Minusta olisi vanhempien velvollisuus tukea täysi-ikäistä lasta rahallisesti
kunnes tämä saa ensimmäisen tutkinnon loppuun. Yliopistossa esim kandi-tasoon asti. Normalisoidaan se, että vanhemmat kustantavat lasten puhelinlaskut, , asumisen, opintomateriaalit, mahdolliset lukukausimaksut jne.
Mikäli vanhemmat eivät tähän pysty, sitten vasta opintotuet ja -lainat kuvioon. Homma siis toimisi perheen varallisuustasoon perustuen.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani lopettivat elatukseni, kun olin 16- vuotias. He nostivat vielä lapsilisät itselleen, vaikka olin tuolloin jo työssä ja asuin toisella paikkakunnalla työsuhdeasunnossa.
Törkeää.
Kyseessä oli hei tasan yhden vuoden lapsilisät, jos sitäkään :D
Ei muuta asiaa, törkeitä olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun vanhemmat maksaneet kulujani suorittaessani lukion oppimäärän ja kirjoittaessani ylioppilaaksi. Syynä oli se, että kävin töissä.
En ymmärrä tätä ollenkaan.
Ei kaikilla ole sellaisia vanhempia, jotka edes haluavat elättää lapsiaan missään elämänvaiheessa.
Tai ei vain ole varaa.
Itse kävin iltalukion ja olin töissä - perheenkin jo perustin puolisoni kanssa. Esikoinen osallistui ylppäreihini. Korkeakoulututkinnon tein työn ohella. Opiskelu on hyvä harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Minun piti maksaa kesätöistäni (aloitin kesätyöt 13v iässä) ja opintotuesta kotiin ruokarahaa.
Tuon kesätyö urani aloittamisen jälkeen, eivät vanhempani hankkineet minulle muuta kuin ruoan ja sain katon pääni päälle.
Tuntui epäreilulta maksaa opintotuesta jotain ruokarahaa (muistaakseni opintoraha oli 148markkaa, josta meni puolet ns ruokarahaa)
Omilla rahoilla ostin lukiokirjat ja makselin bussiliput, ostin vaatteeni ja hygieniatuotteet.
Tämä on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän yhteiskunta tukee, sen eriarvoisempaa meno on. Joillakin on rahaa, toisilla ei. Minua ei haittaa, jos rikkaat maksavat tenaviensa opiskeluajan menot, kunhan köyhemmätkin nuoret saavat jossain asua ja opiskella ilman valtavaa velkataakkaa.
Tämä tässä juuri onkin taka-ajatuksena. Jos vanhemmilla ei ole rahaa, yhteiskunta auttaa. Mutta vasta silloin.
Kun tekee lapsia, niin niistä täytyy kantaa vastuu lopun ikäänsä. Elatusvelvollisuus täytyy jatkua niin kauan kun vanhemmissa henki pihisee.
Tämä kannustaa kasvattamaan ne hankitut lapset niin hyvin, että he aikuisiksi tultuaan hankkivat itse elatuksensa ja kykenevät huolehtimaan myös vanhoista vanhemmistaan.
Kaikki yhteiskunnan tuet pois terveiltä ihmisiltä, jotka eivät ole vaikeasti kehitysvammaisia ja sairaita ja työverotusta on laskettava.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee lapsia, niin niistä täytyy kantaa vastuu lopun ikäänsä. Elatusvelvollisuus täytyy jatkua niin kauan kun vanhemmissa henki pihisee.
Tämä kannustaa kasvattamaan ne hankitut lapset niin hyvin, että he aikuisiksi tultuaan hankkivat itse elatuksensa ja kykenevät huolehtimaan myös vanhoista vanhemmistaan.
Kaikki yhteiskunnan tuet pois terveiltä ihmisiltä, jotka eivät ole vaikeasti kehitysvammaisia ja sairaita ja työverotusta on laskettava.
Eiköhän se riitä, että kouluttaa lapsensa. Sen jälkeen loppuisi vanhempien vastuu.
Ja vanhuksille ei eläkettä vaan lapset elättävät. Syntyvyys nousuun. Autetaan niitä, jotka joutuvat jäämään lapsettomaksi. Ei vela-tyyppejä. Ne säästäköön, kun ei kulu lapsen elatukseen rahaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän yhteiskunta tukee, sen eriarvoisempaa meno on. Joillakin on rahaa, toisilla ei. Minua ei haittaa, jos rikkaat maksavat tenaviensa opiskeluajan menot, kunhan köyhemmätkin nuoret saavat jossain asua ja opiskella ilman valtavaa velkataakkaa.
Tämä tässä juuri onkin taka-ajatuksena. Jos vanhemmilla ei ole rahaa, yhteiskunta auttaa. Mutta vasta silloin.
Luuletko, että rikkaat suostuvat? Alkaa sellainenkin marina, että toiset saavat ja heille kans. Vaikka kuinka olisi varaa kaikkeen, mitä lapsi tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhuksille ei eläkettä vaan lapset elättävät. Syntyvyys nousuun. Autetaan niitä, jotka joutuvat jäämään lapsettomaksi. Ei vela-tyyppejä. Ne säästäköön, kun ei kulu lapsen elatukseen rahaa..
Eläkkeet on maksettu omalla työllä jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
No tää vois olla ihan hyvä, nykyään on lapsilla ja nuorilla niin paljon ongelmia, joista suurin osa siksi että vanhemmat eivät välitä siitä mitä lapsi tekee, kohdellaan kaltoin lasta, lapsi on vanhemmille hyvä sijoitus kun siitä saa tukia, eikä kukaan voi ohjata mihin niitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun piti maksaa kesätöistäni (aloitin kesätyöt 13v iässä) ja opintotuesta kotiin ruokarahaa.
Tuon kesätyö urani aloittamisen jälkeen, eivät vanhempani hankkineet minulle muuta kuin ruoan ja sain katon pääni päälle.
Tuntui epäreilulta maksaa opintotuesta jotain ruokarahaa (muistaakseni opintoraha oli 148markkaa, josta meni puolet ns ruokarahaa)
Omilla rahoilla ostin lukiokirjat ja makselin bussiliput, ostin vaatteeni ja hygieniatuotteet.
Tämä on laitonta.
Tajuatko että tää on tapahtunut viime vuosituhannella? Aika oli hiukkasen eri kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että rikkaat suostuvat? Alkaa sellainenkin marina, että toiset saavat ja heille kans. Vaikka kuinka olisi varaa kaikkeen, mitä lapsi tarvitsee.
Tällä hetkellä rikkaat kustantavat verovaroin jo kaiken. Esitetyn mallin mukaisesti esim keskiluokka kustantaisi omien lastensa opiskelut. Vain köyhimpien lapset nostaisivat tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostutaanhan me, mutta oletamme toki saavamme aika reippaat verovähennykset ja prosenttialet, koska kustannamme yhteiskunnan perusinfraa lapsillemme. Vai ajattelittekos, että elätämme aikuiset lapsemme, maksamme asumiset ja harrasteet ja lisäksi makselmme saman persaukisten lapsille kovilla veroilla?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että tuo mallisi sisältää riskin siitä että kukaan ei enää tee lapsia. Siis miksi tekisi? Nyt jo lapsi kustantaa täysi-ikäisyyteen mennessä noin 140 000€ ja sinä halut että se kaikki siirtyy vanhemmille maksettavaksi täysimääräisenä? Mihin sinä kuvittelet että niitä lapsia tarvitaan? Mihin vanhemmat tarvitsevat niitä lapsia? Yhteiskunta niitä tarvitsee jotta se saa tämän palapelin toimimaan.
Mä en koskaan saanut tutkintoani loppuun, pitäiskö vanhempien vielä elättää? Viiskymppinen ja 5000€/kk...
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan saanut tutkintoani loppuun, pitäiskö vanhempien vielä elättää? Viiskymppinen ja 5000€/kk...
Helppo ratkaisu: Jos opinnot keskeyttäisi, loppuisi vanhempien elatusvastuukin.
Tuolla lailla luodaan yhteiskunta jossa vain varakkailla on mahdollisuus opiskella, eikä niiden jotka ovat lahjakkaita.
Maksoin kuukautissuojani alusta asti itse, alkoivat kun olin 12v, yösiteet käytin moneen kertaan, koska en saanut edes säännöllistä viikko-tai kuukausi rahaa. Kesätöissä saamastani palkastan piti antaa suuri osa äidille ja olin 15v. Valitti, kun ostin ekat merkkifarkkuni rahalla jota itselleni jäi.
Muutin kotoa 17v ikäisenä, mukaani sain päivökirjani ja hyllykön huoneestani, en mitään muuta. En saanut minkäänlaista tukea muuttoni jälkeen, koskaan.
Mitä tuosta opin? Ainakin sen, että päätin jo ennen esikoisen odotusta, että toimin täysin eri tavalla omieni kanssa. Autan ja tuen niin hyvin kuin voin ja rahkeet riittää, ovi on aina auki tulla kotiin, eivät ikinä koe olevansa millään tavoin riippoja tai rasitteita, kulueriä tms.
Esikoinen päättämässä 3.vuottaan yliopistossa ja toinen mokoma olisi vielä jäljellä, hän muutti toiseen kaupunkiin opintojen alkaessa ollessaan 19v, autoimme muutossa, hankimme huonekalut ym tykötarpeet jne. Sen jälkeen olemme auttaneet niin, että osallistumme 150€/kk vuokran maksuun jolloin hänelle on jäänyt opintotuki kokonaan muuhun käyttöön ja hieman ylimääräistäkin. Se on riittäny, koska vuokra sisältää veden+sähkön+nettiyhteyden. Hän saa myös aika ajoin tilauksen kotiovelle Prismasta ja maksamme kengät ym kalliimmat ja puhelinlaskun sekä YTHS-laskut. Hän ei koskaan pyydä mitään, päinvastoin, ja toppuuttelee meitä vanhempia sen suhteen mitä hälle "tarjoaisimme".
Hän on saanut, ja saa, keskittyä opiskeluunsa ilman paineita arkisesta pärjäämisestä, siitä saako ns leivän lisäksi leikkelettä ym.
Opiskelijat ansaitsisivat tulevaisuudenuskoa meiltä vanhemmilta ikäluokilta eikä nykyisen kaltaista kurjistamista!