Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuore väitöstutkimus paljasti: Monessa perheessä kasvissyöjä aiheuttaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä

Vierailija
04.05.2024 |

Tuore väitöstutkimus ruotii ruuan monia merkityksiä. Liharuualla esimerkiksi osoitetaan huolenpitoa, vaalitaan kansallista minäkuvaa ja pönkitetään sukupuoli-identiteettiä. Vegaani on kaveripiirissä sen sijaan usein se ilonpilaaja, joka  tahtomattaan latistaa muiden juhlatunnelman ja kieltäytyy tarjotusta ruoasta jos se ei ole vegaanista:

https://yle.fi/a/74-20082283

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjät eivät ikinä valita jos joku muu ei syö lihaa, ovat vain tyytyväisiä, että saa itse syödä kaiken.

Kasvissyöjät taas usein tyrkyttävät sitä omaa uskontoaan ja kehoittavat tai jopa pakottavat muitakin kasvissyöjiksi ja yrittävät syyllistää lihansyöjiä.

Tämä on se fakta ja nämä tyrkyttäjät ovat se ongelma.

Vierailija
62/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.

Tietävätpähän vegaanit pysyä poissa pas*kasta seurasta ja kaikki voittaa! :) 

ps. huomattavasti useammin vegaaneita mollataan ja kyseenalaistetaan. 

Kyllä aion mollata vegaaneja jatkossakin, koska itse kalastettu kala ja metsästetty liha ei ole pisaraakaan epäeettisempää kuin vegaanius.

Yhtä loogista olisi olla syömättä vaikka paprikaa ja palsternakkaa kuin olla vegaani.

Ja sitten kun kaikki päättävät ottaa muutaman ruokarajoitteen listalleen, ei ikinä voida tehdä yhteiskutsuja ja yhteisiä aterioita.

Tämän vuoksi vastustan vegaaneja, vaikka kannatankin eettist

Onko käynyt mielessä, että joidenkin mielestä kala tai liha maistuvat ikäviltä alkuperästä riippumatta? Mollaa vaikka sitten nirsoudesta, mutta syy ei aina ole ekologinen. 

T. Sekaani, joka ei tosin syö juuri yhtään punaista lihaa eikä ole koskaan provosoitunut kenenkään muiden ruokavalioista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein samaistu tuohon, että vegaani saisi minut tuntemaan jotenkin huonommaksi. Onko muilla tuollaisia tuntemuksia tullut? Kai sitten jos siitä oikein tutkimuskin tehty. Enemmän häiritsee jos vegaani alkaa ottamaan syömisen tai syömättömyyden koko ajan esiin. Ihmisillä pitäisi olla ruokarauha ja muiden syömisiin ei tulisi puuttua.

Vierailija
64/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.

En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa. 

Eettisiä käsityksiä ja periaatteita on monenlaisia. Et sinä voi toisen puolesta sanoa, että hänen pitää katsoa riistan olevan "täysin eettistä". Joka tapauksessa se eläin on tapettu syötäväksi, mikä ei sovi kaikkien eettisiin periaatteisiin. Jos taas mittatikkuna pidetään ruuan ympäristöystävällisyyttä, niin riistalihan "tuotannossa" kuluu usein melkoisesti bensiiniä metsästysporukan ajeluissa. Kun sen suhteuttaa saadun riistan usein vaatimattomaan määrään, ei kyseessä olekaan enää niin ympäristöystävällinen ruoka.

Vierailija
65/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin kasvissyöjä, ja ajoittain jopa vegaanikin. Tunnustan silti, että toisinaan nolottaa niin perkuleesti vegaanituttavat, jotka tosiaan ei siis voi joustaa mistään ikinä, eikä olla öyhöttämättä siitä omasta syömisestään ja syömättä jättämisestään. Niinkuin vegaanin elimistö sitten nääntyisi nälkään, jos tarjolla ei nyt ole mitään justiin vegaanista. Itse olen ajatellut, että syön mitä syön ja jätän sitten syömättä jos en löydä mitään syötävää, mutta hätätilassa nälkääni kyllä pystyn syömään vaikka minkälaisen kinkunpalan siihen kuolematta. En tarkoita, että kaikki vegaanit tällaisia ovat, varmaan ne rauhallisimmat ja parhaan kasvatuksen saaneet tai luonnostaan mukavat osaavat pitää päänsä kiinni ja olla öyhöttämättä. Ja sitten on näitä ihmisparkoja, joiden elämän pääasiallinen asia on olla jotenkin erikoinen. Joko vegaaneista vegaanein, lihansyöjistä lihansyöjin, eettisistä eettisin tai vaikkapa

Tällaiset öyhöttävät vegaanit ovat vain huomionkipeitä, aivan kuten se sukulaistäti joka paasaa juhlissa ruokarajoitteistaan, ja harmittelee kun ei voi tuota ja tuotakaan syödä, vaikka hänetkin olisi huomioitu.

Jos minä menen kylään johonkin niin en todellakaan oleta että mulle olisi jotain tarjolla. Olen sen verran normaalijärkinen, etten alkaisi tehdä itsestäni numeroa siinä. Huonosti käyttäytyviä ja huomionkipeitä löytyy tosiaan kaikista, kuten sanoit. Kunhan vain ei yleistettäisi.

Vierailija
66/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit vähentävät yhteisöllisyyttä kuten kaikki muukin yksilöä korostava touhu. Heidän arvomaailmassaan tämä varmaan tosin mietitty sen arvoiseksi.

Vähän kyllä kulman kohosi kun joukko vegaaneja keskusteli miten ikävää että jotkut pitävät heidän huoniointiaan juhliin niin vaikeana. Ziisus. Jos päättää olla vaikea, olisi kohteliasta tulla vastaan.

Esim. Luvata hoitaa illanistujaisten vegaanipuoli tai ... pudum pudum jännitysrummut pudum .... JÄRJESTÄÄ ITSE joskus juhlat eikä vaan vaatia palvelua muilta.

Vierailija
67/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaa aina mainostaa olevansa vegaani joka elää oikein, ja muut väärin. Siksen enää huomioi tarjoiluissa erikseen heitä, oikeasti terveydellisesti ruokarajoitteiset ovat eri juttu.

Kyllä aion mollata vegaaneja jatkossakin, koska itse kalastettu kala ja metsästetty liha ei ole pisaraakaan epäeettisempää kuin vegaanius.

Yhtä loogista olisi olla syömättä vaikka paprikaa ja palsternakkaa kuin olla vegaani.

Ja sitten kun kaikki päättävät ottaa muutaman ruokarajoitteen listalleen, ei ikinä voida tehdä yhteiskutsuja ja yhteisiä aterioita.

Tämän vu

No syököön vegaanit mitä syövät, kunhan pysyvät poissa ympyröistäni ehdottomilla vaatimuksillaan. En jaksa sitä, että kaikilla pitää olla oma ruokavalio.

Jos ei laittamani ruoka kelpaa, pysykööt pois. Näin olen pikkuhiljaa tiputtanut vegaanit pois. Haluan syödä terveellistä, maistuvaa ja eettistä ruokaa, enkä halua vegaaneja sitä sotkemaan. 

Vierailija
68/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osavegaanius on kylläkin ärsyttävämpää. Esimerkiksi tilataan pizzaa pepperonilla mutta juusto pitää olla vegaanista, tai kerman sijaan kahviin pyydetään kauramaitoa vaikka Balkan ei tuota ongelmia leivän päällä. Onneksi en ole enää tällaisen osavegaanin kanssa parisuhteessa sillä se oli totaalista helvettiä kun mikään maitoa sisältävä ei käynyt.

Vierailija
69/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

67: Luuletko, että vegaanit tai kukaan muukaan jää kaipaamaan sinunkaltaisen ihmisen seuraa? En ole edes vegaani, mutta tuollainen öyhöttäminen aivan tyhjästä ei anna kovin miellyttävää tai älykästä kuvaa. Mitäs kaikkia muita ehtoja pitää olla ympäriöiville ihmisille, kuin se, ettei ainakaan saa olla vegaani? Ei se vegaaniuteen jää kuitenkaan.

Vierailija
70/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma vegaanien kanssa on siinä, että he ovat täysin ehdottomia.

En itsekään pidä soijasta, mutta syön sitä muiden mukana, koska en halua aiheuttaa numeroa ja pidän tiettyä yhteenkuuluvuuden tunnetta siinä, että syödään samoja ruokia tietyllä tapaa itseisarvona. 

Mutta vegaani ei pidä. Hän vaatii, että juhlissa on juuri hänen narsistisia tarpeitaan varten suunnattu erityisruokavalio. Vegaani tekee todella paljon myyräntyötä yhteisöllisyyttä vastaan.

Se jos mikä on itsekästä. 

Vierailija
71/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä ruoantuotannon vaikutuksia ympäristöön etkä tunnusta että kaikki eläimet ovat tuntevia yksilöitä. En minä ala väittelemään tyhmien kanssa koska se on ajanhukkaa.

Vierailija
72/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka tehdään suomalaisittain, jossei maistu voi ottaa omat eväät mukaan. Muitten ei tartte kärsiä jos joku ei syö sitä tai tätä.

Vierailija
73/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija on kasvissyöjillä aika menneen talven lumia, joskus 70-luvulla syötiin jotain soijapurua, kun ei muutakaan ollut. Nykyisin on parempia ja ennenkaikkea paremman makuisia proteiinin lähteitä kasvikunnassakin.

Vierailija
74/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jos päätän laittaa täysin eettistä riistaa esim juhlissa, niin minusta on kyllä vähän kurja, jos jotkut vegaanit jättävät sen syömättä eettisiin syihin vedoten, kun tietty yhteenkuuluvuus kuitenkin tekee juhlista paremmat.

En hifistelisi punaviinejäkään absolutistin kanssa. 

Eettisiä käsityksiä ja periaatteita on monenlaisia. Et sinä voi toisen puolesta sanoa, että hänen pitää katsoa riistan olevan "täysin eettistä". Joka tapauksessa se eläin on tapettu syötäväksi, mikä ei sovi kaikkien eettisiin periaatteisiin. Jos taas mittatikkuna pidetään ruuan ympäristöystävällisyyttä, niin riistalihan "tuotannossa" kuluu usein melkoisesti bensiiniä metsästysporukan ajeluissa. Kun sen suhteuttaa saadun riistan usein vaatimattomaan määrään, ei kyseessä olekaan enää niin ympäristöystävällinen ruoka.

Ihan sama mitä muka-faktoja latelet. Itse pyöräilen peurapassiin, ja jos saalista tulee, sitten haetaan auto. Se on keskimäärin varsin ekologista ottaen huomioon sen, mikä päästö kasvistenkin viljelystä ja kuljetuksesta tulee. Ja sekä peura että hirvikanta tarvitsevat harvennusta, kun niillä ei ole riittävästi luonnollisia vihollisia. Muutoin kolarit ovat lopulta ne, jotka tuota kantaa harventavat.

Vierailija
75/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vegaaniudessa on narsistinen sävy.

Toisilla ylitunnollisen suorittajan vikaa.

Jälkimmäinen voi olla ihan ok kaveri.

Vierailija
76/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein samaistu tuohon, että vegaani saisi minut tuntemaan jotenkin huonommaksi. Onko muilla tuollaisia tuntemuksia tullut? Kai sitten jos siitä oikein tutkimuskin tehty. Enemmän häiritsee jos vegaani alkaa ottamaan syömisen tai syömättömyyden koko ajan esiin. Ihmisillä pitäisi olla ruokarauha ja muiden syömisiin ei tulisi puuttua.

Mulla joistakin vegsuista tunne että vegaani pitää itseään minua parempana mutta en kyllä koe huonoa omaatuntoa vaan ihmettelen hiljaa. Olen viettänyt aikaa hyvin uskonnollisten ihmisten kanssa ja tunnelma on samanlainen. 

Vierailija
77/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija on kasvissyöjillä aika menneen talven lumia, joskus 70-luvulla syötiin jotain soijapurua, kun ei muutakaan ollut. Nykyisin on parempia ja ennenkaikkea paremman makuisia proteiinin lähteitä kasvikunnassakin.

Soija ei ole pelkästään tärkeä proteiinin lähde vaan myös kalsiumin lähde. En ymmärrä soijan parjaamista, koska se on oikein kelpoa ruokaa ihmiselle. Ravintoköyhän riisin tuotanto on paljon ongelmallisempaa, mutta harva siitä itkee.

Vierailija
78/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on sekasyöjä vaikka usein väitetään että kivikaudella söivät kasviksia. Esim ötzin vatsasta löytyi kahta hirvilajia ja viljaa ei kasviksia, oli juuri syönyt ennen kuin joku hänet tappoi. Ihmistä ei siis olisi olemassa jos ei olisi sekasyöjä. Sitäpaitsi kyllä ruoka myrkytykset tulee yleisimmin kasvisruoasta kuin lihasta.

Itseasiassa ihmiskunnalla rupesi aivot kehittymään paremmiksi siinä vaiheessa kun tulen keksimisen myötä ryhdyttiin syömään kypsennettyä lihaa.  Näin elimistö sai ihan eri tavalla ravintoaineita irti ruuasta 

Vierailija
79/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä olen, vegaani en. 

Teen muulle perheelle myös liharuokaa, tosin syövät myös kasvisruokaa. Meillä ei ole ollut ongelmia. 

Siskoni on taas kasvissyöjä joka koko ajan jaksaa moralisoida muiden valintoja. Hemmetin rasittavaa. 

Vierailija
80/120 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä törmännyt näihin "vegaaneihin" jotka sanovat että ei saa olla kalaa, tai ei saa olla kanan munaa, tai ei saa olla maitotuotteita. Mutta silti salami, pepperoni ja tavallinen grillimakkara maistuu ja se vegetys unohtuu.

Nykyisin saa vegaanimakkaroita ja vegaanisalameja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi