Mammografia, sattuuko se?
Tuli kutsu ensimmäistä kertaa ja ensi viikolla pitäisi mennä. Osuu kiireiselle viikolle ja päivälle. Tuleekohan loppupäivän töistä mitään, kun käyn kuvauksessa? Sattuuko se kuinka paljon?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kokeile: purista toista rintaasi molemmilla käsilläsi litteäksi ja saat vähän osviittaa siitä miltä se tuntuu. Siinä koneessa on tarkoitus puristaa rinta mahdollismman litteäksi, koska sitten kuvien laatu paranee.
Kyllähän se sattuu, kun painaa tarpeeksi paljon. En tiedä mitä tekisin, kun muutenkin stressaava työviikko. Meinasin jo vaihtaa ajan, mutta en nyt tiedä. D-kupin rinnat on. Luin jostain kauhukertomuksia että rintojen muoto olisi jäänyt pysyvästi löysemmäksi/littanaksi, voiko tuo pitää paikkansa? Voi elämänkevät sentään... Ap
Lopeta ole hyvä. Kymmenet tuhannet naiset käyvät mammografiassa, eikä mistään littanuudesta ole mitään todisteita. Sä olet tyhmä ja lapsellinen. Mammografia on tärkeä ja luotettava toimenpide, ja sun pitäisi olla kiitollinen että pääset sellaiseen.
Suomilammas on kiitollinen jokaisesta turhasta toimenpiteestä ja lammasmaisesti tulee mihin tahansa persiinronkkimiseen hänet kulloinkin kutsutaan.
Täällä väittävät, että ei satu eikä tunnu missään. Näin väittävät ovat valehtelijoita, jotka valehtelevat siksi, että kuvittelevat toimenpiteen erityisen tarpeelliseksi itselleen. Kyllä se tekee kipeää ja sattuu.
Olen urheileva 55-v. Vieläkin pienitissinen. Mammografiaan ne venytetään ja litistetään aika brutaalisti ja en usko kuvaan yltävän juurikaan rintarauhasia. Jos vertaa tuota kokemaani kolonoskopiaan ja gastroskopiaan, niin mielummin se tissien litistys. Älkää isotissiset olko niin herkkiä.
Minä kävin viikko sitten mammografiassa. Minulla on isot, riippuvat ja pehmeät rinnat eikä mammografia satu, vain puristaa. Jotain hyötyä näistä riippumalleista.
Ei sattunut mulla ollenkaan, isot rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Olen urheileva 55-v. Vieläkin pienitissinen. Mammografiaan ne venytetään ja litistetään aika brutaalisti ja en usko kuvaan yltävän juurikaan rintarauhasia. Jos vertaa tuota kokemaani kolonoskopiaan ja gastroskopiaan, niin mielummin se tissien litistys. Älkää isotissiset olko niin herkkiä.
Voin vakuuttaa sinulle, että rintarauhasesi ovat kuvassa, koska kuvaan niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Täällä väittävät, että ei satu eikä tunnu missään. Näin väittävät ovat valehtelijoita, jotka valehtelevat siksi, että kuvittelevat toimenpiteen erityisen tarpeelliseksi itselleen. Kyllä se tekee kipeää ja sattuu.
Kipu on yksilöllistå.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et voi kiistää minun kokemusta. Minulle on tehty mammografia monta kertaa eikä yhdelläkään kertaa ole tuntunut kipua.
Tuskin jos tekee oikein. Tutkimuksessa käydessäni lääkäri työnsi peukalon perseeseen kesken operaation. Varmasti sattui!
Sattuu todella paljon. Ota särkylääkettä ennen sitä.
Sattuu saatanasti, mutta onneksi kuvaus on nopea.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin jos tekee oikein. Tutkimuksessa käydessäni lääkäri työnsi peukalon perseeseen kesken operaation. Varmasti sattui!
Sellaiset harhat palstapeikolla tänään. Jos olisit nainen, niin tietäisit, että tutkimuksen tekee hoitaja.
Riippuu vähän puristajasta. Hellä hoitaja osaa puristella tissejä niin ettei satu.
Sattuu todella kovasti, vaikka ottaisi särkylääkkeen. Joskus sattuu vain toisen rinnan kuvas. Olen jopa miettinyt, että jättäisin kuvauksen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin viikko sitten mammografiassa. Minulla on isot, riippuvat ja pehmeät rinnat eikä mammografia satu, vain puristaa. Jotain hyötyä näistä riippumalleista.
Wau, kuulostat tosi kauniilta naisolennolta!
Kyllä se sattuu. Voisivat keksiä inhimillisemmän tutkimuksen rinnoille. Jos käytettäisiin samaa litistystä miesten kivessyövän seulonnassa, voisi uudistusta tapahtua.
Kävin vajaa viikko sitten, oli elämäni ensimmäinen mammografia, joten otin kotona särkylääkettä varmuuden vuoksi maksimiannoksen. Ei oikeastaan tuntunut miltään. Seisoma-asento oli epämukava siinä laitteessa, mutta enemmän tuntui puristusta kuin kipua. En tiedä vaikuttiko asiaan särkylääke, kuukautiskierron vaihe vai rintojen rakenne itsessään, vai kaikki nämä yhdessä, mutta ei paha. Hoitaja sanoi lähtiessä, että tuloksiin menee kuukausi ja kirjekin tulee kotiin.
Pikkasen hyppäsi sitten sydän kurkkuun kun jo seuraavana päivänä tuli tekstiviesti, että seulontatulos on valmistunut. Olin aika lailla varma jo kirjautuessani, että siellä odottaa minua kutsu lisätutkimuksiin, koska ei muuten noin nopeasti tule tuloksia, elli jotain ole löytyyt. Asennoiduin siis sitten sillä lailla. Tähän auttoi vielä yhden tuttuni kokemus, kun hältä löydettiin lisätutkimuksia vaativia muutoksia, niin hälle sitten soitettiin seuraavana päivänä (tuolloin ei ollut nettipalveluja)
Siellä sitten luki ettei todettu syöpään viittaavaa. Hyvä näin, tosin voisivat kertoa sitten myös, että tulos voi tulla seuraavanakin päivänä, riippuen radiologien työtilanteesta (tai jotain). Nyt on siis ensimmäinen mammografia korkattu ja seuraavaan ehkä menen sitten ilman särkylääkettä tai puolella annoksella.
Litistetäänkö se rinta siis vaaka- vai pystysuunnassa littanaksi? Vai voiko sen jotenkin itse valita?
Ei satu, helppo ja lyhyt tutkimus. Pelkkää hyötyä. Hysteeriset väittää ja mussuttaa muuta.