Mammografia, sattuuko se?
Tuli kutsu ensimmäistä kertaa ja ensi viikolla pitäisi mennä. Osuu kiireiselle viikolle ja päivälle. Tuleekohan loppupäivän töistä mitään, kun käyn kuvauksessa? Sattuuko se kuinka paljon?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi täällä vähätellään tutkimusta, joka tuottaa kipua? Varsinkin kun se kohdistuu naisiin.
Onko kukaan tullut koskasn ajatelleeksi sitä, mitä vahinkoa tiukka puristus ja venytys aiheuttaa kudoksille?
Ja miten tiukassa istuukasn käsitys, että naisen pitää se kipu kestää? Syystä, että synnytyskin tuottaa kipua ja se kestetään.
Mammografia ja synnytys ovat kuitenkin kaksi ihan eri asiaa, joita ei tule verrata keskenään.
Koita sinäkin ymmärtää että mammografiassa käy myös miehiä, se kun on varmin tapa löytää muutoksia rinnoissa. Jos sinua ahdistaa niin se ei ole pakollinen, muutaman sekunnin puristus ja on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin kiinnostaa se, että mitenkä ne olemattomat superpienet tisulit lätkäistään siihen laitteeseen? Taitaa kuvauslaitteeseen mennä vaa pelkkä nänni ja siitäkö sitten yritetään jotain diagnostiikkaa saada. Pa.kaa.
"Nuorilla alle 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on ensisijainen perustutkimus. Tässä ikäryhmässä rinnoissa on runsas rauhaskudos ja mammografiakuvauksen herkkyys todeta poikkeavuudet (syöpä) rinnoissa on rajoittunut. Ultraäänitutkimus on myöskin ensisijainen tutkimus raskauden ja imetyksen aikana. Miehen kyhmy rintarauhasessa tutkitaan ensisijaisesti ultraäänitutkimuksella. Yli 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on mammografiakuvausta täydentävää tutkimus, ns laaja mammografiakuvaus." (Terveystalo.com)
Raskaana olevilta ei oteta muitakaan röntgen kuvia eivätkä saa edes lapsensa kaverina olla röntgenissä. Minut ajettiin pois ihan pojan hammasröntgenistä kun olin raskaana, käytävällä odotin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kokeile: purista toista rintaasi molemmilla käsilläsi litteäksi ja saat vähän osviittaa siitä miltä se tuntuu. Siinä koneessa on tarkoitus puristaa rinta mahdollismman litteäksi, koska sitten kuvien laatu paranee.
Kyllähän se sattuu, kun painaa tarpeeksi paljon. En tiedä mitä tekisin, kun muutenkin stressaava työviikko. Meinasin jo vaihtaa ajan, mutta en nyt tiedä. D-kupin rinnat on. Luin jostain kauhukertomuksia että rintojen muoto olisi jäänyt pysyvästi löysemmäksi/littanaksi, voiko tuo pitää paikkansa? Voi elämänkevät sentään... Ap
Ihan huuhaata tuo litistymisjuttu.. Mutta mitä isommat rinnat (eli enemmän rasvakudosta) sen vähemmän tuntuu. En tuntenut mitään vaikka olen kipukammoinen. D-kuppi täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Papakoetta ja mammografiaa ei voi verrata keskenään. Papakokeessa ei ruhjota kudoksia!
Papakoe ei tntunut miltään vain pikku nipistys vaikka mammo sattui tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kokeile: purista toista rintaasi molemmilla käsilläsi litteäksi ja saat vähän osviittaa siitä miltä se tuntuu. Siinä koneessa on tarkoitus puristaa rinta mahdollismman litteäksi, koska sitten kuvien laatu paranee.
Miehet eivät ikinä suostuisi niin tuskalliseen toimenpiteeseen. Jos miehille tehtäisiin sellaista, heille olisi pikapikaa kehitetty joku lempeämpi tutkimustapa.
Eturauhas- ja kivesvaivat voidaankin jatkossa tutkia vähän ronskimmin hiekkapaperihanskoilla rusikoimalla. Eihän se pikku kipu nyt mitään; hetken vaan runnotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ikinä suostuisi niin tuskalliseen toimenpiteeseen. Jos miehille tehtäisiin sellaista, heille olisi pikapikaa kehitetty joku lempeämpi tutkimustapa.
Eturauhas- ja kivesvaivat voidaankin jatkossa tutkia vähän ronskimmin hiekkapaperihanskoilla rusikoimalla. Eihän se pikku kipu nyt mitään; hetken vaan runnotaan.
Joo, miehille pappografia, jossa kivekset rutistetaan tiukasti kahden levyn väliin. Jostain netistä löytyy mainio piirroskuva aiheesta.
Sattuu kuulemma. Sitä ennen voi vetää pari särkylääkettä. Helpottaa pahinta tuskaa.
Mielestäni ei sattunut yhtään, ei edes tuntunut epäämukavalta. Hoitaja oli ammattilainen ja ystävällinen. Terveisiä Tampereelle rintaklinikalle.
Hetken puristus, sitten ihan normaali olotila. Ei vaikuta työpäivääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papakoetta ja mammografiaa ei voi verrata keskenään. Papakokeessa ei ruhjota kudoksia!
Papakoe ei tntunut miltään vain pikku nipistys vaikka mammo sattui tosi paljon.
Papakokeen jälkeen oli huono olo koko loppupäivän. Rassasi liian kauan, kuulemma niin korkealta piti ottaa.
Läheinen n. 60 vee sanoi että sattuu aivan hirveästi. Hänellä reilun kokoiset rinnat mutta ei nyt mitkään ihan älyttömät kuitenkaan.
En sitten itse uskaltanut mennä. Odotan rintojen roikkumista iän myötä ja kudoksen pehmenemistä. Miksi pitää olla kivuliaita tutkimuksia enää 2020-luvulla?!
Jos tuokin olisi kivuton tutkimus niin varmaan kävisi lähes 100% naisista. Että tiedoksi vaan. Miksi pitää olla naisille aina niin epämiellyttäviä ja kivuliaita tutkimuksia. Ronkkikaa miehiäkin samalla tavalla. Ai niin 1% miehistä menisi kivuliaisiin tutkimuksiin.
Mulla ei papa taaskaan onnistunut. Ronkkivat ja ronkkivat mutta eivät löydä kohdunkaulaa. Piti sitten lopettaa se kesken. Ei ole mukavaa eikä kiinnosta mennä ollenkaan kun se on yksi kärsimysnäytelmä. Itse näytteenotto ei sattuisi mutta ronkkivat niillä spekuloilla pitkään niin ei ole mitään järkeä koko touhussa!
Kannattaa myös työssäkäyvien selvittää saako rintojen ultran työterveyden piikkiin. Itsellä se kuului. Se on siis mammografian vaihtoehto ja ihan yhtä hyvä tutkimus eikä taatusti satu. Itse en ole koskaan mammografiaan uskaltanut mennä. Lääkärikin sanoi, että minun kudostyypissä ultra näyttää poikkeamat paremmin.
Minulla on ollut syöpä (ei rinta) enkä kestäisi väärää positiivista mammografiasta. Syövän sairastaminen opettaa ajattelemaan omilla aivoilla mitä tutkimuksiin tulee. Enää ei ultra kuulu minulla tyäterveyteen, mutta aion maksaa siitä sitten. Pieni raha kun vertaa vaikka auton kuluihiin.
Toista kertaa kävin juuri viime viikolla. Välissä paino on pudonnut reilusti, rintojen paikalla on kaksi A-kuppiin sopivaa kärpäslätkää. Sattuihan se, ihan niin kuin muistelin, mutta jos koko käynyti odottelun, esihaastattelun riisiutumisen ja pukeutumisen kanssa kesti 8 minuuttia, niin ei se kovin pitkä kipu ole.
Korkean syöpäriskin omaavana käyn mieluummin tutkimuksissa kuin odotan, että tauti leviää huomaamatta liian pitkälle.
Itsellä cee cupposet, vähän nippasee, no miten te jotka olette Dee, ee ja f cupposia?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei papa taaskaan onnistunut. Ronkkivat ja ronkkivat mutta eivät löydä kohdunkaulaa. Piti sitten lopettaa se kesken. Ei ole mukavaa eikä kiinnosta mennä ollenkaan kun se on yksi kärsimysnäytelmä. Itse näytteenotto ei sattuisi mutta ronkkivat niillä spekuloilla pitkään niin ei ole mitään järkeä koko touhussa!
Papa-kokeessa näyttää olevan merkittävässä osassa se, kuinka ammattitaitoinen näytteenottaja on. Mulla on yhtä kertaa lukuunottamatta sujunut nopeasti ja suht kivuttomasti vaikka se epämiellyttävää onkin (omasta mielestäni paljon epämiellyttävämpää kuin mammografia), mutta kerran oli sellainen ronkkija, että vääntyilin tuskissani siinä pöydällä. Kestikin jumalattoman kauan, ei meinannut onnistua sitten millään. Kaikki muuta kerrat tosiaan on ollut osaava hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Sattuu suht paljon mutta nopeasti ohi, mulla hoitajat aina JUOSSEET painamaan sitä huoneen toisella sivulla olevaa nappia, jotta ei tarvitsisi kauan kärvistellä. Selviät kyllä eikä jää kipua. Voit vaikka yrittää keskittyä hengittämiseen tuon muutaman sekunnin ajan. Ei ole sellaista kipua että luulisit kuolevasi mutta voi tuntua.
Minä puolestani olen ollut aina sellaisessa laitteessa, jota hoitaja painaa jalallaan. Se tunne siinä on ikävin, kun hoitaja painaa poljinta jalallaan, puristus sattuu, etkä pääse itse irti laitteesta. Odotat vaan puristuksen lakkaamista, vaikka puristus kestääkin vain sen 10 - 15 sekuntia.
Viimeksi sattui vähemmän, kun oli eri hoitaja. Painoi ilmeisesti vähän kevyemmin sitä poljinta.
Minulla b kuppi ja hyvin onnistuu, sanoi mammografiassa että onnistuu miehiltäkin.