Valittava vanhus ei suostu menemään lääkäriin, argh, hermot menee!
Äitini melkein 80v on paljon vaivoja ja sairauksia mutta ei suostu lääkäriin millään! Jatkuvasti valittaa kuinka on kipuja, aivan varmasti on joku syöpä (ollut varmaan viimeiset 20v) mutta lääkäriin ei mene, ennemmin vaikka kuolee...
Vuotanut alapäästä verta kuulemma viimeiset 6 kk mutta ei suostu mihinkään tutkimuksiin, ei kunnalliselle eikä yksityiselle, rahasta ei ole kiinni. Mitä tässä voi omaisena tehdä? Kaipaisin jotain vertaistukea...
Kommentit (46)
Mä olen itse viime aikoina tajunnut, kuinka jotkut vaivat voivat saada vastaansa toistuvaa vähättelyä lääkärissä ja jopa asiattomia kommentteja. Naisille tätä tapahtuu enemmän (esim. endometrioosi on tyypillinen), ja varsinkin entisaikaan. Jos tätä joutuu kohtaamaan toistuvasti, jopa vuosikymmeniä, se voi hyvin aiheuttaa trauman, jossa lääkäriin ei halua missään tapauksessa. Tuon ikäpolven ihmiset ovat voineet kohdata vastaavaa muussakin elämässään paljon.
Maksa yksityinen ja tutkimukset. Sujuu tuskattomasti ja helpommin. Kyydillä vai itsekseen sinne. Kunnallinen on ollut monille niin kamala kokemus, ettei kukaan halua sinne enää. Jos vuotaa verta olisi hyvä käydä gynellä, ei välttää sitä, kipulääkkeen voi ottaa ennen menoa. Yksityisellä se ei satu varmaan kuten kunnalla. Käykö hänelle naislääkäri?
Mun äiti valitti kipua kuukausi tolkulla ja minun hermot meni monesti kun yritin saada häntä lääkäriin jopa pelottelemalla.
Hieman yli kahden valitusvuoden jälkeen meni itsenäisesti lääkäriin ja on tällä hetkellä sairaalassa. Nivelrikkoiseen lonkkaan laitettiin tekonivel. Reumalääkitys aloitettiin ennen operaatiota.
Ihan hullua kärsiä yrittämättä hakea apua. Toki kipulääkitysasiat on lievästi sanottuna huonosti monen kipupotilaan kohdalla tässä maassa.
No minä kyllä veisin vaikka väkisin, jos olisi oma äitini. Tietysti jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan, mutta en todellakaan jättäisi vanhaa äitiä vuotamaan verta kuoliaaksi.
Mun äitini 76 v odotti, että patti rinnasta menee pois. No menihän se, muutamassa vuodessa. Kuulin tästä jälkeenpäin. Hammaslääkäriin sain hänet 2 vuoden väännön jälkeen, kun suussa oli enää 14 hammastta, jotka eivät osuneet yhteen. Ei tekareita. Silmälasit ovat 20 vanhat ja korjattu hakaneulalla, näkee ihan hyvin vielä (hoitaa pankkiasiat tietokoneella). Samalla ihmisellä on useampia sijoitusasuntoja. Pihiys on etenevä mt-ongelma, ei hellitä vuosien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Käytin lopulta kotisairaanhoidon lääkäriä kotona. Ei kehdannut kieltäytyä kun lääkäri tuli kotiin. Muuten on aina kauhea taistelu saada lähtemään yhtään mihinkään.
Joo, ajattelin tulla ehdottamaan samaa!
Siinä kun rupattelee niin ...ei kehtaa olla kertomatta ja kun toinen lyö löylyä...
Kysyisin suoraan miksi hän ei jo ole mennyt lääkäriin.
Ilmoita kylmästi että otat häneen yhteyttä seuraavan kerran sitten kun hän on käynyt lääkärissä.
Olin viime kesänä sairaalassa hoidossa, sain erittäin tylyä ja ikävää kohtelua. Luulin että meillä on laadukas ja hyvä hoito, ei ollut. Hoitajatkin olivat töykeitä ja kävivät nopeasti potilashuoneessa. Jotain liirum laarum juttuja oli kirjoitettu. Nämä kirjaukset pitäisi tehdä potilaan kanssa yhdessä jos niitä edes tarvitaan. Toimenpidekin epäonnistui-pitäisi mennä jälkitarkastukseen mutten ole mennyt koska sain niin p---kaa palvelua. Ja miten voin enää luottaa tuohon sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä sairaalassa hoidossa, sain erittäin tylyä ja ikävää kohtelua. Luulin että meillä on laadukas ja hyvä hoito, ei ollut. Hoitajatkin olivat töykeitä ja kävivät nopeasti potilashuoneessa. Jotain liirum laarum juttuja oli kirjoitettu. Nämä kirjaukset pitäisi tehdä potilaan kanssa yhdessä jos niitä edes tarvitaan. Toimenpidekin epäonnistui-pitäisi mennä jälkitarkastukseen mutten ole mennyt koska sain niin p---kaa palvelua. Ja miten voin enää luottaa tuohon sairaalaan?
Kukaan eikä mikään pakota menemään.
Anna sen olla. Tuon ikäinen voi jo kuolla pois muita rasittamasta, varsinkin kun näyttää olevan omakin tahto.
Vaikka esim. tuo vuotoasia selviäisi ja hoidettaisiin, kohta sillä on uusi vaiva. Keho ei tuossa iässä enää korjaa itseään tehokkaasti, ja on altis uusille ja aina vaan uusille infektioille ym.
Tee äidistäsi huoli-ilmoitus, jossa kerrot asiasta.
Miksi pilata hyvää valittamisen aihetta lääkärikäynnillä?
Niin kauan kuin äitisi on oikeustoimikelpoinen, häntä ei voi pakottaa mihinkään. Mutta jälkeläisten ei tarvitse kuunnella valitusta. Oma äitini valittaa epäonnistunutta lonkkaleikkaustaan mutta lopettaa heti ja alkaa vähätellä kipujaan, kun ehdotan että varataan lääkäriaika.
Vierailija kirjoitti:
No minä kyllä veisin vaikka väkisin, jos olisi oma äitini. Tietysti jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan, mutta en todellakaan jättäisi vanhaa äitiä vuotamaan verta kuoliaaksi.
Miten viet väkisin? Varaat hänelle ajan (jos voit tehdä sen toisen ihmisen puolesta), pakotat autoon ja menet vastaanotolle mukaan. Onnea matkaan.
Mun isälläni on sitkeä vaiva, johon on yrittänyt hakea apua. Monta kertaa lähetettiin kotiin "katsellaan, jos menisi ohi", "syö Buranaa, jos menisi ohi", "jumppaa jos menisi ohi". Useamman kerran sai käydä, ennen kuin ottivat tosissaan ja alkoivat tutkimaan. Löytyi ongelma lopulta nopeasti, kun tehtiin muutama tutkimus.
Mutta en ihmettele, jos joku vanhus luovuttaa, kun aina vaan käsketään kotiin ja annetaan ymmärtää, ettei hoitoa tarvitse. Tai nuorempikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaisia. Kyllä ihmisellä on oikeus kieltäytyä hoidosta, ja on julmaa tehdä tällaisia toisen selän takana, usuttaa viranomaiset kimppuun. Kiusantekoa se on, koska ei nekään voi ketään lääkäriin pakottaa.
Parempi olisi vaan sanoa, että nyt on niin, että minä en jaksa näitä valituksia enää yhtään kuunnella, jos niiden tutkimiseksi ja hoitamiseksi ei tehdä mitään. Ei tarvi katkaista välejä tai mitään, tekee vaan selväksi ettei niistä vaivoista vlitusta kuuntele. Jos se valitus kuitenkin alkaa, niin sanoo vaan lyhyesti että lääkäriin, ja sen jälkeen ei puhu siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
No et kyllä voi viedä ketään väkisin. Minä ainakin tappelisin vastaan, ja lisäksi tekisin sinusta rikosilmoituksen, vaikka mikä oma tytär. Itse olen päättänyt, että en enää mitään lääketieteellistä hoitoa aio ottaa, ellei sitten kivunlievitystä viimeisiin kipuihin, jos kuolema tulee hitaasti. Ja se on ihmisen oikeus sekin. En kyllä valita myöskään kellekään vaivoistani, muuta kuin joskus sanon tyttärelle, etten halua heidän lapsia hoitoon koska olen vanha ja väsynyt enkä jaksa. Mikä on ihan tottakin.
- isoäiti 78 v
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mitään. Sossut soittelee ja ainakin mun äiti sai kauheen raivarin, että hän muuttaa hevon hittoon mökille, mistä kotipaikkakunnan sossut eivät häntä löydä.
Tuttua. Käytin lopulta kotisairaanhoidon lääkäriä kotona. Ei kehdannut kieltäytyä kun lääkäri tuli kotiin. Muuten on aina kauhea taistelu saada lähtemään yhtään mihinkään.