvan peppu, vaikkeivat ole käyttäneet mitään kemikaaleja, kun taas toisilla ei ole ollut yhtä hyvä onni, hoidoista riippumatta. 

Ja onko miesten kasvot täysin pilalla? "

Ihon paksuus ja rasvaisuus ovat suurin tekijä ihon kunnolle, siis geenit. Pätee kyllä miehiinkin, miesten iho on luonnostaan naisen ihoa paksumpi, mutta kyllä sekin iän mukana kuivuu ja tulee ryppyjä. 

Hienoa, että olet ihonhoitoosi ja kuntoon tyytyväinen, mutta se mikä sopii itselle, ei sovi välttämättä muille.

Ja kyllä ainakin minun tuntemissani 55+ ihmisissä näkyy se kuka on rasvannut ihoaan ja välttänyt tupakkaa ja aurinkoa. Tärkeintä on silti oma fiilis siitä onko iho hyvä vai ei. Väittäisin kyllä, ettei kenelläkään ole vanhemmiten niin paksu ja rasvainen iho, ettei se tarvitse minkäänlaista rasvausta välttyäkseen rypyiltä ja ikääntymiseltä. Rasvaaminen on myös terveystekijä, kuiva iho ärtyy ja rikkoontuu helposti, koska kollageenisynteesi heikentyy iän mukana. 

Olen eri kommentoija ja aika paljon olen näitä vanhenemiseen liittyviä asioita kysellyt myös ihotautilääkäriltä. Itselläni on myös paksu ja rasvainen iho, joka lääkärin mukaan ikääntyy kaikkein hitaammin (valitettavasti kääntöpuolena eräs ekseema, joka ei parane koskaan täysin, ei onneksi kasvoissa), ikää 56.

Vierailija
68/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pese kasvoja koskaan. Käytän kuorintavoidetta muutaman kuukauden välein. Laitan ihooni jotain apteekin kosteusvoidetta suihkun jälkeen, kun muuten ihoa kiristää ikävästi. Meikkaan vain harvoin. Iho on hyväkuntoinen ja rypytön. Toki olen jkv. ylipainoinen(en kasvoista), mikä yleisesti ottaen varmasti hieman silottaa. Olen 56-vuotias.

Myös minun ihoni on rypytön 😆

Mikäs ihme tuo on? Olet noin 16-vuotias ja kasvosi ovat erittäin pyöreämuotoiset!

Vierailija
69/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aamusin kasvot kylmällä vedellä ja käyn päivisin suihkussa. Suihkussa pesen kasvot myös vain vedellä, tai silloin kun pesen hiukset niin shampoota siihen vähän valuu. Näin olen toiminut koko elämäni 38 vuotta. Rasvaa en tarvitse. Iho on hyvässä kunnossa.

Vierailija
70/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, joko-tai, tai kumpikin yhdessä. Ilman tutkimustyötä ei voi tietää ;-)

Ja onko miesten kasvot täysin pilalla? "

Ihon paksuus ja rasvaisuus ovat suurin tekijä ihon kunnolle, siis geenit. Pätee kyllä miehiinkin, miesten iho on luonnostaan naisen ihoa paksumpi, mutta kyllä sekin iän mukana kuivuu ja tulee ryppyjä. 

Hienoa, että olet ihonhoitoosi ja kuntoon tyytyväinen, mutta se mikä sopii itselle, ei sovi välttämättä muille.

Ja kyllä ainakin minun tuntemissani 55+ ihmisissä näkyy se kuka on rasvannut ihoaan ja välttänyt tupakkaa ja aurinkoa. Tärkeintä on silti oma fiilis siitä onko

Pelkkä oma fiilis auttaa tietysti itseä, muttei välttämättä ulkoasua. Nuo tupakointi, aurinko ovat sitten iha eri tuho iholle.

Jos geenit on suurin syy sille millainen iho on vanhetessa, niin silloin ei kai paljon vaikuta käyttää hirveästi aikaa ja rahaa ylimääräiseen ihonhoitoon.

Ihon ulkoinen rasvauskin voi heikentää ihon omaa rasvan tuotantoa. Tiedän niitä jotka rasvaa tosi paljon, mutta tulos ei ole vakuuttava. Ja voi myös syödä ruokavaliota, joka samalla rasvaa ihoa sisältäpäin, öljyt, avocado jne. Ja juoda tarpeeksi vettä ihoa kostuttamaan.

Ymmärrän kyllä silti että esim talvella ilma on kuiva ja iho tarvitsee ehkä lisärasvaa. 

Itse muutin seudulle jossa huomasin että voin heittää pois sen talvivoidepurnukankin, koska ilmasto on lämpimämpi ja kosteampi. Linssitkään ei kärsi kuivasta ilmasta.

Mutta riippuu tietysti ympäristöstäkin mitä kukin tarvitsee.

Vierailija
71/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräaukon valkaisuun käytä ruokasoodaa on halpaa ja tähän tepsii. Päälle rasvaan vaseliinilla.. 

Vierailija
72/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos geenit on suurin syy sille millainen iho on vanhetessa, niin silloin ei kai paljon vaikuta käyttää hirveästi aikaa ja rahaa ylimääräiseen ihonhoitoon."

Geenit vaikuttavat ihon paksuuteen ja rasvaisuuteen kaiken ikäisenä. Paksu ja rasvainen tai sekaiho on usein nuorena epäpuhdas (siis siihen voi tulla herkästi finnejä ja mustapäitä), mutta vanhemmiten ihotyyppi muuttuukin eduksi. Eli se ei menopaussinkaan jälkeen kuivu niin herkästi kuin ohuempi ja valmiiksi kuivempi iho.

Ikääntymisen muutokset eivät vaikuta paksuun ja rasvaiseen ihoon yhtä paljon, mutta kyllähän sekin ikääntyy. Käytännössä se tarkoittaa kuivumisen ja elastisuuden katoamisen muutoksia, joita voi parantaa rasvaamalla ihoa. Kyse ei ole vain rypyistä, vaan siitä, ettei ihoon tule vaurioita (haavoja, nirhaumia yms.) niin herkästi, kun se on kostea ja kimmoisa.

Ihonhoito eri ihotyypeillä on aika erilaista. Siksi ei ole kovin kestävää antaa yhtä ainoaa ohjetta, vaikka perusohjeet kaikille sopivatkin tervellisestä ruokavaliosta auringonoton välttämiseen. Ruskettuminenhan tarkoittaa oikeasti sitä, että ihoon tulee vaurio. Hurjalta tuntuu jo terveydenkin takia, että jotkut edelleen varta vasten ottavat aurinkoa. Useimmille ikäisilleni ainakin on kuormaa kertynyt muutenkin lapsuudesta asti. Olin nuorena aina ihan ruskea ja asuin vielä osan ajasta etelässä, mutta ihoni ei onneksi pala koskaan. 

Vierailija
73/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peräaukon valkaisuun käytä ruokasoodaa on halpaa ja tähän tepsii. Päälle rasvaan vaseliinilla.. 

Mä olen sen valkaisut kloritilla.. Naapuritkin tulevat luolseni valkaisuun. 

Vierailija
74/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko näitä tosiaan joku mitä joku tuntematon maatuska lärviinsä vetää... Huooohhh

Vierailija
75/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko näitä tosiaan joku mitä joku tuntematon maatuska lärviinsä vetää... Huooohhh

Näköjään ainakin sinä luet ja näet vielä kommentoinnin vaivankin :D

Vierailija
76/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen meikit iltaisin pois, siinä kaikki. Aamulla rasvaan ennen meikkivoidetta. Mielestäni hyvä ja normaali 45-vuotiaan iho, esim. silmäkulmissa ei ryppyjä ellen hymyile. 

Vierailija
77/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina niin hauskoja.

" Ihoni näyttää paremmalta kuin samanikäiset ja ihoaan hoitaneet"

Kyllä niin kilinkellit. Sanoisin että perimällä elintapojen lisäksi on aivan helvetin iso merkitys.

Vierailija
78/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kookosöljyä meikinpoistoon ja kosteutukseen ja teen itse kasvoveden vedestä ja teepuuöljystä. Kesällä aurinkorasvaa. Kuorin ihoa joskus kahvinpuruilla. Tällä kaavalla olen mennyt nyt noin seitsemän vuotta ja ihoni on oikein hyvässä kunnossa. Olen päättänyt että mitään anti-agetuotteita en aio naamaani laittaa. En tupakoi, en ota aurinkoa, en syö lihaa tai juo juurikaan alkoholia. Jos tulee ryppyjä niin tulkoon.

Vierailija
79/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin puhdistusemulsio ja kasviöljy

Satunnaisesti kuorintavoide

Aamulla aurinkosuoja sk 50 kosteusvoide

Ihoni on hyvä, normaalia ikääntymisen tuomaa ryppyä on

N48

Vierailija
80/85 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko voiteisiin, antiage-tuotteisiin. Yritän välttää painonvaihteluita, pitää ihoni kosteutettuna ja vältän aurinkoa.

Nykyään käytän Whamisan luonnonkosmetiikkaa, ikää on 59v ja tottakai se näkyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi