Hs: Iisalmelaisella naisella on 25-vuotiaana valmis elämä. Hän on ikäluokassaan harvinaisuus.
3 lasta, puoliso, vakkariduuni, auto ja omakotitalo eli kaikki keskiluokkaisen elämän virstanpylväät. Samassa tilanteessa pn vain 0,9% ikäluokasta.
Nykyään tyypillisempää on, ettei 35-vuotiaana ole vakkariduunia, lapsia, puolisoa tai omakotitaloa. Auto voi osalla olla. Osa vielä jopa etsii minuuttaan tuossa iässä eli onko lintu vai kala, mies vai nainen, hetero- vai homoseksuaali. Keskiluokkaisen elämän virstanpylväät yhä kauempana.
Enpä kyllä itsekään tee poikkeusta. Opiskelen edelleen korkeakoulussa. Asun vuokralla yksiössä. Ei ole puolisoa saati lapsia. Hsl-kortti sentään on, mutta ei omaa autoa. En ole täysin varma, mitä haluan elämältäni, mutta sukupuoli on hallussa. Seksuaalisuutta en ole edes miettinyt, koska se e ole ajankohtaista.
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa, että ihmisiä aivopestään pitämään tuollaista elämäntyyliä ainoana oikeana tai tavoiteltavana. Elämän voi rakentaa ihan eri asioiden ympärille. Ja monella tavalla. Ylipääntään on todella ajattelematonta ja typerää otsikointia puhua "valmiista elämästä". Kuulostaa pelkästään surulliselta! Ja vielä jossain Iisalmessa. Kuoleva rytöperä. Hirveä ajatus olla noin nuorena jumissa tuollaisessa paikassa perhe ja omaisuus pallona jalassa.
Onneksi ihmiset ovat hieman avanneet silmiään ja alkaneet kyseenalaistamaan yhteiskunnan määrittelemät "normaalin", "hyvän" tai tavoiteltavan "elämän" attribuutit.
Itse ajattelen, että elämäni rakentuu vaiheista, joita määrittää eri teemat; joskus elämä voi olla enemmän paikallaan pysyvää, joskus fokus on urassa, joskus liikkeessä ja irrallisuudessa. Joskus ihmisissä. Olennaista on varallisuuden kerryttäminen ja sen kautt
Palkka ja tittelit ei ole se pointti, vaan sosiaalinen, kulttuurinen ja tiedollinen pääoma, mitä koulutuksen kautta saavuttaa. Jollain lähärillä tai kotipiialla ei ole mitään pääsyä sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iisalmesta saa talon alihintaan ja helposti löytää panevan poikamiehenkin, auto on siellä kans pakolline, jos aikoo mennä Jonnekin.
No ostaa sen auton, mikä ongelma? Vaikka niillä säästyneillä asuntorahoilla. Tuolta löytää kyllä kunnollisia maalaispoikia, itsekin hain tuolta yhden lapsilleni isäksi.
Miksi kukaan haluaisi jonkun sisäsiittoisen itäsuomalaisen jakamaan geenejään. Hullua!
Huvittavaa että Iisalmea pidetään palstalla jonain esimerkkinä pahimmasta tuppukylästä. Olen asunut Kuopion kyljessä Siilinjärvellä, Raisiossa ja Iisalmessa. Kyllä näistä kolmesta Iisalmi on huomattavasti eniten kaupungin oloinen, löytyy selkeä Keskusta alue.
Raisiosta ja Siilistä mennään kaupalle/syömään isompaan kaupunkiin. Iisalmeen taas tullaan kaupalle pienemmistä kirkonkylistä. Se on kuitenkin ylä-savon alueen ns. Keskuskaupunki.
Iisalmi on varsin elinvoimainen kuitenkin, siellä on nykyisin uusi Lidli, Motonetti lie tullut myös ihan vasta ja uusi uimahalli.
Väki vanhenee ja uusia ei synny on varmaan se suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa äärimmäisen tylsältä. Missä vaiheessa se on elänyt elämäänsä suorittamisen sijaaan?
Se on minunkin mielestä raaka totuus, että tuollainen elämä ei ole muuta kuin arkea. Sitä yhtä ja samaa päivästä toiseen. Se on usein ihanaa ja antoisaa sitten joskus, mutta en kyl itse olisi halunnut noin nuorena jumahtaa siihen oravanpyörään.
Näissä nuorena "valmiiksi" saaneissa eroprosentti on huomattavan suuri. Tajutaan 10-15v sisällä, että elämässä on muutakin kuin se omakotitalo ja lapset ja arki. Sitten otetaan ero ja lähdetään elämään sitä elämättä jäänyttä nuoruutta.
Suurin eroriski on neljännen vuoden kohdalla kun lapset tulee kuvioihin mukaan. 25% avioliitoista päättyy avioeroon, 75% kuolemaan. Kumpi lie parempi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että Iisalmea pidetään palstalla jonain esimerkkinä pahimmasta tuppukylästä. Olen asunut Kuopion kyljessä Siilinjärvellä, Raisiossa ja Iisalmessa. Kyllä näistä kolmesta Iisalmi on huomattavasti eniten kaupungin oloinen, löytyy selkeä Keskusta alue.
Raisiosta ja Siilistä mennään kaupalle/syömään isompaan kaupunkiin. Iisalmeen taas tullaan kaupalle pienemmistä kirkonkylistä. Se on kuitenkin ylä-savon alueen ns. Keskuskaupunki.
Iisalmi on varsin elinvoimainen kuitenkin, siellä on nykyisin uusi Lidli, Motonetti lie tullut myös ihan vasta ja uusi uimahalli.
Väki vanhenee ja uusia ei synny on varmaan se suurin ongelma.
Nämähän asuvat maalla 10km Iisalmesta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi elämässä kävi paljon paremmin kuin Hesarin jutun päähenkilölle. Nuorena 3 lasta kahdelle eri miehelle, matalapalkka-ammatti ja asuminen näivettyvällä seudulla: käsi ylös, kenelle se muka edustaa unelmien täyttymistä?!?
Erinomainen tiivistys. Kulttuuri, jossa tällaista pidetään millään tavalla hyvänä tai tavoittelemisen arvoisena, on pahasti vinoutunut. On hyvä, että ihmiset kyseenalaistavat tällaiset menneen maailman ihanteet ja elävät monimuotoisemmin.
Minusta jutun päähenkilön elämä näyttäytyy säälittävänä.
"Palkka ja tittelit ei ole se pointti, vaan sosiaalinen, kulttuurinen ja tiedollinen pääoma, mitä koulutuksen kautta saavuttaa. Jollain lähärillä tai kotipiialla ei ole mitään pääsyä sellaiseen. "
Niin kai. Riippuu varmaan ihmisestäkin. Ehkä se on nuorille aikuisille tärkeämpää. Näin yli 40 vuotiaana koen että ei ole juuri intohimoa noihin asioihin. Työssä jaksaminen sekä hyvä ja leppoisa arki merkitsee eniten. On entistä vähemmän motivaatiota hankkia koulutuksen kautta tietoa ja muuta sellaista pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valitsevat luonnollisesti eri asioita elämässä. Koko juttu ei olisi kiinnittänyt kenenkään huomioita ilman tuota "valmis"-sanaa. Joten onnistunut clickbait otsikko Hesarilta.
Totta, otsikko on kyllä triggeröinyt ihmisiä huolella. Itse jutussa henkilö ei kyllä tainnut puhua valmiudesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi elämässä kävi paljon paremmin kuin Hesarin jutun päähenkilölle. Nuorena 3 lasta kahdelle eri miehelle, matalapalkka-ammatti ja asuminen näivettyvällä seudulla: käsi ylös, kenelle se muka edustaa unelmien täyttymistä?!?
Erinomainen tiivistys. Kulttuuri, jossa tällaista pidetään millään tavalla hyvänä tai tavoittelemisen arvoisena, on pahasti vinoutunut. On hyvä, että ihmiset kyseenalaistavat tällaiset menneen maailman ihanteet ja elävät monimuotoisemmin.
Millaista on oma elämäsi? Haahuilua työttömänä vuokramurjussa? Ei tuo ole minunkaan unelmani, mutta ei sen tarvitsekaan olla, riittää kun se on sitä elävän unelma.
"Mieluummin minäkin opiskelin itseä kiinnostavaa alaa, tein mielenkiintoisia töitä ja kävin toisinaan ulkona. Nelikumppisenä sopiikin jo tuunata omistuskämppää ja katsella iltaisin leffaa, kun lapset ovat menneet nukkumaan."
Jipii! 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jutun päähenkilön elämä näyttäytyy hänen näköisenään, eikä lainkaan säälittävänä.
No eipä oo mun unelmaelämää tuo, huh!
Vierailija kirjoitti:
Miten alas Hesari ja sen lukijat voivat mennä?
42 metriä maanpinnasta googlen mukaan. Sitä alemmaksi harva suomalainen pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeästi kommentoitu. Ihmiset arvostavat eri asioita. En nyt ihan tiedä miksi tätä pitäisi halveksia, ja arvostaa enemmän lapsettoman maisterisinkun elämää pääkaupungissa, jos vapaa-ajan kohokohdat löytyvät mummotunnelista. Tämä perhe näytti arvostavan luonnon lähellä asumista, omaa kotia ja sen laittamista, yhteyttä sukuun, lapset ovat tärkeässä osassa elämässä... Minusta ihan positiivinen tapa elää. Miksi sitä pitäisi halveksia tai arvottaa kehnommaksi kuin jotain toista tyyliä. Enkä puhu siksi, että olisin itse tehnyt samanlaisia valintoja, olen itse kouluja käynyt (FT), maailmalla ja Suomessa suurissa kaupungeissa elänyt ja lapset myöhään tehnyt - silti varsinkin näin vanhemmiten arvostan yhä enemmän elämää kaupunkien ulkopuolella, luontoyhteyttä ja ihmisiä, jotka haluavat työkseen hoivata haavoittuvassa asemassa olevia (vammaisia, lapsia, vanhuksia), heitä me tarvitsemme paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ja vakkarityö voi lähteä koska vaan, ja silloin voi lähteä myös se talo.
Ei elämä ole koskaan valmis. Vaikka mitä voi tapahtua ja tapahtuukin.
Joten eipä kannata mitään yrittääkään? Kun v***iksi menee kuitenkin.
Tuskin tuon edellisen kommentin pointti oli se ettei kannata yrittää. Pointti lienee se, ettei elämä ole "valmis" koskaan. Mitä se valmis sitten tarkoittaakaan. Vai onko se valmis ja paketissa vasta sitten kun makaa raatona arkussa? Ja mitä ikinä on elämässä saavuttanutkaan, on se inhimillisten saavutusten taso yleensä aika maltillinen. Harva meistä jää nk. historiaan saavutuksillaan.
Harva meistä on rautaa, niin moni taipua saa...
Ei kyllä kiinnostele mikään tämän naisen elämän virstanpylväistä. Mutta hyvä, jos hän onnellinen.
Olen nelikymppisenä toisaalta iloinen vakityöstä ja omasta asunnosta mutta kyllä se on tosi sitovaa. On vaikeaa lähteä mihinkään, vaihtaa maisemaa tai päästä edes kunnon lomalla. Kyllä tähän oravanpyörään ehtii myöhemminkin kuin parikymppisenä.
"Palkka ja tittelit ei ole se pointti"
Mulle se ainakin on. Jos ei palkasta tunnu niin en opiskele mitään tai käy lisäkoulutuksia.
Hyvä saavutus ilman muuta mutta ei tuo kovin paljon sinänsä vaadi.
Talot ovat kohtuuhintaista syrjässä. Lähihoitajalla ei ikinä työt lopu ja vakituinen työsuhde on helppo saada. Ne jotka asuvat Helsingissä ja ovat jollain muulla alalla tai opiskelevat pitkään niin tilanne voi olla aivan toinen.
Itse olin 30v kun ostin oman asunnon. Nuorena halusin muuttaa töihin toiselle paikkakunnalle töihin ja nähdä muutakin. En kadu sitä. Sen jälkeen olin valmiimpi asettumaan asumisen ja työn puolesta.