Tuore väitöstutkimus paljasti: Monessa perheessä kasvissyöjä aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä
Tuore väitöstutkimus ruotii ruuan monia merkityksiä. Liharuualla esimerkiksi osoitetaan huolenpitoa, vaalitaan kansallista minäkuvaa ja pönkitetään sukupuoli-identiteettiä. Vegaani on kaveripiirissä sen sijaan usein se ilonpilaaja, joka tahtomattaan latistaa muiden juhlatunnelman ja kieltäytyy tarjotusta ruoasta jos se ei ole vegaanista:
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka ei aiheuta ongelmia. Sen sijaan vegaanius on jo sairasta ja aiheuttaa isot järjestelyt ruokien suhteen.
Olet vain huono kokki jos mielestäsi vegaanista ruokaa on hankalaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka ei aiheuta ongelmia. Sen sijaan vegaanius on jo sairasta ja aiheuttaa isot järjestelyt ruokien suhteen.
Vegaaniudelle ei ole eettisiä perusteita. Esim brasilialaisen soijan syöminen on epäeettisempää kuin suomalaisen kalan.
Minä en enää jaksa järjestää kutsuja, kun kaikilla on jokin oma ruokavalio. Antaa sitten olla.
Mistä sinä luulet suomalaisen broilerin ja porsaan soijarehun tulevan?
En muista koskaan ostaneeni soijavalmistetta itselleni, joka olisi tullut EU:n ulkopuolelta. Sen sijaan rehusta ainakin osa raahataan kaukaa.
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani. Kieltäydyn syömästä minkäänlaista brasilialaista soijaa. Syön pääosin kotimaisia vihanneksia. Tosin käytän espanjalaisia tomaatteja, koska niiden hiilijalanjälki kuljetuksineen on pienempi kuin kotimaisten kasvihuonetomaattien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Missä tuollaisiin muka törmää?
Varsinkin kun järjestää sukujuhlia. Tulee listaa että ei saa olla sitä ja ei saa olla tätä mutta silti tavallinen liha maistuu kun sitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ruve laittamaan eri ruokaa vegaaneille. Jos tarjolla on kalaa, sitten syödään kalaa. Jos ei kelpaa, ei tarvitse enää tulla. Näin ne vaivalloiset vegaanit karsiutuvat kaveripiiristäni.
Lampaita äidin oomme kaikki !
Tää on tätä aikaa. Huomenna taas jotain muuta typerää
Ihminen on sekasyöjä vaikka usein väitetään että kivikaudella söivät kasviksia. Esim ötzin vatsasta löytyi kahta hirvilajia ja viljaa ei kasviksia, oli juuri syönyt ennen kuin joku hänet tappoi. Ihmistä ei siis olisi olemassa jos ei olisi sekasyöjä. Sitäpaitsi kyllä ruoka myrkytykset tulee yleisimmin kasvisruoasta kuin lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniudelle ei ole eettisiä perusteita. Esim brasilialaisen soijan syöminen on epäeettisempää kuin suomalaisen kalan.
Minä en enää jaksa järjestää kutsuja, kun kaikilla on jokin oma ruokavalio. Antaa sitten olla.
En muista koskaan ostaneeni soijavalmistetta itselleni, joka olisi tullut EU:n ulkopuolelta. Sen sijaan rehusta ainakin osa raahataan kaukaa.
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani. Kieltäydyn syömästä minkäänlaista brasilialaista soijaa. Syön pääosin
Sinun on aika helppo kieltäytyä brasilialaisesta soijasta, koska sitä ei ole Suomessa ihmisruokana edes saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole kehittynyt syömään kasviksia ja vihanneksia. Karppaajat 4ever.
Missä tynnyrissä sinä olet elänyt? Ihminen nimenomaan ON kehittynyt syömään kasviksia,vihanneksia ja sieniä, ja siinä sivussa lihaa mitä on sattunut saamaan saaliiksi. Ainoastaan viljat kasviksia maitotuotteet ovat suht uusi juttu mihin ihmisen elimistö ei ole täysin tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua laittaa. Käytän voita, kermaa, juustoa ym. Kasvisversioiden teossa ei ongelmaa. En halua mitää soijatuotteita lisäaineilla. Syön ja laitan hyvää ja kunnollista ruokaa.
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani.
Suomessa syödystä lihasta riistan osuus on n. 2%. Sillä ei oikein ruoki 5 miljoonaista kansaa. Vaihtoehdot ovat lihan tehotuotanto tai kalakasvisruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Varsinkin kun järjestää sukujuhlia. Tulee listaa että ei saa olla sitä ja ei saa olla tätä mutta silti tavallinen liha maistuu kun sitä on tarjolla.
Olen kyllä törmännyt ihmisiin jotka ovat sanoneet olevansa gluteenittomia tai laktoosittomia, mutta syöneet kuitenkin sitten "tavallisia" tarjottavia, koska "ei se haittaa jos vähän syö". Sen sijaan yhdenkään kasvissyöjän tai vegaanin en ole nähnyt tekevän noin.
Entä jos joku haluaa syödä kanaa ja kasvista. Tai kanaa ja perunaa. Ei kai ole pakko työntää jotain lihapullia siihen. Vai syökö naudanlihaa sitten joskus. Kasvisyöjä ei syö kyllä juur mitään paitsi vihreää?
Vierailija kirjoitti:
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani.
Suomessa syödystä lihasta riistan osuus on n. 2%. Sillä ei oikein ruoki 5 miljoonaista kansaa. Vaihtoehdot ovat lihan tehotuotanto tai kalakasvisruokavalio.
Tai väestön pienentäminen kestävälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki riista jaettaisiin suomalaisten kesken, siitä tulisi n 2 kg lihaa/vuosi. Tämä olisi varsin riittävä lihamäärä. Loput voitaisiin käyttää kasviksina ja kalana.
En kerta kaikkiaan ymmärrä tuollaisia ehdottomia ruokavalioita, kun meidän pitäisi miettiä, mikä olisi tasapainoisin, terveellisin ja eettisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain huono kokki jos mielestäsi vegaanista ruokaa on hankalaa laittaa.En halua laittaa. Käytän voita, kermaa, juustoa ym. Kasvisversioiden teossa ei ongelmaa. En halua mitää soijatuotteita lisäaineilla. Syön ja laitan hyvää ja kunnollista ruokaa.
Ei sitä soijaa tarvitse kasvisruokiin tunkea yhtään sen enempää kuin liharuokiinkaan jos ei halua.
Hämmästyttävää miten moni luulee että vegaanit syö pelkkää soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani. Kieltäydyn syömästä minkäänlaista brasilialaista soijaa.
Olisi kyllä kiintoisaa tietää, kuka syö kaikki ne bulkkilihat, makkarat ja marinoidut lihalöllöset joita kaupat on pullollaan, kun kukaan ei niitä koskaan tunnusta syövänsä. Ainakin vegaaninhaukkjaisissa ihan kaikki syö vain eettisesti itse metsästettyä riistaa, itse eettisesti kalastettua kuoretta ja itse omin kätösin poimittua metsämarjaa. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä törmännyt ihmisiin jotka ovat sanoneet olevansa gluteenittomia tai laktoosittomia, mutta syöneet kuitenkin sitten "tavallisia" tarjottavia, koska "ei se haittaa jos vähän syö". Sen sijaan yhdenkään kasvissyöjän tai vegaanin en ole nähnyt tekevän noin.
Puolisollani on oikea keliakia, ja nämä gluteenin trendivälttelijät ovat todellinen ongelma kun gluteenittomuuden ehdottomuutta ei välttämättä ymmärretä. Keliaakikolle gluteenittomuus on aivan ehdoton, eikä puoliso edes oleta että kukaan näkisi vaivaa sen eteen valmista keksipakettia enempää. Paljon turvallisempaa hänelle on, ettei tätä vaivannäköä yritetä edes tehdä ellei kokki tietä varmasti mitä on tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nuo ovat vaihtoehdot? Voidaan hyvin pienentää sitä lihankulutusta -> 2 % nykyisestä ja sitten pitää kalakasvisruokavaliolla loput. Ei tarvitse kokonaan jättää lihansyöntiä.
Joustamaton vegaanius on typerää. Vegaani voi olla muualla kuin kylässä, jossa vieraille ei tehdä vegaaniruokaa.
Minulla kesti kohtis pitkään kasvissyöjäksi ryhtyminen juuri sen takia, kun ajattelin että se olisi jotenkin tosi vaikeaa sukutapaamisissa. Loppujen lopuksi mitään ongelmaa ei ole ollut ja kaikki on aina sujunut tosi helposti. En toki ole hankalammasta päästä, kun syön edelleen esim. kalaa.