Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs: Iisalmelaisella naisella on 25-vuotiaana valmis elämä. Hän on ikäluokassaan harvinaisuus.

Vierailija
02.05.2024 |

3 lasta, puoliso, vakkariduuni, auto ja omakotitalo eli kaikki keskiluokkaisen elämän virstanpylväät. Samassa tilanteessa pn vain 0,9% ikäluokasta.

Nykyään tyypillisempää on, ettei 35-vuotiaana ole vakkariduunia, lapsia, puolisoa tai omakotitaloa. Auto voi osalla olla. Osa vielä jopa etsii minuuttaan tuossa iässä eli onko lintu vai kala, mies vai nainen, hetero- vai homoseksuaali. Keskiluokkaisen elämän virstanpylväät yhä kauempana.

Enpä kyllä itsekään tee poikkeusta. Opiskelen edelleen korkeakoulussa. Asun vuokralla yksiössä. Ei ole puolisoa saati lapsia. Hsl-kortti sentään on, mutta ei omaa autoa. En ole täysin varma, mitä haluan elämältäni, mutta sukupuoli on hallussa. Seksuaalisuutta en ole edes miettinyt, koska se e ole ajankohtaista.

Kommentit (408)

Vierailija
341/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan tuo rankkaa. Ero ensimmäisestä miehestä. Aamulla aikaisin kolme pientä lasta päiväkotiin, nuorin vain 1v ja kaikki kolme lasta vielä jokainen eri päiväkoteihin.

Ai on ehtinyt jo erotakin. Hesarin mukaista voimaantunutta unelmaelämää siis.

Vierailija
342/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iisalmesta saa talon alihintaan ja helposti löytää panevan poikamiehenkin, auto on siellä kans pakolline, jos aikoo mennä Jonnekin.

No ostaa sen auton, mikä ongelma? Vaikka niillä säästyneillä asuntorahoilla. Tuolta löytää kyllä kunnollisia maalaispoikia, itsekin hain tuolta yhden lapsilleni isäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kolme lasta ja eronnut ensimmäisestä miehestä? Järkyttävää. Minkähän ammatin on tuossa ajassa ehtinyt hankkia? Montako miestå ja särkynyttä perhettä sekä elatusmaksuennakoita mahtaa aiheuttaa vielä vuosien saatossa. Ei todellakaan "valmis elämä". Olisin todella surullinen, jos tyttäreni olisi noin impulsiivinen tyyppi. 

On lähihoitaja, työskentelee kai perhepäivähoitajana.

Jenni on vakityössä Savon Ammattiopistossa ja ohjaa siellä kehitysvammaisia nuoria. Ei ole perhepäivähoitajana, jota teki ennen uutta ammattia. Silloinkin ryhmäperhepäiväkodissa, eikä kotona. Ehkä se päivähoitokoti oli 24/7 toiminnassa, kuten tiedän niitä olevan.

Mikä on tämä fiktionaalinen "vakityö"? On toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita, joita kutsutaan vakituisiksi työsuhteiksi. Mutta ne voivat koska tahansa hävitä jos se Savon ammattiopisto pitää yt:t tai se lakkautetaan kokonaan. Ei ole olemassa sellaista käsitettä Suomessa kuin työpaikka joka olisi varmasti vakituinen koko elämän ajan.

Vierailija
344/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin työttömyysaste: 10,4%

Iisalmen työttömyysaste: 12,9%

Tuolle persujankkaajalle tiedoksi.

Niin? Mitä sitten? Tuolla likalla taitaa olla 100% työllisyys.

Veronmaksajien rahoilla. Joita ei ole ilman niitä vihaamianne koulutettuja ihmisiä jotka luovat talouskasvun.

Vierailija
345/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä talo Helsingissä vai Iisalmessa? Ehkä niissä on hitusen eroa. 

Totta. Iisalmelaiselle on kätevämpää, että talo on Iisalmessa. Miksi se olisi juuri Helsingissä? Miksi ei samantien Närpiössä?

Ehkä me helsinkiläisetkin haluttais omakotitalot, mutta täällä ne maksaa alkaen 300 000e, Iisalmessa 30 000. Olen kateellinen tuosta talosta, muusta en. Mutta miksi menisin helsingistä Iisalmeen, elämäni ja työni on täällä

Vierailija
346/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kolme lasta ja eronnut ensimmäisestä miehestä? Järkyttävää. Minkähän ammatin on tuossa ajassa ehtinyt hankkia? Montako miestå ja särkynyttä perhettä sekä elatusmaksuennakoita mahtaa aiheuttaa vielä vuosien saatossa. Ei todellakaan "valmis elämä". Olisin todella surullinen, jos tyttäreni olisi noin impulsiivinen tyyppi. 

On lähihoitaja, työskentelee kai perhepäivähoitajana.

Jenni on vakityössä Savon Ammattiopistossa ja ohjaa siellä kehitysvammaisia nuoria. Ei ole perhepäivähoitajana, jota teki ennen uutta ammattia. Silloinkin ryhmäperhepäiväkodissa, eikä kotona. Ehkä se päivähoitokoti oli 24/7 toiminnassa, kuten tiedän niitä olevan.

Mikä on tämä fiktionaalinen "vakityö"? On toistaiseksi voimassa olevia työs

No vaihtoehto taitaa olla "pätkätyö" joka katkeaa kohta varmasti. Taitaa tuollainen duuni ammattiopistolla olla vakaampi keskipitkällä tai jopa pitkällä tähtäimella.

Vierailija
347/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä jossain julkisin varoin rahoitetussa Ammattiopistossa työ mitenkään turvattua. Se Ammattiopisto voidaan lakkauttaa koska tahansa.

Vierailija
348/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kuin joku tradwife mainos.

Vierailija
349/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa äärimmäisen tylsältä. Missä vaiheessa se on elänyt elämäänsä suorittamisen sijaaan?

Vierailija
350/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan tuo rankkaa. Ero ensimmäisestä miehestä. Aamulla aikaisin kolme pientä lasta päiväkotiin, nuorin vain 1v ja kaikki kolme lasta vielä jokainen eri päiväkoteihin.

Nää on näitä jotka sitten kohta ovat julkisuudessa kun on 10 lasta eri isille, yh ja nostaa 5000 euroa tukia kuukaudessa niin ei kannata mennä töihin. Siitä media saa sitten taas juttuja.

Vierailija
351/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Iisalmelaiselle on kätevämpää, että talo on Iisalmessa. Miksi se olisi juuri Helsingissä? Miksi ei samantien Närpiössä?

Ehkä me helsinkiläisetkin haluttais omakotitalot, mutta täällä ne maksaa alkaen 300 000e, Iisalmessa 30 000. Olen kateellinen tuosta talosta, muusta en. Mutta miksi menisin helsingistä Iisalmeen, elämäni ja työni on täällä

Miksi ihmeessä iisalmelainen haluaisi välttämättä Helsinkiin? Kyllä me talot maksaa helposti sen 200-300k€ Iisalmessakin, mutta ne on sitten järvenrannassa tai 3000m2 tontilla. Vanhemman saa halvemmalla, mutta sitten on suotavaa, ettei ole aivan tumpelo vasaran kanssa.

Vierailija
352/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun elämä oli samassa mallissa (vain 2 lasta) samassa iässä. Kokematta jäi suuri osa opiskeluajan riennnoista ja baarireissuista. Ja yhden illan jutuista. Sain mielestäni melko paljon vastineeksi. Näin 40veenä muista yhden lyhyen ajanjakson n 30-vuotiaana, jolloin oli jokin haikeus vapaaseen ja villiin nuoruuteen. Meni äkkiä ohi, kun juttelin aiheesta niiden kanssa, joilla tuo luxus oli. Yhteenvetona toteaisin, että minut perinteinen perhe-elämä, omakotitalo (lainoineen) ja kaikki nämä tekivät erittäin onnelliseksi. Varsinkin, kun olen saanut myös matkustaa ja etenkin opiskella. Koen saaneeni ihan kaiken jo nuorena ja se tarkoittaa, että saan nauttia kaikesta tästä pidempään ja hyvässä terveydessä. Täydellistä minulle. Ehkä ei kuitenkaan kaikille."

Mä olen viettänyt useamman vuoden villiä nuoruutta, mutta ei mulla ollut kuin yksi yhden illan juttu. Ei se seksi täysin tuntemattomien kanssa ole yhtä kuin villi ja vapaa nuoruus.

Vierailija
353/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehittyy niin eri tahtiin, jotkut ovat ihan lapsia 25 vuotiaana ja haluavat vain bilettää ja matkustella. Se suotakoon teille jotka niin olette halunneet, mutta älkää menkö sanomaan mitään kenenkään muun henkisestä iästä jos ette häntä tunne. 

Miten niin lapsia? Minä saatoin olla paljon henkisesti kypsempi kuin tuo teiniäiti tuossa iässä vaikka en perustanut perhettä

Vierailija
354/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä jotka sitten kohta ovat julkisuudessa kun on 10 lasta eri isille, yh ja nostaa 5000 euroa tukia kuukaudessa niin ei kannata mennä töihin. Siitä media saa sitten taas juttuja.

Joo ja sitten SuperNanny menee auttamaan kun äippä on uupunut ja masentunut ja 10 lasta riehuu ja puolella on diagnoosit ja sossut käyvät hoitamassa taloutta joka päivä. Tämä on niin nähty mediassa.

Vierailija
355/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä iisalmelainen haluaisi välttämättä Helsinkiin? Kyllä me talot maksaa helposti sen 200-300k€ Iisalmessakin, mutta ne on sitten järvenrannassa tai 3000m2 tontilla. Vanhemman saa halvemmalla, mutta sitten on suotavaa, ettei ole aivan tumpelo vasaran kanssa.

En minä ole väittänytkään että iisalmesta halutaan helsinkiin. Harmittaa vaan kun täällä on niin kallista ja iisalmelaisilla paljon helpompaa, mutta eipä siellä ole sitten sellaista kulttuuria mistä tykkään

Vierailija
356/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin työttömyysaste: 10,4%

Iisalmen työttömyysaste: 12,9%

Tuolle persujankkaajalle tiedoksi.

Niin? Mitä sitten? Tuolla likalla taitaa olla 100% työllisyys.

Veronmaksajien rahoilla. Joita ei ole ilman niitä vihaamianne koulutettuja ihmisiä jotka luovat talouskasvun.

No tuollainen ammattiopisto on tietysti yhteiskunnan palvelu, mutta niitäkin tarvitaan, että olisi ammatti-ihmisiä joista tulee niitä veronmaksajia. Vai mitä - eikös meillä ole pula ammatti-ihmisistä?

Vierailija
357/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin mieleen Sara Parikka, vaikka hän olikin hieman vanhempi saadessaan lapset ja rakennuttaessaan talon. Nyt sitten vähän päälle kolmekymppisenä kipuilee sen kanssa, kun "kaikki" on jo saavutettu. 

Vierailija
358/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa äärimmäisen tylsältä. Missä vaiheessa se on elänyt elämäänsä suorittamisen sijaaan?

Se on minunkin mielestä raaka totuus, että tuollainen elämä ei ole muuta kuin arkea. Sitä yhtä ja samaa päivästä toiseen. Se on usein ihanaa ja antoisaa sitten joskus, mutta en kyl itse olisi halunnut noin nuorena jumahtaa siihen oravanpyörään.

Vierailija
359/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on minunkin mielestä raaka totuus, että tuollainen elämä ei ole muuta kuin arkea. Sitä yhtä ja samaa päivästä toiseen. Se on usein ihanaa ja antoisaa sitten joskus, mutta en kyl itse olisi halunnut noin nuorena jumahtaa siihen oravanpyörään.

Näissä nuorena "valmiiksi" saaneissa eroprosentti on huomattavan suuri. Tajutaan 10-15v sisällä, että elämässä on muutakin kuin se omakotitalo ja lapset ja arki. Sitten otetaan ero ja lähdetään elämään sitä elämättä jäänyttä nuoruutta. 

Vierailija
360/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun elämä oli samassa mallissa (vain 2 lasta) samassa iässä. Kokematta jäi suuri osa opiskeluajan riennnoista ja baarireissuista. Ja yhden illan jutuista. Sain mielestäni melko paljon vastineeksi. Näin 40veenä muista yhden lyhyen ajanjakson n 30-vuotiaana, jolloin oli jokin haikeus vapaaseen ja villiin nuoruuteen. Meni äkkiä ohi, kun juttelin aiheesta niiden kanssa, joilla tuo luxus oli. Yhteenvetona toteaisin, että minut perinteinen perhe-elämä, omakotitalo (lainoineen) ja kaikki nämä tekivät erittäin onnelliseksi. Varsinkin, kun olen saanut myös matkustaa ja etenkin opiskella. Koen saaneeni ihan kaiken jo nuorena ja se tarkoittaa, että saan nauttia kaikesta tästä pidempään ja hyvässä terveydessä. Täydellistä minulle. Ehkä ei kuitenkaan kaikille."

Mä olen viettänyt useamman vuoden villiä nuoruutta, mutta ei mulla ollut kuin yksi yhden illan juttu. Ei se seksi täysin tuntemattomien kanssa ole yhtä kuin villi ja vapaa nu

Tämä varmasti olisi ollut myös oma valintani, jos asiani olisivat menneet toisin ja olisin löytänyt kumppanin vasta vanhempana. Olen oikeastaan hyvin yllättynyt, että minun "aikaista keski-ikäistymista" kauhistelevat ja säälivät henkilöt ovat olleet erityisen huolissaan siitä, että olen harrastanut seksiä vain puolisoni kanssa. Vaikka en kuulu edes mihinkään lahkoon! Olen siis päätellyt, että monille se on ollut erittäinkin tärkeää, että on ollut vilkasta eri seksikumppanien kanssa. Itsestäni tiedän, että se ei olisi ollut oma valintani missään olosuhteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän