Miten rajattoman isovanhemman kanssa pitäisi toimia?
Luin jonkun matkaa toista ketjua, jossa aloittaja kertoi sanoneensa anopille ystävällisesti mutta selkeäsi, ettei hän voi päättää poikansa perheen asioista. Hän sai paljon kritiikkiä anopin loukkaamisesta. Mutta, miten siis pitäisi toimia? Jos anoppi/äiti marssii kotiisi sisutamaan sitä oman mielensä mukaan tai päättää aloittaa lapsenlapselleen kiinteät vastoin vanhempien tahtoa, miten siis pitäisi toimia?
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Naisten itsekkyyttä. Heidän lapsensa ovat heidän sukuaan, tässäkin kommentissa pokkana kielletään osan perimästä tulevan myös isältä. Heh, mies on niin sivuasia, kunhan joskus kanarialle vie. Ja timantin äitienpäivänä
- ei rajaton käytös edelleenkään kulje geeneissä
- ei nykyaikana kukaan miniä enää mihinkään sukuun mene, kuten inisit
Noinko sinä puhut anopillesi? "iniset". Kielenkäyttösi ei anna hyvää kuvaa sivistyksestäsi ja kielenkäytöstäsi. Ei ihme, jos kohdalle on sattunut rajaton anoppi. Mies on valinnut puolisoksi äitinsä kaltaisen naisen, jonka kielenkäytössä ei ole rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo maidon tyrkyttäjä piti silloin työmaaruokalaa ja oli ikänsä työskennellyt keittiössä, joten hän todellakin tiesi mitä tarkoittaa laktoositon jne. Ikää oli 51 vuotta eli ei ollut myöskään vanhuudenhöperö, mitä varmaan seuraavaksi aletaan väittää.
Mutta eihän se poista vanhempien vastuuta, oli anoppi vaikka lastenlääkäri. Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan myös vierailulla.
Ja nykyään jopa lääkäreilläkin on kaksi koulukuntaa allergioista yms. toisen uskovat siedätykseen ja toiset eivät. Esim. kouluissa tarvitaan lääkärintodistus, jos lapsi allerginen, mutta lääkärillä sen kirjoittamiseen kynnys korkea, lääketiede murroksessa.
Voi hyvänen aika. Jos minun kodissani vieraat, minkäikäiset tahansa, kysyvät jostain tuotteesta onko siinä ainesosaa x, y tai z, niin todellakin minä kerron kuten asia on. Jos en tiedä, niin käyn itse tarkistamassa. Sana laktoositon lukee maitopurkeissakin niin isolla, että sen näkee. Omalla äidilläni on laktoosi-intoleranssi, mutta hän pystyy käyttämään jonkin verran hyla-tuotteita. Anopilla se on niin paha, että hyla-tuotteetkaan ei käy vaan kaiken pitää olla ehdottomasti laktoositonta. En lähde heitä näpäyttämään, testaamaan tai opettamaan, että väärässä olet. Samoin siedätykset ja testaukset toisen allergioiden kohdalla ei kuulu kuin henkilölle itselleen tai hänen holhoojalleen sekä hoitavalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten itsekkyyttä. Heidän lapsensa ovat heidän sukuaan, tässäkin kommentissa pokkana kielletään osan perimästä tulevan myös isältä. Heh, mies on niin sivuasia, kunhan joskus kanarialle vie. Ja timantin äitienpäivänä
- ei rajaton käytös edelleenkään kulje geeneissä
- ei nykyaikana kukaan miniä enää mihinkään sukuun mene, kuten inisit
Noinko sinä puhut anopillesi? "iniset". Kielenkäyttösi ei anna hyvää kuvaa sivistyksestäsi ja kielenkäytöstäsi. Ei ihme, jos kohdalle on sattunut rajaton anoppi. Mies on valinnut puolisoksi äitinsä kaltaisen naisen, jonka kielenkäytössä ei ole rajoja.
Sinä iniset. Lakkaa inisemästä.
Kyllähän siinä voi moni anoppi pidätellä mielipidettään kun miniäksi ilmestyy yläkoululaisen teinikieltä käyttävä miniä. Ni tosin varmaan anoppikin on sitten nuorehko.
Vielä tuo sukupolvienkin ero mietityttää. Itse olen saanut miniöiksi aikuiset fiksut asiallista kieltä puhuvat naiset. Varmaan olisi nieleksimästä ollut jos olisi joku "pimu"ollut poikien mieleen. Tosin heidän nuoruusvuosien tyttöystävätkin olivat kivoja tyttöjä, semmosia nk perhetyttöjä. Kahden yo-juhlissakin ehdittiin käydä mutta ei heistä miniöitä sitten tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että välit poikki ja rikosilmoitus.
Kolmen lapsen äitinä en kyllä järkyttynyt enää kun lastenlastenkaan mahatauteja siivosin.
Tietenkin on ihan harmi lasi maitoa jos lapsi juo vain vettä, mehukin voi laittaa mahan sekaisin monilla lapsilla. Itse penskana saatiin kesällä mansikoista , toinen herneistä. Ihmiset maalla puhuivat mansikkarokosta, älä syö liikaa. Onneksi ei kukaan ollut vakavasti allerginen, vain lieviä oireita.
Jos isoäiti tahallaan aiheuttaa kärsimystä ja valehtelee päin naamaa vanhemmille, hän ei todellakaan sovi isovanhemmaksi eikä lapsenlasten lähelle.
Laktoosi-intoleranssi ei edelleenkään ole allergia.
Meillä oli mummon mahdotonta ymmär
Maximissaan pari tuntia voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä voi moni anoppi pidätellä mielipidettään kun miniäksi ilmestyy yläkoululaisen teinikieltä käyttävä miniä. Ni tosin varmaan anoppikin on sitten nuorehko.
Se laktoosi-intoleranssiko on nyt sinusta nuorisokieltä? Vai mitä ihmettä nyt sössötät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laktoosi-intoleranssiko on nyt sinusta nuorisokieltä? Vai mitä ihmettä nyt sössötät?
Sössöttää esimerkiksi on teinikieltä. Kyllä noissa kommenteissa on niin kielenkäyttöä ettei aikuisten ihmisten, jolla lapsia kasvatettavana, uskoisi. Mutta kukin livenäkin töksäyttelee tietysti mitä haluaa ja halventaa vaikka lastensa isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sössöttää esimerkiksi on teinikieltä. Kyllä noissa kommenteissa on niin kielenkäyttöä ettei aikuisten ihmisten, jolla lapsia kasvatettavana, uskoisi. Mutta kukin livenäkin töksäyttelee tietysti mitä haluaa ja halventaa vaikka lastensa isovanhempia.
Ei ole. Se on ihan yleiskieltä. Kuvaa myös osuvasti ja napakasti sinun ulosantiasi.
Eikä täällä muutakaan teinikieltä ole.
Miksi jatkuvasti solvaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se on ihan yleiskieltä. Kuvaa myös osuvasti ja napakasti sinun ulosantiasi.
Eikä täällä muutakaan teinikieltä
Joissain perheissä ja työpaikoilla tietysti puhutaan noin, töksäytellään vihamielisiä ilkeyksiä jne. Mutta tietysti olen liian vanha jo ymmärtämään nykyajan ilmiöitä.
Tässäkin ketjussa näkee nykymammeleiden sivistyksen tason. Ilmeisesti ei riittänyt ne sadat muut anoppienhaukkumisketjut, piti aloittaa taas uusi.
Sen kun "rajaatte" kaikki elämästänne pois - luulen että ajan myötä kovin moni ei edes halua olla tekemisissä moisten nirppanokkien kanssa. Ennen kunnioitettiin vanhempia, mutta nykyään tuntuu, että mitä huonommin käyttäytyy, sitä "parempi" on.
