Tuore väitöstutkimus paljasti: Monessa perheessä kasvissyöjä aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä
Tuore väitöstutkimus ruotii ruuan monia merkityksiä. Liharuualla esimerkiksi osoitetaan huolenpitoa, vaalitaan kansallista minäkuvaa ja pönkitetään sukupuoli-identiteettiä. Vegaani on kaveripiirissä sen sijaan usein se ilonpilaaja, joka tahtomattaan latistaa muiden juhlatunnelman ja kieltäytyy tarjotusta ruoasta jos se ei ole vegaanista:
Kommentit (120)
Täällä on hauska ketju "Nyt avautuu mummo" - siinä havannollistuu hyvin vegaanien käytöstavat 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.
En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa.
Eettisiä käsityksiä ja periaatteita on monenlaisia. Et sinä voi toisen puolesta sanoa, että hänen pitää katsoa riistan olevan "täysin eettistä". Joka tapauksessa se eläin on tapettu syötäväksi, mikä ei sovi kaikkien eettisiin periaatteisiin. Jos taas mittatikkuna pidetään ruuan ympäristöystävällisyyttä, niin riistalihan "tuotannossa" kuluu usein melkoisesti bensiiniä metsästysporukan ajeluissa. Kun sen suhteuttaa saadun riistan usein vaatimattomaan määrään, ei kyseessä olekaan enää niin ympäris
Olisihan peuroilla luonnollisia vihollisia, jos susikantaa ei harvennettaisi olemattomiin. Mutta susia pitää tietysti ampua, koska ne joskus syövät koiria, joita tarvitaan metsästettäessä peuroja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Nykyisin saa vegaanimakkaroita ja vegaanisalameja.
Tämä juuri osoittaa tämän aatteen feikkiyden. Mihin ihmeeseen tällaisia aitoja tuotteita mimikoivia suuresti prosessoituja korvaajia tarvitaan. Mitä ksei se vegaani voi syödä sitä kasvisruokaa saa ilman että ruuan pitää leikata aitoja lihatuotteita?
Jos ei pysty syömään lihaa, kanaa, kalaa, maitoa, kananmunaa, äyriäisiä tai tavallista leipää niin ei myöskään pysty olemaan ystäväni.
Olen ollut 35 vuotta kasvissyöjä, josta suurimman osan ajasta vegaani ja minuakin ihmetyttää joidenkin vegaanien show ruokavaliostaan. Ei ole koskaan ollut kenenkään kanssa mitään ongelmaa. Ei suhteissa sekasyöjien kanssa, enkä odota että minulle kokkaillaan mitään erikoisruokaa missään. En myöskään kommentoi toisten ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
...mistä hitosta te palstalihansyöjät kutsutte kotiinne ne kaikki hankalat ja vihaiset vegaanit, joita ette sitten enää kutsu toiste? Itse elän tämmöisessä kolmi-nelikymppisten semikasvissyöjien akateemisessa kaupunkikuplassa. Ja tunnen KAKSI täysin vegaania ihmistä, kaikki me muut fleksataan lakto-ovo-kasvis-riista-sektorilla.
Ettei vaan olisi pelkkä lihansyöjän voimafantasia tuo "jätin sitten kutsumatta vegaanin". Helppo sanoa, ettet kutsu, kun se mielikuvitus-olkiukko-vegaani elää vain pääsi sisällä vuokraa maksamatta.
Ja itse kutsun kotiini vain ihmisiä, joiden kanssa haluan olla läheinen, keiden toivon nauttivan seurastani ja vieraanvaraisuudestani, ja tietenkin huomioin että kaikille on tarjottavaa illan aikana. Ihan samalla lailla hankin hyvän valikoiman alkoholittomia juomia absolutisteja varten.
Kun heille tarjoaa ilmaiseksi grillistä vasta grillatun makkaran niin alkaa se jumalaton show ja itkuportkuraivari kun ei ole mitään vegaanista korvaavaa ja hänetken olisi pitänyt huomioida. Normaali ihminen ei ilmaisesta ruoasta kieltäytyisi vaan syö sen hiljaa ja valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani.
Suomessa syödystä lihasta riistan osuus on n. 2%. Sillä ei oikein ruoki 5 miljoonaista kansaa. Vaihtoehdot ovat lihan tehotuotanto tai kalakasvisruokavalio.
Miten niin nuo ovat vaihtoehdot? Voidaan hyvin pienentää sitä lihankulutusta -> 2 % nykyisestä ja sitten pitää kalakasvisruokavaliolla loput. Ei tarvitse kokonaan jättää lihansyöntiä.
2 kg vuodessa on vajaat 40 grammaa viikossa eli vajaat 6 grammaa päivässä 🙂.
Niin? Ei sitä lihaa mielestäni tarvitse syödä kuin kerran kahdessa viikossa tai kuukaudessa, ja silloin ei ole vegaani. Näin minä teen.
Ei kun tuli vaan mieleen nää tällaisten ketjujen vannoutuneet lihansyöjät, joiden pitää saada lihaa joka aterialla. Että aika pieneksi menee liha-annos, jos tuo 6 grammaa pitää vielä jakaa päivän aterioille. 🙂
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä (vielä), mutta yhä vähemmän on nykyään kiinnostellut syödä lihaa, kun tietää, millaisissa oloissa siitä pääosa kasvatetaan. Ei ole tutuissa eikä sukulaisissa metsästäjiä, niin ei voi riistalla korvat tehotuotettua, usein hyvin sairasta eläinproteiinia. Tässäkin on, pakko tunnustaa, lähinnä oma napa fokuksessa: on paljon tutkimustietoa siitä, mitä sairaan eläimen liha tekee ihmiskeholle ja millaisia virushautomoja nuo tehotuottolat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Nykyisin saa vegaanimakkaroita ja vegaanisalameja.
Tämä juuri osoittaa tämän aatteen feikkiyden. Mihin ihmeeseen tällaisia aitoja tuotteita mimikoivia suuresti prosessoituja korvaajia tarvitaan. Mitä ksei se vegaani voi syödä sitä kasvisruokaa saa ilman että ruuan pitää leikata aitoja lihatuotteita?
Väsynyt trolli, silti kysyn sinulta; jos kasvisruokien liharuokamainen muoto on ongelma, niin miksi liharuuat kumminkin maustetaan kasvisruokien makuisiksi? Eikö pelkkä suola riitä, miksi liha aina maustetaan vegaanisella valkosipulilla, sipulilla, tomaatilla, pippurilla, curryllä, basilikalla, oreganolla, tinjamilla? Kaikki nuo on vegaanisia kasviksia ja haluatte liharuuan maistuvan kasviksilta?
Uutisessa puhuttiin siitä että lihansyöjä kokee huonoa oloa siitä että vieressä istuu hyvinvovia kasvistensyöjä, juttu ei ollut siitä että kasvissyöjä julistaisi omaa totuuttaan.
Lopettakaa jutun vääristely.
Vierailija kirjoitti:
Kun heille tarjoaa ilmaiseksi grillistä vasta grillatun makkaran niin alkaa se jumalaton show ja itkuportkuraivari kun ei ole mitään vegaanista korvaavaa ja hänetken olisi pitänyt huomioida. Normaali ihminen ei ilmaisesta ruoasta kieltäytyisi vaan syö sen hiljaa ja valittamatta.
Tätä ei ole ikinä tapahtunut muuta kuin kirjoittajan mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.
Tietävätpähän vegaanit pysyä poissa pas*kasta seurasta ja kaikki voittaa! :)
ps. huomattavasti useammin vegaaneita mollataan ja kyseenalaistetaan.
Kyllä aion mollata vegaaneja jatkossakin, koska itse kalastettu kala ja metsästetty liha ei ole pisaraakaan epäeettisempää kuin vegaanius.
Yhtä loogista olisi olla syömättä vaikka paprikaa ja palsternakkaa kuin olla vegaani.
Ja sitten kun kaikki päättävät ottaa muutaman ruokarajoitteen listalleen, ei ikinä voida tehdä yhteiskutsuja ja yhteisiä aterioita.
Tämän vu
En käsitä, miten vegaanit ovat onnistuneet markkinoimaan itsensä sellaiseen asemaan, että heille on hyvinkin paljon vaihtoehtoja ruokalistoilla.
Itse en pidä porkkanasta, mutta en ole ikinä ruvennut ajamaan porkkanatonta ruokavaliota agendanani ja että sellainen pitäisi minulle järjestää minne ikinä menenkin.
Vegaanit sen sijaan ovat tajunneet, että kun tarpeeksi suuri määrä ihmisiä saadaan täysin irrationaalisen ja suorastaan uskonnollisen aatteen taakse, voidaan ruveta esittämään erityisvaatimuksia kaikissa paikoissa ja lopulta tuputtamaan omaa tapaa kaikille muillekin.
Sitten on näitä ihme hiihtäjä vegaaneja jotka kieltäytyvät vain yhden tyyppisestä lihasta, mutta pystyvät syömään normaalisti kaikkia muita. Esimerkiksi itselle on serkku joka ei edes suostu tulemaan juhannusaattona ahvenkeitolle vaikka ollaan kutsuttu eikä ota jouluna vastaan vuotuista lahjakuhaa, joka jaetaan kaikille sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.
Tietävätpähän vegaanit pysyä poissa pas*kasta seurasta ja kaikki voittaa! :)
ps. huomattavasti useammin vegaaneita mollataan ja kyseenalaistetaan.
Kyllä aion mollata vegaaneja jatkossakin, koska itse kalastettu kala ja metsästetty liha ei ole pisaraakaan epäeettisempää kuin vegaanius.
Yhtä loogista olisi olla syömättä vaikka paprikaa ja palsternakkaa kuin olla vegaani.
Ja sitten kun kaikki päättävät ottaa muutaman ruokarajoitteen listalleen, ei ikinä voida tehdä yhteis
Loistavasti sanottu! Vegaanien vaatimuksilla ja narsistisuudella ei ole mitään rajaa.
Juuri tämän itsekkyyden vuoksi olen tiputtanut vegaanit pois kaveripiiristäni.
Vierailija kirjoitti:
Osavegaanius on kylläkin ärsyttävämpää. Esimerkiksi tilataan pizzaa pepperonilla mutta juusto pitää olla vegaanista, tai kerman sijaan kahviin pyydetään kauramaitoa vaikka Balkan ei tuota ongelmia leivän päällä. Onneksi en ole enää tällaisen osavegaanin kanssa parisuhteessa sillä se oli totaalista helvettiä kun mikään maitoa sisältävä ei käynyt.
Eivät kaikki kaurabaristan juoja ole osa- eikä kokovegaaneja. Kyllä se on helvettiä meille maitoproteiiniallergikollekin, joten voit vetää henkeä.
Itse olin kasvissyöjä ja osa-aikainen vegaani siihen asti kunnes kouluissa alettiin pakottaa lapsille vege-agendaa sen sijaan että saisivat itse valita ja päättää. Muutama vuosi sitten palasin takaisin lihaputoiseen ruokaan saatuani tarpeeksi.
Olen nähnyt ja kuullut useasti kun lihansyöjät kommentoivat kasvissyöjille tai vegaaneille ruokavaliota, ja puuttuneet heidän ruokavalioonsa, mutten ole nähnyt tai kuullut toisinpäin.
Miksi lihansyöjille on ongelma että kaikki eivät halua syödä lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija on kasvissyöjillä aika menneen talven lumia, joskus 70-luvulla syötiin jotain soijapurua, kun ei muutakaan ollut. Nykyisin on parempia ja ennenkaikkea paremman makuisia proteiinin lähteitä kasvikunnassakin.
Soija ei ole pelkästään tärkeä proteiinin lähde vaan myös kalsiumin lähde. En ymmärrä soijan parjaamista, koska se on oikein kelpoa ruokaa ihmiselle. Ravintoköyhän riisin tuotanto on paljon ongelmallisempaa, mutta harva siitä itkee.
Niin, ja Tiesittekö että 1/3 maailman makeasta vedestä menee riisin viljelyyn!
Ongelma varmaan johtuukin siitä, ettei se Vegasin Malta hissukseen mussuttaa sitä soijaansa ja sellerinvarsia vaan tekee siitä spektaakkelin ja ryhtyy opastamaan muita ja moraaliposeeraa tyhjästä