Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valittava vanhus ei suostu menemään lääkäriin, argh, hermot menee!

Vierailija
02.05.2024 |

Äitini melkein 80v on paljon vaivoja ja sairauksia mutta ei suostu lääkäriin millään! Jatkuvasti valittaa kuinka on kipuja, aivan varmasti on joku syöpä (ollut varmaan viimeiset 20v) mutta lääkäriin ei mene, ennemmin vaikka kuolee...

Vuotanut alapäästä verta kuulemma viimeiset 6 kk mutta ei suostu mihinkään tutkimuksiin, ei kunnalliselle eikä yksityiselle, rahasta ei ole kiinni. Mitä tässä voi omaisena tehdä? Kaipaisin jotain vertaistukea... 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee äidistäsi huoli-ilmoitus, jossa kerrot asiasta.

Eipä se mitään auta kun sitten tilannetta paikalla tarkastellessa kohde esittää että kaikki on hyvin ja yhdessä todetaan ettei mitään avun tarvetta ole. Asia jää näin ollen siihen.

Vierailija
22/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma, kun rikas ei mene lääkäriin. ymmärtäisin kyllä, jos on köyhä, niin ei kukaan halua mennä julkiselle jonottamaan, kun ainoa sieltä saatava hoito on buranaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä sairaalassa hoidossa, sain erittäin tylyä ja ikävää kohtelua. Luulin että meillä on laadukas ja hyvä hoito, ei ollut.  Hoitajatkin olivat töykeitä ja kävivät nopeasti potilashuoneessa.  Jotain liirum laarum juttuja oli kirjoitettu.  Nämä kirjaukset pitäisi tehdä potilaan kanssa yhdessä jos niitä edes tarvitaan.  Toimenpidekin epäonnistui-pitäisi mennä jälkitarkastukseen mutten ole mennyt koska sain niin p---kaa palvelua. Ja miten voin enää luottaa tuohon sairaalaan?

Koska pitää soittaa ruumisauto?

Vierailija
24/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkärit ovat pahoja ja nekin mahdollisesti eri tavoin pahoja. Sellaisista kun kertyy kokemusta, niin alkaa suhtautua yleisesti lääkäreihin epäilevästi, vaikka arvostaisi lääketiedettä.

Vierailija
25/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lääkärit ovat pahoja ja nekin mahdollisesti eri tavoin pahoja. Sellaisista kun kertyy kokemusta, niin alkaa suhtautua yleisesti lääkäreihin epäilevästi, vaikka arvostaisi lääketiedettä.

Auttaako valittaminen esim. omaisille asiassa jotakin?

26/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen lääkärin kotikäyntiä. Moni itsepäinen vanhus on itsepäinen vain läheisilleen, mutta ei kuitenkaan lääkärille. Lääkäri voi hyvällä tuurilla saada vanhuksen puhuttua ympäri niin, että vanhus suostuukin menemään tarvittaviin labra- ja kuvantamistutkimuksiin. 

Vierailija
27/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Minäkin suosittelen lääkärin kotikäyntiä. Moni itsepäinen vanhus on itsepäinen vain läheisilleen, mutta ei kuitenkaan lääkärille. Lääkäri voi hyvällä tuurilla saada vanhuksen puhuttua ympäri niin, että vanhus suostuukin menemään tarvittaviin labra- ja kuvantamistutkimuksiin. 

Jos vanhus ymmärtää seuraukset esim. siitä että ei hakudu lääkäriin en näe kyllä mitään syytä sille miksi hän ei saisi olla asiassa itsepäinen. Toki se kotikäynti voi olla ihan hyvä ratkaisu silloin kun vanhus siihen itsekin suostuu. Tai lääkäriin menon esteenä on esim. se että ei vain halua lähteä terveydenhuoltoon jonottamaan tms.

Vierailija
28/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isälläni on sitkeä vaiva, johon on yrittänyt hakea apua. Monta kertaa lähetettiin  kotiin "katsellaan, jos menisi ohi", "syö Buranaa, jos menisi ohi", "jumppaa jos menisi ohi". Useamman kerran sai käydä, ennen kuin ottivat tosissaan ja alkoivat tutkimaan. Löytyi ongelma lopulta nopeasti, kun tehtiin muutama tutkimus.

Mutta en ihmettele, jos joku vanhus luovuttaa, kun aina vaan käsketään kotiin ja annetaan ymmärtää, ettei hoitoa tarvitse. Tai nuorempikin.

Vähän sama homma, äitini tapauksessa vaan lopulta vaivojen syyksi paljastui syöpä :( hoidot onneksi saatiin nopeasti käyntiin, mutta ei ole kummoinen ennuste. 

Vierailija
29/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikäihminen pistää hanttiin,eli ei lähde lääkäriin niin ei varmasti lähde,kun on päättänyt niin.Oma äitini oli itsepäinen.Lähti niihin lääkäri käynteihin mitkä koki tarpeellisiksi.

Sinun ja äitisi tapauksessa varmasti olisi paras lääkäri kotiin menetelmä.

Ei kehtaisi kieltäytyä,kun lääkäri toimitettu kotiinsa.

Vierailija
30/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeustoimikelpoinen aikuinen ei halua lääkäriin niin eipä sitä kukaan vo8 pakottaa. Hänellä on oikeus tehdä mielestäsi huonokin päätös. Taustalla voi olla jopa toive että loppu olisi tulossa, mill

ei halua aikuista lastaan kuormittaa. Tee jotain hänen kanssa mistä nautitte. Kunnioita hänen itsemääräämisoikeutta.

Vierailija
31/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ikäihminen pistää hanttiin,eli ei lähde lääkäriin niin ei varmasti lähde,kun on päättänyt niin.Oma äitini oli itsepäinen.Lähti niihin lääkäri käynteihin mitkä koki tarpeellisiksi.

Sinun ja äitisi tapauksessa varmasti olisi paras lääkäri kotiin menetelmä.

Ei kehtaisi kieltäytyä,kun lääkäri toimitettu kotiinsa.

Suostuisiko vanhus kuitenkin niihin lääkärin määräämiin hoitoihin ja tutkimuksiin jos hän on päättänyt että ei terveydenhuoltoa tarvitse tai sieltä kuitenkaan saa apua.

Vierailija
32/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse viime aikoina tajunnut, kuinka jotkut vaivat voivat saada vastaansa toistuvaa vähättelyä lääkärissä ja jopa asiattomia kommentteja. Naisille tätä tapahtuu enemmän (esim. endometrioosi on tyypillinen), ja varsinkin entisaikaan. Jos tätä joutuu kohtaamaan toistuvasti, jopa vuosikymmeniä, se voi hyvin aiheuttaa trauman, jossa lääkäriin ei halua missään tapauksessa. Tuon ikäpolven ihmiset ovat voineet kohdata vastaavaa muussakin elämässään paljon.

Höpö höpö! Jotkut eivät mene lääkäriin koska pelkäävät, että siellä todetaan jotain. Jotkut eivät mene siitä syystä lääkäriin, että tietävät jo etukäteen, että sieltä tulee kehotuksia pudottaa painoa tai muuttaa ruokavaliota tai lopettaa tupakointi tai vähentää alkoholin juontia.

33/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jos vanhus ymmärtää seuraukset esim. siitä että ei hakudu lääkäriin en näe kyllä mitään syytä sille miksi hän ei saisi olla asiassa itsepäinen. Toki se kotikäynti voi olla ihan hyvä ratkaisu silloin kun vanhus siihen itsekin suostuu. Tai lääkäriin menon esteenä on esim. se että ei vain halua lähteä terveydenhuoltoon jonottamaan tms.

Totta toki tuo eikä kenenkään kotiin voi viedä "kutsumatotmia" vieraita. Edes lääkäriä vaan tietenkin asiasta pitää sopia vanhuksen itsensä kanssa. Mutta voi olla helpompi saada suostuteltua itsepäinen vanhus siihen, että lääkäri tulee käymään, kuin että vanhuksen saisi itse lähtemään lääkärin vastaanotolle. Varsinkin, jos vanhus on kovin kivulias, niin jo matka vastaanotolle ja siellä odottaminen voi tuntua liian vaivalloiselta. 

Vierailija
34/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä sairaalassa hoidossa, sain erittäin tylyä ja ikävää kohtelua. Luulin että meillä on laadukas ja hyvä hoito, ei ollut.  Hoitajatkin olivat töykeitä ja kävivät nopeasti potilashuoneessa.  Jotain liirum laarum juttuja oli kirjoitettu.  Nämä kirjaukset pitäisi tehdä potilaan kanssa yhdessä jos niitä edes tarvitaan.  Toimenpidekin epäonnistui-pitäisi mennä jälkitarkastukseen mutten ole mennyt koska sain niin p---kaa palvelua. Ja miten voin enää luottaa tuohon sairaalaan?

Kukaan eikä mikään pakota menemään.

Taidat olla sellainen töykeä hoitaja!

Vierailija
35/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan eikä mikään pakota menemään.

Taidat olla sellainen töykeä hoitaja!

Niin varmaan...

Vierailija
36/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Äiti ei myöskään suostu siihen että kotiin tulisi lääkäri koska ei halua ketään "vierasta" kotiinsa. Ei kelpaa myöskään digilääkäri eikä se että minä maksaisin hänelle yksityislääkärin...huoh

Ap

Vierailija
37/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaka nyt ymmärtää, että jos iäkäs ei ole käynyt vuosiin lääkärissä ja vastustaa, niin hänet pitäisi tutkia muistisairauden varalta. Alzheimerintauti aiheuttaa vastustamista, aivan kaiken vastustamista. Pitää kutsua terveydenhoitaja kotikäynnille tekemään tilannearvion. Ei se mitenkään itsemääräämisoikeuteen liity, että sairas jätettäisiin hoidotta. Tottakai sairasta pitää auttaa. Ei läheistä saa hylätä  sairauden oireiden vuoksi. Eikö teillä ole tietoa asioista, ette kai sentään voi olla niin tunteettomia, että läheisenne hylkäisitte sairauden vuoksi. Ihmisen, joka on teidät pitänyt elossa ainakin 15 vuotta! 

Vierailija
38/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohonkin voi vaikuttaa se, miten somessa ja mediassa jatkuvasti haukutaan, että hoitoa ei saa. Itse olen saanut ja omaiseni myös k-aikana.

Eikä siellä edes äksyilty vaan ihan asiallisesti hoidettu on.

Ymmärtääkseni tuo ap:n äiti on ihan tolkuissaan oleva ihminen. Voit sanoa hänelle, kun seuraavan kerran valittaa, että tilaanko ajaan lääkäriin. Jos ei kelpaa, niin päätä keskustelu asiasta  siihen. Vanhusta ei voi pakottaa lääkäriin. Entisellä kotipaikkakunnallani oli tapaus, jossa pahasti sairaan pariskunnan luona lappasi väkeä hoitajista, lääkäristä, naapureista ja lopulta poliisikin kävi kehottamassa hoitoon hakeutumista. Kyllä se lopulta taisi kelvata.

Vierailija
39/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen, ja jos luoja suo minun elävän pitkään, olen aika varma, että luovutan jossain vaiheessa, koska ei tätä jaksa. Vaivat ovat ilmiselvästi fyysisiä, mutta silti epäillään jatkuvasti pääongelmia, naiseuteen liittyviä ongelmia, että en hoida itseäni, että kuvittelen, että liioittelen, että olen tyhmä, että en tiedä, mistä puhun. Sitten kun sairaus tai pielessä oleva lääkitys löytyy lopulta, ollaan huuli pyöreänä, että miten tämä nyt näin. Joo, en tiedä... Ei tätä jaksa. Hermojaankaan ei saa menettää koskaan, koska sitten vasta tiedetäänkin, mikä vaivojen syynä on. 

Vierailija
40/46 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä veisin vaikka väkisin, jos olisi oma äitini. Tietysti jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan, mutta en todellakaan jättäisi vanhaa äitiä vuotamaan verta kuoliaaksi.

No et kyllä voi viedä ketään väkisin. Minä ainakin tappelisin vastaan, ja lisäksi tekisin sinusta rikosilmoituksen, vaikka mikä oma tytär. Itse olen päättänyt, että en enää mitään lääketieteellistä hoitoa aio ottaa, ellei sitten kivunlievitystä viimeisiin kipuihin, jos kuolema tulee hitaasti. Ja se on ihmisen oikeus sekin. En kyllä valita myöskään kellekään vaivoistani, muuta kuin joskus sanon tyttärelle, etten halua heidän lapsia hoitoon koska olen vanha ja väsynyt enkä jaksa. Mikä on ihan tottakin.

- isoäiti 78 v

Jos olisin lapsesi, en kuuntelisi valituksiasi. Puhelimen näppäisin kiinni ,jos vaivojas valittaisit ,etkä suostuisi lääkäriin. Kylään en tulisi ,jos valittaisit edellä mainitussa tilanteesa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi