Tuore väitöstutkimus paljasti: Monessa perheessä kasvissyöjä aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä
Tuore väitöstutkimus ruotii ruuan monia merkityksiä. Liharuualla esimerkiksi osoitetaan huolenpitoa, vaalitaan kansallista minäkuvaa ja pönkitetään sukupuoli-identiteettiä. Vegaani on kaveripiirissä sen sijaan usein se ilonpilaaja, joka tahtomattaan latistaa muiden juhlatunnelman ja kieltäytyy tarjotusta ruoasta jos se ei ole vegaanista:
Kommentit (120)
Minä tekisin juhliin niin liha kuin vegaaniruoan ( jälkimmäinen sopisi maito/kananmuna-allergikoille ja tuon vegaanisen tekisin keliakoille sopivaksi).Jos muita allergioita niin voi voi...en ole dieettikokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka ei aiheuta ongelmia. Sen sijaan vegaanius on jo sairasta ja aiheuttaa isot järjestelyt ruokien suhteen.
Vegaaniudelle ei ole eettisiä perusteita. Esim brasilialaisen soijan syöminen on epäeettisempää kuin suomalaisen kalan.
Minä en enää jaksa järjestää kutsuja, kun kaikilla on jokin oma ruokavalio. Antaa sitten olla.
Mistä sinä luulet suomalaisen broilerin ja porsaan soijarehun tulevan?
En muista koskaan ostaneeni soijavalmistetta itselleni, joka olisi tullut EU:n ulkopuolelta. Sen sijaan rehusta ainakin osa raahataan kaukaa.
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani. Kieltäydyn syömästä mi
Ei liity asiaan mitenkään. Minä syön itse metsästettyä lihaa ja kalastettuja kaloja, ostan kyllä välillä norjanlohta, koska muutakaan ei ole saatavilla. Muuten syön kasvisruokavaliota. Sipsikaljavegaanit sen sijaan lentelevät hyvin usein Aasiaan.
Pointti vain on, ehdottomassa vegaaniudessa ei ole eettistä eikä ekologista järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Missä tuollaisiin muka törmää?
Kommentoijan mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani.
Suomessa syödystä lihasta riistan osuus on n. 2%. Sillä ei oikein ruoki 5 miljoonaista kansaa. Vaihtoehdot ovat lihan tehotuotanto tai kalakasvisruokavalio.
Jos kaikki riista jaettaisiin suomalaisten kesken, siitä tulisi n 2 kg lihaa/vuosi. Tämä olisi varsin riittävä lihamäärä. Loput voitaisiin käyttää kasviksina ja kalana.
En kerta kaikkiaan ymmärrä tuollaisia ehdottomia ruokavalioita, kun meidän pitäisi miettiä, mikä olisi tasapainoisin, terveellisin ja eettisin.
Minä taas en ymmärrä sinun ehdottomuuttasi. Jos jätän syömättä sen 2 kg lihaa, joku muu saa enemmän. Mitä enemmän on niitä, jotka eivät syö lainkaan lihaa, sitä helpommin tuo ongelma olisi ratkaistavissa.
Lihaahan ei ole mikään pakko syödä, se ei ole millään tavalla välttämätön osa ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Grillijuhliin vegaaniksi itseään väittävät ovat tuoneet omia pihvejään ja makkaroitaan. Se siitä vegaanisuudesta. Huutista heille.
Tulepa tälle vuosikymmenelle. He ovat tuoneet vegaanisia pihvejä ja makkaroita. Sellaisiakin on katsos keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä syö porsasta tai broileria. Sen sijaan syön suomalaista riistaa ja kalaa, enkä ole vegaani.
Suomessa syödystä lihasta riistan osuus on n. 2%. Sillä ei oikein ruoki 5 miljoonaista kansaa. Vaihtoehdot ovat lihan tehotuotanto tai kalakasvisruokavalio.
Miten niin nuo ovat vaihtoehdot? Voidaan hyvin pienentää sitä lihankulutusta -> 2 % nykyisestä ja sitten pitää kalakasvisruokavaliolla loput. Ei tarvitse kokonaan jättää lihansyöntiä.
2 kg vuodessa on vajaat 40 grammaa viikossa eli vajaat 6 grammaa päivässä 🙂.
Vierailija kirjoitti:
Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.
Itse myös törmännyt valevegaaniin, joka väitti että ei voi syödä kalaa. Mutta söi silti makkaraa ja jauhelihaa niin kuin se ei olisi ollut mikään ongelma. Mutta se kala oli.
Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.
En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Grillijuhliin vegaaniksi itseään väittävät ovat tuoneet omia pihvejään ja makkaroitaan. Se siitä vegaanisuudesta. Huutista heille.
Huutista sulle. Et vissiin ikinä oo kasvispihveistä ja vegenakeista kuullut? (Niin no, et varmaan olekaan, tynnyrissä kasvanut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös törmännyt valevegaaniin, joka väitti että ei voi syödä kalaa. Mutta söi silti makkaraa ja jauhelihaa niin kuin se ei olisi ollut mikään ongelma. Mutta se kala oli.
Varmaan oli kala-allergikko.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.
En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa.
Vegaanit ja sekasyöjät eivät vain kuulu toistensa ympyröihin. Näin se on. Vegaanien ei kannata kannata kutsua sekasyöjiä eikä sekasyöjien vegaaneja. Liian paljon päänvaivaa, kun vegaaneilla ei ole mitään oikeasti eettisesti kestävää syytä siihen, mikseivät esim syö itse kalastettua kalaa muiden mukana.
Olen itsekin kasvissyöjä, ja ajoittain jopa vegaanikin. Tunnustan silti, että toisinaan nolottaa niin perkuleesti vegaanituttavat, jotka tosiaan ei siis voi joustaa mistään ikinä, eikä olla öyhöttämättä siitä omasta syömisestään ja syömättä jättämisestään. Niinkuin vegaanin elimistö sitten nääntyisi nälkään, jos tarjolla ei nyt ole mitään justiin vegaanista. Itse olen ajatellut, että syön mitä syön ja jätän sitten syömättä jos en löydä mitään syötävää, mutta hätätilassa nälkääni kyllä pystyn syömään vaikka minkälaisen kinkunpalan siihen kuolematta. En tarkoita, että kaikki vegaanit tällaisia ovat, varmaan ne rauhallisimmat ja parhaan kasvatuksen saaneet tai luonnostaan mukavat osaavat pitää päänsä kiinni ja olla öyhöttämättä. Ja sitten on näitä ihmisparkoja, joiden elämän pääasiallinen asia on olla jotenkin erikoinen. Joko vegaaneista vegaanein, lihansyöjistä lihansyöjin, eettisistä eettisin tai vaikkapa asehulluista asehulluin. Että pääasia siis on se oma napanen.
Liha nyt vain kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja täällä syödään lihaa kuten tuossa linkatussakin artikkelissakin todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nuo ovat vaihtoehdot? Voidaan hyvin pienentää sitä lihankulutusta -> 2 % nykyisestä ja sitten pitää kalakasvisruokavaliolla loput. Ei tarvitse kokonaan jättää lihansyöntiä.
2 kg vuodessa on vajaat 40 grammaa viikossa eli vajaat 6 grammaa päivässä 🙂.
Niin? Ei sitä lihaa mielestäni tarvitse syödä kuin kerran kahdessa viikossa tai kuukaudessa, ja silloin ei ole vegaani. Näin minä teen.
Hah. Otsikko kertoo vain sekaanien omasta reaktiosta kasvissyöjään/vegaaniin. Oli sitten sekaani tai vegaani niin ei ole ikinä hyvää käytöstä arvostella tai kyseenalaistaa toisen syömistä. Mutta kyllähän sekaanit tässä kunnostautuvat huomattavasti useammin, vähän leikin varjolla kommentoidaan että "mites tuolla pupunruoalla elää" ja sitten vegaani onkin "stereotyyppinen tyly ja ilkeä vegaani" kun suuttuu tästä syömisen kommentoimisesta.
Ihan oikeasti, oletteko ikinä katsoneet vaikka facessa tai muussa mediassa ruokamainoksia? Jokaiseen, siis korostan, lähes jokaiseen mainokseen tulee sekaaneita arvistelemaan ja ulisemaan kasvisruoasta. Ja on huomattavasti yleisempää myös se oikeassa elämässä tapahtuva, vähättelevä ja kyseenalaistava kommentointi sekaanilta vegaanille.
Annetaan kaikille ruokarauha.
Vierailija kirjoitti:
Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.
Tietävätpähän vegaanit pysyä poissa pas*kasta seurasta ja kaikki voittaa! :)
ps. huomattavasti useammin vegaaneita mollataan ja kyseenalaistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei edes kalaa pysty syömään, niin on kyllä todella rajoittunut ihminen.
Itsellänikin on lempiruoat, mutta syön käytännössä poikkeuksetta sitä, mitä talo tarjoaa. Ei siitä mitään tulisi, jos rupeaisin aina esittämään omia vaatimuksia.
Sinähän se et määrittele kuka on rajoittunut ihminen ja kuka ei. Hienoa syrintää taas. On se helvetin kumma että toisten pitää ahdistua ja mollata siksi että on tehnyt massasta poikkeavan valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.
Tietävätpähän vegaanit pysyä poissa pas*kasta seurasta ja kaikki voittaa! :)
ps. huomattavasti useammin vegaaneita mollataan ja kyseenalaistetaan.
Kyllä aion mollata vegaaneja jatkossakin, koska itse kalastettu kala ja metsästetty liha ei ole pisaraakaan epäeettisempää kuin vegaanius.
Yhtä loogista olisi olla syömättä vaikka paprikaa ja palsternakkaa kuin olla vegaani.
Ja sitten kun kaikki päättävät ottaa muutaman ruokarajoitteen listalleen, ei ikinä voida tehdä yhteiskutsuja ja yhteisiä aterioita.
Tämän vuoksi vastustan vegaaneja, vaikka kannatankin eettistä ja ekologista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Joustamaton vegaanius on typerää. Vegaani voi olla muualla kuin kylässä, jossa vieraille ei tehdä vegaaniruokaa.
Ei voi olla vegaani jos joustaa. Sori mutta ketään miellyttääkseni en todellakaan toimi arvojeni vastaisesti. Kaikenlaista ne jotkut kuvitteleekin.