Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?
Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?
Kommentit (451)
Kirjoitin tuolla aikaisemmin 20-luvulla syntyneistä anopeista. Tätä ketjua lukiessa aloin miettiä syntyjä syviä ja jitenkin aloin ymmärtää minun anoppini taåoja.
Itse asiassa appiukko oli hyvin itsekäs joka asiassa ja vaikka anoppi kävi työssä, niin hän oli kyllä apen vallan alla. Mitä hyvänsä hän yritti, niin aina appi vähätteli. Ehkä tästä johtuen olin anopille se "nyrkkeilysäkki", johon hän purki itse kokemansa vääryydet.
Nyt, kun itse olen anoppi, niin olemme tästä miniän kanssa keskustelleet. Hänkin on saanut osansa minun anoppini käytöksestä. Esim anoppi välehdellut pari kertaa, että ruoka ei sisällä niitä aineksia, joita miniäni vatsa ei kestä. Anoppi on poikani mummo, joten joskus kävivät hänen luonaan, mutta käynnit loppuivat aika pian.
Nyt anoppi on hoivakodissa, mutta vihamielinen katse seuraa minua, kun satun siellä käymään.
20-luvulla syntyneen mummon lapsenlapsetkin lienevät jo aikuisia ja kykeneväisiä huolehtimaan itsestään.
Itse tunnen 97 vuotiaan, lapsensa 69 vuotta, tämän lapsi 45 jolla yli 10- vuotiaat lapset. Kulkeneeko anoppiviha heidän suvussaan, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Miten nää vanhukset on voineet elää elämänsä siten että ei ole koskaan tarvinut mennä itseensä ja muokata omaa käytöstään, jotta elämä muiden kanssa onnistuisi? Siksi koska muut ympärillä ovat aina alistuneet ja luovineet tuohon mielivaltaiseen käytökseen.
He ovat voineet aivan hyvin tulla muiden ihmisten kanssa toimeen mutta sitten tulee minä itte-miniä jonka mielen mukaan heidän pitäisi käyttäytyä. Niin päin se näkyy näissä keskusteluissa menevän, anoppi on tyhmä ja tietämätön , hän ei vastaa vaativaa makuani mitä edellytän ihmisiltä joille olisin asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
20-luvulla syntyneen mummon lapsenlapsetkin lienevät jo aikuisia ja kykeneväisiä huolehtimaan itsestään.
Itse tunnen 97 vuotiaan, lapsensa 69 vuotta, tämän lapsi 45 jolla yli 10- vuotiaat lapset. Kulkeneeko anoppiviha heidän suvussaan, en tiedä.
Tottakai huolehtivat, mutta se 20-luvulla syntynyt minun anoppini tunki vielä muutama vuosi sitten hinkumaan minun lastenlasteni asioita määräämään. T. 70+
Aika hyvä jos mennään 20- luvulla syntyneen luokse syömään ja mummo ei oo muistanut suvun uuden miniän tarkkaa ruokavaliota ruokaa laittaessaan.
Kullä sen pitäisi olla jo toisinpäin, nuoremmat laittavat ruuat tai hakevat mummun syömään.
Naisen osa ei lopu koskaan, yli 90 passaa ja laita ruuat ja sitten moititaan tarjoomukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai huolehtivat, mutta se 20-luvulla syntynyt minun anoppini tunki vielä muutama vuosi sitten hinkumaan minun lastenlasteni asioita määräämään. T. 70+
Ja ei tietenkään voi mummun antaa puhua ja tehdä silti niinko itse tykkää? Miten jotkut on noin riippuvaisia ettei voi antaa vanhuksen puheitten olla omassa arvossaan sen enempää niistä kiihtymättä?
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä jos mennään 20- luvulla syntyneen luokse syömään ja mummo ei oo muistanut suvun uuden miniän tarkkaa ruokavaliota ruokaa laittaessaan.
Kullä sen pitäisi olla jo toisinpäin, nuoremmat laittavat ruuat tai hakevat mummun syömään.
Naisen osa ei lopu koskaan, yli 90 passaa ja laita ruuat ja sitten moititaan tarjoomukset.
20-luvulla syntyneen?
Mun anoppi oli 51-vuotias ja keittiöalan ammattilainen ja silti juotti tahallaan tavallista maitoa laktoosi-intolerantikolle. Ja me olimme kyllä ihan kahvilla vaan ja veimme kaiken syötävän mukanamme, eikä lasta siellä kukaan muu hoitanut kuin me vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei tietenkään voi mummun antaa puhua ja tehdä silti niinko itse tykkää? Miten jotkut on noin riippuvaisia ettei voi antaa vanhuksen puheitten olla omassa arvossaan sen enempää niistä kiihtymättä?
Miksi huono käytös pitäisi olla koskaan hyväksyttyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi huono käyt
Minun kasvatukseni mukaan annetaan jo yhdeksänkymppisten puhua mitä lystäävät.
Olen itse 79, olen vielä puheistani vastuussa mutta 10 vuoden päästä voi olla toisin. Moni minua nuorempi on jo melko horinoissaan.
Tässä näkee nuorten ymmärryksen puutteen, kaikki just niinko MINÄ tahdon. Ooottakaas mimmosia komentelijoita olette 95 - vuotiaina, 20- luvun nuorimmat ovat nyt.
Seitsenkymppiset lapsenne , heidän lapsensa ja lastenlapset polkevat jalkaa, mummu, kyllä sun on muistettava jokaisen ruokavaliot ja mitä sinä siitä 2000-luvun alkeellisia asioita muistelet.
Vierailija kirjoitti:
Missään en sanonut että se mummo oli silloin yli 90. Näin ei ollut. Syömään ryhtyessä miniäni kysyi, että onko ko ruuassa tiettyä ainesta, johon anoppini oli sanonut, että koska muisti sen olevan sopimatonta.
Täällä lukiessaei kannata olettaa mitään, sillä varmaan moni kirjoittaa asioista, jotka eivät tapahtuneet eilen tai viime vuonnakaan. T. 20-luvulla syntyneen miniä ja kirjkoituksessa mainitun miniän anoppi🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että oli kyse puhumisesta? Huoh. Mistä päättelit, että joku kiihtyi?huoh.😏
Olen itse 79, olen vielä puheistani vastuussa mutta 10 vuoden päästä voi olla toisin. Moni minua nuorempi on jo melko horinoissaan.
Tässä näkee nuorten ymmärryksen puutteen, kaikki just niinko MINÄ tahdon. Ooottakaas mimmosia komentelijoita olette 95 - vuotiaina, 20- luvun nuorimmat ovat nyt.
Seitsenkymppiset lapsenne , heidän lapsensa ja lastenlapset polkevat jalkaa, mummu, kyllä sun on muistettava jokaisen ruokavaliot ja mitä sinä siitä 2000-luvun alkeellisia asioita muistelet.
Moni näistä rajattomista häiriköistä on aina ollut kamalia. Ei se ikä heille enää mikään selitys voi olla. Oma siskoni on ollut pienestä asti ihan niin kauan kuin muistan päällepäsmäri, kiusaaja ja kaikentietäjä. Ei se että hän vanhenee ole mikään tekosyy sitä kamalaa käytöstä pakkosietää.
Ja sinustakin huokuu kauas, että SINÄ HALUAT OLLA ILKEÄ ja sitten ikä on vain tekosyy.
Muistisairaudet ovat eri asia, mutta harvemmin se ilmenee esimerkiksi valehteluna.
t. dementikkoapen miniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään en sanonut että se mummo oli silloin yli 90. Näin ei ollut. Syömään ryhtyessä miniäni kysyi, että onko ko ruuassa tiettyä ainesta, johon anoppini oli sanonut, että koska muisti sen olevan sopimatonta.
Täällä lukiessaei kannata olettaa mitään, sillä varmaan moni kirjoittaa asioista, jotka eivät tapahtuneet eilen tai viime vuonnakaan. T. 20-luvulla syntyneen miniä ja kirjkoituksessa mainitun miniän anoppi🙄
No minä elän nykyajassa vaikka olen liki 80.
Eläkää muut muistoissanne ja katkeruuksissanne, itse muistelen vain hyviä asioita elämässäni jos taaksepäin katson. Niitä on enemmän kuitenkin.
Mun on oikeesti vaikea heti hahmottaa, (anoppi liki 100 vuotias ja tarjoaa väärää ruokaa) että kyse onkin siitä että lapsenlapsen vaimo on saanut väärää ruokaa 30 vuotta sitten uutena miniänä.
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä rajattomista häiriköistä on aina ollut kamalia. Ei se ikä heille enää mikään selitys voi olla. Oma siskoni on ollut pienestä asti ihan niin kauan kuin muistan päällepäsmäri, kiusaaja ja kaikentietäjä. Ei se että hän vanhenee ole mikään tekosyy sitä kamalaa käyt
Onneks on appi dementikko eikä anoppi. Et ehkä jaksa niin paljon töissäsi jauhaa apesta kuin anopista tekisit.
Vanhana monet jumittuu ennen varsinaista muistisairautta jauhamaan samoja asioita.
Monilla näyttää alkavan se jo keski-iässä, samat ihmiset keskustelusta toiseen kertovat samat tapaukset anoppinsa kanssa jumittuneena siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimia rajattoman miniän kanssa? Siis sellaisen, joka haluaa isovanhempien sisustavan kotinsa lapsimyönteiseksi (pois kukat, koriste-esineet jne.), hankkivan kotiinsa matkasängyn, hoitopöydän, potan ja syöttötuolin (vaikka ei ole tilaa näitä varastoida) ja joka tonkii kaikki mahdolliset ala- ja yläkaapit sekä ullakon etsien "aarteita", joita haluaa myydä kirppiksellä tai käyttää rekvisiittana somekuvissaa? Ja joka tietenkin joka käynnillä selittää, että pitäisi teidänkin jo tehdä kuolinsiivous, ettei jää meidän vaivoiksemme. Ja joka lisäksi ilmoittaa, että heidän perhe tarvitsee mökin heinäkuuksi, sinne ei silloin sovi tulla.
Että miten tälläisen kanssa pitäisi olla ja elää?
Nämä nykyisemmät äidit näyttävät olevan kovasti katkeroituneita naisia. Ei voikaan enää olla, että " minä minä vain".
Onneks on appi dementikko eikä anoppi. Et ehkä jaksa niin paljon töissäsi jauhaa apesta kuin anopista tekisit.
Sinä sen sijaan jaksat jauhaa ihan kaikkien appeista ja anopeista ja kissankaimoista 24/7. Mene töihin! Tee jotain hyödyllistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku heti jos joku kertoo muistavansa hyviä asioita.
Ihmisten ahdistus on kovaa ja negatiivisuus. Eihän täällä tietysti aktiivista elämää elävät jouda kirjoittelemaankaan, kuka missäkin muistoissa elämme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lukiessaei kannata olettaa mitään, sillä varmaan moni kirjoittaa asioista, jotka eivät tapahtuneet eilen tai viime vuonnakaan. T. 20-luvulla syntyneen miniä ja k
Alapeukku tulee yleensä siitä että horisee ihan ketjun aiheen vierestä, kuten tässäkin.
Et taida ymmärtää, millaista se rajattoman mummelin toteuttama häirintä on pahimmillaan. Meillä alkoi puhelinhärdelli aina lauantaisin seiskalta, että lapset tänne, lapset tänne, lapset...