Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni kuoli eilen

Vierailija
02.05.2024 |

Olimme läheisiä, mutta ei tunnu oikeastaan miltään.Olin aloittanut jo ajatuksen luopumisesta kuukausia sitten.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät sure räkäitkuryystämällä, itse kuulun niihin jotka mykistyvät, suru on jossain hirveänä möykkynä ja sitä työstää sieltä omaan tahtiinsa.

Vierailija
102/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnekas.     ei tarvitse olla orjana enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoitti kuulleensa, että jonkun läheinen oli viikkoja juomatta. Mielestäni se ei ole mahdollista, kun keho haihduttaa koko ajan nestettä, niin miten juomatta voisi verenkierto toimia. 

Syömättä pystyy kyllä olemaan viikkoja. Ainakin normaalikuntoinen. Siis vaikka 5 viikkoa. 

Se joku olin minä. Itsekin ihmettelin tuota väitettä, että olisi selvinnut 5 viikkoa täysin ilman nesteitä. Kun yleensä nestehukkaan kuolee muutamassa vuorokaudessa. Tai sitten kyseinen henkilö ei istunut viittä viikkoa 24/7 läheisensä vieressä eikä tiennyt, että hoitajat kyllä aina välillä antoivat vanhukselle juotavaa. 

Kyllä sen täytyy olla niin, että hoitajat välillä antoivat nestettä. Hengityksessäkin haihtuu nestettä ja ihon läpi. 

Eikös sitä sanota, että täysin ilman juomista elää muutaman päivän. 

Vierailija
104/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan edellistä, että toisaalta Eikös huonosti juovilla ole jonkinlainen nestelista. Ehkä siitä olisi voinut nähdä. 

Vierailija
105/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni ap. Kovasti voimia sinulle 

Vierailija
106/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto.

Oma isä aika perseestä. En ala jauhaamaan hänestä. 😝

Vierailija
107/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan edellistä, että toisaalta Eikös huonosti juovilla ole jonkinlainen nestelista. Ehkä siitä olisi voinut nähdä. 

Nestelistaa pidetään,  jos nestehukalle on tarkoitus vielä tehdä jotain.  Saattohoidossa nestelistan pitäminen yleensä lopetetaan,  koska enää ei ole merkitystä,  paljonko potilas juo vai juoko ollenkaan. 

Vierailija
108/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nestelistaa pidetään,  jos nestehukalle on tarkoitus vielä tehdä jotain.  Saattohoidossa nestelistan pitäminen yleensä lopetetaan,  koska enää ei ole merkitystä,  paljonko potilas juo vai juoko ollenkaan. 

Aika kauheaa. Kyllä nestelista olisi saattohoidossakin oleellista. Tietäisi paremmin voinnista. Laiskuutta olla pitämättä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kauheaa. Kyllä nestelista olisi saattohoidossakin oleellista. Tietäisi paremmin voinnista. Laiskuutta olla pitämättä. 

Riippuu varmaan paljon siitäkin, missä saattohoito järjestetään. Hoivakodissa vai kenties kotona. Mun äidilläni on saattohoito kotona eikä hänellä ole nestelistaa. Hänen kohdallaan seurataan ainoastaan yleisvointia ja pyritään tekemään hänen olostaan mahdollisimman miellyttävää. Kotihoito käy 3 kertaa vuorokaudessa ja silloin vaihtavat vaipat. Jos vaippa on kuiva, on oletettavaa, ettei nesteitäkään ole pahemmin mennyt. Tai vaihtoehtoisesti munuaisten toiminta alkaisi olla heikentynyt, mutta silloin taas olisi turvotuksia. Isä, joka on äidin omaishoitaja, osaa kyllä mulle päivitätin kertoa, minkä verran hoitajat ovat saaneet äitiä juomaan vai ovatko saaneet ollenkaan. Ja mä sitten siellä käydessäni taas näen itse, minkä verran mä saan äidin juomaan vai saanko ollenkaan. Sillä, juoko äiti vuorokauden aikana 0 desilitraa (kuten huonoina päivinä)  vai 3 desilitraa (kuten hyvinä päivinä) vai jotain siltä väliltä, ei ole enää merkitystä. 3 desilitraakin kun on aivan liian vähän, mutta siitä huolimatta vaikea arvioida, montako päivää tai kenties viikkoa äiti tuolla nestemäärällä pysyy hengissä. 

Vierailija
110/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstan " valvoja" nostaa itse aiheen otsikoihin 4kk välein HÄN ON PARAS  nämä vuoden 2000 otsikot alkavat jo todella viemään uskoa koko lehteen jää koko lehti ostamatta uskottavuus menetetään vai kerran on kuin immen kalvo. 

Vierailija
111/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laiskuutta vaan saattohoidossa juodun nesteen määrä ei kerro kovinkaan paljoa potilaan voinnista. Tajunnan taso,  levottomuus vs rauhallisuus,  hengityksen pinnallisuus, pulssi yms kertoo enemmän.  

Vierailija
112/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laiskuutta vaan saattohoidossa juodun nesteen määrä ei kerro kovinkaan paljoa potilaan voinnista. Tajunnan taso,  levottomuus vs rauhallisuus,  hengityksen pinnallisuus, pulssi yms kertoo enemmän.  

Mitä pulssi kertoo?

Onko nopea pulssi huono vai hyvä?

Vierailija
113/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan paljon siitäkin, missä saattohoito järjestetään. Hoivakodissa vai kenties kotona. Mun äidilläni on saattohoito kotona eikä hänellä ole nestelistaa. Hänen kohdallaan seurataan ainoastaan yleisvointia ja pyritään tekemään hänen olos

Otan osaa. Tuo on varmasti raskasta seurattavaa, kun oma vanhempi hiipuu saattohoidossa. Äitisi kannalta paras mahdollinen olla kotona, mutta omaisista en tiedä. 

Minun isälläni (kirjoitti jo aiemmin) on valmiina tuo oxicontin nestemäisenä. Saattohoitoa ei ole aloitettu vielä ja yksityislääkärin mielestä se olisi potilaalle paras tehdä kotona, kun sen aika tulee. En tiedä, miten pystyn. Meillehän ei kotisairaanhoitoa ole saatu. En tiedä sitten, jos saattohoitovaiheessa saisi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 112: Mitä pulssi kertoo?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta nopea pulssi voi kertoa kivuista. Saattohoidossa oleva potilas ei välttämättä kykene enää itse kertomaan, että hänellä on kipuja. 

Vierailija
115/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 112: Mitä pulssi kertoo?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta nopea pulssi voi kertoa kivuista. Saattohoidossa oleva potilas ei välttämättä kykene enää itse kertomaan, että hänellä on kipuja. 

Kiitos tiedosta! Jälleen opin uutta sinulta.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 113: "Otan osaa. Tuo on varmasti raskasta seurattavaa, kun oma vanhempi hiipuu saattohoidossa. Äitisi kannalta paras mahdollinen olla kotona, mutta omaisista en tiedä. 

Minun isälläni (kirjoitti jo aiemmin) on valmiina tuo oxicontin nestemäisenä. Saattohoitoa ei ole aloitettu vielä ja yksityislääkärin mielestä se olisi potilaalle paras tehdä kotona, kun sen aika tulee. En tiedä, miten pystyn. Meillehän ei kotisairaanhoitoa ole saatu. En tiedä sitten, jos saattohoitovaiheessa saisi. "

Kiitos. Eihän tämä mitään kovin kivaakaan ole, mutta lohduttaudun sillä, että omasta mielestään äidillä ei  edes ole lapsia. Ei hän enää muista, että olen hänen tyttärensä, joten ei myöskään osaa enää kaivata mua. Ja äidillä on ollut pitkä ja hyvä elämä. Se äiti, jonka tytär mä olin yli 60 vuotta, on jo poissa. Tilannetta helpottaa myös se, ettei äidillä ole kipuja. On ihan rauhallinen, Nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Jossain vaiheessa sydän, munuaiset, maksa tai joku muu pettää  ja sitten "valot sammuu". 

Olen aika varma, että saattohoitovaiheessa saatte sen kotihoidonkin. Tai no...hyvinvointialueet säästää kaikesta mistä voi. Toivotaan, että saatte <3 

Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 113 vielä. Tässä on aika hyvä artikkeli kuolevan potilaan hoidosta:

https://www.duodecimlehti.fi/duo10821

Vierailija
118/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu missään, mutta halusit kuitenkin avautua asiasta. Hieman ristiriitaista.

Ehkä juuri siksi halusi avautua. Kuullakseen, onko jollain muullakin tuntunut samalta.

Kun oma isäni kuoli, olin lähinnä yllättynyt. Vähän sillä tavalla, että ai, nytkö se sitten kuolikin. Oli sairas, tulehdusarvot korkealla ja oli viety sairaalaan. Ja sinne kuoli. Ei se siinä hetkessä miltään muulta tuntunut, kuin sellaiselta 'oho, enpä olisi arvannut että nyt se lähtö tuli'.

Ap:lle sanoisin, että näissä asioissa ei ole mitään oikeaa tai väärää 'tapaa'. Eikä pidä tuntea syyllisyyttä siitä, että juuri nyt 'ei tunnu miltään'. Jokaisella se suruprosessi on omanlaisensa ja kun kyse ei ollut äkkikuolemasta, niin sitä surutyötä on tehty jo etukäteen. Silloin kuoleman hetkellä voi hyvin käydä niin, että alkaa ennemmin pyöriä kaikki käytännön järjestelyt mielessä.

Vierailija
119/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut isälläkään nestelistaa tms. Joi ja söi minkä halusi eikä mitenkään tyrkytetty kun keho ei enää käsitellyt mitään vaan oksensi ja lääkkeetkin löytyivät vaipasta. Kipulääkettä ja olon tekemistä mukavaksi. Loppuvaihe kesti 2kk kaikkiaan ja lähtö tuli aamuvarhain nätisti. Sai ennen kuolemaa lörpötyskohtauksen ja virkistyi hetkeksi. Vaikka sairaus teki tuhojaan vuosissa ja kiihtyi loppua kohti ja siinä ehti työstää asiaa etukäteen, oli kuitenkin se menetys repivä ja mulle ensimmäinen perhepiirissä. No, äitikään ei varmasti kauaa enää elä ja tiedä sitten miten se tuntuu kun aika koittaa. Väistämätöntähän se on että kaikilla elämä päättyy joskus, Itselläni hilkulla päättyä vuosi sitten alle 50v. Ja ekakerran 4v. Oman lapsen kohdalla 9v. 

Vierailija
120/147 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa.

Suru ja kaipaus tulee usein vasta hautajaisten jälkeen. 

Oma isäni nukkui pois 15 vuotta sitten ja yhä vielä hän tulee mieleeni. Toivottavasti isä on hyvässä paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän