Minimalistinen ihonhoito. Kokemuksia?
Ja mitä tuotteita käytät? Onko ihon kunto parempi?
Kommentit (85)
Käytin ennen iholleni vain puhdistusmaito - kasvovesi - kasvovoide, aika vähän siis. Nykyään käytän iholleni 5-8 puhdistus- ja hoitotuotetta päivässä ja eron huomaa, on paljon parempikuntoinen.
En meikkaa kuin hyvin hyvin harvoin, joten vesipesu riittää ja hiustenpesun yhteydessähän shampoot valuu naamalle niin eiköhän se ole riittänyt pesuainepesuksi. Sitten kosteusvoidetta, yö tai päivävoidetta, silmänympärysvoidetta. Edullisia merkkejä vaikka Lidlistä. Useasti menen pitkiä aikoja pelkällä apteekin kosteusvoiteella esim. Aqualan L tai Plus Aqualan, Xyliderm, Carbalan Plus talvella hyvä. Atooppinen iho on.
Joskus harvoin ajoittain käytän kuorintavoidetta, mutta voi mennä vuosiakin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän luonnonkansoilla on noin Terve iho ja hiukset. Eikä ole mitään kertoimia aurinkoon. Hakeutuu varjoon.
Oletko nähnyt oikeiden luonnonkansojen kuvia esim 50-vuotiaista? Eivät nimittäin elä niin pitkään.
Kyllä ne jotkut elää, mutta tosiaan näyttää siltä miltä 75-vuotiaat Suomessa. Täysin harmaantuneita, ryppyisiä, rinnat riippuu tyhjinä ryppyisinä pusseina vyötäröllä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä iho tietää milloin on yö ja millon päivävoiteen aika.. 🙄😄
Mitä päiväunien aikaan iholle tapahtuu kun on päiväunilla? Pitäsikkö siksi aikaa laittaa yövoidetta? Olen teini joka opettelen näitä.
Vierailija kirjoitti:
En pese kasvoja koskaan. Käytän kuorintavoidetta muutaman kuukauden välein. Laitan ihooni jotain apteekin kosteusvoidetta suihkun jälkeen, kun muuten ihoa kiristää ikävästi. Meikkaan vain harvoin. Iho on hyväkuntoinen ja rypytön. Toki olen jkv. ylipainoinen(en kasvoista), mikä yleisesti ottaen varmasti hieman silottaa. Olen 56-vuotias.
Myös minun ihoni on rypytön 😆
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän luonnonkansoilla on noin Terve iho ja hiukset. Eikä ole mitään kertoimia aurinkoon. Hakeutuu varjoon.
Kuinka tarkkaan ja minkä luonnonkansojen ihoon ja hiuksiin olet tutustunut?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihanaa. Puhdistusgeeli, kasvovesi, kosteusvoide. Ei meikkiä. Rakastan puhtaan ihon tunnetta.
Epäilemättä ainoa asia jota rakastat ruoan lisäksi.
Pesen kasvoni melkein aina pelkästään lämpimällä vedellä. Ripsivärini (ei- vedenkestävä) ja kevyt meikkivoiteeni (jota käytän silloin tällöin) lähtevät myös pelkällä vedellä.
Olen koko aikuisikäni saanut kommentteja siitä, että ihoni on hyväkuntoinen. Ja iästäni erehdytään jatkuvasti alaspäin, jopa 15-20 v, joskus tulee hassuja arkitilanteita tämän vuoksi.
Syitä voi kyllä olla moniakin ihon kuntoon:
- Ihoni on mielummin rasvoittuva kuin kuiva
- Minulla on atoopikon iho, joka vaivasi paljon lapsena ja nuorena, muttei enää aikuisena. En uskalla käyttää kemiallisia puhdistusaineita tai saippuoita kasvoihini, koska ne kuivattavat ja ärsyttävät ihoani liikaa.
- Vaihdevuosista jäi jonkin verran hikoilua, joka kostuttaa ihoa sisältäpäin
- Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja käytän oliivi- ja rypsiöljyjä ruuanlaitossa.
- Perinnöllisyys: Isäni ja hänen siskonsa ovat olleet rypyttömiä vielä yli 90 v. Kun hoidin 92 v isääni loppuaikoina, niin huomasin, että hänen ihonsa oli kuin silkkiä, pehmeä ja joustava. Ja pelkällä vedellä hänkin pesi kasvonsa. Saippualla vain silloin kun oli tehnyt likaisempia työhommia.
Yleensäkin uskon että varsinkin naisille tuputetaan kaikenlaisia aineita ihon puhdistukseen, vaikka suurin osa pärjäisi ihan vain vesipesullakin. Pelkkää rahastusta toisten huolilla. Ei kannata mennä siihen lankaan.
N65
Atooppinen ja vanha iho:
Kalan kakka. Uin päivittäin - kesät talvet- avovedessä järvivesi jää välillä iholle ja hiuksiin. Talvella kylmä avantovesi tappaa tai ainakin tainnuttaa haisupöpöjä iholta. Iho on ihmeellisen raikas.
Jos kotiin tullessa on vilu, menen suihkuun ja käytän saippuaa vain kainaloihin ja varpaisiin. Joskus korvan taustat ja napa.
Uimahallin vesi sopii vain harvakseltaan, liian vahvaa kamaa. Avantouinti kierrättää verta hyvin. Iho saa ravinteita.
Aqualan voiteella pesen hiukset, shampoo tekee ihan hattaraksi tukan.
Meikkaan vain valokuviin tai johonkin juhliin. Meikit pois Agualanilla.
Aamulla huuhtelen lämpimällä vedellä silmät bidee suihkun avulla. Minulla on taipumus luomen sisäpuolella oleviin talitauhasen tukkeumiin, siksi lämmin eikä kylmä vesi.
Aurinkoa sopivasti, D vitamiinia ja sinkkiä, joskus riboflaviini kuuri.
N 56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä päiväunien aikaan iholle tapahtuu kun on päiväunilla? Pitäsikkö siksi aikaa laittaa yövoidetta? Olen teini joka opettelen näitä.
Älä lapsukainen mene halpaan ja aloita pilaamaan ihoasi.
N56 jatkaa.
Atooppinen iho on aina hankala, mutta parempi nyt, kun nuoruuden meikkaus into ja ihon jynssääminen on jäänyt.
Teen myös kasvojumppaa.
Vierailija kirjoitti:
Pesen kasvoni melkein aina pelkästään lämpimällä vedellä. Ripsivärini (ei- vedenkestävä) ja kevyt meikkivoiteeni (jota käytän silloin tällöin) lähtevät myös pelkällä vedellä.
Olen koko aikuisikäni saanut kommentteja siitä, että ihoni on hyväkuntoinen. Ja iästäni erehdytään jatkuvasti alaspäin, jopa 15-20 v, joskus tulee hassuja arkitilanteita tämän vuoksi.
Syitä voi kyllä olla moniakin ihon kuntoon:
- Ihoni on mielummin rasvoittuva kuin kuiva
- Minulla on atoopikon iho, joka vaivasi paljon lapsena ja nuorena, muttei enää aikuisena. En uskalla käyttää kemiallisia puhdistusaineita tai saippuoita kasvoihini, koska ne kuivattavat ja ärsyttävät ihoani liikaa.
- Vaihdevuosista jäi jonkin verran hikoilua, joka kostuttaa ihoa sisältäpäin
- Syön terveellisesti ja monipuolisesti, ja käytän oliivi- ja rypsiöljyjä ruuanlaitossa.
- Perinnöllisyys: Isäni ja hänen
Ihosi ei ole hyvä sen vuoksi että olet pessyt vain lämpimällä, vaan ihosi on hyvä koska sinulla on sellaiset geenit kuten olet voinut vanhempiesikin ihosta todeta.
Aivittunaurattaa nämä oLeN 57 eIkÄ rYppYjÄ miSsÄÄN 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittumainen mukanokkela saivartelija sinä olet.
Hyvin on teidät aivopesty ostamaan apteekin voiteita joissa katteet on moninkertaiset markettikosmetiikkaan verrattuna.
Olen menopaussi-iässä mutta Alkossa minulta kysytään aina papereita. Pesen kasvot Mäntysuovalla ja viihdyn auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laadukas aurinkosuojavoide huhtikuusta elokuuhun ja vesipesu aamuin illoin
kuorintavoide silloin tällöin
meikkaan muutaman kerran vuodessa
iho voi hyvin
Ei aurinkovoide lähde vedellä
Aijaa.. olen kuukauden päivät ottanut aurinkoa laiturilla ja laittanut vedenkestävän voiteen. En voi uida kuin vasta ihan lopussa, koska voide kelluu muuten vedessä.
N56
Saippuakauhistelijat voisivat kokeilla marseillesaippuaa. Ja ei sitä "kissasaippuaa", mitä ruokakaupoissa myydään, vaan oikeaa marseillesaippuaa. Ei muuten kuivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lapsukainen mene halpaan ja aloita pilaamaan ihoasi.
Kun nuoresta sotkee ihon oman toiminnan niin saa sitten kaakattaa lopu ikää.. ja kokeilla sitä tätä ja tuota. Välttää roskaruokaa ja varoo ettei makeanmättämisestä tule sokeri naama. Paljon raikasta vettä.
Olen toteuttanut aina. Pesen kasvoni vain suihkussa, samalla suihkusaippualla kuin muunkin vartalon. Kosteusvoidetta käytän talviaikaan suihkun jälkeen, en muuta. Meikkiä käytän todella harvoin ja sen pesen heti tilaisuuden jälkeen suihkussa pois. Ei näppyjä eikä ryppyjä, ikää päälle 50.