Nim. Vela
Vierailija kirjoitti:
Lainaus (lainausmerkit ei toimi): Meillä oli mummon mahdotonta ymmärtää, että mun lapsi ei voi syödä viljoja kauraa lukuun ottamatta. Lapsi jäi mummon hoitoon, ohjeistus kerrattiin ennen kuin lähdin. (Menin lääkäriin). Kun tulin kotiin, mummolla oli voitonriemuinen ilme, hän oli syöttäbyt lapselle ruisleipää, ja oi kuinka lapsi tykkäsi! Ja kun se vatsan pörinä ja iho-oireet eivät tulleet samalla sekunnilla, niin anoppi oli päässyt todistamaan mun kuvitelleen yliherkkyyden. No, parin tunnin päästä mulla oli kovissa vatsakivuissa huutava ripuloiva lapsi.
Apua, luulin, että mun anoppi on ainoa joka tekee noin älyttömästi, että syöttää lapselle sopimatonta ruokaa vain miniää näpäyttääkseen! Minunkin anoppi oli oikein voitonriemuinen: Katso nyt ei sille mikään tullut! No eipä ollut anoppi enää illalla paikalla, kun lapsi oksensi ja itki mahaansa. Sitten saikin hyvin marttyroida monta vuotta, kun emme enää antaneet lasta
Tässä on yksi syy, miksi mä näihin viestiketjuihin kirjoitan. Joku on kokenut samaa kuin minä. Se on lohduttavaa. Vertaistukea.
Useimmilla on sen verran järkevä äiti/anoppi, mutta näitä oman elämänsä kaikkitietäviä on myös. Se ei hirveästi lohduta, kun oma anoppi on kuin mä legendojen anopit.
Oikeasti on ihan käsittämätöntä, että tarve näpäyttää miniää on niin iso, että vaarantaa pienen avuttoman lapsen terveyden ihan tieten tahtoen. Kun pelaa typeriä pelejä, saattaa voittaa sen, että lapsenlapsia ei saa enää nähdä. Ihan sen lapsen turvallisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkee nykymammeleiden sivistyksen tason. Ilmeisesti ei riittänyt ne sadat muut anoppienhaukkumisketjut, piti aloittaa taas uusi.
Sen kun "rajaatte" kaikki elämästänne pois - luulen että ajan myötä kovin moni ei edes halua olla tekemisissä moisten nirppanokkien kanssa. Ennen kunnioitettiin vanhempia, mutta nykyään tuntuu, että mitä huonommin käyttäytyy, sitä "parempi" on.
Nim. Vela
Kiva, kun tykkäät, että sinun elämästä ja kodista päättävät muut kuin sinä ja puolisosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Vela
Kiva, kun tykkäät, että sinun elämästä ja kodista päättävät muut kuin sinä ja puolisosi.
Oliko tuo vastaus minulle, vai mitä sekoilet? Minä olen aina tullut toimeen perheeni, läheisteni ja sukulaisteni kanssa ongelmitta. Osaan tarvittaessa joustaa ja ottaa huomioon eri-ikäiset ja -taustaiset ihmiset. Siksi ihmetyttää tätäkin ketjua lukiessa käytöstapojen puute.
Osa jutuista on selviä provoja ja trolleja (samat stoorit vähän kuorrutettuna löytyy moneen kertaan), osa lienee tositarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että sen rajattoman isovanhemman oman lapsen tulisi olla se, joka laittaa ne rajat ja tekee selväksi millaiset säännöt ja tavat perheellä on. En itse lähtisi oman anoppini kanssa näistä vääntämään, ei se ole minun asiani vaan mieheni. Itse keitän anopille kahvit ja juttelen säästä.
Meillä ainakin huseerasi nimenomaan oma vanhempani.
Niin meilläkin, ja minä hänen kanssaan jatkuvasti väänsin, ei mieheni. Ei olisi tullut mieleenikään, että jos mieheni ja äitini olisivat päätyneet törmäyskurssille meidän lapsiin tai perheeseen liityvissä asioissa, niin olisin vaan katsellut sivusta. Kuitenkin näitä anoppiketjuja ja anoppitarinoita on vaikka kuinka paljon, jossa nimeomaan miniät ja anopit riitelevät, keskustelevat ja vääntävät milloin mistäkin. Sitä ihmettelen, kyllä itse oletan että konfliktitilanteessa päävastuun asian ratkaisemisesta ottaa se, kenen sukulaisista on kyse.
No näin se ihannetilanteessa menisikin. Entä jos esimerkiksi lapsen isä ja hänen vanhempansa ovat jokseenkin samoilla linjoilla ja sitä myöten ei oikein jaksa puuttua vanhempiensa rajojen asettamiseen. Ei vaikka se sotisi puolison näkemyksiä. Mieheni ja hänen vanhempansa ovat jokseenkin aika suurpiirteisiä ja "rajattomia" ja poikkeavat kasvatustyyleiltään omassani. Siinä saa itse olla altavastaaja. Lisäksi tietysti omat vanhemmat ovat tärkeitä ja rakkaita. Siinä tilanteessa on jokseenkin vaikeaa saada asetettua isovanhemmille omia rajoja vaan näyttäytyy itse hankalana miniänä. Jos väsyy sitten jatkuvista näkemisistä niin on vaan hankala ja välejä rajoittava, vaikka kyse olisi ihan vaan siitä ettei halua isovanhempien kävelevän yli kasvatusasioissa.
Onkohan tässä vähän se, että jos yrittää kumarrella joka suuntaan niin myös pyllistelee toisiin suuntiin. Ymmärrän ihan täysin esimerkiksi vanhempien tärkeyden ja välien säilyttämisen, mutta lapset ja siitä syntyvä perhe tekee tilanteista monimutkaisia enkä ihmettele, että monilla on ristiriitaisuuksia. Monestihan ne ongelmat ilmenevät vasta lasten synnyttyä, koska monilla isovanhemmilla herää luonnostaan vaistomainen into olla ainakin viimeistään sitten omienkin lasten elämässä aktiivisesti ja kuulostella pertti-pirkkojen kuulumisia milloin minkäkin asian tiimoilta, puhumattakaan puuttua omilla neuvoillaan elämään ja tuputtaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Vela
Oliko tuo vastaus minulle, vai mitä sekoilet? Minä olen aina tullut toimeen perheeni, läheisteni ja sukulaisteni kanssa ongelmitta. Osaan tarvittaessa joustaa ja ottaa huomioon eri-ikäiset ja -taustaiset ihmiset. Siksi ihmetyttää tätäkin ketjua lukiessa käytöstapojen puute.
Os
Jos sinulla olisi äitinä tai anoppina yksi anoppini sisko, niin aivan varmasti olisit eri mieltä. Hän on kasvokkain ihan miellyttävä, mutta puhuu kaikista pahaa takanapäin. Minulle hän ei ole ollut koskaan ilkeä, mutta olen kuullut hänen tyttäriltään ja miniöiltään mitä hän on minusta sanonut. Hän on arvostellut myös muita minulle. Omiin lapsiin poikia lukuunottamatta on välit liki poikki eikä hänen sisaruksetkaan halua enää olla tekemisissä. Ja juu, miniäkokelaita hänen kultapojillaan on ollut, mutta ne suhteet eivät ole kestäneet. En olisi uskonut millaisia ihmisiä on olemassa.
"Mutta lapset ja siitä syntyvä perhe tekee tilanteista monimutkaisia"
Millä lailla yksiviivaiset selkeät asiat on muka monimutkaisia? Laktoosi-intoleranssi on laktoosi-intoleranssi jne.
Vierailija kirjoitti:
Nim. Vela
Nykyään pelkkä ikä ei takaa kunnioittamista. Se kunnioitus vaatii käytöstä, jota voi kunnioittaa. Kaikki käytös ei sellaista ole.
Tottakai väärä ruoka aiheuttaa ripulia. Mutta se voi vauvallekin tulla ihan muualta. Lapsenlapsi oli n. 9 kk, olin hänen ja veljensä kanssa leikkikenttärakennuksen leikkitiloissa ja myös vauva hypisteli niitä leluja. Illalla alkoi ripuli hänellä, aamulla veljellä, iltapäivällä äidillään. Kumma, en saanut sitä , mutta äidin vieressä illalla olivat sängyssäja sylissä.