Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "S2-opetus on ollut v-mäinen päänvaiva"

Vierailija
04.05.2024 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010360677.html

Tulin todella surulliseksi artikkelin tuosta S2-osuudesta. Osaisiko kukaan opettaja ottaa kantaa, että miksi näin on toimittu, miksi täysin kaksikielinen on laitettu S2-luokalle? Ei kai sinne laiteta suomenruotsalaisiakaan automaattisesti.

Tältä henkilöltä on evätty koulussa mahdollisuus kielen kokonaisvaltaiseen hallintaan ja moni urapolku on sen myötä käynyt hänelle ellei nyt mahdottomaksi, vähintäänkin vaikeaksi.

Suomessa opettajilla ei ehkä ole riittävää käsitystä siitä, mikä on hyvä kielitaito. Jos asetvaihtelu tai sijamuodot nyt sattuisivatkin tuottamaan hankaluuksia, ei se todellakaan ole riittävä syy siirtää oppilas S2-luokalle.

T. Kielitieteilijä

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ratkeaisi sillä, että tavallisella luokalla ei olisi mitään S2-opetusta. Kieltä hallitsemattomat olisivat omassa luokassaan opiskelemassa suomea, kunnes virallisesta kielikokeesta tulisi lähes äidinkielisen puhujan tasoon verrattava tulos, jolloin oppilas voi siirtyä tavalliselle luokalle ja tavalliseen suomen opetukseen.

Vierailija
22/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on virallisissa papereissa merkitty äidinkieleksi joku muu kuin suomi, joutuu s2:een automaattisesti. Taitaa olla ihan laissa.

Eli myös kaksikieliset suomenruotsalaiset laitetaan suoraan S2-ryhmiinkö? Oma äidinkieleni on virallisesti muu, enkä ole koskaan osallistunut S2-opetukseen.

Vasta lukiossa minulle selvisi, ettei minun olisi tarvinnut lukea ja kirjoittaa ruotsia, koska äidinkieleni ei ollut ruotsi. En todellakaan halunnut mitään erivapauksia vain siksi, että vanhempani olivat muualta kotoisin - valitettavasti nykynuoret menevät sieltä, mistä aita on matalin.

En mä sanoisi tuota erivapauksien ottamiseksi, vaan järjettömyyden välttämiseksi kun siihen on mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on virallisissa papereissa merkitty äidinkieleksi joku muu kuin suomi, joutuu s2:een automaattisesti. Taitaa olla ihan laissa.

Eli myös kaksikieliset suomenruotsalaiset laitetaan suoraan S2-ryhmiinkö? Oma äidinkieleni on virallisesti muu, enkä ole koskaan osallistunut S2-opetukseen.

Vasta lukiossa minulle selvisi, ettei minun olisi tarvinnut lukea ja kirjoittaa ruotsia, koska äidinkieleni ei ollut ruotsi. En todellakaan halunnut mitään erivapauksia vain siksi, että vanhempani olivat muualta kotoisin - valitettavasti nykynuoret menevät sieltä, mistä aita on matalin.

En mä sanoisi tuota erivapauksien ottamiseksi, vaan järjettömyyden välttämiseksi kun siihen on mahdollisuus.

Ruotsin opiskelematta jättäminen lukiossa ei olisi muuttanut sitä, että yo-tutkintoon kuului keskipitkä kieli. Tuttavani tarttui tilaisuuteen jättää ruotsi lukematta ja kirjoittamatta, eikä hän meinannut päästä ylioppilaaksi, koska ei läpäissyt keskipitkän ranskan yo-koetta. 

Vierailija
24/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin opiskelematta jättäminen lukiossa ei olisi m

Mutta pääsi sitten kuitenkin. Eli ei ongelmaa.

Vierailija
25/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, joskus tuo ongelma poistuu sillä omalla natiivikielellä.

T. Ranskan keksipitkänä kielenä kirjoittanut, ranskaa äidinkielenään puhuva ma mu.

Vierailija
26/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Mutta pääsi sitten kuitenkin. Eli ei ongelmaa.

Itse asiassa viimeisellä uusintakerralla hän saikin kirjoittaa kielen lyhyenä, joten ei joutunut uusimaan koko yo-tutkintoa.

Vierailija
27/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opin ensimmäisenä kielenäni suomen, mutta siitä huolimatta minut passitettiin sinne S2:een. Minun papereissahan suomi on toinen kieli, koska äidinkieli on somali."

Miten hän on voinut oppia suomen ensimmäisenä kielenään, jos hän on kotonaan elänyt somalinkielisessä ympäristössä?

Kasvamalla suomenkielisessä ympäristössä tietenkin.

