Neuvokaa anoppi-ongelmassa
Anoppini on käytännössä katkaissut välinsä minuun. Ei halua tavata, edes lapsiamme. Ei halua tulla käymään, ei halua meitä sinne. Poikaansa tapaa välillä, mutta vain niin, että minä ja lapset emme ole paikalla. Miehen vanhemmat on eronnut, miehen isä käy meillä kyllä välillä. Mutta syynä tähän välirikkoon on se, etten ole antanut anoppini päättää joistakin meidän kotiin ja perheeseen liittyvistä asioista. En esimerkiksi antanut hänen valita meille verhoja ja muutamia (isoja) sisustusesineitä, koska ne ei sopineet meidän kodin tyyliin (hänen sisustusmaku on aika erilainen) ja olivat myöskin käytettyinä jo vähän nuhjuisia. Ja en ole antanut hänen päättää mitään lapsiimme liittyviä asioita kuten missä iässä kiinteät aloitetaan, mikä syöttötuoli meillä on käytössä (ergonomialtaan hyvä), millaisia kenkiä meidän lapset käyttää (edellytän, että niissä on hyvä lesti), mitkä turvaistuimet meillä on autossa (edellytän että riittävän uudet ja plus-testatut, ei siis 10 vuotta vanhoja kirppislöytöjä). Listaa voisi jatkaa pitkäänkin. En ole kuitenkaan anopille sanonut pahasti näistä asioista, olen vain todennut ihan ystävälliseen sävyyn, että ikävä kyllä sinä et voi päättää tällaisista asioista meillä vaan minä teen nämä päätökset. Hän ei nyt tämän kaiken seurauksena halua siis olla kanssani tekemisissä, on kai loukkaantunut kun ei saa päättää meidän lasten asioita. Miten tätä asiaa pitäisi lähteä ratkomaan, kun itse en tunne tehneeni mitenkään väärin häntä kohtaan enkä aio myöskään muuttaa kantaani asiassa?
Kommentit (608)
Ap kysyi neuvoja. Neuvon toimimaan anopin kanssa samoin kuin anoppi toimii sinun kanssa. Mene käymään outojen verhojen kanssa ja ala ilman lupaa ripustaa niitä anopin ikkunaan. Tuo kirpparilta nuhjuisia isoja sisustusesineitä ja laita niitä ilman lupaa anopin hyllyyn esille anopin tavaroiden tilalle. Jos anopilla on kissa tms lemmikki niin syötä sille ilman lupaa kiellettyjä ruoka-aineita. Jne. Jos anoppi hermostuu niin totea viileän rauhallisesti että minähän vain teen samoin kuin sinä olet meillä tehnyt, käsitin että sitä tykkäät tällaisesta toiminnasta. Ja ota vasara ja ala nakuttamaan naulaa anopin seinälle tuomaasi outoa isoa taulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku moittii kansakoulun käyneen anoppinsa ja korostaa kahta akateemista tutkintoaan ja vaativaa työtään niin kukaan ei halveksi ketään?
Se, että joku mainitsee suorittaneensa kaksi maisteritutkintoa ei ole tutkintojensa korostamista eikä kenenkään halveksimista tai moittimista tai väheksymistä. Se on ihan neutraali faktan mainitseminen ilman piilomerkityksiä. Tämän ymmärtää ainakin jokainen koulutettu ihminen. On ihan arkista ja normaalia mainita oma koulutustausta. Luultavasti suurin osa kouluttamattomistakin tämän ymmärtää. Se, että kuvittelee asiassa olevan jotain muiden moittimisia tai itsensä korostamisia kertoo kyllä vain ja ainoastaan tuosta kuvittelijasta itsestään.
Sinä selität sanaa kuin pappi. Miksi täällä pitää tuntemattomille kertoa akateemiset saavutuksensa kun edellisessä lauseessa on väheksynyt anoppinsa.
Tuokin on ylimielisyyden muoto selkeää asiaa muuttaa muuksi ikäänkuin toiset olisivat vähämielisiä.
Kertokaas kaikki koulutuksenne ja tutkintonne jos se on oleellinen asia keskustelussa.
Ei hän tuntemattomille kertonut tutkinnoistaan niillä kehuakseen. Vaan tutkintojen mainitseminen oli relevanttia puheena olevan asian kannalta. Aiheena oli neuvojen kysyminen anopilta. Ja hän kysyi vinkkejä siihen mistä asioista voisi kysyä neuvoja anopilta, jos hän itse omaa koulutustaustansa vuoksi valtavan tietomäärän ja anopin tietomäärä taas ei ole anopin taustan vuoksi suuri.
Jostain syystä haluat nyt nähdä ylimielisyyttä ja väheksymistä kaikkialla missä sitä ei ole. Oletko koskaan miettinyt syytä tähän?
Näin on, ja mitä enemmän yrittää anopin kanssa, sitä pahemmaksi se muuttuu. Kannattaa vaan antaa hankalan ihmisen olla.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas kaikki koulutuksenne ja tutkintonne jos se on oleellinen asia keskustelussa.
Lopeta jo, nolaat itsesi. Katkeruutesi vuotaa jo yli.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän tuntemattomille kertonut tutkinnoistaan niillä kehuakseen. Vaan tutkintojen mainitseminen oli relevanttia puheena olevan asian kannalta. Aiheena oli neuvojen kysyminen anopilta. Ja hän kysyi vinkkejä siihen mistä asioista voisi kysyä neuvoja anopilta, jos hän itse omaa koulutustaustansa vuoksi valtavan tietomäärän ja anopin tietomäärä taas ei ole anopin taustan vuoksi suuri.
Jostain syystä haluat nyt nähdä ylimielisyyttä ja väheksymistä kaikkialla missä sitä ei ole. Oletko koskaan miettinyt syytä tähän?
Olen ihan täyspäinen, ymmärän lukemani. Älä viitsi, yrität kirjoittaa minulle kuin olisin yksinkertainen. Väännellä asioita.
Eikö koko keskustelu ole snoppien halveksuntaa ja väheksyntää?
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä niin hauskoja tärkeytenne ja viisautenne kanssa halveksiessanne miehiänne ja heidän äitiään. Uskon että töissäkin saa moni syödä lounaansa yksin kun niitä ihmissuhdevaikeuksia voi olla muuallakin kuin avioliitossa ja anopin kanssa.
Mikä vika on fiksussa ja koulutetussa naisessa jos joutuu itseään ja tasoaan alempaan avioliittoon?
Niinpä. Minusta ei ole kovin kilttiä eikä kohteliasta roikkua täällä haukkumassa itse valitsemansa miehen äitiä. Jotain se ihmisestä kertoo, että sellaista harrastaa.
Kun aihe tuli esiin, kertokaas nämä faktat nyt. Joku vois tehdä vaikka gradun.
Anoppiinsa tyytymättömän miniän koulutus ja tämän anopin koulutus. Miniän kodin yhteiskunnallinen status vastaan puolisonsa kodin vastaava.
Puolison koulutus myös samalla esiin jotta voi tehdä tutkielman vaativia johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppiinsa tyytymättömän miniän koulutus ja tämän anopin koulutus. Miniän kodin yhteiskunnallinen status vastaan puolisonsa kodin vastaava.
Puolison koulutus myös samalla esiin jotta voi tehdä tutkielman vaativia johtopäätöksiä.
Sinä se et osaa lopettaa. Myötähäpeää tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kahden maisteritutkinnon suorittanut nosti asian esiin. Aihehan on akateemisesti kiinnostava jonkun naistutkimuksen tai sosiaalityön tms yhteiskunnallisen piirissä.
Jos haluat välit anoppiisi, soita, kerro että haluaisit olla tekemisissä ja kutsu vaikka äitienpäivänä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kahden maisteritutkinnon suorittanut nosti asian esiin. Aihehan on akateemisesti kiinnostava jonkun naistutkimuksen tai sosiaalityön tms yhteiskunnallisen piirissä.
Mitenhän sosiaalityö nyt tähän taas liittyy 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän sosiaalityö nyt tähän taas
Sosiaalityö hoitaa perheiden ja lasten ongelmia. Voivat vaikka joutua pohtimaan anopin (isovanhempien) soveltuvuutta sijaiskodiksi. Siinäkin tehdyt yleiset tutkimukset auttaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat välit anoppiisi, soita, kerro että haluaisit olla tekemisissä ja kutsu vaikka äitienpäivänä syömään.
Miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin pilata vielä äitienpäivänsäkin anopin takia????
Jos ap haluaa jotain järkevää muutosta asiaan, hänen pitää saada miehensä tajuamaan todellinen kuvio ja lopettamaan se äitinsä tunteiden kannattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi ehdoin tahdoin pilata vielä äitienpäivänsäkin anopin takia????
Jos ap haluaa jotain järkevää muutosta asiaan, hänen pitää saada miehensä tajuamaan todellinen kuvio ja lopettamaan se äitinsä tunteiden kannattelu.
Ap:n ei tarvitse tehdä asialle yhtään mitään. Mieshän kärsii nyt seuraamuksista kun joutuu käymään äitinsä luona yksin ja varmasti kuuntelemaan hänen valituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ei tarvitse tehdä asialle yhtään mitään. Mieshän kärsii nyt seuraamuksista kun joutuu käymään äitinsä luona yksin ja varmasti kuuntelemaan hänen valituksiaan.
Miehellä on aina mahdollisuus hakeutua terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, ja mitä enemmän yrittää anopin kanssa, sitä pahemmaksi se muuttuu. Kannattaa vaan antaa hankalan ihmisen olla.
Voi kyllä. Mitä enemmän yritin sietää ja tulla toimeen anopin kanssa, sitä röyhkeämmäksi hän tuli. Lopulta minulta meni hermot, tein anopille hyvin selväksi että tähän sekuntiin loppuu mun urani anopin kynnysmattona. Kyllä hän vielä yritti lykätä lusikkaabsa mun soppakattilaan, mutta lopetti mun ahdistelun kun uhkasin soittaa poliisille, jos vielä tulee meille kutsumatta. Jonkun mielestä voi kuulostaa liioittelulta, mutta tilanne vaati järeitä toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan täyspäinen, ymmärän lukemani. Älä viitsi, yrität kirjoittaa minulle kuin olisin yksinkertainen. Väännellä asioita.
Eikö koko keskustelu ole snoppien halveksuntaa ja väheksyntää?
Ei, vaan kokemusten vaihtamista, aiheena kammottavat anopit.
Meillä oli ihan samanlaista! Olin valmis ottamaan avioeron, en vaan enää jaksanut sitä anoppi / aviomies asetelmaa.
Luojalle kiitos anoppi kuoli ja meidän perhe säästyi ehjänä.
Jotkut anopit vaan on täysiä mulk...kuja, ei niiden kanssa yksinkertaisesti voi elää, ei mitenkään. Eikä edes ole tarvis jos se hankaloittaa omaa ja oman perheen elämää!
Piste!