Tuore väitöstutkimus paljasti: Monessa perheessä kasvissyöjä aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä
Tuore väitöstutkimus ruotii ruuan monia merkityksiä. Liharuualla esimerkiksi osoitetaan huolenpitoa, vaalitaan kansallista minäkuvaa ja pönkitetään sukupuoli-identiteettiä. Vegaani on kaveripiirissä sen sijaan usein se ilonpilaaja, joka tahtomattaan latistaa muiden juhlatunnelman ja kieltäytyy tarjotusta ruoasta jos se ei ole vegaanista:
Kommentit (120)
oli se nyt kaikille selvää ilman tutkimustakin, että kasvisruoka tekee kiukkuiseksi ja ärsyttäväksi
Vierailija kirjoitti:
oli se nyt kaikille selvää ilman tutkimustakin, että kasvisruoka tekee kiukkuiseksi ja ärsyttäväksi
Niin, sen lihansyöjän. Ihan tutkitusti.
``monessa perheessä kasvissyöjä saattaa aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä.
Mikä on kun ei liharuoka maistu?
Ja jos omalta lautaselta löytyy lihaa, kasvissyöjä saattaa tahtomattaan aiheuttaa omantunnontuskia muille syöjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...mistä hitosta te palstalihansyöjät kutsutte kotiinne ne kaikki hankalat ja vihaiset vegaanit, joita ette sitten enää kutsu toiste? Itse elän tämmöisessä kolmi-nelikymppisten semikasvissyöjien akateemisessa kaupunkikuplassa. Ja tunnen KAKSI täysin vegaania ihmistä, kaikki me muut fleksataan lakto-ovo-kasvis-riista-sektorilla.
Ettei vaan olisi pelkkä lihansyöjän voimafantasia tuo "jätin sitten kutsumatta vegaanin". Helppo sanoa, ettet kutsu, kun se mielikuvitus-olkiukko-vegaani elää vain pääsi sisällä vuokraa maksamatta.
Alalta, jossa olen töissä. Muualla tapaamani vegaanit ovat olleet tosi fiksuja ja huomaavaisia mutta valitettavasti tietyissä piireissä näin ei ole.
Ja sinun on jostain syystä pakko kutsua näitä työkollegavegaaneja kotiisi, missä tarjoat heille vain lihaa, ja ihmettelet kun he kiukuttelevat sinulle? Monestiko tätä on toistunut, ja minkälainen on työnkuvasi kun työkavereita on ihan pakko kestitä kotonasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
``monessa perheessä kasvissyöjä saattaa aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä.
Ja jos omalta lautaselta löytyy lihaa, kasvissyöjä saattaa tahtomattaan aiheuttaa omantunnontuskia muille syöjille.
Niin, kyseessä on psykologiasta tuttu käsite kognitiivinen dissonanssi. Jos joku asia omassa toiminnassa aiheuttaa ydinminälle jännitettä, oma toiminta ei vastaa sitä minkä syvällä sisimmässään tietää oikeaksi, niin sitä asiaa pitää aktiivisesti dissata ja arvostella ja värittää hassuksi. Jotta henkilön ydinminä ei vaurioidu ja mieli pysyy tasapainossa.
Happamia, sanoi kettu pihjalanmarjoista - "Käyttää sekin villapaitaa" sanoi sekasyöjä vegaanista.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_dissonanssi
No kuule niin ne aiheuttaa kaveripiirissäkin. Tuttu kasvissyöjä (lakto-ovo) suuttui silminnähden aikoinaan kun kerroin mitä on grillattu mökillä, siis lihaa. Hän vaihtoi heti puheenaihetta. Sama henkilö kommentoi myöhemmin erään toisen tilanteen yhteydessä että luulee ihmisten kiusaavan häntä ja tahallaan puhuvat liharuoista hänen läsnäollessa.
Siis anteeks mitä, oletatteko te heiniensyöjät että me normaalit sekaruokaa syövät emme saa mainita sanaa liha teidän läsnäollessa.
Tiedoks vaan kaikille että mun yksi lempirkuokiani on kermainen maksa-pekonikastike, karjalanpaisti, grillattu/paistettu possunkasler sekä paistettu lohi ja syön vhh ruokavaliolla paljon rasvaista lihaa ja kalaa. En yleensä mainosta sitä mutta en myöskään vaikene sen takia että joku viherpii...rö ei kestä kuulla.
Ettäs tiedätte.
N 54v
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon vihan ja asenteen tällä kanavalla näkee joka päivä että joku pahoittaa mielensä jos ei ole lihaa tarjolla.
No tässähän se tulikin. Ei ole kyse kasvissyöjän ruokavaliosta vaan sekasyöjän omasta ruokavaliosta. Kyllähän sitä saa pahastua niin sekasyöjä kuin kasvissyöjäkin, jos ei mieluista ruokaa ole tarjolla. Olisi se vähän outoa, että vain kasvissyöjä saisi päättää siitä mitä haluaa syödä, mutta sekasyöjä ei.
Tottakai se aiheuttaa eteenkin jos kasvisruokaa syövä ei tee itse ruokaa itselleen ja/tai samalla muille.
Ymmärrän erittäin hyvin sitä perheenäitiä joka tulee töistä ja ryhtyy tekemään ruokaa, hänen pitää tehdä 2 eri ruokaa kun muut haluaa ja tarvitsee liharuokaa. Sitten vielä se etyä vanhemmat ovat tietysti huolissaan siitä että kasvisruokailija saa tarvitsemansa ravintoaineet ja energian, sekä riittävän monipuolista ruokaa jotta se tulee syötyäkin.
Ei muuten ole helppo rasti ja eteenkin jos joku on heittäytynyt ihan vegaaniksi. Siihen tarvitaan jo ravitsemuksellista osaamista jotta ruoasta saa kaiken tarvitsemansa.
Minä en nykyään enää jaksa välittää muiden ruokailutavoista. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, ole nälässä tai tuo omat eväät.
Mulle on ihan sama mikä luontaisesti gluteeniton vege lakto ovo pollo pesco furry olet, meillä tarjotaan sitä, mitä itse syön.
Muutama vuosi sitten nousi kohu, kun armeijassa alettiin tarjota kasvisruokaa kahtena päivänä viikossa.
Silloinen puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) oli huolissaan siitä, saavatko varusmiehet kaiken tarvitsemansa ravinnon, jos kasvisruokailujen määrää puolustusvoimissa lisätään.
Mikään armeija ei taistele linssikeiton ja kukkakaalipirtelön voimalla, Niinistö jyrähti.
Ministerin kiukku laantui, kun Puolustusvoimien ruokahuollosta vastaava Leijona Catering julkaisi laskelmat, joiden mukaan varusmiehet saavat proteiinia enemmän kuin mitä ravitsemussuosituksissa suositellaan.
aaaabbbbcccc
varmaankin huolissaan oltiin siinä, syödäänkö sitä kasvisruokaa riittävästi Minä en myöskään halua pierrskellä papuruoista ja saan niistä vatsanväänteitä. Mieluummin syön kanaa tai kalaa, joka sulaa elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka ei aiheuta ongelmia. Sen sijaan vegaanius on jo sairasta ja aiheuttaa isot järjestelyt ruokien suhteen.
Vegaaniudelle ei ole eettisiä perusteita. Esim brasilialaisen soijan syöminen on epäeettisempää kuin suomalaisen kalan.
Minä en enää jaksa järjestää kutsuja, kun kaikilla on jokin oma ruokavalio. Antaa sitten olla.
Mistä sinä luulet suomalaisen broilerin ja porsaan soijarehun tulevan?
En muista koskaan ostaneeni soijavalmistetta itselleni, joka olisi tullut EU:n ulkopuolelta. Sen sijaan rehusta ainakin osa raahataan kaukaa.
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani. Kieltäydyn syömästä mi
Toi soija-hysteriakin vielä. Hyviä soijatuotteita vedetään myynnistä koska ihmiset luulee että soija on pahasta eivätkä osta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sekaanien relata vähän, vai tarttuuko grillilihanpalat kurkkuun, kun vegaani vetää vieressä grillattua maissia?
Vegaanille on tosiaan helppo tarjota ruokaa, koska kasvikset ovat kaiken perusta. Grillattu maissi on hyvä esimerkki. Miten tämä voi olla jollekin lijansyöjälle ongelma, en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten nousi kohu, kun armeijassa alettiin tarjota kasvisruokaa kahtena päivänä viikossa.
Silloinen puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) oli huolissaan siitä, saavatko varusmiehet kaiken tarvitsemansa ravinnon, jos kasvisruokailujen määrää puolustusvoimissa lisätään.
Mikään armeija ei taistele linssikeiton ja kukkakaalipirtelön voimalla, Niinistö jyrähti.
Ministerin kiukku laantui, kun Puolustusvoimien ruokahuollosta vastaava Leijona Catering julkaisi laskelmat, joiden mukaan varusmiehet saavat proteiinia enemmän kuin mitä ravitsemussuosituksissa suositellaan.
aaaabbbbcccc
varmaankin huolissaan oltiin siinä, syödäänkö sitä kasvisruokaa riittävästi Minä en myöskään halua pierrskellä papuruoista ja saan niistä vatsanväänteitä. Mieluummin syön kanaa tai kalaa, joka sulaa elimistössä.
Silti biojätteen määrä nousi ja varusmiehet tilasivat pizzaa portille kasvisruokapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.
En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa.
Eettisiä käsityksiä ja periaatteita on monenlaisia. Et sinä voi toisen puolesta sanoa, että hänen pitää katsoa riistan olevan "täysin eettistä". Joka tapauksessa se eläin on tapettu syötäväksi, mikä ei sovi kaikkien eettisiin periaatteisiin. Jos taas mittatikkuna pidetään ruuan ympäristöystävällisyyttä, niin riistalihan "tuotannossa" kuluu usein melkoisesti bensiiniä metsästysporukan ajeluissa. Kun sen suhteuttaa saadun riistan usein vaatimattomaan määrään, ei kyseessä olekaan enää niin ympäristöystävällinen ruoka.
Mutta vegetuotteiden tuotannossa pellolla käytettävä traktorin diesel ei haittaa ilmastohysteerikkoa?
En kyllä koe, että oma kasvissyöntini olisi aiheuttanut itkua ja hampaiden kiristystä. Jouluna oli pöydässä kinkku ja jätin vain syömättä, sisko kieltäytyi rosollista ja kukaan muu kuin äiti ei koskenut lipeäkalaan, ihan sama kinkun kanssa, saa syödä mitä haluaa ja miksi ihmeessä joku pahoittaa mielensä siitä että minä sanon ei kiitos tälle ruualle?
Silloin aikoinaan kasvissyönti oli harvinaisempaa ja kasvisruoka saattoi olla salaatti ja peruna, muut saavat lihapullia tai kanaa, mitä lie ja kasvisversio on muuten sama miinus liha. Kiva jos huomioidaan että minullekin olisi ruokaa, mutta en kuole nälkään tunnissa tai parissa ja pärjään perunalla ja salaatilla seuraavaan ruoka-aikaan.
En tiedä, mitä tässä aloituksessa tavoitellaan, mutta lapseni ovat tottuneet jo päiväkodissa kasvisruokaan. Ei ennen vanhaankaan ollut lihaa tarjolla kuin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyseessä on psykologiasta tuttu käsite kognitiivinen dissonanssi. Jos joku asia omassa toiminnassa aiheuttaa ydinminälle jännitettä, oma toiminta ei vastaa sitä minkä syvällä sisimmässään tietää oikeaksi, niin sitä asiaa pitää aktiivisesti dissata ja arvostella ja värittää hassuksi. Jotta henkilön ydinminä ei vaurioidu ja mieli pysyy tasapainossa.
Happamia, sanoi
Voi olla myös niin, että olet aiemmin saanut tylyä kritiikkiä jostakin, mistä tahansa. Kun sitten seuraavan kerran syöt muiden läsnä ollessa tuota samaa ruoka-ainetta, oli se mikä hyvänsä, mulle ainakin tulee stressi, kun pelkään koko ajan, saanko taas samaa tylyä tai julmaa kommenttia.
Eli syy ei välttämättä ole omatunnossa, vaan aiemmissa kokemuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sekaanien relata vähän, vai tarttuuko grillilihanpalat kurkkuun, kun vegaani vetää vieressä grillattua maissia?
Ei tartu. Mutta kuka oikeasti jaksaa ottaa huomioon kaikki eri ruokavaliot? Ymmärrän diabeteksen, mutta jo keliakia alkaa olla siinä rajoissa, että viitsii vaivautua hankkimaan ja tekemään omat ruuat heille. Minä en pakota ketään syömään mitään. En lihaa, en vihanneksia, en hiilihydraatteja tai edes suolaa. Haluatko olla anorektikko? Sekin sopii.
En halua, että juhlani ja minun siellä viettämäni aika menee yhdeksi ruokakeskusteluksi ja ongelmanratkaisuksi. Syö maissisi, mutta älä tee siitä maissista pääosan esittäjää. Kaikki ruoka mitä minä teen on syötävää, jos et voi tai halua syödä se on sinun ongelmasi. Huomioin vain vakavat allergiat ja diabeteksen ja nekin kertomalla missä ruuissa on mahdollisesti sokeria tai pähkinöitä jne, vilja on automaattisesti tavallista, eikä gluteenitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko se vain minä, mutta en tunne mitään omantunnon tuskia syödä lihaa? Olen kai sitten leijonille sukua. Eivät hekään tunne tuskaa syödä lihaa.
Alalta, jossa olen töissä. Muualla tapaamani vegaanit ovat olleet tosi fiksuja ja huomaavaisia mutta valitettavasti tietyissä piireissä näin ei ole.