Hs: Iisalmelaisella naisella on 25-vuotiaana valmis elämä. Hän on ikäluokassaan harvinaisuus.
3 lasta, puoliso, vakkariduuni, auto ja omakotitalo eli kaikki keskiluokkaisen elämän virstanpylväät. Samassa tilanteessa pn vain 0,9% ikäluokasta.
Nykyään tyypillisempää on, ettei 35-vuotiaana ole vakkariduunia, lapsia, puolisoa tai omakotitaloa. Auto voi osalla olla. Osa vielä jopa etsii minuuttaan tuossa iässä eli onko lintu vai kala, mies vai nainen, hetero- vai homoseksuaali. Keskiluokkaisen elämän virstanpylväät yhä kauempana.
Enpä kyllä itsekään tee poikkeusta. Opiskelen edelleen korkeakoulussa. Asun vuokralla yksiössä. Ei ole puolisoa saati lapsia. Hsl-kortti sentään on, mutta ei omaa autoa. En ole täysin varma, mitä haluan elämältäni, mutta sukupuoli on hallussa. Seksuaalisuutta en ole edes miettinyt, koska se e ole ajankohtaista.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoittaa valmis elämä, hänellähän se on vasta alkupuolella ja paljon vielä elettävänä. Hyvä jos on onnellinen.
Kuten jossain jo oli, niin valmis elämä on kun on perhe, ammatti ,oma koti ja vakityö. Ydinperhe jossa ei ole sairauksia vaan ovat ainaki toistaiseksi terveitä. Elämän perusasiat kunnossa niin kokee että on valmis elämä. Sitä valmista elämää jatketaan käymällä töissä, kasvatetaan lapset yhteiskuntakelpoisiksi. Mitä pitäisi vielä olla. Harrastuksista ei tainnu olla puhetta ja siinä lienee haasteita kun on pienet lapset.
kolme lasta kahden miehen kanssa ei nyt ihan täytä ydinperheen määritelmää, mutta kukin tyylillään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa joululomalla dokumentin "Kun Suomi muuttui", joissa käytiin läpi maaseudulla muutto kaupunkeihin 60- ja 70-luvuilla. Eli jo aika kauan sitten. Siinä juuri käytiin läpi sitä miten kaupungistuminen ja naisten kouluttautuminen olivat kauhistuttavia joillekin maalaisille joiden mielestä naisen paikka oli maalla, lapsia tekemässä ja kotona. Omituista huomata että vielä 2020-luvulla jotkut jankuttavat samoja juttuja kuin 1960-luvulla.
Tuntuu pikemminkin, että täällä kauhistellaan naisen valintoja. Herättää jopa suoranaista vihaa.
Sinussako ne herättävät vihaa? Miksi?
Aika moni on vain todennut ettei haluaisi tuollaista elämää.
Ahdistuisin tuolla kuoliaaksi. Helsinki on ahdistavan pieni kaupunki, pienin niistä neljästä, joissa olen asunut. Kahdessa oli enemmän asukkaita kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa, että ihmisiä aivopestään pitämään tuollaista elämäntyyliä ainoana oikeana tai tavoiteltavana. Elämän voi rakentaa ihan eri asioiden ympärille. Ja monella tavalla. Ylipääntään on todella ajattelematonta ja typerää otsikointia puhua "valmiista elämästä". Kuulostaa pelkästään surulliselta! Ja vielä jossain Iisalmessa. Kuoleva rytöperä. Hirveä ajatus olla noin nuorena jumissa tuollaisessa paikassa perhe ja omaisuus pallona jalassa.
Onneksi ihmiset ovat hieman avanneet silmiään ja alkaneet kyseenalaistamaan yhteiskunnan määrittelemät "normaalin", "hyvän" tai tavoiteltavan "elämän" attribuutit.
Itse ajattelen, että elämäni rakentuu vaiheista, joita määrittää eri teemat; joskus elämä voi olla enemmän paikallaan pysyvää, joskus fokus on urassa, joskus liikkeessä ja irrallisuudessa. Joskus ihmisissä. Olennaista on varallisuuden kerryttäminen ja sen kautta tuleva valintojen vapaus. Asun Helsingissä, mutta
Samaa mieltä tuosta varallisuuden kerryttämisestä. Taloudellinen riippumattomuus on suurin ihmisen onnellisuutta lisäävä tekijä. Voit tehdä mitä haluat, olla töissä tai olla olematta; itse pidän mielekkäästä työnteosta. En tule koskaan tarvitsemaan eläkettä, tulen toimeen muutenkin. Suhdanteet eivät hetkauta tai aiheuta harmaita hiuksia. Varallisuutta siirrän koko ajan pois Suomesta ja olen itse lähdössä perässä. Ei huvita jäädä tänne tukemaan työhaluttomia pummeja.
Vierailija kirjoitti:
Siis kolme lasta ja eronnut ensimmäisestä miehestä? Järkyttävää. Minkähän ammatin on tuossa ajassa ehtinyt hankkia? Montako miestå ja särkynyttä perhettä sekä elatusmaksuennakoita mahtaa aiheuttaa vielä vuosien saatossa. Ei todellakaan "valmis elämä". Olisin todella surullinen, jos tyttäreni olisi noin impulsiivinen tyyppi.
Ja heti hankkiutunut raskaaksi ja eronnut vauva-aikana. Hyvää elämänhallintaa(ko?)
Vierailija kirjoitti:
Tuo jutti ärsytti minua, koska olen kateellinen. Itse päätin jo 16-vuotiaana että hankin kakskymppisenä perheen. Olin hirveässä vauvakuumeessa ja elämäni pyöri vuosia tuon unelman ympärillä. Nyt olen 25-vuotias enkä ole kohdannut ainuttakaan miestä joka haluaisi lähitulevaisuudessa perheen. Unelmani ei toteudu ja ihmiset vielä syyllistävät, että se johtuu jostain juhlimisen halusta ja ikuisen nuoruuden elämisestä.
Hanki vanhempi mies, 35-40. Heillä on elämä mallilla ja kyllä niitä lapsettomiakin vielä löytyy. Minulla on ihanat aikuiset lapset, mutta jos voisin tehdä jotain toisin, rupeasisin lasten hankintaan vasta joskus lähempänä 4-kymppistä. Olen mies.
Oon jo 72 ja elämäni ei ole valmis vieläkään,onneksi!
Ihmiset on mielihaluiltaan erilaisia, tollanen elämäntapa ei kiinnosta laisinkaan.
Asuin tuossa järkyttävässä loukossa liki 20 vuotta ja en ikinä palaisi takaisin. Eihän siellä ole mitään muuta tekemistä kuin lisääntyä. Valtavan kartanon saa jollain 50 k €, mutta työpaikkoja ei ole. Kuten joku tässä aiemmin sanoikin, pahin painajainen.
Elämä on valmis vasta haudassa. Käy sääliksi ap:ta, joka ihailee jotakuta itsensä elävänä muumioinutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että Iisalmea pidetään palstalla jonain esimerkkinä pahimmasta tuppukylästä. Olen asunut Kuopion kyljessä Siilinjärvellä, Raisiossa ja Iisalmessa. Kyllä näistä kolmesta Iisalmi on huomattavasti eniten kaupungin oloinen, löytyy selkeä Keskusta alue.
Raisiosta ja Siilistä mennään kaupalle/syömään isompaan kaupunkiin. Iisalmeen taas tullaan kaupalle pienemmistä kirkonkylistä. Se on kuitenkin ylä-savon alueen ns. Keskuskaupunki.
Iisalmi on varsin elinvoimainen kuitenkin, siellä on nykyisin uusi Lidli, Motonetti lie tullut myös ihan vasta ja uusi uimahalli.
Väki vanhenee ja uusia ei synny on varmaan se suurin ongelma.
Nämähän asuvat maalla 10km Iisalmesta.
10-15 min autolla, monen ihan kaupunkilaisenkin kauppamatka. Kannelmäestä Helsingin keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa joululomalla dokumentin "Kun Suomi muuttui", joissa käytiin läpi maaseudulla muutto kaupunkeihin 60- ja 70-luvuilla. Eli jo aika kauan sitten. Siinä juuri käytiin läpi sitä miten kaupungistuminen ja naisten kouluttautuminen olivat kauhistuttavia joillekin maalaisille joiden mielestä naisen paikka oli maalla, lapsia tekemässä ja kotona. Omituista huomata että vielä 2020-luvulla jotkut jankuttavat samoja juttuja kuin 1960-luvulla.
Tuntuu pikemminkin, että täällä kauhistellaan naisen valintoja. Herättää jopa suoranaista vihaa.
Sinussako ne herättävät vihaa? Miksi?
Aika moni on vain todennut ettei haluaisi tuollaista elämää.
Ahdistuisin tuolla kuoliaaksi. Helsinki on ahdistavan pieni kaupunki, pienin niistä nel
Minä taas ahdistuisin noissa slummeissa. Mut hyvä jos kaikki saa asua siinä ympäristössä missä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin tuossa järkyttävässä loukossa liki 20 vuotta ja en ikinä palaisi takaisin. Eihän siellä ole mitään muuta tekemistä kuin lisääntyä. Valtavan kartanon saa jollain 50 k €, mutta työpaikkoja ei ole. Kuten joku tässä aiemmin sanoikin, pahin painajainen.
50k€ talo ei ole valtava kartano täälläkään. Sillä ei saa edes kunnollista rintamamiestaloa.
Olipa katkera kirjoitus siltä 40-vuotiaalta maisterilta, jonka unelma on kerätä titteleitä ja omaisuutta. Sekä polttaa kerosiinia asuukseen hotellissa Japanissa. Hän ilmeisesti kuo viiniä kissojen kanssa ikuista nuoruutta jatkaen vielä 60veenä ja katkerana kirjoittelee nettiin miten olisi mukava kun olisi lapsia mutta nyt on myöhäistä?
Tuolla jutun Jennalla on aitoa elämän sisältöä ja merkityksellisyyttä aivan eri määrässä elämässään lapsiperheen kautta. Vain lapseton ei tiedä miten paljon lapsi tuo elämään merkitystä, lapsellinen taas tietää sen eron.
Nimim.Dippainssi ja lapsiperhe. On myös ihana asunto Helsingissä ja rantamökki Saimaalla, sopii meidän perheelle kun ystävät ja sukulaiset taas pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa on tällä lähihoitajalla. Pitää herätä aikaisin aamulla, vaihtaa 1-vuotiaalle vaipat. Panna kaikki kolme autoon, ajaa maalta Iisalmeen, tiputtaa lapset kolmeen eri päiväkotiin. Mennä kehitysvammaisten luo töihin. Ja sama toisin päin.
Maalta Iisalmeen? Tuo paikka on reilun 5km päässä keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hänellä talo Helsingissä vai Iisalmessa? Ehkä niissä on hitusen eroa.
Elämä on valintoja myös asuinpaikan suhteen,onnea ja menestystä kaikille.
Toki, muistetaan nyt kuitenkin että Iisalmen kaltaisessa paikassa työpaikat ovat lähinnä tuon kaltaisia hommia. Siellä ei kovin nousujohteista uraa voi tehdä, jos sellaisesta unelmoi.
Niinpä, eihän täällä ole kuin pieniä paikallisia yrityksiä kuten Genelec, Olvi ja naapurissa Ponsse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin työttömyysaste: 10,4%
Iisalmen työttömyysaste: 12,9%
Tuolle persujankkaajalle tiedoksi.
Niin? Mitä sitten? Tuolla likalla taitaa olla 100% työllisyys.
Veronmaksajien rahoilla. Joita ei ole ilman niitä vihaamianne koulutettuja ihmisiä jotka luovat talouskasvun.
Ja ilman vihaamianne lähihoitajia ne koulutetut ihmiset ei joutaisi töihin, kun pitäisi itse huolehtia lapsensa ja sairaat vanhempansa. Yhteiskunta ei vaan kertakaikkiaan toimi niin, että kaikki kouluttautuu pitkälle ja työskentelee niillä vientialoilla. Luulisi, että koulutus toisi sen verran sivistystä että tämän ymmärtää, mutta ei sit vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että Iisalmea pidetään palstalla jonain esimerkkinä pahimmasta tuppukylästä. Olen asunut Kuopion kyljessä Siilinjärvellä, Raisiossa ja Iisalmessa. Kyllä näistä kolmesta Iisalmi on huomattavasti eniten kaupungin oloinen, löytyy selkeä Keskusta alue.
Raisiosta ja Siilistä mennään kaupalle/syömään isompaan kaupunkiin. Iisalmeen taas tullaan kaupalle pienemmistä kirkonkylistä. Se on kuitenkin ylä-savon alueen ns. Keskuskaupunki.
Iisalmi on varsin elinvoimainen kuitenkin, siellä on nykyisin uusi Lidli, Motonetti lie tullut myös ihan vasta ja uusi uimahalli.
Väki vanhenee ja uusia ei synny on varmaan se suurin ongelma.
Nämähän asuvat maalla 10km Iisalmesta.
Eli alle 10min ajomatkan päässä Iisalmesta. Kuinka monella kaupunkilaisella on alle 10min työmatka?
Halvaannuitko kaulasta alaspäin, kun et töihin pysty, vai löitkö pääsi kohtalokkaasti?