Ihan samanlailla oma kumppanini oppi aikoinaan suomenkielen. Äitinsä heitti hänet heti pihaleikkeihin muiden lasten joukkoon, vaikka oli käytännössä täysin kielitaidoton. Lapsilla kieli tarttuu nopeasti ja onkin täysin tyypillistä, että muuttajataustaisissa perheissä lapset puhuvat toisena kielenään suomea ja vanhemmat voivat olla useista Suomessa asutuista vuosista huolimatta melko kielitaidottomia.

Suomessa syntyneet toisen polven muuttajat tai tänne hyvin nuorina tulleet oppivat kielen ympäristöstään

Toisin sanoen artikkelin henkilön kotona ei ole puhuttu lapsille mitään kieltä.

Vierailija
28/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö kuinka monella kantasuomalaisella meinää jäädä kirjoittamatta ruotsinkieli, vaikka sitä on tahkottua jo ennen lukiota?

Vierailija
29/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu taitaa olla vähän mielikuvituksen tuotosta. 

Vai miltä kuulostavat mm. väitteet siitä, että somalinkielisessä perheessä suomi on "eka kieli, jonka opin"?

Että vanhemmat kävivät ahkerasti töissä (äiti tehtaalla, isä taksikuskina + hanttihommia tekevänä), mutta samat vanhemmat eivät osanneet suomea vuosienkaan jälkeen, jolloin poikansa joutui kääntämään näille papereita?

Haiskahtaa. Vahvasti. 

Ihanko oikeasti kuvittelet, että jossain tehdaslinjastolla vääntäminen antaa niin hyvät edellytykset suomenkieleen, että osaat sujuvasti lukea niitä kapulakielisiä virastopapereita, joiden lukeminen ja ymmärtäminen tuottaa haasteita monille natiivisuomalaisellekin?

Vierailija
30/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Tiedätkö kuinka monella kantasuomalaisella meinää jäädä kirjoittamatta ruotsinkieli, vaikka sitä on tahkottua jo ennen lukiota?

Varmasti monella, kun ruotsi ei ole nykyisin enää pakollinen koe yo-tutkinnossa. Tuolloin se kuitenkin oli. 

Vierailija
31/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opin ensimmäisenä kielenäni suomen, mutta siitä huolimatta minut passitettiin sinne S2:een. Minun papereissahan suomi on toinen kieli, koska äidinkieli on somali."

Miten hän on voinut oppia suomen ensimmäisenä kielenään, jos hän on kotonaan elänyt somalinkielisessä ympäristössä?

Somalit puhuvat kotonaan ja työpaikoillakin somalia. Minulla on tästä kokemusta. Siksi eivät ikinä integroidu.

Mitä ihmettä? Tietenkin puhuvat äidinkieltään kotonaan. Jos itse muuttaisit nyt ulkomaille etkö puhuisi suomea perheenjäsenillesi? 

Vierailija
32/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako koulu enemmän rahaa S2-oppilaista? 

Vierailija
33/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ru

"vuonna 2022 ruotsin kirjoittajien osuus oli 30 prosenttia"

Vierailija
34/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu taitaa olla vähän mielikuvituksen tuotosta. 

Vai miltä kuulostavat mm. väitteet siitä, että somalinkielisessä perheessä suomi on "eka kieli, jonka opin"?

Että vanhemmat kävivät ahkerasti töissä (äiti tehtaalla, isä taksikuskina + hanttihommia tekevänä), mutta samat vanhemmat eivät osanneet suomea vuosienkaan jälkeen, jolloin poikansa joutui kääntämään näille papereita?

Haiskahtaa. Vahvasti. 

Aina ihmetyttää tallaiset kirjoitukset. Miten joku on pystynyt elämään aikuiseksi asti tajuamatta, että meillä on ollut täällä iso joukko ihmisiä joiden suomenkielen taito on todella heikko, vaikka ovat asuneet täällä jo ties kuinka monessa sukupolvessa. Nimittäin suomenruotsalaiset. He elävät ruotsinkielisissä perheissä, alueella missä käytännössä ruotsi on se ykköskieli. Suomea osataan huonosti, eikä kukaan ihmettele tätä. Ihan sama ilmiö tapahtuu aikuisena tänne muuttaneille. Tehdään töitä joissa pärjää olemattomalla suomenkielen osaamisella ja muu elämä eletään omankielisten parissa.

Oma tanskalainen isovanhempani asui Suomessa sellaiset 60-vuotta, eikä koskaan oppinut suomea esim. sille tasolle että olisi lukenut suomenkielistä kirjallisuutta saati ratkonut suomenkielisiä ristikoita, vaikka asui sisämaassa, suomenkielisessä ympäristössä. Kotona puhui  suomalaiselle kumppanilleen tanskan, ruotsi ja suomen muodostamaa sekakieltä ja sillä pärjäsi myös työelämässä, lapsilleen sitten taas tanskaa. Kirjat ja ristikot toi mukanaan kun vieraili synnyinmaassaan.

Vierailija
35/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä S2 saa automaattisen vapautuksen herrakansan kielestä? Ysärillä ainakin saivat. Siinä voi tulla vaikeuksia jos yliopistoon meinaa jatkaa. Virkamiesruottista ei luovuta, vaikka mikä olis!

Vierailija
36/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvamalla suomenkielisessä ympäristössä tietenkin.

Ihan samanlailla oma kumppanini oppi aikoinaan suomenkielen. Äitinsä heitti hänet heti pihaleikkeihin muiden lasten joukkoon, vaikka oli käytännössä täysin kielitaidoton. Lapsilla kieli tarttuu nopeasti ja onkin täysin tyypillistä, että muuttajataustaisissa perheissä lapset puhuvat toisena kielenään suomea ja vanhemmat voivat olla useista Suomessa asutuista vuosista huolimatta melko kielitaidottomia.

Suomessa syntyneet toisen polven muuttajat tai tänne hyvi

Ei, vaan kyseisellä henkilöllä on kaksi ensimmäistä kieltä. Tätä on kaksikielisyys.

Vierailija
37/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vuonna 2022 ruotsin kirjoittajien osuus oli 30 prosenttia"

Eikö tämäkin vain osoita, että nuoret menevät sieltä, mistä aita on matalin? Opiskellaan ruotsia mahdollisesti ala-asteelta lukioon saakka, mutta ei sitten vaivauduta panostamaan sen kirjoittamiseen. Ja sitten ihmetellään korkeakoulussa, että vieläkö sitä pakkoruotsia pitää opiskella virkamiesruotsin muodossa.

Vierailija
38/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että on nuorena valinnut ns. helpomman vaihtoehdon?

s2 opetuksesta ns. pääsee hyvin helposti pois suosittamalla kielikokeen. Ei ole mikään  ongelma, mutta pitää toki itse pyytää. 

Toisaalta s2-status antaa myös olennaisia helpotuksia ja oikeuksia, mistä moni ei ole valmis luopumaan. Opettaja voi myös suositella S2-oppilaana olemista juuri näiden etuuksien takia. Eli etuisuuksia, joita muilla ei ole. 

S2-opetusta räätälöidään ihan samalla tavalla, kuin muutakin opetusta, eli oppilaan taitojen mukaan. Välttämättä muutoksia ns  perusopetukseen ei juurikaan ole. Tällä nuorella on henkilökohtainen opetussuunnitelma, jonka hänen vanhempansa ovat aikoinaan hyväksyneet ja lukiossa hän on itse sen hyväksynyt. Ei niitä opettaja yksin päätä  

Veikkaan siis, että nuorena on tehnyt valintoja päästäkseen helpommalla tai kavereiden perässä. Siinä vaiheessa ei ole tullut mieleen tulevaisuus. 

terv. S2-opettaja. 

Vierailija
39/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän sitten pääsi opettajankoulutukseen kumminkin? Hänhän ei mennyt sinne sitten, mutta sai paikan. Että ei se S2 sitä estänyt.

Vierailija
40/119 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko niin, että on nuorena valinnut ns. helpomman vaihtoehdon?

s2 opetuksesta ns. pääsee hyvin helposti pois suosittamalla kielikokeen. Ei ole mikään  ongelma, mutta pitää toki itse pyytää. 

Toisaalta s2-status antaa myös olennaisia helpotuksia ja oikeuksia, mistä moni ei ole valmis luopumaan. Opettaja voi myös suositella S2-oppilaana olemista juuri näiden etuuksien takia. Eli etuisuuksia, joita muilla ei ole. 

S2-opetusta räätälöidään ihan samalla tavalla, kuin muutakin opetusta, eli oppilaan taitojen mukaan. Välttämättä muutoksia ns  perusopetukseen ei juurikaan ole. Tällä nuorella on henkilökohtainen opetussuunnitelma, jonka hänen vanhempansa ovat aikoinaan hyväksyneet ja lukiossa hän on itse sen hyväksynyt. Ei niitä opettaja yksin päätä  

Veikkaan siis, että nuorena on tehnyt valintoja päästäkseen helpommalla tai kavereiden perässä. Siinä vaiheessa ei o

Jutun lukemalla olisi selvinnyt sinullekin, että kyseinen henkilö oli pyytänyt ja selvittänyt useamman kerran mahdollisuutta päästä tavalliseen opetukseen. Kuten myös se, että oli ykkösluokasta alkaen laitettu siihen S2-opetukseen.

Vaikea uskoa kirjoituksesi perusteella, että olisit oikeasti opettaja jos epäilet, että ekaluokkalainen osaa tehdä itsenäisiä valintoja sen perusteella mikä tuntuu helpommalta tai mitä kaverit (jotka olivat pääosin suomenkielisiä) tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi