Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?

Vierailija
04.05.2024 |

Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?

Kommentit (451)

Vierailija
361/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä voi moni anoppi  pidätellä mielipidettään kun miniäksi ilmestyy yläkoululaisen teinikieltä käyttävä miniä.    Ni tosin varmaan  anoppikin on sitten nuorehko.

Se laktoosi-intoleranssiko on nyt sinusta nuorisokieltä? Vai mitä ihmettä nyt sössötät?

Sössöttää esimerkiksi on teinikieltä.   Kyllä noissa kommenteissa on niin kielenkäyttöä ettei aikuisten ihmisten, jolla lapsia kasvatettavana, uskoisi.  Mutta kukin livenäkin töksäyttelee tietysti mitä haluaa ja halventaa vaikka lastensa isovanhempia.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/s%C3%B6ss%C3%B6tt%C3%A4%C3%A4?…

Sössöttää on ihan normaalia yleiskieltä. Ks. Kotus.

Vierailija
362/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkee nykymammeleiden sivistyksen tason. Ilmeisesti ei riittänyt ne sadat muut anoppienhaukkumisketjut, piti aloittaa taas uusi. 

Sen kun "rajaatte" kaikki elämästänne pois - luulen että ajan myötä kovin moni ei edes halua olla tekemisissä moisten nirppanokkien kanssa. Ennen kunnioitettiin vanhempia, mutta nykyään tuntuu, että mitä huonommin käyttäytyy, sitä "parempi" on.

Nim. Vela

Kiva, kun tykkäät, että sinun elämästä ja kodista päättävät muut kuin sinä ja puolisosi.

Oliko tuo vastaus minulle, vai mitä sekoilet? Minä olen aina tullut toimeen perheeni, läheisteni ja sukulaisteni kanssa ongelmitta. Osaan tarvittaessa joustaa ja ottaa huomioon eri-ikäiset ja -taustaiset ihmiset. Siksi ihmetyttää tätäkin ketjua lukiessa käytöstapojen puute.

Os

Helppo se on tulla ns normaalien ihmisten kanssa toimeen. Mulla on tasan yksi ihminen elämässäni jonka kanssa en tule toimeen, ja se on anoppini. Hänen kanssaan tulee toimeen vain, jos häntä tottelee sokeasti. En aio elämääni viettää kenenkään kynnysmattona. 

Käytkö viisastelemassa myös halvaantuneiden keskusteluissa, että ihan helppoa se käveleminen on, nostaa vain peffan tuolilta ja lähtee eteenpäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskalla edes mennä kutsumatta pojalle kylään kun miniä on kun hirviö. Ilkeilee, vääntelee naamaansa, supisee ilkeyksiä mun ulkonäöstä ym... ole siinä vielä rajaton.

Vierailija
364/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla edes mennä kutsumatta pojalle kylään kun miniä on kun hirviö. Ilkeilee, vääntelee naamaansa, supisee ilkeyksiä mun ulkonäöstä ym... ole siinä vielä rajaton.

No se kutsumatta meneminen just on sitä rajattomuutta.

Vierailija
365/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin mahdotonta pirauttaa etukäteen, että sopisiko tulla käymään?

Anopilleni tämä oli mahdoton ymmärtää. Kun sanoin, että vois ilmoittaa etukäteen, niin turjake ihan viitsi soittaa ovikellia ennen kuin saapasteli sisälle kuin kotiinsa. Puhelin on hänellä muuten korvalla jatkuvasti, juoruista pitävä kun on. Mutta puolen minuutin puhelua että sopisiko meille vierailu  ei onnistunut. Nykyään anopin numero on estettynä puhelimessani. 

Vierailija
366/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista jos noin tapahtuu, kuin ap kirjoittaa. Itselläni ei tulisi tuppautua tai alkaa sanelemaan kuinka lapsia kasvatetaan tai huushollia pyöritetään.

johtuneeko siitä, että minulle on aina ollut selviö, että lapseni itsenäistyy. Olemme asuneetkin välillä eri maassa, joten tapaamiset oli harvakseltaan.

Minulla on lapsi joka ei sairautensa / vamman vuoksi tule koskaan pärjäämään omillaan, joten minulle on selviö, että terveet lapset aikaistuu ja aloittavat ihan oman elämän .

Hoidan kyllä lapsenlapsiani omassa kotonani, mutten mene heidän kotiinsa häärimään.

Vierailija
367/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista jos noin tapahtuu, kuin ap kirjoittaa. Itselläni ei tulisi tuppautua tai alkaa sanelemaan kuinka lapsia kasvatetaan tai huushollia pyöritetään.

johtuneeko siitä, että minulle on aina ollut selviö, että lapseni itsenäistyy. Olemme asuneetkin välillä eri maassa, joten tapaamiset oli harvakseltaan.

Minulla on lapsi joka ei sairautensa / vamman vuoksi tule koskaan pärjäämään omillaan, joten minulle on selviö, että terveet lapset aikaistuu ja aloittavat ihan oman elämän .

Hoidan kyllä lapsenlapsiani omassa kotonani, mutten mene heidän kotiinsa häärimään.

Näin toimii normaali ihminen. Mun anoppi taas näkee lapsensa itsensä jatkeena, ei omina yksilöinä. Siksi hän varsinkin poikiaan yrittää hyvinkin ankaralla kädellä "ohjata elämään oikein". Eli siis tanssimaan äidin pillin mukaan. Tytär on päässyt vähemmällä. Käly on kyllä kovempi jätkä kuin veljensä yhteensä, ainut joka on kunnolla vastustanut äitiään. 

Vierailija
368/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihan oikeasti itkettää nuo isovanhemmat, jotka tahallaan ovat syöttäneet pienelle lapselle ruoka-aineita jotka tuottavat kipua :`( Lapsiparat - ei pieni lapsi ymmärrä tai välitä mistään valtataisteluista vaan ajattelee että vatsa on kipeä ja nyt sattuu. Ja isovanhempi jonka pitäisi olla lapsen puolella, ajatella lapsen parasta, on tietentahtoen tehnyt sen valinnan satuttaa sitä lasta. Ja joku vielä tällaista käytöstä puolustelee? Oikeasti?!

Vierailija
369/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkee nykymammeleiden sivistyksen tason. Ilmeisesti ei riittänyt ne sadat muut anoppienhaukkumisketjut, piti aloittaa taas uusi. 

Sen kun "rajaatte" kaikki elämästänne pois - luulen että ajan myötä kovin moni ei edes halua olla tekemisissä moisten nirppanokkien kanssa. Ennen kunnioitettiin vanhempia, mutta nykyään tuntuu, että mitä huonommin käyttäytyy, sitä "parempi" on.

Nim. Vela

Kiva, kun tykkäät, että sinun elämästä ja kodista päättävät muut kuin sinä ja puolisosi.

Oliko tuo vastaus minulle, vai mitä sekoilet? Minä olen aina tullut toimeen perheeni, läheisteni ja sukulaisteni kanssa ongelmitta. Osaan tarvittaessa joustaa ja ottaa huomioon eri-ikäiset ja -taustaiset ihmiset. Siksi ihmetyttää tätäkin

Tottakai käyn. Silloin kun ei kiusaa viattomia ihmisiä tosielämässä.

Vierailija
370/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppeja etenkin hierotaan kantapäillä murusiksi kuin  korkokengällä tupakannatsaa asfaltille muruiksi.

Jos et minua tismalleen miellytä ja mielistele se on heippa ikuisiksi ajoiksi.  Poikaasikaan et näe enää koskaan.

Se on sulle ihan oikein narsistinen luuska. Ennen tollaset vietiin makkaratehtaalle.

Vierailija
371/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmilla naisilla ei ole tajuntaa siitä mikä on keskustelua ja mikä asiatonta nenästelevää suunsoittoa.   

Onko anopilla vuohta. se syö anopin paskoo ja anoppi elää vuohensa maidolla

Vierailija
372/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa samaa toisinpäin ihan testimielessä. Ens kerralla kun anoppi pyytää apua, niin menkää vaihtamaan hänen verhot samalla. Vaikka niihin samoihin joihin vaihtoi teidän verhot. Tai sitten valitsette teille mieluisat ja sanotte että kyllä tällaiset värikkäät verhot pitää vanhuksen mielialan paljon paremmin koholla!

Pyytävätkö anopit ihan oikeasti miniöitä apuun? Tuskin! Mutta kiva voimafantasia.

Kyllä vaan. Omakotitalossa kun on kaikenlaista hommaa ja remppaa, jonka lapset (puolisoineen) ovat velvollisia hoitamaan.

Kyllä! Jalanjäljet oven edessä pitää tulla tarkastamaan yöllä. Oli ne jäniksen jäljet!

Vierailija
373/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rajat. Vaikka kirveellä.

Vierailija
374/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa samaa toisinpäin ihan testimielessä. Ens kerralla kun anoppi pyytää apua, niin menkää vaihtamaan hänen verhot samalla. Vaikka niihin samoihin joihin vaihtoi teidän verhot. Tai sitten valitsette teille mieluisat ja sanotte että kyllä tällaiset värikkäät verhot pitää vanhuksen mielialan paljon paremmin koholla!

Pyytävätkö anopit ihan oikeasti miniöitä apuun? Tuskin! Mutta kiva voimafantasia.

Kyllä vaan. Omakotitalossa kun on kaikenlaista hommaa ja remppaa, jonka lapset (puolisoineen) ovat velvollisia hoitamaan.

Kyllä! Jalanjäljet oven edessä pitää tulla tarkastamaan yöllä. Oli ne jäniksen jäljet!

Eikä? Kamalaa. Oliko edes tappajajänis?

Mä niin ymmärrän tuon. Meiltä mies lähti keskellä yötä vaihtamaan  kaukosäätimen paristoja. Saattaa olla, että asiasta tuli riitaa.

Vierailija
375/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä? Kamalaa. Oliko edes tappajajänis?

Kyseessähän siis täytyy olla jo hyvin vanhat ja dementoituneet jos keskellä yötä pitää lähteä katsomaan mitä touhuavat.  Onko se anoppiongelma vai vanhusongelma? 

Normaali vanhus (anoppi)  osaa vaihtaa paristot,  pärjää kodinkoneittensa ja asioittensa kanssa.  Älkää nyt sentään laajentako avuttomien huoltamiseen, dementikko ei enää ole ilkeä ja itseläs caan sairas.

Vierailija
376/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten vain tekee itsensä avuttomaksi, että saa juoksuttaa jälkikasvua huvikseen.

Puhelin oli tuohon aikaan miehellä käden ulottuvilla öisin,  kun appi oli heikossa kunnossa mutta kotona. Hieman oli äidillä ja pojalla eri käsitys mitä hätätilanne tarkoittaa.

Vierailija
377/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit napannut iltaisin miehen puhelimen kiinni. Eihän ne appivanhempien asiat saa kenenkään elämää häiritä, kuolemasta ehtii kuulla aamullakin.

Vierailija
378/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit napannut iltaisin miehen puhelimen kiinni. Eihän ne appivanhempien asiat saa kenenkään elämää häiritä, kuolemasta ehtii kuulla aamullakin.

Saa häiritä vaikka yöllä, jos on oikeasti hätä. Kaukosäädinongelmat tai mysteerieläimen jäljet voivat odottaa seuraavaa päivää.

Vierailija
379/451 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa häiritä vaikka yöllä, jos on oikeasti hätä. Kaukosäädinongelmat tai mysteerieläimen jäljet voivat odottaa seuraavaa päivää.

Hädät loppuu kuolemaan.  Ei minullakaan yksin asuvana anoppina ole enää mitään hätää jos tähän sohvalle kuolen.  

Viideltä aamulla viisi jänistä piti karkeloita parkkipaikalla.  Kerron nyt teille sen.

Vierailija
380/451 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihan oikeasti itkettää nuo isovanhemmat, jotka tahallaan ovat syöttäneet pienelle lapselle ruoka-aineita jotka tuottavat kipua :`( Lapsiparat - ei pieni lapsi ymmärrä tai välitä mistään valtataisteluista vaan ajattelee että vatsa on kipeä ja nyt sattuu. Ja isovanhempi jonka pitäisi olla lapsen puolella, ajatella lapsen parasta, on tietentahtoen tehnyt sen valinnan satuttaa sitä lasta. Ja joku vielä tällaista käytöstä puolustelee? Oikeasti?!

En tiedä ovatko nuo puolustelijat näin itse toimivia, trolleja vai muuten vaan sydämettömiä.

Meillä selvittiin yhden yön huutamisella ja kasalla ripulivaippoja, taisi tulla vähän pyykkiäkin. 

Kaverin lapsen mummo, oma äiti, sai ensimmäisen kerran maitoallergisen lapsenlapsen hoitoonsa. Omat eväät oli mukana, koska allergia. Painotettiin, että mitään muuta ei saa syöttää ja syyt taas kerran miksi ei. Kaunis kesäpäivä, mummo siinä mietti että kuinka hyvälle jäätelö pikkuisen suussa maistuisi...  mummo vielä tänä päivänä kokee tulleensa väärin kohdelluksi, kun eihän hän voinut "tietää", että allergia on noin paha, välit totaalisen poikki. Mummo luuli allergiaa laktoosi-ongelmaksi, ja mitäs muutama rupsu haittaa jos jätskiä pääsee maistamaan? Lapsi oli sairaalassa useamman päivän mummon typeryyden vuoksi.