Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta olisi vanhempien velvollisuus tukea täysi-ikäistä lasta rahallisesti

Vierailija
05.05.2024 |

kunnes tämä saa ensimmäisen tutkinnon loppuun. Yliopistossa esim kandi-tasoon asti. Normalisoidaan se, että vanhemmat kustantavat lasten puhelinlaskut, , asumisen, opintomateriaalit, mahdolliset lukukausimaksut jne. 

Mikäli vanhemmat eivät tähän pysty, sitten vasta opintotuet ja -lainat kuvioon. Homma siis toimisi perheen varallisuustasoon perustuen. 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on vanhempia jotka eivät osallistu edes alaikäisen lapsen elatukseen millään tavoin.

Vierailija
62/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja on vanhempia jotka eivät osallistu edes alaikäisen lapsen elatukseen millään tavoin.

Niin tämä varmaan on järjettömämpi rahanreikä yhteiskunnalle, että iso osa isistä maksattaa kaiken lastensa kulut yhteiskunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusvelvollisuus loppuu siihen, kun lapsi täyttää 18 vuotta.

Väärin. Se loppuu 21 v. Jos laps käy koulua 

Vierailija
64/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani lopettivat elatukseni, kun olin 16- vuotias. He nostivat vielä lapsilisät itselleen, vaikka olin tuolloin jo työssä ja asuin toisella paikkakunnalla työsuhdeasunnossa.

Oma äitini peri minulta vuokraa 16-vuotiaasta alkaen. Muutin pois kotoa 18-vuotiaana.

Vierailija
65/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa 

Vierailija
66/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa 

Odota. Etin sulle faktaa

Vierailija
67/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole tullut mieleenkään että aikuisena kinuaisin vanhemmiltani rahaa. Oli laina ja työt itsellä.. 🤔 Huonoa vanhemmuutta jos lapsilla ei mitään kunnioitusta ja taloutensa hoito taitoa. Itseäni hävettäisi moinen. 

Vierailija
68/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu yli 18-vuotiaalle

Kattoo Minilexistä. Löytyy sieltä. Perustuu lakiin.

Vierailija
69/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kuukautissuojani alusta asti itse, alkoivat kun olin 12v, yösiteet käytin moneen kertaan, koska en saanut edes säännöllistä viikko-tai kuukausi rahaa. Kesätöissä saamastani palkastan piti antaa suuri osa äidille ja olin 15v. Valitti, kun ostin ekat merkkifarkkuni rahalla jota itselleni jäi.

Muutin kotoa 17v ikäisenä, mukaani sain päivökirjani ja hyllykön huoneestani, en mitään muuta. En saanut minkäänlaista tukea muuttoni jälkeen, koskaan.

Mitä tuosta opin? Ainakin sen, että päätin jo ennen esikoisen odotusta, että toimin täysin eri tavalla omieni kanssa. Autan ja tuen niin hyvin kuin voin ja rahkeet riittää, ovi on aina auki tulla kotiin, eivät ikinä koe olevansa millään tavoin riippoja tai rasitteita, kulueriä tms.

Esikoinen päättämässä 3.vuottaan yliopistossa ja toinen mokoma olisi vielä jäljellä, hän muutti toiseen kaupunkiin opintojen alkaessa ollessaan 19v, autoimme muutossa, hankimme huonekalut y

Hienosti toimitte. Tuli tunteet pintaan tätä lukiessa.

Vierailija
70/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin yhden pariskunnan joka elättää 50-vuotiasta tytärtä. On alalla jolla vaikea työllistyä mutta töissä aina välillä. On joku mt-ongelma. Esim vanhemmat ei voi antaa rahaa vaan maksaa laskuja.

Jos antaa rahaa niin tuhlaa johonkin älyttömyyksiin,

Vierailija
71/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me tuetaan lastemme koulutusta. Ollaan sanottu kaikille, että opiskelkaa niin pitkälle kuin pystytte. Rahasta se ei jää kiinni, etsitään ne mistä tahansa.

Vierailija
72/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun muutin kotoa en saanut mitään. Siskolle ostettiin opiskelukämppä kun pääsi yliopistoon. 

Vierailija
73/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun lukion jälkeen muutin omilleni vanhempani eivät ole taloudellisesti minua tukeneet mitenkään. Olen pärjännyt omillani, opiskellut ja tehnyt töitä.

Vierailija
74/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itse asiassa lopu, vaan vanhemmilla on vastuuta myös opiskelevan täysi-ikäisen lapsen elatuksesta (laki lapsen elatuksesra).

Muutenkin lastaan rakastava normaali vanhempi tukee ilman muuta lastaan myös täysi-ikäisenä opintojen aikana ihan vapaaehtoisestikin.

T. Opiskelevan nuoren äiti

Vierailija
75/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tätä opiskelijoiden kitinää rahasta. Mun isovanhemmat osti mulle asunnon käyttöön opiskelupaikkakunnalta ja isä osti auton ja maksoi bensat, vakuutukset yms. Lähellä asuvan toisen mummoni luona kävin usein syömässä. Miksei kaikki tee näin?

Vierailija
76/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin yhden pariskunnan joka elättää 50-vuotiasta tytärtä. On alalla jolla vaikea työllistyä mutta töissä aina välillä. On joku mt-ongelma. Esim vanhemmat ei voi antaa rahaa vaan maksaa laskuja.

Jos antaa rahaa niin tuhlaa johonkin älyttömyyksiin,

Jos antaa rahaa, niin yli 5000€/3v menee verolle. Paitsi tietysti jos antaa käteistä. Toisen laskuja saat taas maksaa vapaasti.

Vierailija
77/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä tätä opiskelijoiden kitinää rahasta. Mun isovanhemmat osti mulle asunnon käyttöön opiskelupaikkakunnalta ja isä osti auton ja maksoi bensat, vakuutukset yms. Lähellä asuvan toisen mummoni luona kävin usein syömässä. Miksei kaikki tee näin?

Niin ja otin tosiaan myös opintolainaa elämiseen, jonka äiti maksoi pois valmistujaislahjana.

Vierailija
78/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lyödyn syy, että tätä lyödään?

Vierailija
79/79 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlex :

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän