Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs: Iisalmelaisella naisella on 25-vuotiaana valmis elämä. Hän on ikäluokassaan harvinaisuus.

Vierailija
02.05.2024 |

3 lasta, puoliso, vakkariduuni, auto ja omakotitalo eli kaikki keskiluokkaisen elämän virstanpylväät. Samassa tilanteessa pn vain 0,9% ikäluokasta.

Nykyään tyypillisempää on, ettei 35-vuotiaana ole vakkariduunia, lapsia, puolisoa tai omakotitaloa. Auto voi osalla olla. Osa vielä jopa etsii minuuttaan tuossa iässä eli onko lintu vai kala, mies vai nainen, hetero- vai homoseksuaali. Keskiluokkaisen elämän virstanpylväät yhä kauempana.

Enpä kyllä itsekään tee poikkeusta. Opiskelen edelleen korkeakoulussa. Asun vuokralla yksiössä. Ei ole puolisoa saati lapsia. Hsl-kortti sentään on, mutta ei omaa autoa. En ole täysin varma, mitä haluan elämältäni, mutta sukupuoli on hallussa. Seksuaalisuutta en ole edes miettinyt, koska se e ole ajankohtaista.

Kommentit (408)

Vierailija
321/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 25-vuotiaana pitäisi olla valmis elämä, miksi se on ihailtavaa? Voiko elämä koskaan olla valmis ja onko se edes tavoiteltavaa? 

Se olisi ihan ihailtava tilanne mm. Suomen huoltosuhteen kannalta.

Toki myös yksilön itsensä kannalta. Nykyinen keski-ikään venähtänyt nuoruus aiheuttaa monia ongelmia, joita sitten kipuillaan ja terapiassa terapoidaan ja lääkitään.

Lastenhankinnan perusteleminen Suomen huoltosuhteella on lasten välineellistämistä. Nämä kaikki huoltosuhdekeskustelut saa aina ajattelemaan, että eikö lapsilla tosiaankaan ole mitään muuta arvoa kuin välinearvo, yhteiskunnan ja monien tavallisten ihmistenkin silmissä? Ei ihme, että tuolla menolla lasten ja nuorten mielenterveysongelmat raketoivat ylöspäin.

Vierailija
322/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jutti ärsytti minua, koska olen kateellinen. Itse päätin jo 16-vuotiaana että hankin kakskymppisenä perheen. Olin hirveässä vauvakuumeessa ja elämäni pyöri vuosia tuon unelman ympärillä. Nyt olen 25-vuotias enkä ole kohdannut ainuttakaan miestä joka haluaisi lähitulevaisuudessa perheen. Unelmani ei toteudu ja ihmiset vielä syyllistävät, että se johtuu jostain juhlimisen halusta ja ikuisen nuoruuden elämisestä.

En ymmärrä miten on mahdollista ettei löydy miehiä jotka haluavat perheen. Minä yritin etsiä miehiä jotka eivät haluaisi lapsia tai perinteistä perhettä. Ei löytynyt edes ihan nuorena, joten luovutin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso ja vakkarityö voi lähteä koska vaan, ja silloin voi lähteä myös se talo. 

Ei elämä ole koskaan valmis. Vaikka mitä voi tapahtua ja tapahtuukin. 

Vierailija
324/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso ja vakkarityö voi lähteä koska vaan, ja silloin voi lähteä myös se talo. 

Joten eipä kannata mitään yrittääkään? Kun v***iksi menee kuitenkin.

Vierailija
325/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmis elämä?? Eihän tuossa kerrottu mitään henkilön hengellisestä elämästä!

Raha ja mammona on täysin merkityksettömiä. Vaikka ihminen saisi koko maailman, niin mitä sillä tekee, jos sielu joutuu ikuiseen kadotukseen? Ymmärrättekö? Viimeisellä tuomiolla ei kysytä kuinka vanhana sai omakotitalon tai työpaikan. Syntien sovitus sen sijaan on kovaa valuuttaa. 

Kai ymmärrät, että lehtijutun otsikko on toimittajan valitsema? Tuskinpa päähenkilö itse on väittänyt noin. Missä medialukutaito? Ja tämähän ei ollut uskonnollisesta näkökulmasta tämä juttu. Kai senkin oikeasti tajusit? Ihmisenä harva on henkisesti valmis kuolinvuoteellaankaan. Toki voidaan ajatella, että päähenkilö on siinä määrin valaistunut jo tuon ikäisenä, ettei tavoittele kuuta taivaalta ja kipuile sukupuoli-identiteettinsä ja adhd-tutkimustensa kanssa, vaan elää hyvää perhe-elämä

No otsikko on raflaava ja keskustelua herättävä, todennäköisesti tarkoituksella. Siitä nyt keskustellaan, eikös juuri se ole medianlukutaitoa? 

Vierailija
326/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistellaan lapsilukua ja ikää, milloin lapset on tehty. Häpeäisitte kauhistelijat. Hienoa, että joku tekee lapsia ja nuorena! Ei se ole elämänmitta aina, mitä tyttärilleen haluaa, vaan se, miten rohkenee elämäänsä elää ja mikä tekee onnelliseksi. Arvostan, että nuorena on ne lapset tehty. Elämä muokkaantuu ja muuttaa muotoaan siinä matkan varrella. Mikä on elämänkokemus, kun tänne täytyy tulla kauhistelemaan ja tuomitsemaan? Ihanaa elämää, se kantaa ja teitä on monia, joita kulkea, hyvä niin.

Vierailija
327/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan painajainen olla jumissa jossain Iisalmessa omakotitalossa, sanonpahan vaan

Aika moni kokee sen Iisalmen kotiseudukseen eikä pakotettunakaan lähtisi asumaan minnekään pk-seudun betoniviidakkoon.

Näin erilaisia me ollaan.

No niinpä, ja jos minun olisi pakko valita Iisalmen ja Helsingin väliltä,  niin kyllä Iisalmi voittaisi. (Kummastakaan en välitä.)

Vierailija
328/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta ei ole kyllä mikään tavoiteltava unelma 

Vierailija
329/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan perus lähärimeininkiä. Minä keikkailen paljon pienillä paikkakunnilla ja olen ihan kummajainen työkavereiden mielestä, koska asun rivarissa, eikä minulla ole vielä 24-vuotiaana lapsia. Jokaisella paikallisella on ollut omakotitalo ja pulla uunissa jo ihan viimeistään 19-vuotiaana.

Vierailija
330/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi elämässä kävi paljon paremmin kuin Hesarin jutun päähenkilölle. Nuorena 3 lasta kahdelle eri miehelle, matalapalkka-ammatti ja asuminen näivettyvällä seudulla: käsi ylös, kenelle se muka edustaa unelmien täyttymistä?!?

Vierailija
331/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 25-vuotiaana pitäisi olla valmis elämä, miksi se on ihailtavaa? Voiko elämä koskaan olla valmis ja onko se edes tavoiteltavaa? 

Se olisi ihan ihailtava tilanne mm. Suomen huoltosuhteen kannalta.

Toki myös yksilön itsensä kannalta. Nykyinen keski-ikään venähtänyt nuoruus aiheuttaa monia ongelmia, joita sitten kipuillaan ja terapiassa terapoidaan ja lääkitään.

Lastenhankinnan perusteleminen Suomen huoltosuhteella on lasten välineellistämistä. Nämä kaikki huoltosuhdekeskustelut saa aina ajattelemaan, että eikö lapsilla tosiaankaan ole mitään muuta arvoa kuin välinearvo, yhteiskunnan ja monien tavallisten ihmistenkin silmissä? Ei ihme, että tuolla menolla lasten ja nuorten mielenterveysongelmat raketoivat ylöspäin.

Mm. tarkoittaa muun muassa. Siis muun muassa Suomen huoltosuhteen kannalta. Lisäksi mainittiin toiseksi esimerkiksi, että yksilön kannalta. Kyllä sinä sen huomasit. Piti taas vain vähän vääristellä.

Vierailija
332/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten eipä kannata mitään yrittääkään? Kun v***iksi menee kuitenkin.

Tuon sanoit sinä, en minä. Minä sanoin, että elämä ei ole koskaan valmis, vaan se menee eteenpäin eli muuttuu, tavalla tai toisella. 

Vierailija
333/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillu on synnytetty pilalle. 

Vierailija
334/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lähihoitaja voi mennä työhön, viedä kolme lastaan päivähoitoon, joka maksaa yhteiskunnalle 1500 e per lapsi kuukaudessa, yht. siis 4500 e. Pahinta on se, että työtön juoppo voi viedä lapsensa hänelle maksuttomaan päivähoitoon. Sellaista se "valmis" elämä sitten on, ainakin kunnes lapset ovat koulussa. Toki peruskoulukin maksaa veronmaksajille pitkän pennin. Se on kuitenkin välttämätön kaikille. 

Vierailija
335/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä talo Helsingissä vai Iisalmessa? Ehkä niissä on hitusen eroa. 

Totta. Iisalmelaiselle on kätevämpää, että talo on Iisalmessa. Miksi se olisi juuri Helsingissä? Miksi ei samantien Närpiössä?

Vierailija
336/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa voi rakentaa monenlaisia himmeleitä elämäänsä. Tokihan lapset ovat ihania ja jos ei aio opiskella kovin pitkälle ja rakastaa lapsia sekä varmasti löytää sitoutuneen isän lapsille, tuollaistakin elämää voi pitää ihanana. Työtä tekevän perheellisen elämässä on ainakin merkitys ja lapset palkitsevat vanhempien hyvät työt. 

Vierailija
337/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lähihoitaja voi mennä työhön, viedä kolme lastaan päivähoitoon, joka maksaa yhteiskunnalle 1500 e per lapsi kuukaudessa, yht. siis 4500 e. Pahinta on se, että työtön juoppo voi viedä lapsensa hänelle maksuttomaan päivähoitoon. Sellaista se "valmis" elämä sitten on, ainakin kunnes lapset ovat koulussa. Toki peruskoulukin maksaa veronmaksajille pitkän pennin. Se on kuitenkin välttämätön kaikille. 

Miinustin kommenttiasi, koska rinnastat työssäkäyvän lähihoitajan työttömään juoppoon. Jokainen työtä tekevä on palkkansa ja Suomen hyvinvointiyhteiskunnan tarjoamat palvelut ansainnut. Sitä työtöntä juoppoakaan ei saa nälkään tappaa, mutta hänelle yhteiskunnan ei tarvitse tarjota kuin minimielintaso ja tarvittaessa kuntoutusta, jolla pääsee työkykyiseksi taas.

Vierailija
338/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä auto?

Varmaan joku säälittävä -22 -mallinen diesel-Mersu... 

Vierailija
339/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin työttömyysaste: 10,4%

Iisalmen työttömyysaste: 12,9%

Tuolle persujankkaajalle tiedoksi.

Niin? Mitä sitten? Tuolla likalla taitaa olla 100% työllisyys.

Vierailija
340/408 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aidosti valmis, niin hyvä hänelle. Mikään tuon listan asioista ei tee onnelliseksi, jos ne haalii itselleen vain siksi että näin kuuluu tehdä.

Minun elämä oli samassa mallissa (vain 2 lasta) samassa iässä. Kokematta jäi suuri osa opiskeluajan riennnoista ja baarireissuista. Ja yhden illan jutuista. Sain mielestäni melko paljon vastineeksi. Näin 40veenä muista yhden lyhyen ajanjakson n 30-vuotiaana, jolloin oli jokin haikeus vapaaseen ja villiin nuoruuteen. Meni äkkiä ohi, kun juttelin aiheesta niiden kanssa, joilla tuo luxus oli. Yhteenvetona toteaisin, että minut perinteinen perhe-elämä, omakotitalo (lainoineen) ja kaikki nämä tekivät erittäin onnelliseksi. Varsinkin, kun olen saanut myös matkustaa ja etenkin opiskella. Koen saaneeni ihan kaiken jo nuorena ja se tarkoittaa, että saan nauttia kaikesta tästä pidempään ja hyvässä terveydessä. Täydellistä minulle. Ehkä ei kuitenkaan kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi